onsdag 27. juli 2016

På skattejakt i egen hage...

Først så vil jeg si tusen takk for alle oppmuntrende ord i forbindelse med forrige innlegg! Det varmer meg, og gir meg inspirasjon til å fortsette å blogge. Håper bare at blogger får gjort noe med problemene sine. Jeg fikk et svar sent i går kveld hvor en sier at alle kan se innlegget mitt med en gang det er publisert, men at blogglistene oppdaterer seg med ujevne mellomrom. Jeg ble ikke så mye klokere enn jeg var fra før av det svaret, men det var et svar om ikke annet. Men jeg ser ikke folks innlegg før jeg ser de i blogglistene. Da må jeg gå inn på hver enkelts blogg og se etter, og det blir for tungvindt. Håper at de får gjort noe med det, men det sa han ikke noe om...

Jeg er på etterskudd med masse bilder, så i høst og vinter tror jeg at det blir mange bilder å vise som jeg ikke rekker å få vist i sommer. Tiden strekker ikke til... Men det kan jo være hyggelig å ha noe "nytt" å se på da også.

I går var jeg på leting etter en blomst jeg så plutselig i en skråning hvor jeg luket. Dette er bak drivhuset hvor bringebærkratt (ja, der også) har fått lov å holde på fritt i noen år. Det og flere andre ugress. I to dager nå har jeg luket der og fått opp masse røtter og klippet vekk både hyll og andre vekster som truet med å ta over. Da så jeg plutselig en bitteliten Clematis integrifolia som jeg helt hadde glemt at var plantet der. Men å få komme til den var ikke så enkelt, for dette er et område med masse peoner og rett i nærheten av et område hvor en unevnelig skapning (les orm) er observert to ganger på to år. Så jeg var utstyrt med gummisko, beskjæringssaks, plantespade og en rive/rake til å slå i bakken med begynte jeg å ta meg ned i krattet. Nå blomstrer phlox og astilber der, så jeg ville jo ikke ødelegge de heller. Så jeg fikk lirket meg ned i skråningen med plantespaden og fant til slutt den lille clematisen som hadde vokst nesten et meter opp for å komme frem i lyset. Det gikk bra og jeg så ingen dyr som jeg ikke ville treffe på og fikk gravd opp planten.

Jeg tror ikke at jeg fikk med alle røttene, for det var så tett av peoner der, men jeg fikk med mesteparten håper jeg.

Litt forpjusket og forkommen etter oppgravingen, men jeg håper at den overlever. Clematis integrifolia 'Rosea' tror jeg den heter. 

Det er to år siden jeg planter 6 bringebærbusker, og i år er første året med noe som kan kalles avling. Jeg plukket 1 liter her om dagen. Det er en skatt å ha i hagen må jeg si! 

Det er ikke bare skatter jeg finner, selv om denne blomsten må jo bare sies å være vakker.  Men den er en ulv i fåreklær for å si det mildt. Åkervindel på norsk, Convolvulus arvensis på latin. Et forferdelig ugress som kveler alt i sin vei...

Til slutt i dag vil jeg vise hortensia i tre stadier
Som nyutsprunget...

Her har den fått den intense blåfargen...

Og her som avblomstret/falmet. Jeg liker så godt hortensia, for de er vakre i alle stadier av blomstringen :)

45 kommentarer:

  1. Hi Marit. I saw this update at G+, not yet via the blogger feed.
    Yes Hortensia is beautiful, always. And Raspberries are delicious!
    Gr Jan W

    SvarSlett
    Svar
    1. Hi Jan,

      Yes, G+ is faster than the bloggerfeed. Why I don't know. It's google both of them.
      They are very beautiful all of hortensia. Yes, they are :)

      Slett
  2. Eg lika også godt blå hagehortensia.
    Den er flott i alle stadier.
    Eg har ei stor som må vere over tretti år, den blomstrar trufast kvart år,
    men i år er blada litt gule og blomsterstandane mindre enn vanleg. Veit
    ikkje kva som gjer det.
    Fin onsdag vidare.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er veldig fine. Liker så godt når blåfargen blir så intens. Kanskje din trenger gjødsel? Det kan nesten høres sånn ut.
      Fin onsdag til deg også!

      Slett
  3. Så fin den Klematisen var, forstår at den var verdt det ekstra bryet:-) Åkervindel har vi også, det er et forferdelig ugress som er vanskelig å bli kvitt. Jeg luker og luker, men det kommer stadig tilbake.
    Klem Nora

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den var absolutt verdt bryet! Det er bortimot umulig å bli kvitt, ja :(

      Klem, Marit

      Slett
  4. Det var en nydelig Klematis, den var verd å finne igjen. Hortensiaer blomstrer her også og er vakker.

