onsdag 18. mars 2015

X-faktor, svart og grønn...

Siste runde i X-faktor, og det er da også de vanskeligste fargene igjen til slutt ;)) Svarte og grønne blomster har jeg ikke mange av, men noen spesielle blomster har jeg da som har disse fargene.

Jeg har alltid vært glad i de mørke fargene og de grønne blomstene, så disse fargene passer meg veldig bra ;))



Starter her med Paeonia lactiflora (peon) 'Green Halo' Takket være bloggen til Karsten, så ble jeg oppmerksom på den :) 

Her kommer den aller første grønne blomsten jeg kjøpte, nemlig Hemerocallis (daglilje) 'Green Flutter'

Limefargede rapsblomster i store mengder :)

Dianthus barbatus 'Sooty' (nellik)


Så til en blomst som i sola ser ut som den er nesten helt svart. Det finnes jo ikke svarte blomster, for  de aller fleste er mørk lilla, og det sees her i skyggen

Centaurea montana (kornblomst)  'Black Sprite' og her er bildet tatt i sola, og da ser den jo nesten helt svart ut!

Tar med til slutt en plante jeg har hatt i mange år, men i fjor kom den bare med en "svart" blomst.

Fritillaria camschatensis, her med besøk av en forhatt hagegjest, nemlig en liljebille... ;))

Så vil jeg rette en kjempestor takk til Anne på Moseplassen for denne flotte konkurransen. Dette er jo bare så gøy, og det er jo så mange flotte bilder å se på! Har også blitt kjent med mange nye bloggere, og det er jo så koselig :)

Gå inn på linken og se alle de flotte bidragene

77 kommentarer:

  1. Fine billeder du viser :) Held og lykke i konkurrencen :)

    SvarSlett
  2. Flotte blomster! Black Sprite var spesiell og morsom :-). Tror den gikk inn på ønskelista! (Nå holder det hardt å ikke kjøpe noe ;-). ) Ha en fin dag og lykke til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er en nydelig blomst. Sånne mål setter jeg meg ikke ;))
      Ha en fin dag!

      Slett
  3. Vacker bild på en vacker blomma. Lycka till Marit!

    SvarSlett
  4. Veldig flott denne "sorte" kornblomsten din! Må noteres. Og lykke til med den og alle de andreblomstene du har hatt med i konkurransen!
    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  5. Jeg synes også at den sorte Kornblomsten var lekker, ellers har du godt utvalg i sorte blomster. Lykke til i konkurransen!

    SvarSlett
  6. Vackra blommor du presenterar här. Gillar verkligen ditt bidrag till utmaningen ….. den är riktigt tjusig. Lycka till!

    SvarSlett
  7. Läckra bilder! Du har ju mycket i svart:)
    Håller med dig om att det är en jättetrevlig utmaning, man hittar nya bloggar och nya spännande växter.
    Lycka till Marit
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det har vært en fin konkurranse, og det beste er å bli kjent med nye bloggere!

      Klem, Marit

      Slett
  8. Kornblomsten har både dramatisk farge og fasong, synes jeg! Kul :)

    SvarSlett
  9. Hei Marit

    "Green Halo" er populær- min er efterhånden blevet så stor så jeg må dele den.
    Fritillaria camschatensis har et stort udbredelsesområde, din ser meget anderledes ud i forhold til den jeg viser idag - begge har deres fortrin:)

    Held og lykke i X-Faktor

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, den er populær, og jeg visste ikke at den blir så fort stor!
      Ja, jeg ser at min er annerledes enn din De er så vakre!

      Tusen takk!

      Slett
  10. Mange flotte her :-) Men du verden for en lekker farge på den kornblomsten!
    Lykke til :-)

    SvarSlett
  11. Veldig attraktive farger, da! Kjøpte den kullsorte kornblomsten i fjor. Sammen med Fritillaria camschatensis er den vel hagens sorteste!
    Lykke til :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er lekre! Da har du de to viktigste svarte i hagen din :)

      Slett
  12. Beautiful series, Marit, nice colors and very sharp picture. Top!!
    Gr Jan W

    SvarSlett
  13. Kære Marit
    Jeg elsker alle mørke blomster!! Så....

    Kram
    JetteMajken

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære Jette

      Det gjør jeg også :)

      Slett
  14. Flotte bilder og flott kandidat. Jeg har black boy i frøesken og de skal sås i år. Lykke til!

    SvarSlett
  15. Fine billeder allesammen. Held og lykke i konkurrencen.

