tirsdag 6. august 2013

Rosebilder, dahlia og baksiden kan være pen den også...

Rosa dahlia kjøpt på planteauksjon i vår


Disse to er kjøpt i en fargeblanding fra Bakker

'Queen of Sweden'

'Alan Titchmarsh'


'Dr. Ruppel'

'Blue Angel' er pen på baksiden også...

I går var jeg borte hele dagen på Kongsberg, og på kvelden ble det stabling av ved. Det er tid for å gjøre det nå før det blir høst og kaldt å holde på ute. På søndag var det så varmt her at da var det nesten for varmt å holde på med det. Så veden varmen mange ganger innen den blir brent opp ;-)
Vi kjøperved i storsekk av naboen her, og får den tilkjørt omtrent inn i garasjen. Enklere kan det nesten ikke bli.  Veden triller jeg inn i garasjen med trillebår, og så stabler jeg den opp. Mange timers jobb, men også veldig koselig. Jeg har alltid likt å stable ved :-)

Men akkurat nå måtte jeg ta en pause, for nå fosser regnet ned her. I natt kom det 6 mm og det kom 3 mm her på søndag. Så nå er det hverken skogbrannfare eller tørt her lenger. Så langt i løpet av kort tid er det kommet 5 mm. Det er meldt om torden igjen, og da kommer ofte regnet veldig hardt. Håper ikke det blir så ille i dag, for det var nok på lørdag etter min mening. Men den er det ingen som spør om i den sammenhengen ;-))


Ha en fin dag uansett vær!

41 kommentarer:

  1. Så skønne blomster du har, både forfra og bagfra ;) Dejligt at læse du har fået regn ovenpå al den varme. Det kunne vi også godt ønske os her. Vi fyrer også med brænde som bliver hentet i skoven som stammer og bearbejdet i haven derefter. Det er en hyggelig måde at få varmen på, både ude og inde, ja! Klem Rose

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det har vært veldig godt å få alt dette regnet etter all denne tørke. Jeg håper at dere også får litt regn. Ja, vedsanking/vedhugst er koselig å holde på med, og det varmer mange ganger ja :-)

      Klem Marit

      Slett
  2. Smukke blomster i det dejligste farvetema! Ja, at stable brænde er hyggeligt og en nærmest meditativ syssel. Her har vi en lummervarm luft, og jeg kan næsten ikke kan holde ud at luge haven - måtte ind og puste ud i skygen :-) Ha' en dejlig dag, klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er en meditativ syssel, tankene får jobbe som de selv vil mens jeg stabler ved :-) Du verden så lenge dere har hatt sånn varme, det må være meget tørt hos dere nå!

      Ha en deilig dag, klem!

      Slett
  3. Nydelige georginer, spesielt den rosa!
    Jeg har også lagt merke til at klematisblomstene har en veldig vakker bakside. Nå har de endelig begynt å blomstre her også. De var veldig seine i år. Noen trodde jeg hadde strøket med etter vinteren, men så kom de fra basis. Den siste viste seg over jorden for bare 14 dager siden. Så nå er det bare en som ikke har kommet i år.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er min klare favoritt akkurat nå :-)
      Det er noe jeg har lagt merke til i det siste, gøy at du også har oppdaget det. En tenker ikke så mye på baksiden av blomstene.
      Jeg har også en klematis som kom fra basis, men vet ikke omd en rekker å blomstre i år. Godt at nesten alle har overlevd hos deg.

      Slett
  4. Nydelige blomsterbilder, som alltid!!
    De blomstene dine og hagen din inspirerer virkelig til å bli ferdig med min egen. På denne tiden har jeg ikke så mye blomster i hagen. I år tror jeg kanskje vi har avklart planen i hagen, så da er vi ihvertfall et skritt videre. Ting tar tid, men det blir nok bra til slutt :)

    Jeg liker også å jobbe med ved. Vi gjør alt selv, fra hugging av trær til brenningen :) Da varmer veden i mange omganger også :) Nå trenger jeg bare en vedovn i stuen også. Vi har en i kjelleren, men jeg skulle gjerne hatt en i stuen også. Gubben er ikke helt enig, plassen er liten og vi trenger egentlig ikke en vedovn. Men...jeg savner kosen vedovnen gir. Vi får se hva som skjer :)

    Ha en finfin dag.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Det er hyggelig å høre :-) Håper du får ferdig din egen hage! Ting tar tid, ja...

