mandag 4. juli 2016

Forelsket...

I går var vi i fødselsdagsselskap til eldste barnebarnet som blir 5 år denne uken. Som tiden flyr...

Da vi kom hjem skimtet jeg noe i det ene blomsterbedet mitt, og jeg hadde ikke engang tid til å gå inn først. Jeg måtte bare løpe bort og se hva som blomstret der!

Jeg ble helt vill og yr på en gang, for der sto det nok en ny Iris og blomstret. Det var forelskelse ved første blikk! Det er sikkert bare hagegale som uttrykker seg sånn, men det er jo det jeg er og innrømmer det også uten problemer... ;)


Iris x pseudata 'Kinshikou' 

Er den ikke vakker? Jeg ble i alle fall helt betatt av den spesielle fargen som er lys rosa med hint av svak oransje/fersken i seg. Denne kjøpte jeg fra USA i fjor, og hadde ikke trodd at de ville blomstre det første året. Men dette er nr. 2 som blomstrer så langt og kanskje kommer det flere blomster ;)

Nå skal jeg ut og klippe roser som er stygge etter alt regnet, og klippe gresset bare det blir tørt.

Ha en fin dag!

55 kommentarer:

  1. En sådan tur att man kan ha många förälskelser i trädgården. Fin teckning på din iris.
    //Hälsning Helene

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! Vi som holder på med hage er heldige :)

      Slett
  2. Det var en helt nydelig Iris som blomstrer hos deg nå.

    Ha en fin mandag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!

      Ha en fin mandag du også!

      Slett
  3. A wonderful Iris indeed, Marit. Beautiful colors.
    Gr Jan W

    SvarSlett
  4. Fort gjort å forelske seg...
    Nydelig er den!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert ;)

      Den er det ja!

      Slett
  5. I am in love - I am in love, ja det kan jeg godt forstå, hvor er den skøn :)
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er sånn det er når vi blir forelsket i en plante ;)
      Tusen takk!
      Klem

      Slett
  6. En sådan vacker iris! Ha en god vecka.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!

      Ha en fin uke du også!

      Slett
  7. Nydelig Iris!
    Så artig når de dukker opp nesten overraskende:)
    Her buldrer det og regner plutselig..det er vel vått nok nå syns jeg:)
    Fin ny uke:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, jeg trodde ikke de ville blomstre allerede i år. Det har det gjort her også, og strømmen ble borte. Vått nok nå, ja...

      Fin ny uke til deg også!

      Slett
  8. Hvilken herlig overraskelse.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er fint når de dukker opp når en ikke venter det. Da blir en virkelig overrasket.

      Slett
  9. Hahaha...jo det kender jeg også godt....når man pludselig kigger og "Hov...hvad er det, der blomstrer der?" ....Helt utroligt så glad man kan blive. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er nok kjent for mange den følelsen der :)
      Da blir en veldig glad,ja!

      Slett
  10. Jo, den er virkelig vakker. Herlig fargekombinasjon. Så herlig å lese om din iver i hagen. Lykke til videre :) Hilsen fra Liv

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja,det synes jeg også.

      Ha en fin uke!

      Slett
  11. Helt spesiell og nydelig! Du for et vær vi har om dagen, det blir masse stygge kronblad av det.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det kom et kraftig tordenvær her i dag med en skikkelig haglskur. Rosene ser ikke ut, men været får en ikke gjort noe med, så det blir mye klipping i morgen!

      Slett
  12. Veldig flott! Spennende når nye blomster springer ut☺

    SvarSlett
  13. Visst är den fin Marit!
    Ha det gott!

    SvarSlett
  14. Kjempefin Iris.
    Ikkje rart du vart forelska :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, når sånne skjønnheter dukker opp faller jeg pladask ;)

      Slett
  15. Den er godt nok også flot.

    SvarSlett
  16. Hei Marit

    Tillykke med endnu en Pseudata - den er flot! Tror ikke jeg så den første?

    Her lover de heldagsregn idag - jeg tror tørken er aflyst;)

    Ha en dejlig dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Tusen takk! Ja, de er så flotte. Jeg viste den første den 30. juni, så du finner den sikkert blant alle rosene :)

      Her fikk vi et kraftig tordenvær i går med skybrudd og hagl. Strømmen forsvant og det er sjelden. Men vi har i alle fall fått nok regn ja... ;) Tørken er definitivt avlyst!

