onsdag 7. august 2013

Dagliljebilder og litt annet...

I dag har jeg tømt telefonen for bilder, så noen av de bildene jeg viser er tatt for en uke siden.

Vedstablingen går fremover, i går ble jeg ferdig med vedsekk nr. 6. Disse storsekkene er på 1500 liter, og to sekker er en favn. Altså 2 meter x 2 meter x 60 cm eller 4 meter x 1 meter x 60 cm. Vi pleier å fylle garasjen helt full, dvs. at det går 5 favner der med sirlig stabling ;-)
Naboen kjørte opp de fire siste sekkene i går, og når alt er stablet er det 5,5 favn der for vi hadde en halv  favn igjen fra sist vinter. I år brant vi mye ved pga at vinteren var så lang og kald... Håper vi slipper unna det i vinter. Ikke for det,  en kald vinter gir ofte en bra sommer. I fjor fikk vi en mild vinter og en tidlig vår, og en grusom sommer med to mnd med sammenhengende regn. Jeg vet ikke hva som er verst, men en ting vet jeg og det er at en ikke får gjort noe med det. Vi må nok bare ta det som det kommer. Jeg tror at det er like greit... ;-)

På en uke har vi fått 76 mm med regn, og det er så godt for hagen. Yr melder om regn i morgen også, men etter det skal det blir sol og fint vær igjen. Det holder med regn nå, så nå håper jeg at vi får en fin august.
I september begynner høsten, og selv med en sånn fin sommer så er jeg ikke klar for høst eller vinter ennå. Blir en noen gang klar for det...?

'Ove' i all sin prakt :-)

'Double River Wye'



Denne vil bare ikke slutte å blomstre...



Selvsådd


Denne fant jeg navnelappen på, og den heter Astilbe 'Sister Theresa' ¨
Den er ikke rosa, men fersken i fargen. Ganske uvanlig til en astilbe å være...

'New Dawn'



47 kommentarer:

  1. Åh, så mange nydelige blomster. Dagliljer er virkelig flott.
    Jeg har noen som ikke har blomstret enda, men håper dem rekker å komme før høsten.

    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja, de er veldig flotte disse dagliljene! Dine rekker nok å blomstre hvis august blir fin :-)

      Klem

      Slett
  2. Dine liljer, roser og astilber er balsam for sjælen! Her er alt svedet af efter 5 uger næsten uden regn. Hvor er det flot, at du har stablet så meget brænde, og så er det jo god motion tilmed :-) Ha' en dejlig dag, Marit, klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, den langvarige tørken hos dere har nok knekket mange planter. Å stable ved er veldig fin mosjon, ja, det merket jeg i går :-)

      Ha en deilig dag, klem!

      Slett
  3. So much beauty coming from your garden Marit. You had a lot of work get wood for the winter. Overhere the houses all have central heating with gas. An expensive way to have it warm in winter. We did have rain too but it was very welcome. Today we will have rain too and the temperatures are so nice. I can't stand the heat that well anymore.
    Have a wonderful day Marit.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you! Yes, it is much work, and wood is our main source of heat. It is so cold in the winter here, that only wood can make it warm enough. Many use electricity too.
      I am glad that you have got some rain. Yesterday it was 28 degr. here, but today it rains again.

      Have a wonderful day, Marijke!

      Slett
  4. hei Marit

    Alletiders at varme op med ved - men du har ret der går meget til - boede jeg hele året her i Sverige skulle jeg nok bruge en 20-25 kubikmeter -
    Jeg tænker på før i tiden hvor alt skete med håndkraft - Hvilket arbejde - nu har vi jo maskiner til kapning og kløvning:)

    Her kunne vi godt bruge noget mere regn - 26mm kun ialt de sidste 1½ måned.

    Din Ove er jo en favorit!

    Fin selvsået daglilje og astilben med den nye farve:)

    en dejlig dag herfra!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten

      Ja, det er kun ved som gir den varmen jeg liker. Det er så kaldt om vinteren her, at strøm/elektrisitet blir ikke det samme synes jeg. Ja, tenk hvordan de slet med å skaffe ved før, bare med øks! I dag gjør jo maskiner all jobben. Han vi kjøper ved av jobber i skogen, og har en enorm skogsmaskin som gjør all jobben for han.
      Det er mye som har endret seg i skogen i forhold til før.

      Her har vi fått enda mer regn i natt, så nå er det oppe i 80 mm siden 1. august. Nå vil jeg ikke ha mer på en stund ;-)
      Håper dere fikk noe i DK i går.

      Ja, Ove er en favoritt her også :-)

      Takk!

      Ha en deilig dag!

      Slett
  5. ÅÅ så många finisar du har, Ove var superläcker!!
    Ha en underbar dag!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Berit! Ha en herlig dag du også!

      Slett
  6. Det må være skønt for planterne og dig med så meget regn! "Ove" liljen er meget flot og det ser godt ud, du har så mange.
    Hilsen Jette

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er det virkelig. Men nå kan det godt holde opp, jeg trenger ikke mer regn nå ;-) Tusen takk!