    Ha en fin onsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er veldig søt, og nå har den fått en ny plass.
      Hortensia er så fine, ja. Liker de veldig godt.

      Ha en fin onsdag du også!

      Slett
  5. What good that you saved the clematis! Hopefully they turn good again.
    And yes, bindweed in the garden is a disaster, but in the wild, I think it's a beautiful flower and it is incredible how much strength she has usury.
    You raspberries look delicious, enjoy!

    Love, Gerry

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, and I hope it will be fine again. Bindweed is a terrible weed, but it'very beautiful.
      Thank you!

      Love, Marit

      Slett
  6. Godt du fandt skatten, en fin clematis og fine hortensiaer, dem samler vi nok også på :)
    På min blogrulle står der, at dit indlæg er udgivet for 4 timer siden. Klokken er nu 18.30 - passer det med tiden?
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var fint at jeg fant den, for jeg synes disse integrifolia er så fine. Hortensia er også så vakre,ja.
      Ja, det er helt riktig, for i dag kom bloggen inn etter bare 3 timer. Helt merkelig i forhold til i går hvor det tok 8 timer.

      Slett
  7. Wow how I love the color of your Hydrangyas. So lovely. And I wish that I found supprises in my garden like your wonderful clematis. She is gorgeous.
    Have a wonderful evening Marit.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, they have a nice blue color. It was very nice to find it, and she is very pretty.
      Have a wonderful evening you too, Marijke

      Slett
  8. Heldige lille 'Rosea'! Det går nok bra når den får summet seg litt...
    Åh! Åkervindel er nesten like skummelt som snikende ormer! Sjønner meg ikke på dette med blogglister. Følger bare med på hagegalbloggene (og hageblogger.no), og spesielt på førstnevnte kommer de opp fort har jeg inntrykk av.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det synes jeg også! Håper at den klarer seg, ja.
      Den er helt forferdelig, nesten som ensnurrende orm...
      Min erfaring er motsatt, men det er sikkert litt av begge deler. Jeg har fulgt med på hageblogger.no og den kommer min blogg ganske kjapt på, mens hagegal drøyer det litt. Ikke godt å si hva blogger holder på med...

      Slett
    2. Ja, nei, jeg har et nokså ambivalent forhold til Google og alt tilhørende...
      Så det spørsmålet ditt på forumet og helt intetsigende svar!

      Slett
    3. Ja, og nei på meg også. Jeg har også et ambivalent forhold til de, men samtidig så er det ikke så enkelt å gå over til noen annet heller. Ja, ikke sant... Dustete svar!

      Slett
  9. Herlig med masse bringebær også hos meg iår:)
    Flotte hortensia, mine ser ut som lar vente på seg iår....
    Ja disse blogg innleggene er noe tull!
    Jeg hadde også stor problemer, men tro jeg løste det for min del.
    Fant ut at Goole + hadde mixet epost adressen min og samboeren, så det var hans epost som ble registret på min blogging???
    Ikke vet jeg hva som har skjedd, men vi slettet hele Googl+ og da ble det ok. Forstå det de som kan. Har også prøvd å så svar fra blogger hjeøp, men det er bare umulig.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så flott! Ser ut som et godt bringebær år i år. Tror det er bra med bær i det store og hele.
      Veldig irriterende med blogger, ja. Hm,så merkelig da! Kanskje det blir en miks og bare surr med google+, ja.
      De svarer omtrent ikke, så det er ikke mye hjelp å få der.

      Slett
  10. So you also have that terrible bindweed in your garden. The only thing we can do is just touching the top with Roundup. The Clematis integrifolia will survive they are not so difficult, lovely flower. I also admired your beautiful blue Hydrangea in different stages, wonderful!

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, and it's just terrible! Yes, I guess thats the only thing to do. It will not get away freely. I hope it will survive, and they are so lovely. Thank you!

      Slett
  11. Du har en underbar blogg som jag blir glad av att titta in i. :)
    Hallon som vi säger älskar jag. Jag har plockat från egen täppa i flera veckor och haft till frukosten. Nu har det varit paus några dagar, men jag ser att det kommer att bli väldigt många hösthallon.
    Klem fra Bosse

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Bosse! Det var snilt sagt av deg :)
      Ja, bringebær smaker utrolig godt! Det blir stadig nye modne av de, og jeg tror det blir mange utover høsten her også.

      Klem fra Marit

      Slett
  12. Så nydelig Clematis du fant, og så godt at du ikke møtte på den "unevnelige" når du lette! Vakre bilder av Hortensia i tre stadier! Enda en grunn til å velge seg Hortensia! Ha en fin kveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det var godt at jeg ikke traff på den. Har heldigvis ikke sett noe mer til den. Ja, de er like fine i alle stadier synes jeg. Ha en fin kveld du også!

