mandag 24. november 2014

Tilbakeblikk...

Det er ikke noe å ta bilder av i hagen nå, for nå er det slutt på alt som har blomstret der. Tre frostnetter har det vært her i høst, og de har til slutt tatt knekken på resten av det som blomstret. Siste frostnatt var natt til lørdag og da kom det også bittelitt snø,  så bakken var hvit  på lørdag. I går regnet det veldig mye, og nå er all snø borte. Men i følge yr så kommer vinteren i slutten av denne uken, og det gjenstår å se om de får rett.

Men jeg kan jo ikke slutte å blogge helt om vinteren, så i år har jeg bestemt meg for å vise noen av bildene som jeg ikke har vist før (tror jeg) Så fremover nå kommer noen tilbakeblikk fra 2014. Starter i dag med bilder fra 22.3.2014.  Det er nesten ikke til å tro at våren var så tidlig som i år...

Lilla blåveis i bedet bak kjøkkenet hvor de alltid kommer så tidlig

Stor tue med snøklokker! Jeg elsker disse vårblomstene :)

Helleborus niger. Akkurat den samme planten står full av knopper nå, men hvis det blir vinter her nå, så ser jeg nok ikke noe til den på noen måneder før den dukker opp igjen i mars kanskje... :)

Må ta med dette bildet av denne nydelige camelliaen. Jeg hadde da nettopp importert Camellia fra England. Er spent på om noen av de vil blomstre i vinter :)

Ha en fin dag!

51 kommentarer:

  1. Nu kan vi glæde os til at at se vintergækker og anemoner som dem, du viser her :-) Vi har endnu ikke haft frost, og i dag er solen fremme for første gang i 2 uger :-)
    Ha' en dejlig dag, Marit, klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det kan vi! Jeg gleder meg til de blomstrer igjen :) Det var bittelitt sol her også i dag!

      Ha en deilig aften, Gitte, klem!

      Slett
  2. Ærgerligt at frosten og regnen har taget pynten af din have. Når vinteren lægger sig, dukker der straks helt andre motiver frem. Heldigvis har du mange smukke oplevelser i vente, det viser dine billeder jo.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, men det er bare sånn det er! Vi har hatt en fantastisk høst her, så jeg kan ikke klage :)
      Det er sant, snø skaper flotte motiver!
      Ja, vi har mye å glede seg til.

      Slett
  3. Godt vi har arkiverne at trøste os med og til at bruge på bloggen.
    Disse billeder er fra min fødselsdag :) Camelliaen er så smuk.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert! Så gøy at jeg valgte din bursdag som start på dette :)
      Ja, de er så vakre!
      Klem

      Slett
  4. Härlig tillbakablick! Camelian är helt underbar:) Hoppas den vill blomma i vinter.
    Ha en fin kväll
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det håper jeg den vil gjøre :)

      Ha en fin kveld!

      Klem, Marit

      Slett
  5. beautiful. i'm certain you will have enough photos of lovely blooms to continue posting. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you! Yes, I think I have enough photos until spring comes :)

      Slett
  6. Selv om det var lenge før min tid, så tenker jeg automatisk Greta Garbo og Kameliadamen når jeg ser bilder av den blomsten :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Morsomt at du tenker på den filmen! Jeg har aldri sett den, jeg bare liker den blomsten :)

      Slett
  7. Hei Marit

    Det er godt at vi har noget at se frem til - Blåveis -Hepatica nobilis- er en lækker favorit!

    Her er det stadig grønt - frost har det ikke været - og imorgen lover de stille vejr med klar sol - det lyder næsten for godt til at være sandt!

    Vi får se

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, ikke sant! Det er mye å glede seg til :)

      Hepatica er en stor favoritt her!

      Ja, det melder de her også. Litt frost her i morgen , men pent vær er helt nydelig etter så mye regn!

      Ha en deilig aften

      Slett
  8. Beautiful flowers! I love the first ones!

    SvarSlett
  9. Nej, haven har ikke meget at byde på længere for i år...her har vi ikke haft frost endnu, men det hele er så gråt, vådt og mørkt, at man alligevel slet ikke får set til haven.
    Men dejligt at du minder mig om det der venter:0). Tak!
    Skøn aften fra Katinka

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, nå er det ikke mye å se på ute i hagen nå. Her har det også vært mye regn og grått vær. Vi trenger å ha noe pent å se på nå :)
      Ha en skjønn aften!

      Slett
  10. Härligt med tillbakablickar som handlar om våren! Bara några månader till så är vi där igen. Camelian är underbar/ Kram Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er kort tid til solen snur :)
      Ja, de er så vakre :)

      Klem, Marit

      Slett
  11. Kan ikke slutte, nei! Er jo så mye fint å se tilbake på :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det går jo ikke :)

      Ja, det er det!

      Slett
  12. Moro med tilbakeblikk. Så vakker den cameliaen er :-)Tenker også på fortellingen (som var nevnt i en kommentar før meg).

    SvarSlett
  13. Hei Marit! Hjertelig velkommen til tilbakeblikk. Det gir næring til vårdrømmer.
    Nydelige bilder.
    Så et lite glimt av sola i dag.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!

      Tusen takk! Vi trenger å se på blomster nå :)
      Ja, jeg så et lite øyeblikk av sol i dag jeg også :)
      Ha det godt!

      Slett
  14. Kære Marit
    Selvfølgelig må man blogge..
    Mine cameliaer har knopper nu- spændt på om de åbner sig!

    Kram
    JetteMajken

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære Jette
      Ja, vi må jo det :)
      Så spennende, håper de springer ut!

