torsdag 12. mars 2015

X-faktor, hvit...

Anne på Moseplassen fortsetter med X-faktor, og i dag er det fargen hvit. Ved siden av rosa er det hvite blomster jeg liker aller best i hagen. Hvitt passer til alt, og lyser så fint opp.

 Navnet på denne planten er jeg ikke helt sikker på, bortsett fra jeg vet at det er en Pulsatilla. Kubjelle eller Mogop kalles den også.  Jeg hadde hatt den i mange og den kom med en blomst i 2013. Men det var først i fjor vår at den virkelig tok av. Den fikk hele 7 blomster på en gang!

 Den var så nydelig når den først blomstret, og da ble den også fotografert fra alle sider og kanter ;)

Her kommer et helt forløp fra knopp til frøstand...










64 kommentarer:

  1. En fin Backsippa, älskar dem, deras ulliga lurviga blad. Förstår att du valde den, det är den värd. Lycka till Marit!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er så fine! Liker de veldig godt.
      Tusen takk!

      Slett
  2. Pulsatilla er en vakker blomst og veldig fotogen. Vakker serie, Marit!
    Oppland har Pulsatilla (Mogop) i provinsen våpen. Gr Jan W

    SvarSlett
  3. Kjempefin! Jeg hadde en blå en engang, men den forsvant etter noen år. Hvitt er flott i hager, de lyser virkelig opp på kveldstid.
    Lykke til:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. De finnes i flere farger, ja. Har sett lilla, blå og rosa, men de er ikke så ofte å se.
      Hvite blomster er fint ja :)
      Tusen takk!

      Slett
  4. Good morning Marit
    I am delighted that I can watch you at the beautiful flowers Pasque Flower (Pulsatilla Mill.) I hope that the winter did not destroy my flowers. I have a purple, pink and white.
    Greetings.
    Lucia

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Lucia!

      I hope your Pulsatilla is coming Soon in your garden!

      Greetings

      Slett
  5. Kobjælder er bare skønne, flot forløb.
    Lykke til
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er så fine. Tusen takk!

      Klem

      Slett
  6. Hei Marit

    Flot flot forløb! Ren og fin blomst:)

    Vokser den vildt i Norge?

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Tusen takk!

      Ja, noen steder vokser P. vernalis vilt. Men ikke i nærheten her.

      Ha en deilig aften

      Slett
  7. Dette er en stor favoritt her også, det er få blomster som er så fine hele veien fra knopp til frøstand! Lykke til i konkurransen!
    Klem Nora

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er faktisk like vakker i alle stadier.
      Tusen takk!

      Klem, Marit

      Slett
  8. it's beautiful! i like the delicate furry leaves.

    SvarSlett
  9. Så vakker. Jeg har bare sett den i blått før! Lykke til i konkurransen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er en vakker blomst,vig den blå er nok den mest vanlige fargen.
      Tusen takk!

      Slett
  10. Den är verkligen sevärd i alla stadier och så photogenic att kameran går varm.
    Bra val! Lycka till!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er veldig fotogen, og kamera går varmt når den blomstrer ja ;)
      Tusen takk!

      Slett
  11. En spændende fotoserie og en smuk blomst. Held og lykke :)

    SvarSlett
  12. Nydelig kubjelle og fine bilder av den! Ja hvite blomster er nok min favoritt også! Ønsker deg en fin kveld og lykke til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!
      Ha en fin kveld du også :)

      Slett
  13. Å ja.... et vakkert valg! Hvite blomster er utrolig fine, synes det var vanskelig å velge en kandidat! Lykke til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er bortimot umulig å velge en. Jeg har også mange å velge i av hvite blomster.
      Tusen takk!

      Slett
  14. Nydelig er den! Jeg har også hvit kubjelle, og jeg håper den kommer igjen i år!
    Ønsker deg lykke til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er nydelige! Jeg håper også at min kommer igjen.
      Tusen takk!

      Slett
  15. Kære Marit
    Fin, hvid "Kobjælde!
    Jeg elsker de små, søde hår.

