fredag 23. august 2013

Utvidelse av bed, blomster og flagrende vinger...

I går begynte jeg på noe som jeg har planlagt en lang tid, nemlig en utvidelse av et eksisterende bed. Jeg har for flere år siden laget et stort hosta bed og den gangen plantet jeg mange thuja, lerk og cypresser rundt dette bedet for å gi hostaene litt skygge. Dette bedet et østvendt, men får relativt mye sol likevel, så derfor ville jeg gi de litt mer skygge. Akkurat hvor dette bedet er så er det ikke leire, men veldig god og porøs jord pga. at store løvtrær har sluppet ned masse løv akkurat der. Med det resultat at de trærne jeg plantet der har plutselig vokst kjempemye på få år. I går måtte jeg frem med grensaksa, og begynte å stamme de opp. Jeg må ta ganske mye av de, for hostaene har plutselig blitt "innesperret" bak disse. Grunnen til utvidelsen er at om ikke så lenge så får jeg trepeoner fra Kina, og da må disse i jorda med en gang. Så her må det jobbes mye fremover. Mer om det siden...

 Det begynner å bli kjølig om morgenen, ikke mer enn 7-8 grader de siste dagene. I går midt på dagen var det 22 grader og masse sol, og det var så deilig. Det gjelder å nyte hver solstråle som er, og langtidsvarselet er fortsatt veldig lovende. Barometeret er oppe i 1017, og det tyder på at det er et relativt stabilt høytrykk akkurat nå.

Det er fortsatt mye som blomstrer her. Dagliljer, høstfloks og solhatt er noe av det som viser seg frem akkurat nå. Og selvsagt måtte det være med noen sommerfugler...









Disse to bildene er av samme daglilje,'Wild Horses' , det er bare lyset det er forskjell på...

Min fylte daglilje med varigerte blader som sees i bakgrunnen, 'Kwanso Variegata'

En rosa cosmos som har fått fint besøk




Ha en flagrende fin dag! 

32 kommentarer:

  1. Det bliver spændende med dine træpeoner fra Kina! Sikke nogle skønne billeder - din have er jo et paradis for insekter. Her har også haft lunt vejr, men morgenerne er kølige.
    Ha' en dejlig dag, Marit! Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det skal bli spennende når de en gang kommer hit. De er ikke sendt enda, så det går en tid ennå innen de er her. Takk! Ja, jeg prøver å plante noe som insektene liker.

      Ha en deilig dag, klem!

      Slett
  2. Hei Marit

    Kina! - Det bliver super spændende at følge!
    Også insekterne ser jo ud til at trives i din have:)

    En dejlig dag herfra

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten

      Ja, det er så spennende! Du kommer til å få høre mer om det.
      Insektene trives veldig godt her, men så har de også veldig mye å "hygge" seg med av blomster :-)

      Ha en deilig dag

      Slett
  3. reat pictures, beautiful flowers, lovely butterfly :) Regards

    SvarSlett
  4. Medan eg ventar på sommarfuglane i eigen hage så nyt eg dine og andre sine. Det er herlege dagar i hagen min og no, sol og varme. Flotte dagliljer du har.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, du får hygge deg med sommerfuglene på bildene, og jeg håper at de også kommer til deg også. Ja, jeg storkoser meg i hagen i det fine været jeg også. Takk!

      Slett
  5. Ja, er det ikke fint at vi, plantene og de flagrende kan nyte solfylte sensommerdager!

    SvarSlett
  6. Flotte bilder av Solhatt med insekter, det er jammen mye fine planter som blomstrer hos deg nå.

    Ha en fin fredag!

    SvarSlett
  7. Så fine bilder! Å utvide bed er moro - kos deg med det!

    Trepeoner fra Kina.....da var jeg ikke helt feil ute da når jeg gjettet på peoner:-)

    Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, utvidelse av bed er bare moro. Jeg storkoser meg med det. Tar bare litt av gangen, og da er det bare gøy.

      Nei, du hadde nesten rett :-)

      Klem!

      Slett
  8. Lekre dagliljer! Jeg faller litt ekstra for de som er litt mørke i blomsten. Solhattene dine er jo reine sommerfuglmagnetene. Jeg venter fremdeles på at sommerfuglene skal dukke opp her.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja, jeg liker også de som er mørke i blomsten. Håper at sommerfuglene dukker opp hos deg også!

      Slett
  9. Snygg header! Åh, så många vackra fjärilsbilder.
    Spännande med trädpioner från Kina! Vill se:)
    Ha en fin helg
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, du kommer til både se og lese om trepeonene når de en gang kommer :-)

      Ha en fin helg!

      Klem Marit

      Slett
  10. your daylilies are beautiful as are your coneflowers! obviously the butterflies love them, too!

    SvarSlett
  11. Åh, så nydelige bilder! Blir spennende å se de nye plantene etter hvert :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, du får helt sikkert se de når de kommer :-)

      Slett
  12. Så spännande med trädpioner från Kina! Härliga bilder på din "Wild Horses". Den väcker habegäret! Ha en skön helg!/ Kram Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er spennende. Takk, ja den er en fin navnesort. Jeg liker så godt de nesten svarte tegningene å den.

      Ha en fin helg du også. Klem Marit

      Slett
  13. Utvidelse er morsomt=) Jeg liker bildene dine så godt, og enda en flott forsidebilde=) Håper du får ei koselig helg=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er det virkelig! Tusen takk!

      Ha en fin helg du også!

      Slett
  14. Flotte billeder af blomster og sommerfugle, glæder mig til at se dit nye køb af træpæoner.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, jeg gleder meg jeg også til de kommer. Du får garantert se de :-)

      Slett
  15. Beautiful Echinaceas with butterflies and lovely coloured daylilies in your garden. I am looking forward to your new tree peonies, but you can still dream a while about them before they flower.
    Have a nice weekend, Janneke

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you! Yes, I know. I have one in my garden, and it took three years before it bloomed. But it was worth waiting for.

      Have a nice weekend you too!

      Slett
  16. ja, når man planter træerne synes man de er små og at det tager en evig tid inden de syner af noget, og inden man ser sig om, så skal man i gang med beskærersaksen :)
    Spændende med træpæoner fra Kina. Men det hører vi vel mere om?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er sant, det er sånn jeg føler det også. Plutselig måtte jeg beskjære de ganske mye. Men sånn er det bare i en hage :-)

      Ja, det får du garantert høre mer om :-)

      Slett
  17. Spennende å høre om bedet du bearbeider! Din hageglede er smittende, og det er inspirerende og moro å følge med på bloggen din. De sommerfugl-bildene dine sammen med solhatt er så fine og profesjonelle at de kunne selges til innramming og videresalg!!

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...