søndag 18. august 2013

Endelig var det min tur...

...til å få besøk av sommerfugler. Jeg har vært grønn av misunnelse over alle de flotte bildene av sommerfugler på mange blogger i det siste. Her har det ikke vært en eneste sommerfugl inntil her om dagen. Plutselig var det sommerfugler overalt...
Så her blir det nok flere blogginnlegg  med bilder av sommerfugler...

Jeg er veldig glad for at jeg har så mange solhatter, for de er virkelig sommerfuglmagneter!

I dag regner det igjen, så hva passer vel bedre da enn bilder av sommerfugler i solskinn...

Ha en fin søndag!









50 kommentarer:

  1. Hei Marit

    Alletiders at du nu også får besøg af sommerfugle!

    Jas, det var ellers sent på året - mon vinteren har været for besværlig for dem også?

    Ha en dejlig dag, og sol til i aften;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten

      Ja, det er veldig hyggelig å få så mange sommerfugler i hagen på en gang.

      Det er nok ikke så sent som jeg trodde, for jeg måtte se etter når de var her i fjor. Det var så sent som 4. september, men så hadde vi også en elendig sommer i fjor. Men det er flere som skriver at de ikke har sett sommerfugler, så den kalde våren tror jeg tok knekken på mange.

      Ja, vi fikk sol i går ettermiddag, så du fikk rett i det! :-)

      Ha en deilig dag!

      Slett
  2. Så flotte bilder. De får i alle fall meg til å tenke på solrike dager, selv om det er ruskete vær her også. Ønsker deg en koselig søndag=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Vibeke!
      Ja, de er selve symbolet på fint vær disse sommerfuglene :-)

      Ha en ny fin uke!

      Slett
  3. Flotte billeder af sommerfugle i solskin, jeg kan godt forstå, du ikke ser så meget til dem, når det regner næsten hele tiden. Håber det klarer op i løbet af dabgen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Nei, når det regner hele tiden, så kommer de jo ikke. Det ble sol i går ettermiddag, og det er lovet sol i en hele uke. Vi får se om det blir sånn, men det er lov å håpe :-)

      Slett
  4. Vakre bilde av velkomne gjester i hagane våre :)
    Har vore lite sommarfuglar her også i år synest eg.

    Ha ein fin søndag :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, jeg synes jeg ser så få av de, men det er kanskje ikke gode forhold for sommerfugler her i landet? Jeg synes det er flere som sier at de ikke ser noen lenger....

      Ha en ny fin uke!

      Slett
  5. Så flotte bilder! Det er koselig med sommerfugler i hagen!
    Ha en fin söndag!
    Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er veldig hyggelig å se de. Ha en ny fin uke!

      Klem!

      Slett
  6. Great to see the butterflies found theire way to visit your garden Marit. You made wonderful photograps.
    Have a wonderful sunday.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Marijke!

      Have a wonderful day you too :-)

      Slett
  7. Så vackert! Visst blir man glad när man får så fint besök i sin trädgård!/ Kram Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja, jeg blir veldig glad når de endelig dukker opp her.
      Klem Marit

      Slett
  8. Der er utroligt smukke billeder, du har taget - af vist nok nældens takvinge. Her er det også regnvejr, øv, og jeg skal på udflugt nu, men det må blive med regnfrakke og paraply :-)
    Ha' en dejlig dag, Marit, klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Gitte! Det regnet her til i går ettermiddag, men da kom også solen igjen. Håper du får fint vær i dag, for solen skinner her.

      Ha en deilig dag i syd, klem!

      Slett
  9. Flotte bilder på en regnværsdag! Vi har bare besøk av hvite kålsommerfugler... men vi har masse brennesle, så da burde vel neslesommerfuglen komme også?

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, de passet så godt i går i regnet ;-) Jeg har masse brennesle her, så du burde jo få besøk av de du også.

      Slett
  10. Å ja, nydelige solbilder av sommarfuglen. Slikt får vi ikkje nok av. No håper eg virkelig at mine solhattar som eg har sådd overlever denne vinteren. Dei har ivertfall vokse seg godt til.....så eg håper. Vil ha mange blomster som trekker til seg insekt. Både dei eg kjøpte og sådde i fjor kom ikkje opp igjen i år. Men ein slik vinter kan vel ikkje kome igjen no.
    Det pøsregnar her også :)).....som vanlig.
    Ha ein god Søndag vidare, klem.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, sånne besøk i hagen på soldager får en ikke nok av. Jeg sådde masse solhatter i fjor sommer, og de har kommet opp her alle sammen tror jeg til tross for den fryktelige vinteren.
      De er insektmagneter, ja, så det er best å ha mange av de i hagen!
      Håper du får fint vær i dag!