      Ha en deilig dag i regnet

      Slett
  17. Hei. Iris er en av min favoritter. Den var veldig nydelig og spesiell. Et blikkfang. Takk for at du viser fram så mye fint fra hagen din. Den hagen må være helt fantastisk! Ha en fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Ja, de er favoritt her også, og det finnes så utrolig mange sorter. Tusen takk for dine hyggelige ord! :)

      Ha en fin uke du også!

      Slett
  18. En nydelig og spesiell iris! Det er så spennende å se alt som springer ut nå.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er veldig spennende! Mye å følge med på.

      Slett
  19. Hej Marit.
    En meget smuk iris.
    Jeg har ingen iris hos mig men nyder at se andres smukke iriser.

    Hilsen Bente

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Bente

      Tusen takk! Ja, du er i alle fall heldig som kan se så mange flotte iris på andres blogger :)

      Slett
  20. Så flott iris! Ikke rart du ble forelsket :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Nei, det synes ikke jeg heller :)

      Slett
  21. Hei Marit!
    Jo, den er vakker. Sommeren har heldigvis mange forelskelser.
    Ha det godt! Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!

      Tusen takk! Ja, det er sant. Mye fint å bli betatt av.
      Ha det godt! Klem, Marit

      Slett
  22. Wow, sier jeg bare! Så fin den er! Skjønner godt at du falt for den ja.
    Klem Nora

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! Det er en wow plante den der :)

      Klem, Marit

      Slett
  23. Hei Marit. Det er ikke vanskelig å forstå at det var kjærlighet ved første blikk! For en skjønnhet. Jeg har kikket på bildene riktig så lenge. Jeg har vært forsiktig med Iris, for de utfordrer min tålmodighet. Heldigvis har jeg fått litt mer av den etterhvert som jeg har fått bygget hagen sånn noenlunde. Nå er det tid for å skaffe seg sjeldenheter. Du er en stor inspirasjonskilde der Marit. Så mens jeg er igang; hvor har du fått skaffet deg en nydelige hvite primulaen i headeren din?
    Nyt forelskelsen:)
    Ha en fin fin kveld.
    Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Jannicke!
      Nei, det måtte jo bare bli det. Disse her krever veldig lite, og vokser som bare det. Et eller to år, og de blomstrer.
      Den kjøpte jeg for flere år siden, og så var den borte iflere år. I fjor så jeg bladene, og i år blomstret den. Den heter Primula sieboldii 'Snowflake'. Tror de er litt ustabile, så jeg vet faktisk ikke om den kommer igjen til neste år...
      Takk!

      Ha en fin kveld du også!

      Slett
  24. Den var jo virkelig litt av en skjønnhet.

    SvarSlett
  25. Det är härligt när man drabbas av en förälskelse vid första ögonkastet.
    Klem fra Bosse

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sant, Bosse!

      Klem fra Marit

      Slett
  26. Den var helt otroligt vacker! Nu blev jag inspirerad och eftersom jag inte fick beställt i år så kanske jag ska lägga till några av de där korsningarna... Det är väl det som är 'hagegalen' ;)

    Hoppas du visar dina stora rhododendron så småningom. Jag har fått ner alla träd och buskar som jag hämtade. Alla utom en. Det är jag nöjd med.

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det synes jeg også! Det burde du, for de er så fine. Just presis, det er det som er å være hagegal når en bestiller iris fra USA ;)

      Det skal jeg gjøre bare jeg kommer så langt. Litt travelt i noen dager nå.

      Så bra da! Skulle ønske jeg kunne si det samme...

      Klem, Marit

      Slett
  27. Ja, det var en utrolig flott iris! Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!

      Ha en fortsatt fin dag du også!

      Slett
  28. Hei Marit, æ har vært lat med bloggingen de siste ukene, selv om æ ikke har gitt lyd fra mæ har æ vært innom bloggene titt og ofte :)
    Nydelig Iris som blomstrer hos dæ.

    Ha en fortsatt fin juli :O)

    Lisbeth :O)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lisbeth

      Det er lov å være lat! :)
      Tusen takk!

      Ha en fortsatt fin sommer!

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...