      Det er jo flott at dere gjør alt selv. Vi har en nabo som jobber i skogen med hogstmaskin, så vi har tilgang på billig ved. Jeg har lyst til å bytte ut vedovnen vi har, men gubben sier nei. Vi får se hva som skjer ja ;-))

      Ha en fin dag du også, klem!

      Slett
  5. Nydelige dahlia og ikke minst Roser, "Queen of Sweden var lekker. Vi har også regn og torden i dag.

    Ha en fin tirsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, den er lekker, ingen tvil om det! Det har vært mye regn og torden i det siste her også, men nå skal det blir bedre vær på lang sikt.

      Ha en fin dag!

      Slett
  6. Så flink du er :) Vi får kose oss som best vi kan uansett vær. Det øser ned her også, på fridagen min.
    :)

    SvarSlett
    Svar
    1. :-) Ja, det er viktig å gjøre det uansett vær, for det får en ikke gjort noe med uansett! Men for deg er det ergelig så klart!

      Slett
  7. Så vackert Marit!! 'Alan Titchmarsh' är helt underbar. Blue Angle har jag, måste kolla in baksidan:).
    När vi var på landet sist, stod grannen och högg ved hela lördagen. Det låter mysigt tycker jag.
    Här har vi varmt, 26° och jag tror det blir åskoväder snart.
    Ha det gott
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Maria! Ja, det er en vakker rose. Du må se etter på baksiden, for de er fine der også! :-)
      Det er koselig å holde på med ved, ja. Her har det ikke vært så varmt i det siste, det ligger rundt 20 grader, og det er mer passe. Ha det godt!

      Klem Marit

      Slett
  8. Ej, hvor er Queen og Sweden smuk! Og alle de andre blomster du viser, også.
    Og tænk at I har fået regn. Her er efterhånden så tørt at træer og buske taber bladene ... Men jeg klager altså ikke over solskin. Jeg nyder det stadig :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er veldig vakker. Jeg synes at alle Austinrosene er det. Ja, her har det kommet masse regn i det siste. På en uke har vi fått 76 mm, så det er helt topp. Men nå vil jeg ha sol igjen...
      Jeg forstår godt at du bare vil ha sol, for det er jo så deilig.

      Slett
  9. Hei Marit

    Det ser godt ud - og alt i samme farvetone:)

    Her har det også regnet - både i Danmark ogf Sverige - men jorden tar det hele - brønden synkler stadig.

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten


      Tusen takk, jeg har mye i de fargetonene i hagen :-)

      Det kan ikke være så mye regn du har fått hvis brønnen stadig synker. Her har det kommet 76 mm på en uke, og det er jeg veldig godt fornøyd med. Men nå trenger jeg ikke mer regn på en stund, men yr mener noe annet. Allerede i morgen skal det regne...

      Ha en deilig dag!

      Slett
  10. Jeg skal da love for, at du får noget vand, men lige nu skal man ikke klage over det :) Fine blomster også bagsiderne :) Det ser smukt ud med modlysbilleder.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, her har det regnet mye i det siste og mer skal det komme. Men etter i morgen håper jeg at det blir fint vær igjen. Vil jo ikke ha regn hver dag... ;-)

      Tusen takk!

      Slett
  11. Hei Marit:)
    Du har så mange godbiter i hagen din..året rundt! Imponerende er det..og så hyggelig at du deler med oss andre:)
    Ja..vått og godt nå...det har fosset ned hos meg også, men det gjør godt for jorden:)
    Hyggelig å stable ved..jeg også får den kjørt nesten inn i garasjen...jeg må kanskje ta en tlf...godt å få det i hus:)
    Ha en fin kveld:))

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Inger Marie!

