onsdag 14. august 2013

Dahlia, insekter og litt annet...

August er måneden for insekter fremfor noen synes jeg. Veps, blomsterfluer, øyenstikker, humler, bier, blomsterfluer og sommerfugler osv. flakser rundt i hagen akkurat nå. 

For noen år siden hadde jeg ikke en eneste dahlia/georgine i hagen. Jeg vet ikke hvorfor, men plutselig så var jeg helt betatt av disse store, sene blomstene. At de tiltrekker seg insekter er også en fordel  ;-)

Problemet med dahlia er overvintringen. Dels fordi at når frosten kommer da er jeg lei både hage og stell av planter, så da har de ofte blitt stående ute og det tåler de jo ikke... I år skal jeg prøve å overvintre de, men det er jo ikke bare å ta de opp heller. De skal klippes ned, og legges i kasser. Ikke for tett, for da råtner de, og de skal så mørkt og kjølig. Jeg har før prøvd meg på å ta inn potter med dahlia og bare la de stå tørre hele vinteren. Det har fungert med vekslende hell. Men det gjelder å ikke gi seg, for det er vel en "kode" å knekke på disse også angående overvintringen. Gode tips mottas med takk! 

Først må jeg skryte av min hvite Agapanthus. Jeg har hatt den i mange år, og den er både sær og vanskelig å få til å blomstre synes jeg. Men i år har den kommet med en kjempestor blomst, så gjett om jeg er glad for den!

Selvsådd overvintret dahlia med blomsterflue


Humlene liker også dahlia godt. Denne er også selvsådd og overvintret.

Denne heter 'Eveline' og den skal jeg ha mange av til neste sommer, det er helt sikkert. Her er det snakk om forelskelse med første øyekast... ;-)

'Park Princess'

Jeg skrev feil her om dagen. Det er denne jeg kjøpte på planteauksjonen i hagelaget.

Denne kommer fra Bakker uten navn, men den er helt klart blitt en favoritt.

Her har rosen Astrid Lindgren sneket seg med, og den har besøk av en blomsterflue

Kaktus dahlia


Disse to er også fra en blanding som jeg kjøpte fra Bakker. Jeg trodde de skulle bli røde og gule alle sammen i følge bildet, så jeg er kjempefornøyd med alle de rosa nyansene på de :-)

53 kommentarer:

  1. Så smukke billeder - og ja, jeg kan forestille mig hvor glad du er for den hvide Agapanthus. De tofarvede dahliaer er utroligt flotte, og de minder mig om min barndom, hvor fyrrummet var fyldt med dahliaknolde i papkasser. Min far var en passioneret haveelsker.
    Klem og ha' en dejlig dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Så flott at din far hadde mange dahliaknoller og var så glad i blomster. Du har nok arvet det fra han!

      Ha en deilig dag, klem!


      Slett
  2. Hej
    Det er en rigtig fin agapanthus du viser her ,jeg har kun de blå,men vil helt sikkert købe nogle hvide i år,også dahlia ser godt ud.
    Ha en fin dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Jan

      Ja, agapanthus er flotte planter, og jeg har noen blå også. Jeg sliter med å få de i blomst hvert år, for de blomstrer bare en gang i mellom. Takk!

      Ha en fin dag du også!

      Slett
  3. Dine selvsåede Dahlia er meget fine. De er sådan lidt mere forsigtige i udtrykket end de andre. En hvid agapanthus er da bare lækker.
    Kærlig Hilsen Jette

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja, de selvsådde er ikke så prangende, de er fine de også. Ja, både de hvite og blå agapanthusene er flotte.

      Ha en deilig dag, Jette!

      Slett
  4. Georginer er dejlige. De forlænger sommeren, synes jeg. Men her har vi problemer med at dræbersneglene æder georginerne når de spirer om foråret, så jeg har ikke så mange som jeg gerne ville have.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de forelenger sommeren, for nå er det jo ikke så mye som blomstrer lenger. Jeg er heldig at jeg ikke har drepersnegler, så mine får stå i fred. Hvis du planter de i potter så kanskje det går bedre da?

      Slett
  5. Vilka underbara Dahlia-bilder! Man kan nog inte ha för många av dem. Jag har inte haft problem med övervintringen, men har märkt att de måste ha det riktigt svalt under vintern annars ruttnar knölarna. Jag har mina i matkällaren. Så vacker din vita Aghapantus är. Mina har inte börjat blomma ännu, men de är fortfarande så små, jag hoppas på nästa sommar./ Kram Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Nei, en kan ikke ha for mange av de! De må nok ha det kjølig ja. Håper du får blomster på dine til neste sommer! Klem Marit

      Slett
  6. Det er fine georginer, du har. Jeg er også meget glad for Eveline :)
    Kig ind til Hanne i haven, hun har skrevet noget om opbevaring af knoldene, det må du kunne finde.
    God dag til dig.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja, det er en veldig vakker blomst! Jeg kikket inn til Hanne, og hun oppbevarte de i et oppvarmet drivhus. Det kan ikke jeg gjøre, for det blir for kostbart her ;-) Men jeg får prøve meg på andre metoder.

