torsdag 14. juli 2016

Jeg er så heldig...

For en liten stund siden vant jeg en kjempefin duk i en Give away hos Mariann med bloggen Vårli som hun hadde heklet. Hun er en racer på håndarbeide!

Her er den fine duken jeg fikk, og den minner meg om sommerblomster :)

I dag når jeg skulle hente posten fikk jeg meg en overraskelse, for der lå en konvolutt med mange Helleborus frø av sorten 'Lucky Black' fra Anne-Kristin med bloggen Lykkelig i hagen.



Hagefolk er så generøse og det er bare til å bli veldig glad  når en får sånne gaver. Tusen takk begge to!

I ettermiddag har det igjen regnet, men nå håper jeg at det er siste regn på lenge...

Rosene må klippes etter at dette regnet. De råtner bokstavelig bort...

Her kommer noen rosebilder fra en dag da solen skinte :)

'Mary Rose'

'Ferdinand Pichard'

'Novalis' som er full av knopper. Jeg liker denne vel så mye som 'Twice in a Blue Moon', for denne er en klaserose som setter mange knopper, mens den andre er en stilkrose og hadde bare to knopper. Men fargen på de to er ganske lik :)


'Gertrude Jekyll'

Rosa mundi

Det er ikke bare irisene mine som har skiftet farge i sommer. Denne rosen 'Princess Alexandra of Kent' har nesten blitt oransje... Bildet er tatt i skyggen, men den har helt klart skiftet farge.
Den er egentlig veldig rosa med litt ferskenfarget i midten. Er det knallværet i juni som har forårsaket så sterke farger?

53 kommentarer:

  1. Så fina dina rosor är. Det har regnar mycket här och många rosor ruttnar i knoppen då. Idag har det varit bättre så hoppas på fin rosblomning nu. Fina presenter och så roligt med överraskningar!
    //Helene

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, sånn er det her også. Roser liker ikke for mye regn. Det er meldt mye bedre vær her også, så kanskje vi får fint vær begge to :)
      Ja, overraskelser er alltid hyggelig å få!

      Slett
  2. Så flott den nye headeren din var Marit! Solbruden står mitt hagehjerte nært:)Ja, hagefolk er rause. Flotte gaver du har fått. Artig å høre at Prinsess Alexandra' har skiftet farge. Jeg plantet den i år. Spennende å se om det samme skjer med min.
    Ha det riktig så god.

    Hilsen Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Jannicke! Jeg er helt overrasket over meg selv, for jeg har aldri likt de, før nå... ;)
      Ja, det er de.
      Det blir spennende å se ja, for min har ikke vært så oransje før i år. Jeg har hatt den i 3 år.

      Ha det godt!

      Slett
  3. Gratulerer Marit!
    Flotte gaver du har fått:)
    Nydelige roser du har...mine er også veldig stygge nå etter all regnet,har klippet hardt tilbake nå i kveld, så får de fin tilvekst.
    Ha en fin ukeslutt:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er helt sikkert :)
      Regn liker ikke rosene, og mine ser helt fryktelig ut nå. Spesielt de fylte Austinrodene lider når det blir for vått.
      Det skal jeg også gjøre.

      Ha en fin helg!

      Slett
  4. Hei Marit

    Tillykke med blogudgivelsen - det lader til at være rettidigt nu?!
    Og også tillykke med de fine gaver - Ja Havefolket er meget generøst;)

    Flotte rosenbilleder - Alletiders at Ferdinand Pichard klarer sig hos dig!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Takk, ja i dag tok det 17 minutter, og så var plutselig bloggen på listen. Det var uvanlig hurtig!
      Håper at det fortsetter. Ja, det er helt sikkert :)

      Ja, det er jo nesten utrolig at den klarer seg her, og med den kalde vinteren vi hadde så er det ikke til å tro.

      Ha en deilig aften

      Slett
  5. Hei Marit
    Nå kom jeg på et gammelt dikt fra minneboken
    . Den største glede du kan ha,
    det er å gjøre andre glad.

    den gleden kjenner jeg nå!

    Lykke til med frøene, og gratulerer med den fine duken!

    Klem fra Anne-Kristin

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne-Kristin

      Det er så sant som det er sagt :)

      Jeg ble veldig glad når jeg fant brevet fra deg!

      Tusen takk igjen!

      Klem fra Marit

      Slett
    2. Men kjære deg, Marit! Jeg ventet da ikke å få noe tilbake, men tusen takk for frø som kom i posten i dag! Jeg har ingen prikkete helleborus, så nå har frøene kommet i jorden, så er jeg spent på om det blir små planter av dem! Ha en fin helg! Klem fra Anne-Kristin

      Slett
    3. Neida, det forstår jeg. Men jeg gikk en tur i hagen, og da fant jeg de frøene. Håper du får de til å spire!
      Ha en fin helg du også!

      Klem fra Marit

      Slett
  6. Fine gaver og dejlige roser. Træls at de rådner bort i dette vejr. Vi har haft tørvejr hele dagen, men til aften fik vi 5 mm :(
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er så ergerlig at rosene råtner helt opp i regnet. Vi fikk hele 29 mm i går og 5mm nå i ettermiddag. Nå holder det med regn for en stund!
      Klem

      Slett
  7. Fine gaver - du har også haft modgang nok. Dine roser gør sig godt i det lette solskin på billederne.

