mandag 11. juli 2016

Å nei, ikke nå igjen...

Da jeg startet med jobben på mitt nye prosjekt nede i hagen hadde jeg omtrent ikke vært der på fire år. Så denne delen av hagen hadde ligget i sin egen tornerosesøvn, dog ikke i hundre år ;) Mens jeg holder på der ser jeg plutselig noe som beveger seg og frem kommer en vånd/vannrotte.  Jeg hadde aldri sett dette dyret før, men hadde ut fra beskrivelser blitt fortalt hvordan de så ut. Den var mye større enn jeg hadde trodd, og vi skvatt omtrent like mye begge to tror jeg når jeg fikk se den. Den forsvant som et lyn opp i skråningen hvor jeg har alle peonene mine, men siden har jeg ikke sett den. Jeg er alltid veldig på vakt når jeg er der nede, og det kommer jeg tilbake til. Jeg fikk dessverre ikke tatt bilde av den, men den ser sånn ut. Alt i alt en hyggelig opplevelse bortsett fra at jeg skvatt akkurat når jeg så den! Håper egentlig at jeg ikke ser den igjen, for den kan ødelegge mye i en hage...

Her om dagen derimot hadde jeg en lite hyggelig opplevelse. Jeg hadde satt meg på toppen av en tretrapp som er en vei som går ned fra der jeg har drivhuset. Jeg satt der i skyggen mens jeg snakket i telefonen. Mens jeg sitter der på det øverste trinnet ser jeg til min store skrekk at en buorm er på vei opp mot meg. Det er faktisk 4. gang jeg opplever å se orm i hagen. Jeg ble så redd og samtidig så sint at jeg trampet alt jeg kunne på toppen av tretrappen. Den reagerte med en gang på lyden, og snodde seg 180 grader rundt og forsvant inn i bedet som er på høyre side av trappen. Der har jeg store hosta som det er veldig fint å gjemme seg under...
Grøss... Reaksjonen kommer alltid etterpå i form av tårer og hjerteklapp. Jeg vet at den er hverken giftig eller farlig, men min kropp og psyke reagerer ikke rasjonelt, nei... Denne jeg så på fredag var helt identisk med størrelsen på den jeg så på nøyaktig samme sted i fjor. Jeg så da den samme ormen ( eller kanskje ikke) ikke bare en men to ganger, men det var mye senere enn nå. Det var faktisk i august/september. Jeg måtte torturere meg selv til å google hvor mange egg en buorm legger hvert år og det kan være fra 6 - 24, så det sier seg selv at det kan være utallige ormer rundt her :(  Den ene ormen endte sine dager i fjor pga. naboens katt, men det kan altså være langt flere rundt her enn jeg orker å tenke på...

Jeg fikk ikke summet meg til å ta bilde av den, men dere kan se bildene fra i fjor på linkene over her.

I går jobbet jeg nede i hagen igjen, men er på grensen til å være hysterisk og går store omveier rundt trappa ned til hagen. Hvordan jeg skal kunne fungere i hagen fremover vet jeg ikke, men jeg må...

Nok om orm! Da er det langt hyggeligere å vise frem bilder av sommerfugler!

Denne Gullringvinge så jeg første gang i fjor og ble glad da jeg så den igjen nå. Bemerk blomsten den sitter på. Jeg har nemlig kjøpt min første Helenium og synes den er så nydelig... ;)

Neslesommerfuglene er helt ville etter Astrantia/Stjerneskjerm






Humlene har lagt sin elsk på martagonliljene, og det var jeg ikke klar over at de likte de så godt...

Blomsterfluene/Syrphidae liker også Astrantia...