      Slett
  13. Vilken kämpe den är din lilla clematis. Hoppas den kommer att klara sig fint nu och vilken tur att ormen höll sig borta. Det vattnas i munnen när jag ser bilden på dina hallon, det är så gott och jag förstår att du tycker det är en riktig skatt att ha i trädgården. Åkervinda är en riktigt invasiv växt även om den som du säger är vacker att titta på. Och hortensiabilderna ... ljuvliga. Det är det som är så fint med hortensior, att dom skiftar färg. När dom går över mot lime på sin ålders höst är dom så fina.

    Önskar dig en fin torsdag.

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er den virkelig! Det håper jeg også at den klarer seg, og ormen har bare å holde seg borte!
      Bringebær er veldig godt, og senest i går plukket jeg 1 kg med bær som jeg rørte til syltetøy og frøs ned. Godt å ha til vinteren. De er også veldig gode å spise rett fra busken.
      Ja, den er helt fryktelig, men pene blomster har den.
      Jeg synes nesten at hortensia er vel så vakker når den er blitt så falmet som på siste bildet. Skjønnhet i alderdommen!

      Ha en fin torsdag du også Anita!

      Klem, Marit

      Slett
  14. Hej Marit!
    En söt liten klematis. Jag har fått en hel del hallon i år, de är stora och goda. Härligt att plocka direkt från busken in i munnen. Fin hortensia, har prövat dem ett antal gånger men lyckas inte övervintra dem.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika

      Ja, den er så søt! Det er så deilig å kunne plukke de rett fra busken, ja, og da smaker de ekstra godt.
      Jeg hadde flere hosrtensia i en kald kjeller i vinter, men det som er viktig er å huske på å gi de nok vann ellers får de så lett utøy som spinnmidd.

      Ha det fint!

      Slett
  15. Hello, your raspberries look delicious. I love the hydrangeas, lovely color. Enjoy your day!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,

      Thank you! They tasted very good.

      Have a nice Thursday!

      Slett
  16. Sådan vacker hortensia. Min har inte visat en enda knopp i år, så det är gott att njuta av dina fina bilder i stället. ♥

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Denne jeg viser her sto inne i kjelleren i vinter, så det kan være at din har fryst ned i vinter. De blomstrer på fjorårskudd, og da er det ikke sikkert din vil blomstre i år. Nå har jeg plantet ut min, så det blir spennende å se neste vår. Tusen takk!

      Slett
  17. Kære Marit.Det er bare surt når Google ikke fungerer optimalt.
    Men dejligt med de smukke hortensia og de hindbær ser da rigtig lækre ud.Her har vi det smukkeste vejr lige nu.Rigtig god aften i det nordlige Knus Jette

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære Jette

      Ja, det er veldig surt! Tusen takk! Her har vi litt regn og litt sol :)

      Riktig god aften i syd!

      Klem, Marit

      Slett
  18. Ha,ha, du har så mange planter! Ikke lett å huske alle:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, du er absolutt inne på noe der ;)
      Det er nettopp sånn det er...

      Slett
  19. Sånn åkervindel hadde vi der vi bodde før, og det er sant, den er vakker, men kveler alt rundt seg.

    Deilig med bringebær i hagen :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, vakker er den, men fy hvordan den oppfører seg! ;)

      Slett
  20. Vilken dramatisk räddningsaktion! Hoppas den lilla plantan uppskattar dina ansträngningar. Med riklig och frekvent vattning kommer den säkert att klara sig.
    Allt gott!/Laila

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja,det var godt at jeg fikk den fri fra alt ugresset og de store peonene! Jeg håper på det ja, og hittil har den blitt vannet av regnet.
      Ha det godt!

      Slett
  21. Hei! De bringebærene så god ut! :)
    Lekker hortensia, og så mange flotte clematis!
    Ang blogglistene så tror jeg det også har noe med leseminnet på nettleseren din. Sletter du loggen og åpner nettsiden på nytt er listene oppdatert. I hvert fall min erfaring når det kommer til pc, det holder ikke å bare trykke på oppdatert. Men med iphone og ipad holder har jeg ikke det problemet.
    Takk for tips ang plassering av kamelia. Hvordan går det bladene i full sol - blir de brune?

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!
      Takk for tips, og det skal jeg prøve på. Men jeg har ikke ipad og iphone, bare pc og nettbrett med android. Men jeg skal teste det ut.
      Nei, de har ikke blitt brune til tross for 4 måneder i full sol. Men jeg ser at de behøver gjødsel for bladene er lysegrønne ;)

      Slett
  22. Å så deilig med egne bringebær! Nydelig bilde!!!

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...