onsdag 20. november 2013

Dykk i arkivet, bokstaven C...

Bokstaven C er ikke så mye bedre enn B, men litt enklere var det likevel. Det ble med noen stueplanter denne gangen :)

Camellia japonica 'Black Lace'

 Camellia japonica 'Brushfield Yellow'. Begge disse står nå fulle av knopper i gangen min, og håper de vil klare å blomstre i vinter en gang.

Crocus

Clivia minata 'Citrina'

Clematis 'Dr. Ruppel' sett bakfra i motlys

Clematis 'Pink Fantasy'

Til slutt en rar plante, nemlig Corydalis solida 'Frodo'

48 kommentarer:

  1. Så spennende lerkespore og nydelige klematis. Det er koselig å se tilbake på bilder nå.
    Ha en fin onsdag:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja, det er på denne tiden en virkelig kan nyte bildene fra sist sommer og glede seg over de.

      Ha en fin dag!

      Slett
  2. c'est fleur sont d'une beauté incroyable! magnifique !
    Very nice post!
    Thanks & Welcome for your comment and your next visit to my blog.
    Have a nice day! Cath

    SvarSlett
  3. Smukke billeder og dejligt at blive mindet om, at vi får blomster igen i vores haver! Her hos mig står novemberkaktussen med et væld af blomster i entreen. Ha' en dejlig onsdag, Marit, klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er ikke så lenge til at vi kan nyte de igjen, det er bare en vinter i mellom :) Jeg har også en novemberkaktus som blomstrer nå, og de er så flotte.
      Ha en deilig dag, Gitte, klem!

      Slett
  4. Clivia må jeg bare få tak i, nydelig!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de har virkelig flotte blomster :)

      Slett
  5. Goodmorning Marit

    Your flowers are always so nice photographed.....compliments !

    wish you a nice wednesday,

    greetings, Joop

    SvarSlett
    Svar
    1. Good morning Joop

      Thank you! Wish you a nice day!

      Slett
  6. Hei Marit

    Igen kommer vi da i forårshumør - Crocus var jo dette års fine forårsblomst, og mon ikke det gentager sig næste år?

    Ha en dejlig dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten

      Ja, og det er da også meningen! Crocus er en vakker vårblomst, og til neste år håper jeg at mange nye vil blomstre her. Vi har noe å se frem til!

      Ha en deilig dag!

      Slett
  7. Spændende billeder fra C, din Clivia fangede straks øjet, en fin farve til Clivia. Camelia er jeg selvfølgelig også vild med :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg liker så godt den gule cliviaen. Den er så vakker i fargen. Ja, jeg regnet med at du likte den også :)

      Slett
  8. Cameliaene var helt nydelig, spesielt den røde. Clematis er vakre klatreplanter, med nydelige blomster.

    Ha en fin onsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Camellia er vakre blomster, ja, og det er clematis også. De gir så mye glede :)

      Ha en fin dag!

      Slett
  9. Camelliablomster er nesten overjordisk vakre! Den lysegule Cliviaen er også veldig lekker.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jeg helt enig i! Cliviaen er vakker den også.

      Slett
  10. Åh, dina vackra camellior, så otroligt fina dom är. 'Brushfiled Yellow' blev jag väldigt förtjust i. Stod och höll i en gul camellia i en blomsteraffär för ett par år sedan men köpte den aldrig. Det ångrar jag väldigt mycket. Kommer nog att köpa en gul så småningom. Hoppas att dina kommer att blomma hos dig igen i februari. Om knopparna fortfarande ser bra ut så tror jag det finns gott hopp.

    Och så clivian. Så vacker den är. Jag har en gul cllivia men jag vet inte namnet på den. Känslan är att min är lite gulare än din som verkar mer ljust gul med dragning åt vitt. Underbart vacker. Jag älskar clivia.

    Tack för dina härliga djupdykningar i arkivet. Dom är så inspirerande.