      Klem

      Slett
  15. Ja nu er det ikke mye og ta bilde av i hagen , nei , så da er det greit og se tilbake på sommeren som var.
    Nydelige blomsterbilder vi ser fra ditt tilbakeblikk :)

    Her er det mildt, og imorra melder det regn, æ ønsker sne, men får bare smøre mæ med tålmodighet ser det ut til.

    Ha ei fin uke.

    Lisbeth :O)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det er ikke mye nå nei...
      Vi har heldigvis mange bilder å se på :)
      Tusen takk!
      Det har vært mildt her også, lenge...
      Håper du snart får snø!

      Ha en fin uke!

      Slett
  16. Godaften Marit.Hvor er det godt at vi har vore billedarkiv til at nyde her på denne årstid.
    Og der er jo ikke så længe før dagene igen bliver længere.
    I eftermiddag har vi haft det dejligste solskin..............og i morgen
    skal vi en tur til byen og se på julemarkeder og en tur i det julepyntede Tivoli.Rigtig god aften knus Jette

    SvarSlett
    Svar
    1. God aften Jette!

      Ja, ikke sant! Det går hurtig mot at solen snur ja, heldigvis. Vi så også litt sol i dag :)
      God tur i morgen, og ha en god aften!
      Klem, Marit

      Slett
  17. Ja tenk at det var blomster så tidlig! Håper det gjentar seg til våren. Da er det i såfall bare fire måneder til :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er nesten ikke til å tro! Det håper jeg også! :)

      Slett
  18. Hej Marit
    Her er det stadig rimelig mildt i vejret. I området hvor jeg bor har vi ikke haft frost endnu. Heleborus niger blomstrer her nu. Din Camelia er meget smuk. Må tiden gå og hurtigt blive d 22.3 igen :-)
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Anne!

      Ja, hos deg er det sikkert mye mildere enn her, for nå har vi hatt to frostnetter etter hverandre. Mine var så fine her om dagen, men nå ligger de nede igjen pga. frosten. Tusen takk!
      Ja, det håper jeg virkelig! :)

      Klem

      Slett
  19. Kjekt å se vårens tidlige blomstring hos deg i vår, gleder meg allerede til Snøklokkene kommer.

    Ha en fin tirsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det gjør jeg også! Jeg elsker snøklokker!

      Ha en fin onsdag!

      Slett
  20. Herlig med eit vårleg tilbakeblikk. Jammen ikkje lenge før vi får sjå desse vakre vekstane igjen. Kjenner at eg gled meg alt sjølv om eg var lei når eg sette plantane og knollane til overvintring. Rart kor fort det snur :))
    Ha ei god veke fortsatt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Nei, det går jo egentlig veldig fort. Vi er jo i slutten av november allerede. En er som regel alltid lei på slutten av sesongen, men nå gleder jeg meg veldig til våren igjen. Det snur fort ja :))

      Ha en fortsatt fin uke!

      Slett
  21. Tenk at 22 mars var det kommet så langt!...godt en har bilder fra arkivet,for jammen glemmer en fort:)
    Flott med vårblomster å mørke dager som nå:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, en glemmer utrolig fort, så bilder er gode å ha å se tilbake på :)

      Vi trenger litt blomster nå, for her er det bare isroser i dag :)

      Slett
  22. jeg mimrer også i disse dager, og begynner å legge masse planer hvorav jeg kanskje muligens vil gjennomføre ett av dem :) Venter på våren allerede :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er jo det som er så fint med vinteren, for da får en tid til å planlegge litt. Det gjør jeg også! :)

      Slett
  23. Vi trenger noen tilbakeblikk nå når snøen ligger i hagen og det er leeenge til vår.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det gjør vi! Det er ikke snø her, men hos deg er det sikkert masse snø allerede :) Her er det barfrost og isroser i dag .)

      Slett
  24. Nei, en kan ikke slutte å blogge om vinteren heller? Det er da alltid noe en kan blogge,
    om det er blomster som en ikke rakk å legge ut i sommer, eller andre ting.
    Selv syns jeg denne "hviletiden" fra hagen er deilig. Syns den går nokså fort.
    Her har vi ikke sett snurten til snøen i år, og sånn blir det vel utover en stund til.
    Ha en fin fin onsdag!

    :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, vi kan jo ikke det! Det er koselig å lese blogger nå også. Ja, det er nok av gamle bilder å hente frem :)
      Hviletiden går veldig fort, ja. Her er det heller ikke noe snø, men barfrost. Egentlig så vil jeg heller ha litt snø enn bare barfrost.

      Ha en fin onsdag du også!

      Slett
  25. Vilka härliga återblickar. Ja tänk, vilken tidig vår vi hade förra året. Hos oss blev det nästan ingen vinter egentligen. Din camellia är helt bedårande. Jag har suttit länge och bara tittat och tittat. Vi håller tummarna för att dina camellior kommer att blomma i vinter. Mina har massor av knoppar så jag håller tummarna för att dom inte ska ramla av utan slå ut som dom brukar i januari/februari.

    Ha en fortsatt fin dag!

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det var en utrolig tidlig og herlig vår vi hadde. Håper at neste års vår blir like fin :) Den er vakker ja, og håper den vil blomstre igjen. Jeg har også knopper på flere, men noen av de har allerede tørket inn til tross for at de står både lyst og kjølig. De er ikke av de enkleste å få ti dessverre, men vi kan jo ikke gi de opp heller :)
      Håper dine vil blomstre snart!

      Ha en fortsatt fin dag du også!

      Klem, Marit

      Slett
  26. For noen nydelige blåveis, og andre tidlige blomster i hagen din!! Et aldeles lekkert tilbakeblikk. Snart er vi der igjen.

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...