fredag 9. august 2013

Holder dere ut...?

Ja, jeg må jo nesten spørre om det, for her kommer det enda flere dagliljebilder... Det har gått opp for meg at jeg har veldig mange forskjellige dagliljer. Jeg begynte å samle på de før jeg flyttet hit, og i flere år kjøpte jeg alle dagliljer jeg så og kom over. Nå har jeg sluttet med det, og det kommer av at nå er det ikke plass til flere her. Da må jeg lage nye bed i så fall ;-)

Det må jeg visst uansett, men det er ikke til dagliljer. Nei, jeg holder på med en import fra Kina, og det er første gang jeg importerer planter derfra. Mer om det siden, for plantene er ikke sendt enda. Men det er spennende, så jeg kommer tilbake til dette når plantene er kommet frem. Hva slags planter får dere ikke vite før de er her. Så mye kan jeg røpe, at det er ikke hosta denne gangen ;-)

I dag kan det se ut som at det kan bli sol her, men enn så lenge er det disig og tåke ute. Det regnet omtrent i hele går, og allerede i morgen og på søndag har yr.no slengt på lyntegn på værvarselet, så det blir nok mer bulder og brak fremover, og ikke minst regn ser det ut som. 84 mm er nok regn etter bare 9 dager synes jeg da... ;-)

Selvsådd med regndråper på...

'Butterfly Kisses'


'Night Embers'







'Dad's Best White'

En av de selvsådde igjen...

Spider med to blomster!

Dette er to bilder av samme blomst. Den er også av mine selvsådde, og er blitt min favoritt av de. Jeg liker så godt den mørke kanten rundt blomsten.

41 kommentarer:

  1. Sikke nogle skønne billeder af dine liljer. Her hos os regnede det også næsten hele dagen i går,men nedbøren var kærkommen efter lang tids tørke. Nu håber jeg ikke, I drukner helt i regn i weekenden.
    Ha' en fin fredag, Marit, klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Jeg kan tenke meg at nedbøren var kjærkommen, ja!
      Det var opphold i hele går faktisk, men i dag er det mer usikkert.

      Ha en deilig lørdag, klem!

      Slett
  2. Hei Marit

    Nu er der nok ingen der kan klage over tørke hos dig:) Jeg fik 7mm i går og i nat - velkomment var det!

    Fine dagliljer - som dig kan jeg specielt godt lide din sidste selvsåede men også spideren med den mørkere mellemfarve!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten

      Nei, det er helt sikkert! 7 mm er bedre enn ikke noe regn, men håper jo at du får litt mer regn.

      Ja, de er flotte begge to. Spideren har jeg fått som en annen daglilje, så den er en overraskelse. Men det er hyggelig å få en spider her.

      Ha en deilig dag du også!

      Slett
  3. Gåtabanen så mange flotte dagliljer du har :) Ikke rart de er en dille.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! :-) Det er lett å bli bitt av den basillen, ja ;-)

      Slett
  4. Blir aldri lei av å titte på vakre dagliljer!
    Du har nok adskillig flere enn meg, men jeg har også plantet så mange det er plass til og vel så det. Veldig hyggelig å gå hagerunder med daglige overraskelser :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det gjør ikke jeg heller! Dette har vært en stor dille i mange år, så det er ikke så rart at det etterhvert har blitt mange av de her ;-)

      Ja, å ha hage gir mange deilige overraskelser!

      Slett
  5. Veldig mange flotte dagliljer du har. Spesielt morsomt må det være å så de selv. Tar det lang tid da...fra små spirer til store planter som blomstrer? Tror ikke jeg har funnet noen "baby" planter her hos meg, men mulig jeg har vært for snar å klippe vekk visne blomsterstander ;) Utrolig mange vakre farger!! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er morsomt å så de selv, for da vet en jo ikke helt hva som blir ut av de. Det tar ca 4 år fra de har spirt til de blomstrer. Så det er ikke så lange da ;-)
      Det er mange flotte farger på dagliljer, ja!

      Slett
  6. Det er klart jeg holder ut når du viser så flotte liljer, den på siste bilde har så fint mønster.
    Ellers er jo alle så nydelige og ett høydepunkt i august hagen.
    God helg fra Marit.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er hyggelig, Marit, at du også liker de! August har mye fint å by på :-)

      God helg, Marit

      Slett
  7. What you had with collecting daylillies I have with roses. Everytime I see another specie that I would like to have. But my garden is without space to place them somewhere.
    Have a wonderful day Marit.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, I have many daylilies here as you have with roses. It is sad that you do not have more space in your garden.

      Have a wonderful day, Marijke!

