lørdag 10. august 2013

Rumpetroll og vakre hvite bær...

Det er lenge siden jeg har skrevet noe om rumpetrollene her. Det har sin naturlige forklaring i at de klekket og forsvant der nede ved den midlertidige dammen vi laget. Jeg beholdt to i dammen den gangen jeg tømte den, og den ene forsvant. Når jeg tømte dammen i forrige uke, så fikk jeg se det ene igjen som har levd der hele tiden siden i vår. Men noe må være galt med den, for den utvikler ikke bein. Den lever i beste velgående, men kommer nok aldri til å bli frosk ser det ut som...


I fjor på sensommeren så kjøpte jeg en plante som heter Actaea rubra f. neglecta. Den finnes både i rød og hvit utgave, men det var altså den hvite jeg var ute etter. Jeg trodde nesten at den hadde dødd i vinter, men plutselig så dukket den opp. Jeg er så facsinert av de hvite flotte bærene.

Den har ikke noe norsk navn, men på engelsk heter den "Baneberry". Den er ytterst giftig, så den er ikke å anbefale å ha for de som har små barn. Det finnes en norsk slektning som heter "Trollbær" eller Actaea spicata som har like blomster, men som får svarte bær.

Her er et bilde av Clematis 'Dr. Ruppel'

Hvit scabiosa. Jeg synes denne er så vakker...

Rosa Platycodon, også kalt ballongblomst på norsk

Her er den blå utgaven


Her er bilder av de to astilbene jeg kjøpte for en stund siden.
De er ganske like bortsett fra at den øverste har veldig mørke stilker.

Til slutt 'Louise Bugnet' i knopp. Jeg fikk dessverre ikke tatt bilde av blomsten, for den blomstret sist lørdag da det regnet så mye. Når det var opphold bare falt den av... Men jeg får nok flere sjanser. Den er uansett vakrest i knopp ;-)

34 kommentarer:

  1. De vita bären är så vackra! Gillar vit/rosa ballongblomman också.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det synes jeg også. Ballongblomstene er fine nå på sensommeren.

      Slett
  2. Hei Marit

    Den ser spændende ud din "Baneberry" og hvilket navn:)

    Platycodon ville jeg godt have i hvid;)

    Ha en dejlig dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten

      Ja, den er spennende og har et dramatisk navn ;-) Men navnet kan nok stemme, for den er meget giftig!

      Den finnes i hvit tror jeg, men den rosa er også nesten hvit ;-)

      Ha en deilig dag du også

      Slett
  3. Flotte blomster og kule bær:) Jeg synes Hvit scabiosa var helt nydelig!
    God helg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Den er min favoritt akkurat nå også :-)

      Slett
  4. De hvide bær på din Baneberry er utroligt smukke, og du har så mange fine blomster! Stakels lille haletudse, der er gået i stå i sin udvikling.
    Ha' en dejlig dag oppe nordpå! Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er så fine. Jeg liker hvite bær :-)
      Stakkars den ja, det har stoppet opp for den, ja.

      Ha en deilig dag sydpå, klem!

      Slett
  5. Scaboisa har jeg prövd meg på tidligere, men da klarte den ikke vinteren. Får nok pröve igjen for de er jo så fine!
    Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det samme har jeg opplevd, men disse jeg har nå har jeg sådd selv. Plantet de ut på sommeren i fjor. Når de har klart seg denne vinteren, så må de være hardføre!

      Klem!

      Slett
  6. Ja Louise Bugnét er en skøn rose, jeg har også taget billede af min, men den er flottest først på sæsonen, synes jeg. Din hvide scabiose er meget yndig. Jeg har en cremefarvet nærmest, den er ikke nær så fin.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg har sett den hos deg før. Jeg kjøpte den som barrot tidlig i vår, og det er først nå den blomstrer. Til neste år kommer den nok tidligere i blomst. Cremefagede scabiosa har jeg ikke sett før!

      Slett
  7. Sikke en smuk scabiose! Og, ja, du har jo i det hele taget så mange, mange smukke blomster i din have!

    SvarSlett
  8. Mærkeligt med den haletudse, at den ikke udvikler ben?

    Planten med de hvide bær ser rigtig spændende ud.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det synes jeg også. Jeg har ikke sett det før, men så har jeg heller ikke studert de så nøye før ;-)

      Det er en spennende plante, ja!

      Slett
  9. Takk for advarselen :-) De hvite bærene er jo så stilige! Men det får i så fall bli noen år til.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er pene, men for deg så er det nok best å vente noen år, ja!

      Slett
  10. Hei
    Tusen takk for supertips vedr nettleser. Det ser ut til at det nærmer seg løsning, nå har i allefall virusprogrammet klart å oppdatere seg.

    Kjempe fin blomstring du har. Astilbene er så flotte nå.

    Ønsker deg en fin kveld. Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei

      Håper at du får orden på det. Trøbbel med data er det verste jeg vet. Takk!

      Ha en fin kveld, klem!

      Slett
  11. Flotte bilder av dine blomster.
    Luise Buget er ei nydelig rose.
    Den har blomstra heile sommaren i
    mitt rosebedd.
    Synes også blomstene er nydelege,
    eller like før dei spring ut.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, den er en flott rose. Jeg kjøpte den som barrrot i vår, og den har ikke blomstret før nå. Håper den vil blomstre mer til neste år. De er flottest rett før de springer ut, ja!

      Slett
  12. Stakkar lille rumpetroll, men den har jo en fin sommer i dammen din da.
    Så flotte hvite bær, det var en artig plante.
    Ellers ser jeg du har masse fint i blomst, ha en fin kveld.
    Marit.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er synd på den. Jeg gir den ikke mye håp om å overleve dessverre.
      Ja, det er en artig plante, bærene er dekorative.
      Tusen takk!

      Ha en fin kveld!

      Slett
  13. I hope the young frog will survive. Great to have so many different plants in your garden growing.
    Have a wonderful sunday Marit.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, I hope it too.
      I love to have many different plants :-)

      Have a wonderful sunday you too, Marijke!

      Slett
  14. Det vokser ville Trollbær i skråningen min og der det er naturtomt. Jeg synes den er litt skummel og ser gjerne at den holder seg der den er... Men kanskje kommer jeg til å se på den med et annet blikk etterhvert. Blomstene og bærene er jo absolutt fine, selv om de er svarte hos meg.
    Ballongblomstene dine er flotte. Det tror jeg aldri jeg har sett før.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, med tiden vil du nok like de svarte bærene. Jeg hadde garantert likt de, men jeg har ikke små barn lenger ;-)

      Ballongblomstee er bare til salgs på sensommeren. Hvis du er innom et hagesenter på denne tiden, så kan du finne den vil jeg tro.

      Slett
  15. Scabiosan och ballongblomstren är riktigt fina, de vita bären med. Synd om den lille stackaren, men han verkar trivas ändå.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, ja de er fine. Jeg liker de veldig godt. Ja, det er synd på den, men jeg tror ikke den overlever når vinteren kommer.

      Slett
  16. Så konstigt med ditt rumpetroll! Kanske han känner som Pippi Långstrump som åt krumelurpiller för att slippa bli stor! Så fina ballongblommorna är, både i blått och vitt!/ Kram Titti

    SvarSlett
  17. Masse herlige blomster - nydelige klokker, og den hvite scabiosaen vil jeg også ha:) smil!!

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...