fredag 22. november 2013

Master Garden...

Blommig Fredag igjen, og igjen en ny utfordring. Denne gangen måtte jeg vri hjernecellene litt ekstra, for dette emnet kan ha mange løsninger/forslag. Men det er en hage som jeg kan kalle det, nemlig Ramme gård. For de som ikke vet hvor det ligger, så er det her en vei beskrivelse  i fra Oslo. Her er også litt info om stedet.

Jeg har etterhvert besøkt dette stedet flere ganger og det er utrolig vakkert der. Hver vår og høst er det en hagedag hvor en kan få kjøpt mange spennende planter. Det er ikke få busker og trær i hagen min som er kjøpt der! Har flere gode minner om trær som stikker ut både her og der på vei hjem derfra :)

 Bildene er fra 2009 hvor det lokale hagelaget var der.

Primula japonica

Paeonia mlokosewitschii

Paeonia rockii



Paeonia lutea?











Terracottakrigere

Paeonia rockii


Se flere flotte tolkninger her:

65 kommentarer:

  1. Sikke et spændende sted - der ville jeg gerne gå rundt. Dejligt med sol, sommer og smukke blomster på dine billeder! Har I mon frostvejr i dag?
    Klem og ha' en dejlig aften.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er et spennende sted! Det ligger ikke langt fra Oslo, så det er bare å ta båten til Oslo :)
      Det var -8 i går, og -10 i dag tidlig. Ikke noe snø, så det er veldig kaldt nå.
      Klem, og ha en god aften!

      Slett
  2. Ja dette stedet er nokså unorsk, midt blant norske bondegårder og natur! Kan nok tenke meg et og annet utstikkende tre, ja :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er sikkert, noe mer unorsk enn Ramme skal en lete lenge etter. Ja, det var litt av et syn den bilen ;-)

      Slett
  3. wow! i especially like the stone work!

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, it is very much beautiful stone work there.

      Slett
  4. Vilken vacker trädgård, och ett härligt väder när du fotat.
    Ha en fin kväll
    Kram Meta

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er en vakker hage, og vi var kjempeheldige med været den dagen :)
      Ha en fin dag.

      Klem Marit

      Slett
  5. Vilket härligt ställe att besöka! Mycket vackra och inspirerande bilder/ Kram Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er et flott sted å besøke, og det er masse inspirasjon å hente der,

      Klem Marit

      Slett
  6. Tenkte det samme som Villrose da jeg så bildene. Har ikke hørt om Ramme før, så det var spennende!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er veldig unorsk dette stedet. Da vet du om det!

      Slett
  7. Så utrolig koselig at du oss med hit=) For en fantastisk hage. Der skulle jeg gjerne vært=) Håper du får ei koselig helg=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er et flott sted å besøke, og nettopp noe for deg som liker å reise :)
      Ha en fin søndag!

      Slett
  8. Oi for et nydelig sted! Og her var det mange spennende peoner og andre nydelige vekster. Helt spesielt, takk for tipset.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er et nydelig sted, ja! Du hadde likt deg der med alle peonene :)

      Slett
  9. Hei! Kjenner meg så godt igjen. Greiner som stikker ut her og der. Lykke. Å møte gartneren, Tommy, som selger planter, er et høydepunkt hver gang. Det er en spesiell opplevelse. Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne! Ja, de fleste hagegale har nok gjort det der mange ganger :) Ja, Tommy er det alltid hyggelig å snakke med, og han kan vet det meste. Ha det godt!

      Slett
  10. Så deilig og se så masse fine blomster nu når vinden uler og snefillene fyker utenfor vinduene mine nu i kveld.
    Kjempefine bilder.

    Ha en fin kveld.

    Lisbeth :O)

    SvarSlett
    Svar
    1. Stakkars deg som har snø og vind. Her er det sol fra blå himmel akkurat nå :)
      Ha en fin dag!

      Slett
  11. Hej Marit

    I see it's very nice there , not only for photographers.....you have made again lovely photo's.

    Thanks for sharing.

    Greetings, Joop

    SvarSlett
  12. Hello Marit!
    A delightful garden. I'm so glad that thanks to you I could see it.
    Beautiful pictures show a dreamlike garden.
    I wish you a good night.
    Good night.
    Lucia

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Lucia!

      Yes, it is a lovely garden.
      Have a nice sunday!

      Slett
  13. Tenk at jeg aldri har värt på Ramme - det er jo bare seks-syv mil fra hjemstedet mitt! Kanskje burde pröve å få til et besök der på hagedagen til våren?
    Kjempefine bilder!
    Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Da må du gjøre noe med det! Jeg vil absolutt anbefale deg å være der på våren.
      Tusen takk!

