torsdag 29. august 2013

Vandalisme i hagen, løste tekniske problemer, og oppdaterte nye bilder...


Etter å ha fått et supert tips av Maria i Strandhuset, er nå de tekniske problemene løst. Drop Box ble løsningen for å få overført bildene fra mobilen til pc. Så lærte jeg da noe nyttig i dag også!

Det er mer å ergre seg over... To netter på rad har jeg hatt besøk av en nattlig gjest som river opp gress og mose, og lager dype hull i plenen. Gjett hva? Jo, det er et sikkert høsttegn når grevlingen graver opp plenen etter larver av oldenborrer. På steder i hagen hvor det er tynt med jord trives oldenborrene, og det er de den er på leiting etter. Dette skjer hver høst, så det er ikke noe nytt sånn sett. Men i år har den revet opp et veldig stort område av plenen, og det ser ikke ut. Jeg har raket opp en hel trillebår full av mose og gress etter deres rasering.

Sånn ser det ut i plenen etter gravingen

Dette er litt av det jeg har raket opp av mose og gress

Her er to som har hygget seg med de åpne hullene som grevlingen har laget. Nå ble det festmåltid for disse to...

Her har jeg så vidt fått startet gravingen

Sånn så det ut før jeg stammet de opp 

Her er bedet fra i fjor med de hellene jeg la langs kanten der

Jeg hadde noen heller fra før, og de er har jeg lagt her

Her er det blandet inn subbus/grus for å gjøre jorda mer porøs

Her er den nye spaden min som jeg måtte ha for den gamle var utslitt...


Dette er den ene trepeonen som jeg gravde opp her om dagen

Oppstamming av thuja og cypress

Her er noen flere som har fått gjennomgå av hagesaksen

og enda flere...

På bildet her skimter dere en hagegang som jeg lagde i fjor med heller som kanting. I går hentet vi 44 heller som skal legges i ytterkant av dette nye bedet sånn som det andre og som skal være en forlengelse av det øverste bedet. Flere bilder følger ;-)

Til slutt hagens vakreste rose akkurat nå, nemlig 'Penny Lane'
Jeg kjøpte den på salg etter å ha blitt inspirert av Høneballehavens blogg om denne vakre rosen.
Den var full av knopper da jeg kjøpte den, og nå håper jeg at den vil blomstre lenge utover høsten.

46 kommentarer:

  1. Ja, "Penny Lane" er vidunderlig. Jeg har den selv i haven, den har sådan en fin perlemorsglans.
    Venlig Hilsen
    JetteMajken

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er en vakker rose. Den har fin glans ja :-)

      Slett
  2. Hei Marit

    Ja en grævling laver tydelige spor huller overalt - godt at den ikke spiser blomster eller træpæoner;)

    Sikken du også får opstammet - så bliver der plads til loidt flere planter!

    Fin rose Høneballe Lisbeth har fået dig inspireret til at få - den ser frodig og sund ud!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten

      Ja, jeg er veldig glad for at grevlingen ikke ødelegger andre ting i hagen som f.eks trepeoner ;-)

      Det er mye å stamme opp her, ja, og det gir bedre plass i bedet.

      Ja, det er fint at Lisbeth inspirerer meg! Den er veldig fin og ser sunn ut denne rosen, så jeg håper at den vil trives her.

      Ha en deilig dag!

      Slett
  3. At du har gjort skade grevlinger, nå har du mye arbeid gjennom dem. Hilsen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja Giga, grevlingen har gjort mye skade her, og det blir mye ekstra arbeide :-(

      Slett
  4. Når de automatiske overføringene ikke går som de skal, bruker jeg Dropbox. Klikker bilder inn i Dropbox fra mobilen - og henter dem på pcen. Gratis og lettvint. Kanskje noe for deg også?

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for veldig godt tips Maria! Nå er det i orden med bildene! Det var absolutt noe for meg ja. Selv en kløne som meg har fått det til nå... ;-)

      Slett
  5. Så fine bilder fra hagen din.
    Ugangskråker i hagen kjenner jeg til, men hos meg er det stort sett unger :)

    Ha en fin dag.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Her er det bare tobente eller firbente som står for ugangen :-)

      Ha en fin dag du også.