    SvarSlett
  16. Ohh vad vacker den svarta klinten är den får jag allt leta frön till
    Ha en fin mitt i veckan Lycka till
    kram Meta

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er vakker. Denne er ikke ett årig, men en staude. Jeg fant ikke noe frø på den når jeg søkte i går.
      Tusen takk!

      Ha en fin dag!

      Klem, Marit

      Slett
  17. Så mange flotte blomsterbilder.
    Ha en deilig kveld og lykke til
    Mormor

    http://www.starbear.no/mormor/2015/03/18/moseplassens-x-faktor-gronn-eller-sort/

    SvarSlett
  18. Wow, det var en praktfull klint! Lycka till, mvh Jonbel

    SvarSlett
  19. Så många fina bilder på vackra blommor.

    Lycka till

    SvarSlett
  20. Jeg liker veldig godt de mørke plantene. Den på det nederste bildet likte jeg spesielt godt :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er så fine! Den er en løk som selgescom høsten :)

      Slett
  21. Mange lekre svarte og en forhatt rød :-)) Lykke til Marit!

    SvarSlett
  22. Dejlige billeder af dine smukke blomster, og en sort kornblomst er fantastisk at se :-) Ha' en rigtig god aften, klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!

      Ha en deilig dag, Gitte, klem!

      Slett
  23. These flowers are so original but beautiful !

    SvarSlett
  24. Hei
    Her var det mange flotte blomster. Jeg tror jeg må lage meg en ønskeliste over mørke blomster. Ønsker deg lykke til.

    Klem Vivi

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!
      Ja, du kan risikere å få en lang liste da, for det finnes så mange flotte :)
      Tusen takk!

      Klem, Marit

      Slett
  25. Hej Marit
    Rigtig flot den sorte kornblomst den har helt sikkert X-Factor.
    Held og lykke
    Klem

    SvarSlett
  26. Så fine blomster du viser denne gangen også. Enig med deg i at det har vært en artig konkuranse med masse flotte planter. Lykke til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det har vært veldig artig :)

      Slett
  27. Flotte bilder du viser! Hemerocallis 'Green Flutter' kjøpte jeg ifjor, håper den vil blomstre i år. Lykke til i konkurransen!
    Klem Nora

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Det kan jo hende at den blomstrer i sommer hos deg!

      Klem

      Slett
  28. Hei Marit! Husker du hvor du kjøpte frø til 'Black Sprite'. Den er rett og slett vakker.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne

      Jeg har ikke kjøpt frø av den, for jeg kjøpte den som staude fra Garden Living for to år siden. Tror ikke de har den, men når jeg søker på Planteriket.no, så har de mange av den. Så prøv det! :)

      Ha det godt!

      Slett
  29. Nydelig sort kornblomst!
    Ønsker deg lykke til!

    SvarSlett
  30. Huffda, liljebille tatt på fersken.
    Knus, drep, tilintetgjør !

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg kan love deg at den ble ikke gammel! ;))

      Slett
  31. Önskelistan fylls på med 'Black Sprite' Frittilarian och givetvis den läckra Pionen. Tack för tipsen!
    Lycka till i X-faktor!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den ønskelisten kan bli veldig lang...
      Tusen takk!

      Slett
  32. Oij, så vakkert !
    Fantastiske blomster du viser.

    Lukke til.

    SvarSlett
  33. Utrolig spesiell denne sorte kornblomsten din! Har ikke sett den før og denne har absolutt x-faktor med sine spesielle blader og farge! Lykke til i utfordringen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er veldig spesiell! Ligner nesten på en edderkopp eller noe sånt :)
      Tusen takk!

      Slett
  34. Så flott den er 'Black Sprite' ..nesten litt batman over den:)
    Lykke til:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er helt uvanlig :)
      Tusen takk!

      Slett
  35. Flowers in black and green colors?
    Hmm,  for me it is a problem, but for you?
    You have wonderful flowers in these colors.

    I wish you good night and have a nice weekend.
    Lucia

    SvarSlett
  36. Thank you so much, Lucia!

    Have a nice evening and weekend you too!

    SvarSlett
  37. Ja men jeg har jo slet ikke fået kommenteret hos dig denne gang. Det er fine forslag til x-factor, spændende hvordan det nu går. Jeg synes bedst om din Peonia Lactiflora, den er lidt anderledes og har fine farver.
    Lykke til Marit
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er en fin peon, og den er noe for seg selv :)

      Klem

      Slett
  38. Knallfine svarte blomster, og den rapsenga var et fantastisk syn! Bevis på at gult kan være fint:)

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...