      Ha en god dag du også!

      Slett
  7. Lovely as always, got another reason to smile for this day. Got my eye on your next posts.

    SvarSlett
  8. Må ha dem, selv om sneglene også må. Merkelig nok er Evelinene mine nokså urørte, selv om de står i bakken i år!
    Pappeske i kjelleren ( + - 12 grader)med litt torvstrø på, er min kode. Bare ikke pappesken er fuktig, da blir det katastrofe. Og i potter i drivhuset går også fint.
    Nydelig Agapanthus! De ER vanskelige. Har bare beholdt en liten blå, som ikke blomstrer i år heller...

    SvarSlett
    Svar
    1. Her slipper jeg sneglene, så mine får stå i fred. Takk for gode tips, det skal jeg huske på. Jeg har ikke på varme i drivhuset, så da vil jeg tro at de fryser?
      Takk! Ja, de er det, det er det ingen tvil om. De har ikke årvisse blomstringer mine heller... I fjor en blå, i år en annen hvit. Jeg lurer på hva folk gjør som får de til år etter år...

      Slett
  9. Så mange fine Dahlia du har i hagen skjønner godt at de er en favoritt. Den hvite Agapanthusen var helt skjønn.

    Ha en fin onsdag!

    SvarSlett
  10. Great pictures, wonderful flowers, summer is beautiful when we can enjoy these images :) Regards

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you! Yes, I love the summer too.

      Slett
  11. Så fine bilder.
    Jeg må satse på enkle blomster, er ikke så flink til å ta vare på dem som trenger en del stell. Kanskje derfor jeg digger løvetann :) Litt etter litt prøver jeg meg fram med litt vanskeligere planter.

    Ha en fin dag.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det forstår jeg veldig godt, for disse her krever endel stell. Men det går an å prøve seg frem!

      Ha en fin dag!

      Klem

      Slett
  12. Ja, nå er det insektenes tid! I dag så jeg en diger øyenstikker fløy forbi, og den var virkelig stor, altså.
    Nydelig hvit agapanthus! Jeg har blå, og den blomstrer ganske bra. Er den hvite vanskeligere å få i blomst tro? Jeg ønsker meg nemlig hvit også, men poenget er jo at den skal blomstre.
    Dine selvsådde dahliaer er flotte, og det er også Bakker-dahliaene. Spesielt den rosa var lekker!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de har jeg sett her også. de kommer alltid i august. Takk! Jeg har flere blå jeg også. Jeg synes det er helt tilfeldig hvem som blomstrer her. I fjor blomstret en blå, men det gjør den ikke i år...Det kan godt hende at du får de til uansett! Takk!

      Slett
  13. Vakre georginer - Jeg ble helt betatt av den hvite du hadde sådd selv. Det er jo bra at Bakker sine 'fargevariasjoner' slår i riktig retning noen ganger ;) Mitt første år med georginer, og håper som deg at de overvintrer greit.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig at du likte den! Den er fra en frøpose hos Thompson&Morgan, Ja, jeg er veldig fornøyd med blandingen, for jeg liker så godt rosanyanser :-)
      Lykke til med dine. Jeg tenker jeg kommer til å lese om hvordan det går!

      Slett
  14. Härligt med mycket insekter i trädgården! Så många vackra dahlior du har. Jag hade dahlior för första gången förra sommaren, och jag gillar dem jättemycket. Men precis som du skriver är det lite krångligt att övervintra dem. Jag bara grävde upp dem, skakade av den värsta jorden och la dem i en kartong i garaget. Inte det bästa förvaringen, men det var så det blev. Några överlevde och jag planterade dem sent, i slutet av juni. Undertiden vi var i Kroatien har den växt ordentligt och kommer med flera knoppar. Jag hoppas det är Eveline:) En favorit.
    Ha det gott
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er hyggelig med alle disse insektene nå. Takk! Ja, det er veldig flotte blomster, men litt vanskelige er de med at en må ta de opp og overvintre de. Men i år skal jeg gjøre et forsøk på å få de til. Det blir spennende om det er Eveline som har klart seg hos deg, for den er nydelig ja!

      Ha det godt. Klem Marit

      Slett
  15. Jeg er så enig. Georginer er kjempefine nå på sensommeren. Selv har jeg også hatt vekslende hell med overvintring av knollene, men det er ikke dette men sneglene som nå gjør at hagen lider under georginemangel. Men jeg nyter synet når jeg får anledningen. Sånn som nå :) Fortsatt fin hageuke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de gir oss lang blomstring utover sensommeren, så en må jo bare ha disse. Håper du får deg noen nye etterhvert som sneglene ikke spiser opp.

      Ha en fin hageuke du også!