      Klem

      Slett
  6. Trädgårdsbesök är ju trevliga, men grävlingar vill man ju inte ha besök av, usch och fy! Så fint det blir i de nya rabatterna, fint med de uppstammade thujorna och din ros var ju tjusig. Hoppas du får ordning på mobilbilderna, det är ju trist när tekniken inte fungerar som den ska!/ Kram Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det er ikke det besøket jeg helst vil ha i hagen! Takk. Ja, oppstamming var godt å få gjort. Det tekniske er i ferd med å løse seg heldigvis, for sånt er jeg ikke flink til.

      Klem Marit

      Slett
  7. Irriterende med besøk av dyr som ødelegger i hagen. Grevling har vi heldigvis ikke her.
    Du får stadig gjort imponerende mye i hagen. Det ble flott med utvidelse av bedet, og enda bedre med kanting til slutt.
    Penny Lane var vakker, med perfekt formet blomst!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, du kjenner jo til dyr som ødelegger! Noe skal vi ha å slite med her også ser det ut som. Det blir nok bra når jeg blir ferdig.
      Takk, ja det er en nydelig rose.

      Slett
  8. Du får se det positive med besøket ditt, han hjelper dæ jo bare og bli kvitt mosen på plæna di hihi :D
    Neida, skikkelig irriteranes er det og få ødelagt i hagen, grevling har ikke vi her i nord , så vidt æ vet, har nu aldri sett eller hørt det.

    Fine bilder, Marit.

    Ha ei fortsatt fin uke, det som er igjen av den , helg imorra :p

    Lisbeth :O)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, en må prøve å se det positive i det ;-) Du er heldig som slipper grevling i hagen!
      Takk!

      Ha en fin ukeslutt og helg du også!

      Slett
  9. Gode billeder.
    Træls når dyrene ødelægger noget i ens have.
    Vi har dog ikke grævlinger, men muldvarpen kan være ret så slem her.
    Fin ny skovl du har fået. Den kan holde i mange år.
    Hvor er rosen 'Penny Lane' yndig.
    Tak for kigget.
    Ha´ en dejlig dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja, det er ergelig når dyr ødelegger i hagen. Men sånn er det å bo i nærheten av skogen. Her har jeg ikke muldvarp, men det har vært jordrotter her som er noe av det samme. De har jeg heldigvis ikke sett på mange år. Ja, jeg håper at spaden vil holde i mange år fremover :-)
      Ja, den er yndig!

      Ha en deilig dag du også.

      Slett
  10. Kjedelig med grevling i hagen som ødelegger planen. Bedet var blitt flott med oppstammede busker og trær. Rosen "Penny Lane" var virkelig flott.

    Ha en fin torsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er ikke det jeg vil ha i hagen. Takk!

      Ha en fin fredag!

      Slett
  11. Svar
    1. Yes, I do not have turtles here, but I do have a badger! :-)

      Slett
  12. Hei! Så fint med hellekant. Har opplevd at grevlingen har endevendt komposten, men det er jo, ikke ødeleggende. Noe som er ødeleggende, er jordrotter og det har vi nok av. Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Takk. Nei, det er jo ikke så ødeleggende å få komposten endevendt. De er på leting etter mat på høsten, så det er jo derfor de gjør det. Det var jordrotter her før når vi flyttet hit, men de har blitt borte heldigvis.

      Ha det godt!

      Slett
  13. Vi har også en grævling her, som graver huller i plænen. Har du set grævlingen, eller er det kun om natten, den graver? Vi må jo nok finde os i at dele vores haver med dyrene :-) Din rose er fantastisk - sikke en skøn farve. Klem og ha' en god eftermiddag og aften!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tenk at du også har det hos deg! De er kun aktive om natten her, så jeg har ikke sett den. Men min mann så den en mørk høstkveld for noe år siden. Han trodde først at det var en katt, men den var alt for stor til å være det. Jeg sitter ikke oppe om natten for å se den, nei ;-) Ja, vi må jo bare dele hagen med dyrene, sånn er det bare. Takk!

      Ha en deilig dag, klem!