Det har vært så mange her allerede i sommer, og de blir faktisk klekket ved garasjen hvor jeg har så mye brennesle. De blir sikkert klekket flere steder også, men jeg har sett de grønne sommerfugl larvene sitte på de ved veggen der.  På toppen av det hele har vi nå fått et biebol rett ved siden av trappa, så hver gang vi går inn eller ut svermer en hel rundt trappa. Har ennå ikke blitt stukket, men det er grenser for hvor mye dyreliv jeg vil ha rett i nærheten. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre, men antagelig må jeg vente helt til de dør til høsten. Så dyr i hagen er ikke bare hyggelig, nei. Vi bor egentlig midt i skogen, og selvsagt har alle dyrene rett til å være her. Jeg går aldri i hagen uten gummistøvler, og i går hoppet jeg på trinnene til tretappa og det bråket skikkelig. Tror jeg skal ha med meg jernriva til å slå i bakken med for å lage bråk. Men er nå i den grad det er mulig forberedt på at jeg kan møte ormer igjen. Lite hyggelig å tenke på spør du meg...

Blogger har igjen store problemer. Jeg postet dette innlegget 08.12 og pr. 14.23 så var det ennå ikke kommet frem i blogglistene...

60 kommentarer:

  1. En vattenråtta, fy. Gillar inte råttor, föredrar fjärlilar!
    Så vackra bilder!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det gjør ikke jeg heller! Sommerfugler er mye finere å se på, ja.
      Tusen takk!

      Slett
  2. Hej Marit! Det var en hel del trevliga och mindre trevliga besök. Det med ormen tycker jag nog är värst, skulle inte gärna möta en i min trädgård. Men de fina fjärilarna är vackra att titta på.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marika!
      Ja, ikke sant. Ormen er ikke velkommen her, men den kommer likevel ;)
      Det er vel ingen som ønsker seg orm i hagen, i alle fall ikke meg!
      Ja, de er så vakre!

      Ha det fint

      Slett
  3. Hei Marit

    DEt er jo absurd det med disse forsinkelser... Nu har Gunilla også problemer med blogger....
    Sikken en stribe superbilleder - ser ud til at du har haft godt vejr!

    Ha en dejlig ny uge.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, det er det så absolutt! Jeg postet dette innkegget 08.12 og det er ennå ikke kommet frem i blogglistene!
      Det leste jeg, men det er en annen type problemer enn dette. Tydelig at blogger sliter noe alvorlig! Jeg har nettopp skrevet på forumet deres igjen, og det er tredje gangen jeg gjør det, men det hjelper jo ikke...De gjør ikke noe med det, og jeg mister lysten på å blogge når det skal være sånn...
      Tusen takk! Ja, her har det vært mye sol i det siste :)

      Ha endeilig ny uke du også!

      Slett
    2. Det kan jeg godt forstå Marit - men jeg tror det hele bliver løst, ellers går alle jo overtil wordpress.
      iøvrigt med vandrotten/mosegris så findes der et effektivt apparat der udsender højfrekvente advarselslyde der skræmmer dem væk, i gamle dage hældte man et skvæt salmiakspiritus ned til dem, det kunne de ikke lide...

      Slett
    3. Ja, de bør løse dette ganske snart, ellers så står wordpress klare til å hjelpe de som vil vekk fra bloggerproblemene ;)
      Jeg har enn så lenge bare sett en her, og jeg har ikke sett skade på noen planter. Jeg får håpe på at begge disse to jeg har sett i det siste holder seg vekk...

      Slett
  4. Vannrotte og orm i hagen, det ble mye på en gang! Lurt av deg å trampe og dunke i jorden, da vil ormen føle seg utrygg og forhåpentligvis trekke seg tilbake til skogen. Lykke til med det!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det synes jeg også! Det var det eneste jeg kom på, for den hadde antagelig ikke sett meg og hadde retningen rett mot meg. Håper det holder seg langt vekk, ja!
      Takk! :)

      Slett
  5. Mosegrisen, som vandrotten også kaldes på dansk, er langt det værste af de to dyr efter min mening, for de ynder jo at æde rødderne på vores planter. Hvis man har en slangefobi, og det har du vel i grunden, er snogen selvfølgelig meget værre. Det er ellers fine nærbilleder, du viser i dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg leste at Karsten skrev om det her om dagen, så nå har jeg lært meg et nytt dansk ord :)
      Den lager selvsagt mest skade, men når en har slangefobi som meg så har det rasjonelle sluttet å virke i hjernen ;)
      Tusen takk!