      Slett
  16. Hvor er de fine, dine georginer. Jeg har helt opgivet dem, for enten æder sneglene dem og ellers mugner de i løbet af vinteren. Men når jeg så ser de smukke blomster får jeg jo lyst til at prøve 'en gang til.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er ikke bare enkelt med disse georginene, det er sikkert. Håper du prøver igjen, for de er jo så flotte å ha i hagen på sensommeren.

      Slett
  17. Vad många fina Dahlior,Eveline är tjusig.
    Ha det gott!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja, Eveline er en klar favoritt her :-)

      Ha det godt!

      Slett
  18. Kan ikke ha en sommer uten Dalia, tar de opp av jorda før frosten kommer, klipper de ned , børset jord av løkene og legger de i en papp eske med bladet sand og flis, setter de i mørk kjeller, tar de opp i februar ,mars og planter de i krukker og setter de i drivhuset som æ da har varme og lys i :)
    Ikke vanskelig i det hele tatt.... joda, det har hendt at noen løker har råtnet, men de fleste overlever ;)
    Fine bilder hos dæ, Marit.

    Lisbeth ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det er sant! Takk for gode tips, Lisbeth! Jeg må jo bare prøve å få det til i vinter. Takk!

      Slett
  19. Nydelige Georginer du har, jeg likte särlig de enkle, frösådde.
    Overvintringen og sneglene er to av minusene med Georginer og akkurat nå har jeg ingen i hagen. Men jeg lurer på om jeg ikke skal skaffe noen enkle til neste år.
    Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er mange som likte de så godt og det er jo hyggelig. De er blitt mye større i år enn i fjor, så en har jo mange fordeler hvis en bare får de til å overleve vinteren. Disse har jeg sådd selv, og de utvikler jo knoller akkurat som de en kjøper.

      Klem!

      Slett
  20. Nydelige Daliaer! Jeg håper du lykkes med overvintringen :-)

    SvarSlett
  21. Kjempe fine Dahlia. Disse må du prøve å ta vare på. I år skal jeg gjøre som min mor alltid gjorde med sine knoller. La dem på avispapir i vaskekjelleren, og rista av jorda ettersom den tørka. Hun hadde mange ganger mye flottere planter, enn det jeg hadde.

    Lykke til! Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, ja det skal jeg prøve på. Takk for gode tips. Det er mange måter å gjøre dette på, så jeg skal virkelig prøve i vinter å få det til.

      Klem

      Slett
  22. Hei! Jeg er svak for dahlia og jeg liker veldig godt de du viser bilder av. Vi har ganske mange og overvintrer dem i kjelleren. I år var det mange som ikke klarte seg av en eller annen grunn. Synes også at de som klarte seg, vokser sakte. God natt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Ja, de er lette å like disse plantene :-) Aberet med de er overvintringen, og jeg har hatt vekslende hell som sagt med det. Men jeg må bare prøve igjen. Mine kom også sent i gang i år. De trenger veldig mye gjødsel tror jeg.

      Ha en fin dag!

      Slett
  23. Her var det mange lekkerbiskener.Ja, det er eit lite musk med den overvintringa eller rettare sagt få dei opp og tørke dei. Noko råd om overvintring veit eg ikkje om eg har, men eg renskar knollane godt for jord og tørkar dei godt før eg legg dei på avispapir oppi isoporkasser. Det brukar å gå heilt fint. Dei ligg i ei mørk kald bud. Sjekkar eit par gongar i løpet av vinteren om det er noko som myglar/rotnar. Men det er sjeldan.
    Flott innlegg om valmua med alle insekta.
    Klem frå MarJE.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for gode tips! Det virker som essensen av rådene jeg har fått er å tørke de godt sånn som du sier også. Fuktighet er nok deres verste fiende. Takk!

      Klem fra Marit

      Slett
  24. Nydelige dahliaer. Men som du sier, det er litt styr med dem både høst og vår, så det spørs her også....
    :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja, det er ikke til å komme fra at det er mye styr med de...

      Slett
  25. Utrolig fine dahliaer du har, og fine bilder tar du også. Jeg er gartner på Geitmyra matkultursenter for barn. Vi prøver å ta vare på insektene på matkultursenteret for å lære ungene om økologi i praksiss. Nå ble jeg inspirert til å prøve noen dahliaer. Viste du at dahliaknollene er spiselige og at indianerene spiste masse av dem?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Tusen takk! Nei, det visste jeg ikke. Indianerne spiste mye spennende, og det er jo fint å vite at de er spiselige. Takk for info!

      Slett
  26. Det var noen kjempesøte dahlier du har! Kan ikke forestille meg at du blir lei av hage om høsten. Høres nesten utrolig ut! Jeg mener, du har jo så mye fint. Lykke til med overvintring av alle disse skjønnhetene...

    SvarSlett
  27. PS: Det var en utrolig spesiell hvit agapanthus..

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...