      Slett
  14. Kjedelig med grevling besøk, de ramper så ille.
    Det ble kjempefint med oppstammede busker, og så ble det jo mye mer lys i bedet under.
    Flott spade, måtte kjøpe ny i sommer jeg også.

    Marit.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de kan virkelig ødelegge mye, så de er rampete, ja!
      Takk. Ja, det ble mye lysere i bedet der, for thujaene hadde vokst så mye. Ja, spade er en veldig nyttig å ha i en hage, det er helt sikkert. De må byttes ut ved jevne mellomrom :-)

      Slett
  15. Grävlingarna borde hålla sig i skogen och inte i din trädgård!!
    Så vacker din Penny Lane är. Jag har den också, men den är ynklig efter den svåra senvintern.
    Ha en fin kväll Marit och skönt att dina tekniska problem löst sig.
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det burde den! Men den leter etter mat, og den vet at det er oldenborrer i plenen. Så derfor kommer den hver høst og gjør det samme. Håper at min Penny Lane overlever den nenste vinteren.
      Ha en skjønn dag!

      Klem Marit

      Slett
  16. Er det ikke det ene så er det det andre:-(
    Så det er oldenborrelarver jeg har i hagekomposten min....har lurt på hva de harde hvite larvene er for noe, nå fikk jeg svaret.

    Bedene dine er så nydelige, Marit! Masse inspirasjon å finne i de bildene!

    Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sant. Det er mye som kan skape problemer i en hage ;-) Ja, det er det nok som du har. Det er en veldig alminnelig ting å ha i en hage.

      Tusen takk!

      Klem!

      Slett
  17. Så ergelig med grevlingen som lager hull i plenen.

    Kjempefint med de hellene :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er ergelig, men lite jeg får gjort med det dessverre.

      Takk! :-)

      Slett
  18. Det ser godt ud med opstamningen. Jeg er glad for, at jeg har inspireret dig til at købe Penny Lane, den er skøn, det er Morten Korch også, den må du også have :) samme farvetone.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja, det er flott at du har inspirert meg til å kjøpe den rosen, for den er jo så vakker. Jeg liker den enda bedre enn New Dawn, for den er så løs i blomsten. Morten Korch har jeg aldri sett her, men jeg skal se etter den for fargen er så vakker.

      Slett
  19. Kjedelig med grevlingbesøk. Jeg hadde en her i fjor høst, og håper jeg slipper mer besøk.
    Hostabedet ditt ble kjempefint! Smart å stamme opp de vintergrønne.
    Litt av en jobb du har gjort.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er det virkelig. Håper at du slipper mer besøk! Takk! Ja, det er godt å få litt mer lys inn til hostaene. Ja, men jeg tar det over langs. Mitt tempo er ikke så mye å skryte av dessverre.

      Slett
  20. Beautiful Penny Lane, I think it one of my most lovely roses. As I understood well, the insects have made a terrible mess of your grass.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, it is a very beautiful rose. It is not the insects who has made the mess, but it is because of them the badger comes to eat them.

      Slett
  21. For oss her i vest er jo grevling litt eksotisk. Men ikke sånn at jeg ønsker meg en :) Ellers så mååå jeg bare stoppe og besøke deg en gang vi er forbi! Kjempefint hos deg nå :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det kan jeg tenke meg at du ikke ønsker en grevling i hagen. Jeg visste ikke at det ikke var grevling på Vestlandet. Godt at vi har litt eksotiske dyr her da ;-)

      Ja, det hadde vært veldig hyggelig med et besøk av deg. Håper at vi kan få det til neste sommer! Takk :-)

      Slett
  22. Men säg åt herr Grävling att här får man inte vara:) Underbara bilder.
    Ha en underbar dag!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg skal skrive en lapp til han, for jeg har ikke lyst til å treffe på Herr Grevling ;-)
      Takk!

      Ha en flott dag du også!

      Slett
  23. Tenk at du rett og slett har slitt ut en spade! Jeg tviler ikke på det, et sekund! Herlig å se alle prosjektene dine. Penny Lane var flott.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er ikke så vanskelig det, men så har jeg også hatt den i mange år ;-) Det er godt å fått en ny spade, for det er en av de ting jeg bruker mest i hagen. Spade, trillebår og plantespade er et must i hagen :-)

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...