onsdag 13. november 2013

Hva sier reven...?

De fleste her i landet har vel fått med seg farsotten som brødrene Ylvisåker har laget om reven og hva den sier. For de som ikke har sett den kan de se den her :)  Den er sett ikke mindre enn 217 305 633 ganger av folk over hele verden...



Det jeg skulle frem til med dette spørsmålet, var at jeg ble vekket kl. 03.30 i natt av en rev som sto rett utenfor soveromsvinduet og "snakket". Den bråkte i lang tid, og jeg ble lys våken. Hva den sa forsto jeg ikke...  ;-)

Angående dyr i skogen har vi nå sett to ekorn på en gang. Så det er et rikt dyreliv her, det er helt sikkert.
Her er noen bilder som ble tatt her om dagen av de rett ovenfor huset.

Her er de begge to








46 kommentarer:

  1. Kan godt forstå du må have undret dig over hvad søren der foregik derude i mørket. Egernene synes at nyde den flækkede stamme. Pelsen er fin med de røde aftegninger det grå. Håber solen også skinner hos digendnu, klem Rose

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Rose
      Ja, det er ikke lett å forstå hva reven sa for noe. Jeg har hørt den mange ganger før, så det er noen noen som bor i nærheten. Ekornene er fine i pelsen, ja. Solen skinte i går, og den vil nok gjøre det i dag også. Håper du også har fint vær.

      Klem Marit

      Slett
    2. Hej Marit
      Kom til at tænke på ræven får unger i februar, så det er nok amoriner der er i luften, når de bjæffer der om natten i november :)
      Klem Rose

      Slett
    3. Ja, det har du nok rett i. Da er det nok forklaringen :)
      Klem Marit

      Slett
  2. Det lyder ikke hyggeligt med ræve, der snakker, jeg har også somme tider hørt dem hos mig.
    Dejligt at du altid kan tage billeder af ekorn, det må være hyggeligt at have dem lige uden for vinduerne. Det kunne jeg godt tænke mig, men de er ikke på vores lille ø.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, så veldig hyggelig er de ikke å høre på. Det er veldig koselig med ekorn, og for første gang er det to her på en gang. Synd at de ikke er hos deg på Samsø.

      Slett
  3. Kjekt med ekorn som trives i nærområdet ditt, flott bilder. Jeg må ha vært en av de få som ikke ser Ylvisåker, så hva reven sier er ikke godt å vite.

    Ha en fin onsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er koselig med ekorn rett utenfor døra. Nei, det er fortsatt et mysterium hva reven sier ;-)

      Ha en fin dag!

      Slett
  4. Åå så morsomt å ha ekorn i nærheten, de er så fine der de spretter rundt.
    Reven er jo også fin men den er ikke så trivelig å høre på da, den skriker mer en prater.

    Fine og artige bilder Marit, ha en fin dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er morsomme å se på :) Reven høres ut som den har problemer med halsen eller noe, den er ikke koselig å høre på. Tusen takk!

      Slett
  5. Ja dyreliv i nærmiljøet er rikdom, det er sikkert! Og ekorn er jo i underholdningsbransjen, hva bransje reven er er ikke godt å si...koselig kar iallefall!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert. Det er en stor glede å kunne se dyr så tett på. Ekorn er rene sirkusartistene, men reven hører nok ikke til der :)

      Slett
  6. Så fine bilder, herlig med dyreliv.

    Da jeg var liten hadde vi mye rev rundt huset, og hørte ofte rever. En reve unge holdt seg mye rundt huset vårt, sikkert fordi det var enkelt å finne mat. Den ble til slutt så tam at den spiste ut av hånden vår.

    Ha en fin dag.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er herlig med et rikt dyreliv rett i nærheten. Rever kan bli veldig tamme, ja, men her hører jeg den kun om natta. Skulle gjerne ha sett den om dagen også.

      Ha en fin dag.
      Klem

      Slett
  7. Jodå, den har jag hört ;) Undrar just vad räven som du vaknade av sa egentligen. Han kanske sjöng en serenad där nedanför fönstret. Spännande må jag säga. Och som vanligt visar du jättefina ekorrar. Vet du att en dag förra sommaren när jag kom ut i mitt uterum så satt det en ekorre mitt på bordet. Jag tror vi blev lika förvånade båda två. Vi stirrade på varandra säkert en halv minut innan han kom på att han kanske skulle skutta iväg upp i skogen igen.

    Ha en fortsatt fin onsdag!

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er etterhvert mange som har hørt den :)
      Det kan en lure på, ja. Ekorn er flotte dyr, og jeg liker de så godt. Spennende med ekorn hos deg også!

      Ha en fin dag!

      Klem Marit

      Slett
  8. adorable little squirrel! makes me smile!