      Klem!

      Slett
  14. Hei Marit

    Spændenmde have - med spændende planter!

    Fint at se Paeonia mlokosewitschii i den rigtige svovlgule version!
    Den sidste Rockii kunne godt ligne en af Rocks originaler!

    Ha en dejlig aften!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten

      Ja, det er absolutt en spennende hage.

      Den er nydelig med den gule fargen, ja, for den er så spesiell.
      De rockii som er der er kjempestore og så vakre.

      Ha en deilig dag!

      Slett
  15. For en flott og anderledes hage!
    Må forsøke å ta en tur dit en gang vi er i Norge! ;)
    Takk for tips!
    God helg! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, dit burde du dra en gang hvis du får sjansen!

      Ha en fin søndag!

      Slett
  16. Denne hagen har jeg lenge hatt lyst til å besøke! Kanskje i 2014?! God helg :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, kanskje du får det til? :)
      God søndag!

      Slett
  17. What a beautiful garden is that!

    SvarSlett
  18. Vilken fantastisk plats, jag förstår att du ofta besöker den. Verkligen en inspirerande miljö för plantinköp. Underbara byggnader och vilka vackra vattenspel och dammar. Tack för den härliga rundvandringen.

    Ha nu en fortsatt fin helg!

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er en fantastisk hage, og den anbefales på det varmeste. Litt langt unna deg, men skulle du være i Norge en gang så må du dra dit!

      Ha en fortsatt fin søndag!

      Klem Marit

      Slett
  19. Dit vil jeg ta en tur til neste år. har lest om det før også. Hvor lang tid tar det å kjøre fra Larvik tror du?
    Fin helg oppi dalen her "sørfra".

    SvarSlett
    Svar
    1. Det vil jeg absolutt anbefale deg! Tja, en time kanskje? Det er litt kronglete å finne, så bruk GPS ;-)

      Ha en fin søndag!

      Slett
  20. Du verden, dette var virkelig en Master garden. Kjempe flotte bilder.

    Ønsker deg en fin helg. Klem

    SvarSlett
  21. En sådan fin trädgård! Ser att den har mycken inspiration från Italien. Och även från andra länder!

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er nok inspirasjon fra Italia og Hellas der tror jeg, og sikkert flere land også.

      Ha det godt!

      Slett
  22. Der skulle jeg gjerne brukt noen timer, men det kan jeg jo nå som jeg vet hvor det er.
    Artig sted og fine blomster og bilder Marit.

    God helg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nå er det bare å planlegge turen dit for deg :)

      God søndag!

      Slett
  23. Sikke et spændende sted, både planter og udsmykning

    SvarSlett
  24. Så flott det ser ut der! Godt tips til tur :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er veldig flott der, og stedet kan ikke anbefales nok! :)

      Slett
  25. Å det var ein nydelig hage/gård. Så spennande å få kjøpe planter på ein så innholdsrik plass.
    God helg vidare.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert! De har en egen gartner som tar med seg planter fra et hagesenter i Sverige, så det er mye spennende å få tak i der.

      God søndag! Klem

      Slett
  26. Men oj, så mycket läckra växter och fina miljöer. :-)

    SvarSlett
  27. Oh, en terracottakrigare skulle jag vilja ha i min trädgård, häftigt! Väldigt vackra byggnader var det också!! Tack för inspirationen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det kunne jeg også tenke meg å ha i hagen :)

      Slett
  28. Fastnar direkt i första bilden! Trädgården verkar fantastiskt variationsrik. Härligt! Var ligger den i Norge? Om jag kör via Oslo till Hemsedal är det en lång omväg?

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Den ligger utenfor Oslo, så det ville bli en fryktelig omvei! Se på vei beskrivelsen som jeg linket til :)

      Klem Marit

      Slett
  29. Bevares. Jeg fikk følelsen av å være på sydlige breddegrader.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! Det er ikke akkurat norske forhold en tenker på når en ser den hagen.

      Slett
  30. Hei Marit! Så fine bilder du har tatt på Ramme! Enig Ramme Gård kan gå under Master Garden :-) Og noen plantegodbiter å få kjøpt er heller ikke å forakte ;-)
    Takk for hyggelig hilsen hos meg. God søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Edgar! Så hyggelig å høre fra deg! Takk! Det er absolutt en Master garden, ja!
      Nei, det har blitt med hjem både det ene og andre derfra.
      God søndag!

      Slett
  31. Nice place to spend some time! These Primula and Paeonia photos are so cheerful on these gloomy days.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, it is! It is lovely to look at them now in November.

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...