    SvarSlett
  8. Mye rare farger her også... gratulere med duk og frø! :-D

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er kanskje ikke bare hos meg dette har skjedd. Tusen takk!

      Slett
  9. Roses are red.....but not always, Marit. You have roses with more beautiful colors in your garden. Black Hellebore seeds....goodluck and I hope to see its flowers next year. Hve a nice weekend. Gr Jan W

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, but not always, Jan! ;) I think it takes 4-5 year from sowing to flowering. They don't grow so fast here.

      Have a nice weekend!

      Slett
  10. Hello, congrats on winning the pretty tablecloth. Good luck with the seeds, your gardening friend is very nice. Beautiful collection of roses.
    Happy Friday, enjoy your weekend!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,

      Thank you!

      Happy Friday, and enjoy your weekend!

      Slett
  11. Nice to get such gifts!
    The Rosa Mundi is beautiful!

    Love, Gerry

    SvarSlett
  12. Så nydelig headingbilde du ha fått, kjekt med giveavay og hosta i posten.
    Nydelige roser som blomstrer i hagen din nå.

    Ha en fin fredag!

    SvarSlett
  13. Så flotte gaver du har fått, og så nydelige roser du har! Rosene liker ikke dette regnværet nei, de vil ha sol og sommer sånn som oss andre :) Ha en fin fredag Marit!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Nei, det gjør de ikke,for de råtner opp så fort. Ja, ikke sant! :)

      God helg, Inger Johanne!

      Slett
  14. Gratulerer med fine gaver :-)
    Utrolig flott bilde på headeren!

    SvarSlett
  15. Du er jo selv givmild som få, så om det er noen som fortjener gaver er det vel du! Gratulerer!
    Så flotte roser du viser, de ser ut til å ha tålt regnet fint.
    I forrige uke var jeg i dine trakter (tror jeg), når vi besøkte Fossesholm. Tenkte på deg når jeg så et skilt med Kongsberg på, men det hadde jo vært litt vel kort varsel så jeg tok ikke kontakt. At det ble Fossesholm var en ren tilfeldighet, egentlig skulle vi på tur i Telemark men stedet vi skulle til var stengt. Neste gang jeg er i dine trakter skal jeg planlegge litt bedre og ta kontakt i god tid:-)
    Klem Nora

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var pent sagt av deg Nora :)
      Tusen takk!

      Neste gang du skal på disse trakter må du si i fra i god tid,ja! Det hadde jo vært veldig koselig. Vi kan prøve på det til neste år, for her skal snart hele hagen graves opp,og det ser rotete ut over alt. Fossesholm har vært i min families eie en gang langt tilbake i tiden, så det var jo moro at du var der.

      Klem, Marit

      Slett
    2. Men så moro å vite - jeg synes Fossesholm er utrolig koselig. Vi var der for et par år siden også.
      Vi får planlegge og se om vi kan få til et besök neste år, hadde värt så koselig å treffes etter alle disse årene med bloggkontakt:-)
      Klem Nora

      Slett
    3. Ja, det er veldig fint der. Det hadde jo vært veldig hyggelig å treffes etter så mange år ja :)
      Vi får se hva vi får til neste sommer!

      Klem, Marit

      Slett
  16. Smukke billeder af dine roser.
    Ja roserne bryder sig ikke om al den regn.

    Det eneste gode ved al den regn er, at man godt kan flytte planter uden at vande.

    Hilsen Bente

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!

      Nei, det gjør de ikke. De liker solen akkurat som oss :)

      Ja, det er sant, for det går ikke så bra å gjøre det når det er for varmt.

      God weekend!

      Slett
  17. Ja hagefolk er et hyggelig folkeslag:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! Det er det beste folkeslaget som finnes :)

      Slett
  18. A variety of beautiful roses.

    Roses are love.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you! Yes, roses are love :)

      Slett
  19. Your roses are a feast to my eyes. Beautiful Marit.
    Have a wonderful weekend.

    SvarSlett
  20. De gammeldagse rosene er så flotte. Jeg kan levende forestille meg hvordan det dufter hos deg nå!

    I fjor hadde jeg ei rose som var kjøpt som kremgul. Etter som sommeren gikk, ble den først oransje, så helt rosa! Dessverre overlevde den ikke vinteren.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er de. Det dufter godt her nå ja:)

      Så synd med den rosen da! Det hørtes ut som en spennende rose.

      Slett
  21. Så flotte roser! Syns mange planter er flotte i år. Flott grovær!

    SvarSlett
  22. Tusen takk! Ja det synes jeg også. Ikke for varmt og passe med regn liker plantene, ja :)

    SvarSlett
  23. Underbara rosor! Ha en bra vecka.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ha en fin uke du også.

      Slett
  24. Aldeles skjønne roser. Nærmest til å spise opp:) oppmuntrende å se hvor fine de er hos deg. Hos oss har det regnet litt vel mye i år.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Her har vi hatt mye bedre vær, så vi har vært så heldige tross alt. Har fått med meg at det har regnet mye i det siste på Vestlandet :(

      Slett
  25. Så koselig at du likte duken og at du bloggen om den :-)
    Fine rosebilder!

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...