      Tusen takk! Det er jo halve gleden, nettopp det å dele det med andre.
      Det har regnet mye i det siste ja, men plantene i hagen liker det veldig godt etter den lange tørken.
      Det er kjekt å få det tilkjørt til garasjen, ja. Det er gidt å få det i hus ja, for plutselig så er det høst og lave temperaturer.
      Ha en fin dag!

      Slett
  12. Jeg hadde tenkt å ha et helt bed med Dahlia iår. Men så kom andre triste saker som en parkering som raste sammen og utbytting av renseanlegg i veien for de planene. Men neste år kanskje det blir Dahlia:-) Dine var nydelige!
    Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Håper du lykkes med å ha et helt dahliabed til neste år. Det høres veldig flott ut! Takk :-)

      Klem!

      Slett
  13. Det er nogle fine fotos af dine flotte planter du viser,specielt er jeg glad for rosen "Queen of Sweden".
    Godt i fik lidt vand til de tørre planter:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Jan! Ja, det er en vakker rose. Det har kommet så mye regn den siste uken, at nå er tørken over for denne gang, og det er godt! :-)

      Slett
  14. Jeg syns også det er koselig å stable ved. Det dufter så godt av veden, og det er på en måte et arbeid med ro over seg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det dufter veldig godt av ved, og det er hyggelig å holde på med det. Fredelig og rolig arbeide, ja! :-)

      Slett
  15. Her var mye lekkert for øyet. Jeg har dilla på Dahlia for tiden og nå blomstrer de for full hos meg.
    Ved er godt å ha, og også jeg får den kjørt til garasjeporten - praktisk og lettvint.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Den dillen har kommet til meg også for fullt i år, og det er så mange flotte sorter. De har så vidt begynt blomstringen her, og de står jo så lenge når de først har begynt.
      Ved må en ha, og det er jo veldig lettvint å få den tilkjørt til garasjen. Da er det bare stablingen igjen :-)

      Slett
  16. Fi-ine Austin-roser, jo :-)
    Dahlia sår jeg mye nå. Fornøyd med resultatet! Blir jo noen knollkjøp også, og vellykket overvintring i år (ikke hvert år, dessverre).

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er så fine disse Austinrosene. Jeg skulle ønske at jeg haded klima hvor de trivdes bedre. Jeg sår også mye dahlia, og det er spennende å se hva som dukker opp av farger.
      Nei, den overvintringen er et problem, og på senhøsten er jeg som regel ganske lei av hage. Da er det lett å la være å ta de inn, men i år skal jeg gjøre det! :-)

      Slett
  17. Rosen Queen of Sweden är fantastiskt fin. Dahliorna likaså, mina kommer så smått, så snart blommar de. Ha det gott.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den har blitt en favoritt her også :-) Dahlia har vært litt sene, men nå kommer de for fullt her også.
      Ha det godt!

      Slett
  18. Queen of Sweden är verkligen vacker! Och Dahlia, alltid lika underbara! Vackra bilder du visar, Marit!/ Kram Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er den virkelig! Dahlia er skjønne blomster de også. Tusen takk!

      Klem Marit

      Slett
  19. Hei! Dr. Ruppel var navnet som jeg har klart å somle bort. Nydelige bilder. Liker så godt bilder som er tatt i motlys gjennom kronbladene. Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Dr. Ruppel er en vakker klematis, så den er jeg veldig glad i. Tusen takk! Ja, det er fint med motlys :-)

      Slett
  20. Du er flink med veden! Utrolig søte dahlia, den kunne jeg tenke meg. Jeg har allerede tittet litt på Alan Tichmark, og det er nesten litt farlig å se hvor fin den er hos deg. Da frister det veldig å sette den på ei allerede altfor lang rose-ønskeliste...

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja, det er skummelt å kikke på rosebilder når ønskelisten allerede er mer enn lang... ;-)

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...