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, they are so cute! They make me smile too :)

      Slett
  9. Ekorn er så søte, koselige bilder!
    Vi hadde en gang en rev på trappen her. Min datter var liten, og hun ropte; Se mamma en rød hund. Reven var på vei inn døren, jeg tror den luktet mat. Den holdt seg i nabolaget en stund. Tror det var noen av naboene som matet den.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er de! De ser så søte ut der de løper i vei hele tiden. Rever kan bli veldig tamme, og de er som vanlig på jakt etter mat.

      Slett
  10. Må være spennende å bo så tett på naturen som du gjør da Marit. Fascinerende!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er spennende å bo så nære naturen. Vi har grevling, ekorn, rev, rådyr og mye annet her som padder, frosker, og buorm for å nevne noe ;-)

      Slett
  11. Foxes are often dangerous. My parents grew ornamental chickens.
    Lisa evening already stolen 22 pieces.
    Squirrels are beautiful. It's very nice animals.
    I like to observe them.
    I wish you a pleasant evening.
    Greetings.
    Lucia

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, foxes can often steal hens and chickens. They are always hungry.
      Squirrels are cute and beautiful. I like to watch them too.
      Have a nice day, Lucia!

      Slett
  12. Ok Marit!

    Nu med musik;)
    Ræven er sikkert stærkt haveinteresseret og ville bare have et par tips;)

    Fine billeder - Ekorn er så festlige!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten

      Ja, nå også med musikk ;-)

      Ja, du har sikkert rett i det. Kanskje han ville vite hvordan man dyrker mat? ;-)

      Tusen takk! Ja, de er veldig morsomme å se på.
      Ha en deilig dag!

      Slett
  13. Dejlige billeder, Marit, jeg er jo vild med egern - ræve har vi desværre ikke, og jeg kan godt forstå, du har undret dig over den snakkesalige ræv i nat. Måske er det parringstid? Klem og ha' en rigtig god aften.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Gitte! Ja, jeg vet at du også liker ekorn veldig godt. Det er bare om natten jeg hører de, for jeg ser de aldri om dagen her. Ja, det kan jo godt hende at det er det nå.

      Klem, og ha en deilig dag!

      Slett
  14. Så koselig med ekorn utenfor vinduet=) Jeg skulle gjerne hatt litt mer dyreliv rundt meg, men vi bor midt i byen og da trives ikke dyrene så godt. Håper du har det fint=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er veldig koselig med dyr rundt her. Men jeg forstår at det ikke er det hos deg som bor midt i byen. Håper du får en fin dag!

      Slett
  15. Så flotte bilder! Dyreliv i hagen er koselig, men kanskje ikke ved den tiden på dögnet:-)
    Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Det er veldig koselig med dyr, men om natten vil jeg helst få sove ;-)
      Klem!

      Slett
  16. Der jeg vokste opp, hørte vi reven rett som det var. Så vidt jeg husker remjet den. I alle fall slitsomt å høre på om natta......

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den bråker fælt om natta. Jeg kan godt tenke meg å slippe det...

      Slett
  17. Jag har aldrig hört räven, undra vad han sa.
    Ekorrarna är så söta där de kilar runt bland träden.
    Spännande med ett rikt djurliv på nära håll.
    Ha det gott Marit
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det er ikke alle som får hørt reven, og jeg vet fortsatt ikke hva den sa... ;-)
      Ja, de er kjempesøte. Det er spennende, ja :)
      Ha det godt, Maria
      Klem Marit

      Slett
  18. Hei Marit! Jeg har aldri hørt reven. Selv om du ble vekket, må det være en rar og litt spennende opplevelse. Ha en god kveld! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!

      Nei, det er ikke alle som har hørt den. Det er en spennende opplevelse ja, selv om jeg heller ville ha hørt den om dagen... ;-)
      Ha en fin dag!

      Slett
  19. Dette var jo en søt liten gjest :) Gøy med slike besøk fra skogen.

    Ønsker deg en fortsatt fin uke. Og du, "Hoppe, sa gåsa. Danse, sa reven" Det er det reven sier.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er veldig gøy å se på de.
      Kanskje det er det reven sier, ja! ;-)
      Ha en fin dag!
      Klem

      Slett
  20. Very nice! I love these little squirrils ;-)

    Many greetings from the Netherlands,
    dzjiedzjee.blogspot.com

    SvarSlett
  21. Reven er fin å se på, men jeg vil ikke høre hva den sier, siden det ikke lyder særlig pent ut, og iallefall ikke på natta.
    Men ekornene er fine :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det er ikke så morsomt å høre på den, og i alle fall ikke midt på natta. Ekornene er fine, ja :)

      Slett
  22. Such fun these squirrels. Great pictures!

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...