      Slett
  8. Fint med en masse dagliljebilleder, de er jo skønne. Jeg fik også set, at din Night Embers havde samme farve som min, på salgsbilledet er den dybrød, så det er nok det billede, det er galt med :) og ikke vores.
    Spændende hvad du køber fra Kina, kan det være træpæoner?? Det vil jeg gerne høre mere om.
    Skøn dag til dig.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er skjønne alle sammen. Nei, jeg har også sett at våres Night Embers er like i fargen, så det er nok bildet avd e som er feil, ja!

      Du gjettet helt riktig, Lisbeth! Du skal nok få høre mer om det hvis det går bra. Her er det så strengt med import, at alle papirer må være i orden med sunnhetsertfikater.

      Ha en deilig dag du også!

      Slett
  9. Butterfly kisses och spindeln är fantastiska! De andra är också läckra, men jag gillar verkligen de där smalbladiga, roliga.
    Jag tycker det är så häftigt att man kan importera växter själv så enkelt nu för tiden. Det är bara en knapptryckning bort på datorn. Ska bli kul att se vad som dyker upp!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg liker også de veldig godt. De er litt roligere i uttrykket enn de store.
      Det er nesten litt for lett å importere planter ja, for det er bare et tastetrykk så er man i gang :-)

      Du får nok høre om det!

      Slett
  10. Du har virkelig mange lekre Dagliljer i ulike farger. Blir spennende å se hva du har bestilt fra Kina.

    Ha en fin fredag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er mange flotte dagliljer her. Jeg liker de veldig godt!

      Du får garantert høre om det :-)

      Ha en fin helg!

      Slett
  11. Så många vackra dagliljor du har! De självsådda är fantastiskt vackra, speciellt den sista...den väcker ha-begäret! Spännande med import från Kina./ Kram Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, jeg liker den veldig godt.

      Klem Marit

      Slett
  12. Så fantasiske dagliljer=) Klart vi holder ut. Jeg tror ikke min kommer i år heller. Tror ikke den liker seg i Trøndelag. Kanskje jeg skal kjøpe en glasskolbe og sette over den? Uansett, jeg koser meg med dine=) God helg til deg=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Jeg tror at din må stå på feil sted, for mine blomstrer hvert eneste år her. de står i full sol hele dagen, så jeg lurer på om din kan stå for mørkt plassert?

      God helg til deg også! :-)

      Slett
  13. Jeg kan i hvertfald sagtens holde ud at se flere dagliljer :)

    Og hvor bliver jeg da nysgerrig efter at læse om Kina-planterne.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er hyggelig at du kan det, Ulla! :-)

      Du skal nok få høre om de når de kommer :-)

      Slett
  14. Tenk at jeg ikke skjönte "greia" med Dagliljer tidligere ???? Heldigvis har jeg kommet på bedre tanker og nå kjenner jeg at en ny dille er på vei:-)
    Så spennende med import! Hvis det ikke er Hosta, hva kan det väre da tro? Jeg gjetter på Peoner:-)
    Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, men sånn er det bare med planter. Jeg har opplevd det samme selv med mange planter. Dahlia er et eksempel på det... ;-)
      Du har gjettet nesten riktig, det er trepeoner :-)

      Klem!

      Slett
  15. Nydelige, og slett ikke vanskelig å holde ut :)

    God helg og klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!


      God helg til deg også, klem!

      Slett
  16. Hei! Morsomt å se så mange vakre dagliljer, også forrige innlegg. Vi har bare den vanlige sitrongule, den er vakker den også. God helg til deg! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!

      Tusen takk! Ja, den er veldig vakker den også :-)
      God helg til deg også!

      Slett
  17. Ser gjerne liljer jeg. Du tar så fine bilder av dem :-)

    SvarSlett
  18. Wow, you have quite a collection of daylilies. Great pictures!

    SvarSlett
  19. Dagliljer er vakre, Marit. Jeg har to typer. Bl.a. en jeg kjøpte i Amsterdam for mange år siden. Den vokser seint, men for første gang i år har den belønnet meg med flere blomster. Skal ta bilde av den og blogge om den en dag, kanskje du vet navnet på den siden du er nesten Dagliljeekspert?
    Vi blogges! Ha en fin lørdag.

    PS! Bor du på Hvittingfoss? Jeg bor i Larvik.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det høres bra ut at du skal blogge om en daglilje og det kan jo hende at jeg kjenner den igjen :-)

      Ja jeg bor i Hvittingfoss.

      Slett
  20. Oi, så mange fine dagliljer. De er vakre. Jeg prøvde meg på flere forskjellige dagliljer i fjor høst, men alle døde i vinter, så nå har jeg bare den tradisjonelle gule igjen. Får prøve en gang til :)

    SvarSlett
  21. Ja det finnes veldig mange fine dagliljer! De pleier å tåle veldig mye så jeg ville prøvd de igjen :-)

    SvarSlett
  22. Ikke visste jeg at det fins så mange flotte dagliljer! Utrolig spennende å høre at du importerer fra Kina. Du er virkelig en flink hageblogger!!

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...