      Slett
  6. Ugh!
    Foretrekker sommerfugler og humler, ja...

    SvarSlett
  7. Hello, WOW! Gorgeous flowers and butterflies! I hope the rodent disappeared. Awesome collection of photos. Happy Monday, enjoy your new week!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,

      Thank you! I hope it too.

      Happy Monday!

      Slett
  8. gorgeous close ups of the flowers and beautiful butterflies

    SvarSlett
  9. Fjärilar är ju betydligt trevligare än ormar, det håller jag med om. Jättefina bilder på liljor och stjärnflocka.
    //Helene

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert! Tusen takk :)

      Slett
  10. Hej Marit
    Du ved, jeg føler med dig, jeg ved lige, hvordan du har det, ikke sjovt.
    Men fine billeder du har taget, det hjælper jo lidt.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, jeg vet at du forstår hvordan det er, og det er ikke morsomt, nei.
      Tusen takk! Det hjelper jo med de andre hyggelige dyrene som f.eks. sommerfugler :)
      Klem

      Slett
  11. Hej Marit
    Uhhh jeg var død af skræk. Vandrotter og orm er der heldigvis ikke her. Sommerfugle og humlebier og smukke blomster får heldigvis hjertet til at falde til ro igen.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Anne!

      Ja, det var ikke så hyggelig den siste opplevelsen med ormen. Dette er en vannsnok, og vi har både bekk og elv veldig nærme, så den liker seg nok godt rundt her.
      Humlet og sommerfugler er så vakre, og de får også neg til å falle til ro igjen :)
      Klem

      Slett
  12. Hei! Marit!
    Jordrotter er mildt sagt noe dritt. Vi har dem.
    For å snakke om moe fint, er bildene dine fra hagen.
    Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne! Ja, det er de, og de kan gjøre mye skade. Tusen takk!

      Klem, Marit

      Slett
  13. i love the brown butterfly. :)

    SvarSlett
  14. Such beautiful photos of the bumble bees in the Lilies Marit, hope by photographing your beauties in the garden the unfortunate meeting with the rat and snake have dropped to the background. But honestly speaking I should not be worried about the rat but a snake........horrible!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Janneke! Yes, I must forget the snake, or else I could not be in my garden. I'm not afraid of the water rat, it was quite cute. The photographing is a kind of terapy, and I must not think too much of the snake.

      Slett
  15. Kjære Marit, for nokre ekle opplevingar du hadde.
    Eg synest mus/rotte også er heslig så både den og ormen
    er skrekkeleg.
    Forstår godt du har på deg støvlar.
    Men, som du skriv, når ein har hage nær skogen så er det
    vanskeleg å unngå besøk.
    Blomstrane dine er så fine, du får nyte dei og prøve ¨
    å legge det ekle bakerst i hovudet.

    Ha ein fin tysdag.
    Klem frå Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne-Mari

      Tusen takk for dine trøstende ord! Det er litt av hvert en kan treffe på når en bor så nærme skogen, ja. Støvler går jeg med hver dag, ja. Det er slutt på å gå i sandaler ;)
      Ja, jeg prøver å dytte det bakerst i hodet.

      Ha en fin tirsdag du også!

      Klem fra Marit

      Slett
  16. Nydelige bilder av blomster med sommerfugler og humler. Skjønner godt at du ikke liker å ha vånd og slanger i hage, Det verste jeg har er veps, der er jeg hysterisk.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Nei, jeg liker jo ikke at de er der jeg holder på. De gjør meg ikke noe så lenge jeg ikke ser de ;)
      Veps liker vel heller ikke de fleste, for de er ikke så hyggelige å ha tett på de heller.

