torsdag 8. august 2013

Hosta blomst til Karsten, og flere dagliljebilder...

I går ble jeg ferdig med vedstablingen.  Det var 28 grader og strålende solskinn, så det var en varm fornøyelse. Men nå er veden i hus, og det er godt å tenke på. I natt har det tordnet, og regnet siler ned fortsatt. Pr. nå er det kommet 81 mm siden 1. august, og nå kan regnet stoppe for min del ;-)

Jeg klippet gresset i går, og nå hadde vokst veldig mye siden sist gang jeg klippet det. Alt regnet har gjort at veksten har kommet skikkelig i gang igjen. Gressklipping er ikke min favorittsyssel, men det er fin mosjon! Når jeg klipper hele hagen blir det ca 6000 skritt...

'Frans Hals'

'Double River Wye'

En ukjent spider daglilje har dukket opp...

Se her Karsten! Dette er blomstene du etterlyste på 

'Empress Wu'






'Kamene'

Hvit scabiosa som endelig er i blomst

35 kommentarer:

  1. Så mange flotte dagliljer! Jeg har ikke så mange, men Frans Hals har jeg. Den har begynt å blomstre her også nå.
    Det er alltid en deilig følelse når vinterveden er i hus. Vi skal en tur på hytten nå, og da tar vi med oss ved hjem igjen. Den er allerede kløyvet og lagt i småsekker. Da er den enklere å flytte og transportere.

    SvarSlett
    Svar
    1. Frans Hals er en flott og robust daglilje! Ja, ved må en ha, og det er godt når den er i hus. Kjekt å kunne ta med seg ved fra hytta i småsekker. De store sekkene kan en jo ikke flytte på!

      Slett
  2. Läckra dagliljor! De är så tacksamma i trädgården vid denna tiden. Vilken snygg spindel som dykt upp, lycka:).
    Här strilar regnet rakt ner, det blåser inte alls idag.
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, dagliljene er veldig takknemmelige planter. De tåler alt ser det ut som, og krever ikke mye stell. Jeg er glad for den spider dagliljen ja, for jeg vet ikke hvor den kommer i fra. Sikkert en som har vært feilmerket. Det regnet her også i går, så nå holder det med regn for min del-

      Klem Marit

      Slett
  3. Fine bilder av Dagliljer som blomstrer hos deg nå, lekker hvit Scabiosa.

    Ha en fin torsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja, den hvite scabiosaen er lekker!

      Ha en fin dag!

      Slett
  4. Hi hi ham Karsten er vældig populær :) jeg har også hostablomster og navn på en hosta til ham i dag. Dobb. river Wye har jeg også med i dag, det er fine dagliljer du har. Kamene liljen er fin, ja og hvid scabiose har jeg også.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, Karsten er veldig populær :-) Jeg har sett at du har den samme dagliljen ja, og den er flott med sine doble blomster. Kamene er en lilje jeg fikk en gang, og den kommer trofast igjen.

      Slett
  5. Hvor er det smukke billeder, Marit! Jeg håber, du slipper for mere regn foreløbigt - her fik vi nærmest skybrud i morges, og det er den første rigtige regn i 5 uger. Pyha, tænk at stable brænde i 28 graders varme! Du får masser af motion og også med plæneklipningen :-)
    Klem og ha' en dejlig dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Skybrudd er ikke så bra når jorden er så tørr som hos deg, men det får en ikke gjort noe med. Regnet kommer så hardt, og da får ikke bakken tatt det første til seg. Men dere trengte regn, det er helt sikkert. Ja, det var nesten for varmt midt i sola den dagen, men det var bare å drikke masse vann og så gikk det bra. Ja, jeg mosjonerer stadig i hagen :-)

      Ha en deilig dag, klem!

      Slett
  6. Så mye fine blomster.
    Må bare få gjort noe i min hage snart :)

    Fin dag til deg.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det må du få gjort! :-)

      Ha en fin dag!