    Kram
    JetteMajken

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære Jette
      Tusen takk!
      Ja, de små søte hårene er så vakre :)
      Klem

      Slett
  16. Backsippan är en så söt liten varelse på våren finns i flera färger den vita är så fin
    Ha en fin fredag och lycka till
    kram Meta

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er så søte. Håper å få kjøpt den i flere farger.
      Ha en fin kveld du også!

      Klem, Marit

      Slett
  17. Det var en helt spesiell blomst du har funnet frem Marit. Så nydelig med hårete stilker og sart blomst. Herlig.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! De hårete stilkene er så vakre. Jeg liker denne så godt :)

      Slett
  18. Den var jo veldig søt og hårete:)

    SvarSlett
  19. Hvor er den yndig, Marit! Jeg tror ikke, jeg har set den i hvid før, men i lilla kan man finde dem vildt her i nærheden :-)
    Ha' en dejlig aften, klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Så fint at de lilla vokser vilt i nærheten av deg :)
      Ha en deilig aften, Gitte, klem!

      Slett
  20. Din Pasque blomst blomstrer vakkert. Mai i år var enda flere blomster. Hilsen.

    SvarSlett
  21. Yberlekker! Hvem trenger navn med det utseendet?! Lykke til :-))

    SvarSlett
  22. Nei, det er sant! :)

    Tusen takk!

    SvarSlett
  23. Utruleg flott plante !
    Heilt spesiell og lekker.

    Lukke til.

    SvarSlett
  24. En vakker blomst! Spennende å se forløpet fra knopp til avblomstring :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er så vakker! Den endrer seg mye underveis :)

      Slett
  25. It is so nice to take a flower from beginning to end.
    This is a beautiful flower and the color white is delicate!

    With love,
    Gerry

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, it's facination to see it from the start to the end of the flowering. It's a beautiful flower :)

      Kind regards,

      Marit

      Slett
  26. Hei Marit! Nydelig er den. Da jeg var liten oppdaget jeg kubjelle i en hage. Husker at jeg tenkte at den var noe av det vakreste jeg hadde sett. og så var den myk å ta på Det var bare blåveisen som slo den. Og det sier sitt.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!
      Ja, det er de :) Så fint minne du deler! Det sier sitt ja, for blåveis er både lodne og bløte de også. Husker når min datter var liten så var hun så glad i lammeøre. De er bløte de også :)
      Ha det godt!

      Slett
  27. Tusen takk! Ja, de er så nydelige :)

    SvarSlett
  28. Så vacker den är. Och grattis till att den etablerat sig så fint. Hoppas du får ännu fler blommor i vår. Jag har haft någon sorts Pulsatilla i min vita rabatt men den återkom bara under några år. Vet inte om det är så att kaninerna kanske tycker om den.

    Önskar dig en fin fredag! Här har jag vaknat till tjock dimma. Det kan bli vackert om och när solen bryter igenom den.

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er så vakker, og jeg liker den så godt. Håper dne har overlevd denne vinteren også. Kaninene spiser vel det meste , så de kan nok sikkert ha spist den også hos deg :(

      Ha en fin fredag du også, Anita! Her er det helt klart og sol, men -3. Det er ikke helt slutt på vinteren enda her. Ja, når solen bryter igjennom tåken blir det helt sikkert veldig fint!

      Klem, Marit

      Slett
  29. Denne så da veldig kosete og myk ut. :)
    En blomst man vil ta på.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er så bløt og god å ta på. Sercut som en dunete fugl :)

      Slett
  30. Nydelige bilder av en vakker blomst. Lykke til!

    SvarSlett
  31. Flotte bilder av en utrolig søt kandidat! Lykke til :-)

    SvarSlett
  32. Nydelig hvit blomst, med masse x-faktor. Ønsker deg lykke til.

    Klem Vivi

    SvarSlett
  33. Tusen takk, Vivi!

    Klem, Marit

    SvarSlett
  34. Vilka vackra bilder på Backsippan! Nu längtar man riktigt att få se dem komma upp i backen hemma ;) Lycka till! Mvh Jonbel

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, om en stund vil den blomstre igjen :)

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...