      Ha en fin dag du også!

      Slett
  17. Beautiful post, Marit. I cannot choose for a favorite today, they're all very nice.
    Gr Jan W

    SvarSlett
  18. Oh Marit I was going to say but they're all nature's creatures, but I think I might have reacted in exactly the same way if they appeared in my garden. You have a beautiful collection of flower and butterfly photos. I have most of those flowers in my garden too.
    Thank you for sharing and I hope you have a wonderful week ahead.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes Neesie, we love nature, but not all animals in it ;)
      Thank you so much!

      I wish you a nice week too!

      Slett
  19. Hei, dyrelivet i hagen kan ofte bli litt vel mye av ‘naturen i fanget’ for meg også – men det meste er jo ganske ufarlig da, selv om det ikke er så hyggelig å plutselig stå ansikt til ansikt med dem. Her hos meg er det by-revene som er mest truende, de er ikke redde i det hele tatt og vil ofte ikke engang løpe vekk hvis man prøver å jage de vekk. Det jeg er mest redd for i hagen min er mye mindre enn rever, rotter eller ormer – jeg er mest redd for stikk fra mygg, klegg og fuglelopper for jeg er så allergisk mot all slags stikk så for meg er det en daglig kamp. Jeg har testet ut alt som finnes på markedet av oljer etc og vinneren for øyeblikket er 3M sin Junglespray. En skulle tro mygg og slikt ikke var et problem i en stor by som London, men vi har det her også, bare ikke så ille som da jeg bodde i Kirkenes som barn – det var mygg i en helt annen divisjon!

    Godt å se dere har sommerfugler i år, fine bilder – sommeren her har i grunnen ikke startet ennå, det er mere som en langdryg vår fremdeles, surt og kaldt og mye vind, og regn nesten hver dag med 18-20 grader. Det er ikke nok for London sommer.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!

      Ja, noen ganger blir det litt for mye dyreliv for nin smak. Begge disse er helt ufarlige, men ormen kan jeg ikke tåle.
      Huff, det må være fælt å være så allergisk!
      I Kirkenes er det nok mer mygg enn de fleste andre steder, ja :)

      Tusen takk! Her vrimler det av de, men så har vi også hatt mye fint vær i sommer.

      Så mye regn er kjedelig. Håper at sommeren snart kommer til deg!

      Slett
  20. Sommerfugler er definitivt hyggeligere enn de andre dyrene du har hatt besøk av i det siste. Jeg har hatt en hvit på besøk her i hagen som jeg ikke kan huske å ha sett før, men enkel å fotografere var den ikke. Håper du klarer å få ned pulsen og kose deg med hagen til tross for orm og sånt. Hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert! Så spennende da, og den skulle jeg gjerne ha sett. De er ikke enkle å fotografere, nei. Jeg har fått ned pulsen ja, og vil gjerne ha den lav fremover også :)

      Slett
  21. Hej Marit.
    Det er da ikke så hyggelige oplevelser du har, men det er skønne billeder
    du har tager af blomsterne med insekter.

    Jeg hader også alle slags "orm/slanger" men kan godt lide at have frøer/tudser i haven.
    Hilsen Bente.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Bente!

      Nei, hyggelig har de ikke vært. Tusen takk!

      Det er godt å høre at det ikke bare er meg som har det sånn.
      Frosker og padder liker jeg også. Orm er det ikke så mange som liker ;)

      Slett
  22. Det er så utrolig flotte og sjeldne blomster du har i hagen din. Så spennende. Mye hyggeligere enn både rotter og ormer!!! Trøst deg med at de sikkert er minst like redd som deg. Hilsen fra Liv

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det meste er hyggeligere enn vannrotter og orm, ja. De er garantert minst like redde som meg så de stikker så fort de kan. Sommerfuglene må gjerne være her hele tiden :)

      Slett
  23. Beautiful!!
    More words are not needed.
    To see this beautiful pictures is enough.