      Klem

      Slett
  7. Fortsatt imponerende mange flotte dagliljer du har! Jeg liker dem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja, jeg liker også de veldig godt. De er så takknemmelige og krever minimalt med stell.

      Slett
  8. Underbara bilder på dagliljor...dom skapar verkligen vill ha lust...!!!
    Frans Hals blommar också hos mig just nu....=)

    Kram Ninni

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er sånne må ha planter som er vanskelig å motstå :-)
      Frans Hals er en flott daglilje, og hyggelig at du også har den.

      Klem Marit

      Slett
  9. Hei Marit

    Javist - tak tak! En helt godkendt blomst! specielt når det ofte er for løvet man anskaffer Empress Wu:)

    Fine dagliljer også - jeg ser du det regner hos dig - her regner det nu - Super!

    Ha en dejlig dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten

      Ja, den har flotte blomster, selv om det er bladverket og størrelsen på den som gjorde at jeg kjøpte den ;-)

      Det har kommet mye regn i det siste, så nå håper jeg at vi snart får mer stabilt vær. Men det ser ikke ut sånn med det første. Godt at du også fikk regn!

      Ha en deilig dag!

      Slett
  10. Så mange vakre liljer! Heldige du :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, og jeg vet at jeg er heldig :-)

      Slett
  11. Ja, det er sjovt med den regn, at den ikke bare kan komme med måde - og om natten.
    Skønne dagliljer du har!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var bare om natten det skulle regne, ikke på dagtid ;-)
      Takk!

      Slett
  12. Fantastiske dagliljer du viser! Jeg blir imponert over vedstablingen din, höres både slitsomt og varmt ut.
    Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja, det var slitsomt og varmt, men nå er det gjort og godt er det.

      Klem!

      Slett
  13. Ja, er det ikke deilig at vinter veden er i hus, det samme gjelder her hos oss, alt er ikke kløvd, men står i stranger...heter det vist hehe :)
    Fine bilder fra dæ .

    Ha en fin kveld.

    Lisbeth ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jo, det er så godt å vite at det er gjort før været blir kaldere. Da er det ikke like hyggelig å holde på med ved. Godt at dere også holder på med det :-)

      Ha en fin dag!

      Slett
  14. I understand you have been gathering and chopping wood for winter stock, we got today a load of wood for the woodburner too. You have a lot of lovely daylilies, the "Empres Wu" is a beautiful one. The Frans Hals and Wye Valley I have in my garden too.
    You had a lot of rain, here we have not got enough yet, it is very dry.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, I have got a lot of wood here. I did not know that you also used wood for heat in Netherland.
      I hope that you will get some more rain. Here it has come more than enough.

      Slett
  15. Du verden for noen flotte dagliljer du har i blomst. Kjempe flott!

    Klem

    SvarSlett
  16. Hvor er det ulige fordelt: du har fået for meget regn og vi hungrer efter nogle dråber :)
    Det er nogle fine dagliljer du har. De giver så fine farver i haven just nu, hvor jeg ellers synes der er lidt trist ovenpå det store farveflor og medens vi venter på efterårets blomstring.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ulla!

      Ja, det er veldig ulikt fordelt, og jeg skulle gjerne ha delt litt regn med dere som ikke har fått noe. Det fortsatte bare å regne i hele går, så nå håper jeg på en dag med litt sol igjen. Ja, dagliljer har mange flotte farger, og de blomstrer jo riktig lenge. Nå står solhattene for tur her, og syrinhortensia.

      Slett
  17. Masse fint hos deg, her er det litt nedslått om dagen. Og dagliljene her viser ikke tegn til blomstring i år heller. Skam på den som gir seg, men det gjør jeg snart.
    Ha ei finfin helg.

    SvarSlett
  18. So many beautiful daylillies they are so gorgeous. I hope the rain stoped in your part of the country. I noticed also during the heat everything stops growing also the grass. But after the rain everything is growing again.
    Have a wonderful day Marit.

    SvarSlett
  19. Du har sannelig en enorm blomstring hos deg nå i august. Jeg tar av meg hatten!

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...