      Klem fra Marit

      Slett
  11. Nydelige sommerfuglbilder! Her venter jeg fremdeles på sommerfuglene. Håper de dukker opp her også før høsten kommer.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Jeg håper virkelig at de kommer til deg også, for det er så koselig å se de :-)

      Slett
  12. Sommerfugler er noen flotte insekter, så fine bilder du har tatt av dem. Solhatt er flotte ettersommerblomster, men her liker sneglene dem.

    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er flotte å se på. Takk! Jeg har lest at sneglene liker de godt, men jeg er heldig som ikke har de her.

      Ha en ny fin uke!

      Slett
  13. Så nydelig, og så fint neslesommerfuglen passer på den orange midten av solhatten.
    Jeg får helt dilla og må bare frem med kamera når disse hage gjestene flakser innom.
    Flotte bilder Marit, god søndag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de matcher hverandre helt perfekt, skulle nesten tro de var skapt for hverandre :-) Ja, det gjør jeg også, for det ble tatt veldig mange bilder her når de var på besøk :-)
      Tusen takk!

      Ha en ny fin uke!

      Slett
  14. Flotte bilete, vi blir nesten som barn igjen når vi ser ein sommarfuggel. Takk for titten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, ja det er omtrent sånn en føler seg når en ser de :-)

      Slett
  15. Vad fina bilder du tagit, både solhatt och fjärilarna är så fina.
    Vi har haft en varm solig dag, men nu blåser man bort därute. Ha det gott!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Du er heldig som har så mye fint vær, her regner det rett som det er...

      Ha det godt!

      Slett
  16. Ih, hvor er du god til at tage billeder af sommerfuglene. Det synes jeg er svært. Dejligt at I har masser af sommerfugle nu. Man kan blive helt glad af at sidde og kikke på dem :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Jeg står der lenge og tar bilder, og det er jo så morsomt når de endelig er her. Ja, en blir jo bare glad av å se de :-)

      Slett
  17. Sååå fint med besøk av sommerfugler:)
    Nydelige bilder av både de og solhatt:)
    En fin ny uke til deg:))

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er så hyggelig å se de når de kommer på sensommeren. Tusen takk! Ha en ny fin uke du også :-)

      Slett
  18. Svar
    1. Ja, de er så vakre at en blir helt satt ut... :-)

      Slett
  19. Beautiful butterfly, these pictures delight :) Regards

    SvarSlett
  20. Great the butterlies found at last your garden. There will come more, because they love Echinaceas.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, I am very happy that they finally found my garden too :-)
      Yes, I have many more Echinacea to come, so I hope I will see more of them.

      Slett
  21. Åh så roligt att de äntligen kommit till dig. Bilderna är så vackra!
    Ha en bra start på veckan Marit
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er veldig hyggelig at de endelig kom hit også. Tusen takk!
      Ha en ny fin uke du også, Maria!

      Klem Marit

      Slett
  22. Utrolig flotte bilder, du er proff!! Her er det ikke mye sommerfugler for tiden, kanskje vi må ha en ny aksjon for å få flere (etter humlene, mener jeg.)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Det er flere som skriver at de ikke har sett de, men det kan kanskje skyldes den kalde våren? Det beste en kan gjøre er å plante solhatt og andre planter som de liker :-) Da pleier de å komme.

      Slett
  23. Nydelige bilder. Ikke mange sommerfugler her i år, men plenty med humler :)
    Ha ei finfin uke.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Her har det nå vært plenty av begge deler, så jeg er kjempeglad for det :-)

      Ha en ny fin uke du også!

      Slett
  24. I år har jeg bare sett en eneste av disse vakre sommerfuglene, men humler er det mye av. Jeg må nok sette meg inn i hva sommerfuglene liker.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, humler er det mye av her også. Håper du får se noen sommerfugler! Sommerfugler liker veldig godt solhatt/Echinacea.

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...