    With love, Gerry

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you so much, Gerry!

      Love,

      Marit

      Slett
  24. Åhhh, jeg tror jeg hadde svimt av! Hater ormer, de er så ekle at ord ikke kan beskrive det! Har en ormefobi, så har en det da!! Jeg hadde nok holdt meg unna hagen en stund, er jeg redd! Sommerfugler har jeg ikke sett her i år, og syns det er rart! Humler er her mange av, og de er travelt opptatt hele tiden!
    Ønsker deg en god sommer!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er ikke lagt unna at jeg gjør det heller. Den første gangen jeg så den første ormen var jeg helt i fornektelse.
      Ja, ormefobi kan nok best forstås av de som har det selv, for de som ikke har det firstår ikke hvor fælt det er.
      Her er det veldig mange sommerfugler i år og det var det i fjor også. Glad for det! Humler er det mange av også og de har nok å gjøre :)

      Ha en fin sommer du også!

      Slett
  25. Så kjedelig! Håper den ikke har lagt egg.
    Du får eventuelt sjekke om naboens katt fortsatt er kamplysten ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det håper ikke jeg heller med det har de sikker gjort for lengst :(
      Ja, den er i alle fall i hagen her hver dag så det gjelder bare at den treffer på ormen ;)

      Slett
  26. Synes synd på deg, Marit, ikke hyggelig i det hele tatt med slanger. Ja, du må trøste deg med at den ikke er giftig, men du vet jo at det kan være bakterier i bitt. Bruk lange hansker. Nydelige bilder av insekter i stjerneskjerm!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Litt trøst hjelper alltid :)
      Nei, hyggelig er de ikke, selv om det hjelper litt at det ikke er en huggorm. Jeg kjøpte lange handsker i går ;)

      Slett
  27. Hej Marit!

    Jag delar ditt obehag för ormar, det är jobbigt för oss som aldrig kan vänja oss vid de slingrande rörelserna. Vi har förstås ormar här, mest snok som simmar omkring i dammen och tar mina fiskar. Jag försöker lära mig leva med dem, intalar mig att de inte är farligare än en mask men ändå.. Jag har alltid gott med stövlar i trädgården men i år morskade jag upp mig och bytte till gympadojor, kanske om några år vågar jag gå i sandaler.

    Kram!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Gunilla!

      Så godt å høre at det er flere som har det sånn. Ja, når enbor i skogen må en regne med at en treffer på de. Snok er jo ikke farlige, men likevel så ekle! Vi har en bekk/elv rett i nærheten og det er nok der de mest holder til.
      Gummistøvler tror jeg at jeg har på bena i lang tid fremover ;)
      Klem

      Slett
  28. Om jag har förstått rätt så har vi vissa rädslor inprogrammerade i oss sen urminnes tider. En är just orm för att ge oss en chans att reagera. Jag sprang på en snok för några veckor sen... Och visst är det en okontrollerad känsla som sätter in.

    Hoppas du får ha växterna ifred för vattenråttan. Annars måste det väl gå att ta de i bur som man gör med brunråttor..

    Hoppas du klarar dig från fler obehagliga överraskningar nu :)

    Kram, Carina

    SvarSlett
  29. Ja,sånn har jeg også forstått det. Vi kommer opprinnelig fra Afrika i tidenes morgen, og der finnes det langt verre slanger enn en vannsnok. Så det ligger nok nedarvet i oss å frykte slanger. At de ikke er giftige er så sin sak, men en skvetter av de uansett.

    Vannrotten har jeg bare sett en gang, så jeg håper at den holder seg vekk.

    Det håper jeg også!

    Klem, Marit

    SvarSlett
  30. Ønsker deg mange sommerfugler, og ingen ormer! Den er nok livredd deg!! :) :) :)

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...