tirsdag 13. august 2013

Trangt om plassen...

I går tok jeg veldig mange bilder før regnet og tordenværet kom. Det var ikke så ille her i går, men andre steder kom det både hagl og masse regn. Så bilder fra Oslo hvor kjellere var fulle av vann som følge av regnet. Jeg er veldig glad for at det ikke ble sånn her i går. Været er veldig ustabilt for tiden, og de sa på radioen i dag tidlig at det var utrygt for torden. Jeg synes de har sagt det i hele sommer...

Det er tiden for blomsterfluer, Syrphidae, ute i hagen nå. Jeg ble stående å ta veldig mange bilder av en og samme blomst som de hadde forelsket seg i, nemlig en valmue. Jeg har ikke sett så mange på en gang tror jeg  på en og samme blomst. Den valmuen må ha inneholdt noe som de likte :-)










32 kommentarer:

  1. Hvor er det sjovt at se de mange svirrefluer i den samme valmue.
    Uha, det lyder slemt med al den regn i Oslo, og at kældre er oversvømmet. Her er vejret også ustabilt, og det ene øjeblik skinner solen, og i det næste øser regnen ned.
    Ha' en dejlig dag, Marit, klem.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er morsomt å se så mange fluer på en og samme blomst! Det var nok ingen hyggelig opplevelse, nei. Sånn er været her også, og det ser ikke bedre ut fremover.

      Ha en deilig dag du også, klem!

      Slett
  2. där var det trångt:) Många som vill hälsa på den...
    Ha en underbar dag!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var det virkelig!

      Ha en herlig dag du også :-)

      Slett
  3. Artige bilder.
    Noe der har tydeligvis falt smak.

    Ha en fin dag.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja, noe må det være, for de blir jo tiltrukket av et eller annet...

      Ha en fin dag du også, klem!

      Slett
  4. Det er en fin valmue, jeg har den også, det er rart, når svirrefluerne er glade for den.
    Vi håber, at du snart slipper for torden og regn kan du også undvære nogen dage.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, disse svirrefluene må like valmuer. De er fine ja, og til neste år skal jeg så flere av de.
      Ja, det var uten torden i går, men det er meldt om mer regn på fredag :-(

      Slett
  5. Flott nytt bilde av Dahlia (eller Georgine?) i lekker farge. Fin valmue med mange blomsterfluer, kanskje det er en opiumsvalmue?

    Ha en fin tirsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er en dahlia/georgine som jeg har falt pladask for. Den har en lekker farge ja, og den skal jeg huske på å kjøpe flere av til neste år! Det er en opiumsvalmue som de er så begeistret for, ja :-)

      Ha en fin onsdag!

      Slett
  6. vacker vallmo och dahlian är underbar
    den smakar säkert gott med sådan trängsel
    ha det så bra
    maggan

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, noe må det være de liker på valmuen. Dahliaen er vakker, ja!

      Ha det godt

      Slett
  7. Jammen bra å lese at det er flere enn meg som kan henge seg litt opp i ett og samme tema. :) Flotte bilder. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, fotoapparatet fikk hikke ;-)) Det er lett å ta mange bilder av noe som en synes er så fascinerende som insekter! Takk :-)

      Slett
  8. Populär vallmo:). Så fina bilder. Vilken tur att du inte fick sådant oväder med översvämning. Här skulle det regna hela dagen, men solen skiner:).
    Ha det gott
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja,d et var flaks at vi slapp unna sånt vær her. Vi fikk bare litt av det. Så bra at du fikk solskinn i steden for regn.

      Ha det godt. Klem Marit

      Slett
  9. Hei Marit

    Dejlige billeder - både af valmue og dens gæster det kunne godt ligne "dobbelbåndet svirreflue" Episyrphus balteatus?

    Her har vi også haft meget regn - og en vej skyllede lidt bort - men er repareret igen nu - de er hurtige indimellem de svenskere:)

    Ha en dejlig dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten

      Takk! Ja, det kan godt hende at det er den det er. Det finnes så mange forskjellige av disse, så jeg er ingen ekspert på disse fluene.

      Så bra at svenskene er så raske til å reparere veiene. Ellers kunne det bli problemer med å komme seg frem.

      Ha en deilig dag du også!

      Slett
  10. Hold da op, hvor er den omsværmet. Man bliver så glad af at se de små flyvere.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er virkelig omsvermet. Det er moro å se på alle fluene og insekter i det hele tatt. Det er mye å se på i en hage!

      Slett
  11. Der var det trangt om plassen ja:-) Nydelige bilder!
    Klem!

    SvarSlett
  12. Hei! Det er utrolig fascinerende å se på dette livet. Noen blomster er veldig tiltrekkende og en selv blir helt oppslukt.
    Tusen takk for hyggelig hilsen. Det er oppmuntrende, fordi jeg gruer/gleder meg. Du kjenner sikkert til det som stod på operataket. Og det ble jo, veldig vellykka. God kveld! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var ikke lett å overse den der, og jeg ble stående lenge å bare se på de :-)
      Jeg kjenner igjen den følelsen, ja. Jeg gruet meg fryktelig til det med operataket, men det gikk fint. Det gjør det sikkert hos deg også!

      Ha en fin dag!

      Slett
  13. Det er underlig at så mange blomsterfluer velger samme blomst. Kanskje er de sosialt anlagt :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, enten så er de veldig sosiale, eller så er det noe der i den blomsten som tiltrekker de :-)

      Slett
  14. For en fantastisk valmue=) Været er ustabilt her også, og jeg ønsker meg fint ferievær!!! Så flott forsidebilde du har laget=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, valmuer er flotte blomster. Kjedelig med ustabilt ferievær.
      Takk :-)

      Slett
  15. Snakk om fluekødannelse på den fantastisk flotte valmuen din. Insektliv er fascinerende.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var trengsel om plassen der :-)
      Insekter er veldig fascinerende, ja!

      Slett
  16. Her skifter det også fort mellom sol og regn. Kaldt har det blitt også. Valmuer er absolutt lekre matskåler.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg liker ikke at det plutselig er 8 grader om morgenen!

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...