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er en vakker sort. Håper du kan få tak i den, for den har vært veldig lett å få tak i her. Plantasjen hadde den i år og i fjor. Jeg plukket vekk noen få visne små knopper i går, håper de andre vil klare å blomstre i vinter.

      Ja, den er så vakker. Jeg bestilte den fra Sør-Afrika for flere år siden. Den hadde navnesorten Citrina, og det var den lysegule jeg var på jakt etter. det finnes sorter som er mer gule, ja. Jeg elsker også clivia, og sår nye hvert år.

      Tusen takk, Anita, det er veldig hyggelig at du setter pris på mine dykk :)

      Klem Marit

      Slett
  11. Jeg er imponert.
    Selv har jeg ikke så mye blomster og huske navn kan jeg ihvertfall ikke :)
    Nydelige blomster i dag også.

    Ha en fin dag.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Det har nok noe med en genuin interesse for planter, for ellers hadde jeg nok ikke husket de jeg heller :)
      Tusen takk!

      Ha en fin dag
      Klem

      Slett
  12. Åå...dine dykk i arkivet er så flott!
    Mange flotte i C-kategorien:))
    Ønsker en fin kveld:))

    SvarSlett
  13. so beautiful to see as we head into fall/winter.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, it is now at this time we need them most.

      Slett
  14. Jeg liker kamelia! Må nok få meg noen etter hvert. Du må vise fram blomstene - om de kommer i år også!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har kjøpt mine på Plantasjen, så de er ikke så vanskelig å få tak i :)
      Jeg skal vise de frem hvis de klarer å blomstre, ja!

      Slett
  15. Det är så intressant att se vad för växter du har, gillar din serie. Den gör att jag också tänker till över vad jag själv har i trädgården.
    Ha en fin kväll
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er et tilbakeblikk for meg også som er nyttig, for noen ganger så glemmer jeg hva jeg har i hagen. Det er så mange planter der :)

      Slett
  16. Du har så mange fine blomster. Den siste var virkelig søt=) Vibeke

    SvarSlett
  17. Du verden, her var det mange flotte blomster.

    Klem Vivi

    SvarSlett
  18. Dear Marit!

    I admire your beautiful flowers. Captivated me camellias.
    My has not bloom. They have donuts.
    During the summer I was in Provence, I saw a lot of Japanese flowering Kamela.
    Have a good evening.
    Good night.
    Lucia

    SvarSlett
  19. 'Frodo' er en lekker kar som jeg dessverre ikke har i hagen. Kjöper en eller to nye Corydalis hvert år, men noen 'Frodo' har det altså ikke blitt ennå.
    Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jeg enig i. Jeg liker også Corydalis, og kjøpte noen nye nå i høst.
      Klem!

      Slett
  20. Your flowers photos are beautiful!

    SvarSlett
  21. Hei! Marit! Nydelige planteportretter. Når kameliaen blomstrer, må du vise bilder. Det er noe av det vakreste jeg vet. Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne! Tusen takk! Ja, jeg håper jo at de vil blomstre, men er langt fra sikker. Det er første gang jeg har fått knopper på de.
      De er vakre, ja :)
      Ha det godt!

      Slett
  22. Flotte C-planter. Jeg likte særlig godt Cliviaen. Den var ny for meg. Delikat farge. Ha en fin kveld. Gleder meg til D.

    SvarSlett
    Svar
    1. Clivia er en nydelig blomst, ja, og den er ikke så mye brukt som potteplante, for den blomstrer kun en kort tid en gang i året. Men den er verdt å vente på.

      Slett
  23. Så hyggelig å se crocus :-) Gleder meg til våren når jeg ser dem.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er alltid hyggelig å se de. Det gjør jeg også!

      Slett
  24. Hei igjen, det er bare å slå fast at du er en beslektet sjel, søte Marit. Det er noen nydelige blomsterbilder du viser, de krokusene som er hvite og orange inni - de er så fine, jeg blir helt rørt. Det minner meg om Skaperen "der oppe", han har tydeligvis god smak, akkurat som deg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk søte Ingvill! Vi er nok beslektet alle vi som er glad i hage :)

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...