fredag 2. august 2013

Blomstring i potter og ampler...

Jeg skal ikke skryte på meg å ha mange sommerblomster for det har jeg ikke, men litt må jeg ha hvert år. Stemor, lobelia, blodbeger er faste følgesvenner her.

De holder det gående lenge disse små stemorsblomstene...

Disse er selvsådde fra i fjor

Spennende mønster på de

Sånn ser de ut akkurat nå

Lilla lobelia på trappa


Jeg sår alle disse selv, og de blomstrer veldig lenge

Blodbeger hører også med til egen produksjon



Til slutt min rosa pasjonsblomst, Passiflora et eller annet. Den blomstrer trofast hver sommer!

42 kommentarer:

  1. Småblomstrete stemor er så koselige - de holder ut og sår seg sjøl ivrig. De er veldig pene! Nydelig pasjonsblomst! Det har jeg lyst på også! Har du fått frukter på den?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er utrolig hvor lenge de faktisk kan blomstre, og selvsåingen er alltid morsom. En vet jo aldri hva som dukker opp neste vår :-)

      Nei, jeg har aldri fått frukter på den dessverre. De faller av etter blomstring og etterlater seg ikke noe frukt, nei. Men blomstene er pene, så jeg er fornøyd med de :-)

      Slett
  2. Din rosa pasionsblomst er helt vidunderlig og stedmoderblosmterne er yndige! Jeg ser ind imellem den vilde variant med bittesmå blomster her i haven, og jeg har selvsåede pæonvalmuer mellem fliserne på terrassen og har ikke nænnet at fjerne dem :-)
    Ha' en dejlig dag, Marit! Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Det er best å ikke fjerne alle de små søte selvsådde blomstene, for da får en jo flott blomstring på sensommeren av seg selv!

      Ha en deilig dag du også, Gitte, klem!

      Slett
  3. Hvor er din passionsblomst fin. Jeg har for første gang anskaffet én,
    men den blomstrer ikke endnu.
    Hilsen Jette

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Da har du virkelig noe å glede deg til :-)
      De blomstrer lenge utover sensommeren.

      Slett
  4. Hei Marit

    Du har da mange sommerblomster - siger en der slet ikke har nogen:)

    Jeg kan huske blodbegeret fra vinteren og forårets såning hos dig!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten

      Ja, noen har jeg da, og du burde jo ha noen du også! :-)

      Blodbeger produseres i stor stil her på våren ja, så du har nok sett de før!

      Ha en deilig dag du også!

      Slett
  5. Litt sommerblomster må man jo ha. Faktisk så skal jeg så enda fler til neste år , inntil staudene får vokst seg til . Når staudene er store så skal de få førsterett på plassen i hagen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, litt er veldig hyggelig å ha. Jeg sår de samme hvert år, men til neste år skal jeg så Cosmos. De har gitt meg en aha opplevelse i år :-)

      Slett
  6. så vackra sommarblommor du har
    den rosa pasionsblomman är så läcker
    ha det så bra
    maggan

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja, den rosa pasjonsblomsten er noe for seg selv :-)

      Ha det godt!

      Slett
  7. Inte en sommar utan violer och lobelia hos mig, men jag sår dem inte själv, vad fin färg på Blodbeger och Passionsblomman, den är mycket fin. Är det också en ettårig växt?
    Ha det gott!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, en må jo ha litt sommerblomster selv om en ikke sår de selv! Pasjonsblomst er en plante som selges på denne tiden. Den er flerårige, men må da oppbevares frostfritt i en kjeller eller lignende. Det går an å ha den som inneplante også i et lyst og kjølig vindu.

      Ha det godt!

      Slett
  8. Flotte krukker med Stemor, Lobelia og ikke minst Blodbegerplantene dine. Den rosa Pasjonsblomsten var flott.

    Ha en fin fredag!