      Slett
  7. Ja vi kunne godt bruge noget af alt det regn du har fået, men dine dagliljer og astilbe er rigtig fine, de kan godt lide alt det ekstra vand. Roserne derimod er glade for solen, det er ikke nemt :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg kan godt sende deg litt regn, for nå har jeg fått nok! :-)
      Det regner her fortsatt, så nå vil jeg har sol igjen.
      Det er ikke enkelt dette med hage, nei, for alle planter vi ha forskjellig vær. Astibene kunne stått i vann, men ikke rosene ;-)

      Slett
  8. Nydelige liljer.
    Vi har hatt mye regn i sommer, satser på at vi nå får sol og varme igjen. Jeg elsker høsten, men den kan godt vente en god stund til for min del. Vinteren kan godt være ekstremt kort, vinter i desember, vår i januar. Det hadde jeg likt :)

    Ha en strålende dag.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Håper at du får sol og sommer nå! Jeg synes også høsten er fin, men den kan godt vente enda en stund. Ja, jeg er enig med deg i det. Tenk om vi hadde kunne bestemme været, men det er nok best at vi ikke kan det.

      Ha en fin dag!

      Klem

      Slett
  9. Fine bilder av Liljer og Astilben. Godt når overgartneren vanner så det ikke blir for tørt.

    Ha en fin onsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja, det er fint med litt regn bare det ikke fortsetter sånn.

      Ha en fin dag!

      Slett
  10. Hei Marit. Helt enig med deg. Jeg tror ikke jeg noen gang blir klar for vinteren! ;-)
    Veldig mye flotte blomster hos deg for tiden! Både liljer, dagliljer, roser og alt det andre! Den kombinasjonen av burgunderrød daglilje og rød parykkbusk må jeg merke meg, for det var skikkelig fin kontrast mellom blomsterfarge og bladverk!
    Ha en fortsatt fin dag.
    Stein

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Stein! Nei, vinteren er ikke min favoritt årstid heller. Tusen takk! Ja, den kombinasjonen er ikke så dum ;-)
      Ha en fin dag!

      Slett
  11. Vilka underbara bilder på olika skönheter....älskar dagliljor...!!
    Vill inte heller ha höst redan men det är aldrig fel att vara förberedd...=)

    Kram Ninni

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Jeg elsker også dagliljer. De er så flotte uansett farge. Nei, ingen vil vel ha høst, men vi vet jo at den kommer. Jeg er glad for å få veden i hus såpass tidlig :-)

      Klem Marit

      Slett
  12. "Ove er utrolig flott, Marit! Gleder meg til mine kommer i blomst om et par år.

    SvarSlett
  13. De er så nydelige og så mange forskjellige du har Marit.
    God kveld fra Marit.

    SvarSlett
  14. Såååå flotte... "Ove"... VAKKER!

    SvarSlett
  15. Så viser du igen smukke blomster! Og, nej, man kan stable nok så meget brænde, men man bliver aldrig klar til vinter ...

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Veden er i hus, men jeg er ikke klar for vinteren, nei...

      Slett
  16. Så mange fine Dagliljer du har! Jeg har aldrig värt noen Daglilje-entusiast tidligere, men så skjedde det noe i år og plutselig har det flyttet inn flere nye dagliljer her hos oss også:-)
    Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Nei, der ser du hvordan en endrer smak og oppfatning av blomster ;-) Det blir nok bare flere hos deg etterhvert!

      Klem!

      Slett
  17. Så mange fine liljer!

    Å bli klar for vinteren? Ikke jeg :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Nei, vi er vel ikke det noen av oss som liker hage tror jeg...

      Slett
  18. Jeg ble visst litt forelsket i Ove, jeg:) For en lekker lilje!
    Det er litt vemodig at mørket har kommet tilbake og at gresset er vått av dogg både morgen og kveld...
    Det er noen gule blader både her og der i trekronene allerede, men jeg er såvisst ikke klar for høst og vinter enda. Kanskje vi er heldige og får en laaang, mild høst så ormedruene mine rekker å blomstre i år.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, Ove er en vakker lilje. Fargen er så mørk og fin.
      Ja, jeg tenke på det i går kveld at nå begynner det å bli mørkt om kvelden... Vi får ønske oss en lang fin høst, og jeg håper også at ormedruene skal blomstre. Det er ikke alltid at de rekker det...

      Slett
  19. Så mycket fint hos dig. Nej, inte är jag färdig för höst än på lääänge! Jag njuter av sommar och semester:)
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Nei, det er mye bedre med sol og sommer. Vil ikke ha høst på lenge enda...

      Klem Marit

      Slett
  20. De irisene dine slutter ikke å imponere! Er visst helt nødt å skaffe meg slike. Er fullstendig enig med deg i at august bare MÅ bli solfylt... Sommeren har virkelig vært fantastisk.

    SvarSlett
    Svar
    1. Du må nok skaffe deg noen iris ja! Vi får ønske oss en fin august i kor, så kanskje det blir sånn? :-)

      Slett
  21. 'Ove' er helt skjønn! Og jeg har masse fine spirer :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er godt å høre! Om et par år har du blomster på dine :-)

      Slett
  22. Vackra Liljor du har! Nej höst vill vi inte ha ännu! Lite mer sommar vill jag nog ha innan jag är nöjd!/ Kram Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! En kan aldri få for mye sommer, så jeg vil også ha mer sol innen det blir høst Sommeren går så altfor fort...


      Klem Marit

      Slett
  23. Nu har jag köpt två astilbe på rea, tror faktiskt att det är ditt "fel". :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, jeg liker at du stadig får flere blomster hos deg pga. meg ;-))

      Slett
  24. beautiful daylilies and roses, too! such a pretty garden!

    thanks for finding my place and leaving a comment! blessings to you!

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...