torsdag 14. november 2013

Et eksperiment...

På fredag når jeg tok ut trepeonene av esken, så lå det mange løse rotbiter der. Jeg la de i vann, og bestemte meg for å plante de i jord. Vil det lykkes at de vil skyte skudd fra røttene?

Sikkert ikke så mange som har prøvd dette før...

Hvis noen har noen erfaring med dette så gjerne gi meg noen råd. De står nå under godt lys i kjelleren og det er ca 10 grader der.

I dag er det noen fuglebilder, og mest blåmeis.





Så over til ekornet igjen. Håper dere ikke blir lei den... ;-)

Jeg har laget hjemmelagde meiseboller, og de går ned på høykant.


Her er den mest sannsynlig mett :-)

35 kommentarer:

  1. Hei Marit

    Nej det har jeg ikke prøvet - ikke kun med rødder.
    Med staudepæoner er rådet at du skal have noget af "kronen" med, selv den mindste del kan give planter!
    Men træpæoner har ikke denne krone - så spørgsmålet er om rødderne kan danne skud - og det kan de nok - det ses hvis en træpæon fryser helt tilbage efter en hård vinter så skyder den fra jorden igen:)

    Så jeg ville da også prøve - og du har jo mange rødder så du kan da prøve lidt forskelligt - måske de skal have lidt lys?

    Jeg har iøvrigt hørt om "skuddanner" hormon, men har selv kun "roddanner".

    Ha en dejlig dag med fugle og ekorn:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten

      Nei, jeg tenke meg vel det. I teorien kan de sikkert skyte i fra rota, for som du sier at hvis en plante fryser helt ned, så kommer den jo på nytt fra rota.

      Jeg har satt de under lys, og har blandet vermiculite i jorden. Disse hormonene har jeg ikke prøvd, men har lest om at de finnes. Jeg får nøye meg med å plante de og se hva som skjer :)

      Ha en deilig dag i syd!

      Slett
  2. Det blir spennende om du får skudd fra røttene etter hvert.
    Koselige bilder av fugler og ekorn!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det blir spennende om det skjer noe med røttene.
      Tusen takk!

      Slett
  3. Hoi Marit

    Leuke foto's van de meesjes en het eekhoorntje.

    Groetjes en een fijne dag gewenst, Joop

    SvarSlett
  4. I have no experience with Paeony roots but I wish you success, it should be nice. You have a pretty birdhouse and pretty pictures of the tits and squirrel.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, It would be nice if they start to grow. I hope so! Thank you, Janneke.

      Slett
  5. Så fine bilder av både fugler og ekorn.
    Blir ikke lei dem :)

    Fin dag til deg.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Det er godt å høre at du ikke blir lei dem :)

      Ha en fin dag.
      Klem

      Slett
  6. de tijd van het bijvoeren is weer aangebroken je hebt er een mooie blog over gemaakt.

    SvarSlett
  7. Spændende eksperiment, håber du er heldig at de vil gro fra de løse rodbidder. Nej da jeg bliver ikke træt af at se det lille ekorn :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg håper på at jeg kan være heldig å få det til. Det var godt å høre :)

      Slett
  8. Beautiful are your photos!
    Greetings from Holland, RW & SK

    SvarSlett
  9. Fine bilder av blåmeis og ekorn, jeg blir heller ikke lei. Her er det for få trær til at det finnes ekorn.

    Ha en fin torsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Det visste jeg ikke at du ikke hadde så mye trær hos deg. Her er det skog overalt og masse ekorn.

      Ha en fin dag!

      Slett
  10. Jeg er spændt på, om din rødder vil skyde. , og det er dejligt at se dyrelivet i din have! Vi har de samme fugle her, som du har fotograferet , og lige nu også en spætte og to egern. Klem og ha' en rigtig god dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg er også spent på det! Vi har mye av de samme dyrene i hagen, ja, og det er jo koselig! Hakkespett har jeg også her :)

      Klem, og ha en deilig dag!

      Slett
  11. no, i do not get bored with your rascally squirrel! :)

    SvarSlett
  12. I am glad that you not get bored ;-)

    SvarSlett
  13. Så spennende med de rotbitene! Du må love å fortelle hvordan det går med eksperimentet!
    Ekornet ditt går det ikke å bli lei, det er jo så nydelig!
    Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det skal jeg holde dere oppdatert på! Jeg håper å kunne fortelle at det lykkes...
      Takk for det :)
      Klem!

      Slett
  14. Lycka till med pionerna.
    Vad jag gillar ditt djurliv i trädgården, måste få hängt upp mina automater snart.
    Ha en fin kväll
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, de trenger mat nå, og det er jo så hyggelig å se på de når de spiser.
      Ha en fin kveld du også.
      Klem Marit

      Slett
  15. Jeg håper vi får høre hvordan det går med de røttene. Sånt syns jeg er veldig spennende :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg lover å holde dere oppdatert på hva som skjer med de :)

      Slett
  16. Hei Marit! Liker veldig godt slike eksperimenter. Har prøvd det med dahlia uten at jeg har sett et gropunkt. Det har ikke gått. Livlige ekorn du har og det er kanskje ikke så rart med all den gode maten. God kveld! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!
      Ja, det gjør jeg også. Jeg har ikke mye å tape på å prøve, så det er jo bare moro. Det er jo ikke sikkert at det går bra.
      De er livlige her ja, og maten er en magnet. Hjemmelaget fuglemat liker de veldig godt både fuglene og ekornene.
      Ha en fin dag!

      Slett
  17. Jeg blir i alle fall aldri lei av ekornbilder! Så det er bare å pøse på : ) Blir spennende å se om det blir noe av røttene! Du holder oss vel oppdatert?! God helg Marit!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er hyggelig å høre! Ja, jeg er veldig spent på om de vil spire. Jeg lover å holde dere oppdatert :)

      Slett
  18. Ekornet tror nok det er ekornboller :-)

    SvarSlett
  19. Råkade skriva nedanstående kommentar på ett helt annat inlägg. Ibland lever fingrarna ett eget liv ;)

    Men så otroligt spännande med ditt försök med de lösa pionrötterna. Hoppas det fungerar. Ska bli roligt att följa utveckligen. Och som vanligt njuter jag av din bildkavalkad över fåglar och ekorren :)

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, sånn er det stadig vekk :)

      Jeg håper at de vil spire, men det er jo ikke sikkert.

      Tusen takk!

      Klem Marit

      Slett
  20. Ptaszków i zabawnych wiewiórek nigdy dość. Pozdrawiam.
    Fugler og ekorn kan aldri ha nok moro. Hilsen.

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...