    SvarSlett
  9. Så fine blomter, Marit=) Og pasjonsblomster en nydelig som rosa=) Jeg har en blå/lilla, men synes din er enda finere=) Fortsatt god sommer til deg=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Jeg synes at de blå også er fine :-)
      Ha en fortsatt fin sommer du også!

      Slett
  10. Fine sommerblomster! Jeg har ikke set en rosa passionsblomst før. Den er meget smuk!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Nei, den er ganske sjelden, så den er ikke så ofte å se.

      Slett
  11. Jeg har også selvsåede hornvioler, rigtig mange faktisk :) Din rosa passionsblomster er vel nok fin.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de sår seg selv så lett, at de dukker opp overalt :-)
      Takk!

      Slett
  12. Your passiflora steals the show. wow what a beauty. I love the violets they are great.
    Have a wonderful evening Marit.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you! It is a beauty, and I love the color.

      Have a wonderful evening you too, Marijke!

      Slett
  13. Nydelig pasjonsblomst! Min blå blomstrer nå, fin den også, men den kan ikke måle seg med din.
    Utrolig at stemorsblomstene blomstrer fremdeles. Jeg likte godt de rosa lobeliaene.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Jeg synes at den blå er veldig fin, jeg da :-)
      Ja, disse kjøpte jeg i begynnelsen av april, så de har blomstret veldig lenge.
      Ja, de liker jeg veldig godt fargen på jeg også.

      Slett
  14. This Passion flower variety is so beautiful, a real must have. I am also fond of pansies and violets and of course Lobelias too, which I have sown myself. Also the Rhodochiton I have in the greenhouse, self-sown. Lovely pictures!
    Have a nice weekend, here it is 35 degr.C. at the moment, unuasually hot.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, I wanted it when I saw it for the first time. They are so easy to sow, and they bloom for so long. Rhodochiton is a lovely plant! 35 degrees is very hot!! Here it is only 25, but I like it better than 35 ;-)

      Slett
  15. Det var ett flott mønster på stemorsblomsten, lekkert med alle lilla-fargene sammen.
    Så flott pasjons blomsten er, rosa har jeg ikke sett før de ser ut som de er laget av glass.
    God helg Marit, det blir vis både regn og sol.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det mønsteret har jeg ikke sett på de før. Den rosa er ikke så ofte i salg, jeg har bare sett den en gang. God helg til deg også, ja det blir nok variert vær i helgen.

      Slett
  16. Jeg må også ha litt stemorsblomster og lobelia hvert år :-) Nydelig pasjonsblomst!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er et "must" hvert år. Takk!

      Slett
  17. Hei! Kjempefin blomstring. Det er så fint når sommerblomstene fyller ut krukkene. Det er nydelig ute nå, men jeg ønsker meg veldig regn. Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Takk! Ja, sommerblomstene fyller krukkene godt nå, men som du sier så er det veldig tørt ute. Litt regn hadde vært godt nå.

      Slett
  18. Nydelige sommerblomster og vakker pasjonsblomst! Jeg må også ha stemor hvert år!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja, de hører med til de blomstene som er obligatoriske her :-)

      Slett
  19. Stemorene holder ut lenge ja. Jeg har klippet ned mine nå og håper at de kommer med mange nye blomster. Rosa pasjonsblomst er bare lekker. Ha en god helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har ikke klippet mine en gang, så de har bare lagt seg ned og flyter utover trappa. Maken til blomstring skal en lete lenge etter, for de har blomstret non stop siden begynnelsen av april.
      Takk!

      God helg!

      Slett
  20. Stemorsblomstene er så fine..og takknemlige...og de varer hele sesongen om en plukker:)...fine nyanser på dine:)
    Pasjonsblomsten er også så fiiin:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er virkelig takknemlige planter! Jeg har ikke engang plukket på mine, men de blomstrer som bare det likevel.
      Takk!

      Slett
  21. Ja, dette var produksjon! Jeg er imponert over hvor rikt det blomstrer. Du er flink å få det til!

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...