tirsdag 5. november 2013

Like som to dråper vann...

Nei, ikke helt, men nesten. Jeg har lekt meg litt med min macrolinse, og har tatt noen bilder av dråper fra min lilla kala. Den avgir dråper hver gang luftfuktigheten er høy. Artig effekt, og er et artig motiv.

Det er ikke så mye å ta bilder av ute, så snart vil jeg starte opp det samme som jeg gjorde i fjor, nemlig serien med dykk i arkivet. Jeg har et stort lager av gamle og nye bilder fra i sommer som ikke er vist enda. Men det kommer jeg tilbake til en annen dag.


Jeg ønsker dere alle en fin dag! 

58 kommentarer:

  1. Hvor er det smukt, Marit - makrofotografering er rigtig sjovt! Jeg glæder mig til at se billeder fra dit arkiv! Jeg skal selv til at dykke ned i mit, fordi jeg er ved at lave en fotobog til Bella. Ha' en dejlig dag, klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er veldig morsomt med macro fotografering. Det blir spennende med din bok til Bella.
      Ha en deilig dag du også, klem!

      Slett
  2. Så fine bilder og så fine farger i dråpen, ett blinkskudd Marit.

    Ha en fin dag du også.

    SvarSlett
  3. Stilige vanndråper! Og flott lilla kalablomst bak. Jeg har også sett på de vanndråpene på kalabladene - det er en stilig effekt! Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er stilige disse kalaplantene. De avgir dråper hver gang det er fuktig vær. Rene barometeret :)
      Ha en fin dag!

      Slett
  4. Wonderful photographed Marit..... compliments.

    Hilsen, Joop

    SvarSlett
  5. Ja det er godt vi har arkiverne, endnu klarer jeg mig, men det bliver ikke ved at gå. Vi har høj solskin i dag, det hjælper på det, selvom det stadig blæser. Nu vil jeg en tur til havet med vovserne :) God dag til dig.
    Hvad gør du ved dine kallaer om vinteren??

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, her er det snart ikke mer å fotografere, for her er det bare brunt og gult i hagen som er nedfrossen for øyeblikket.
      Jeg har ikke hatt kala før, så jeg vet egentlig ikke hvordan jeg skal stelle den. Tror den skal visne ned i løpet av vinteren og så plantes ut til neste sommer? Hvis du har noen gode råd om hva du gjør med din om vinteren, så si i fra!
      Ha en god dag!

      Slett
  6. Flotte macrobilder av vanndråpe i Calaen din. Ser frem til flere bilder fra i sommer.

    Ha en fin tirsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, du får snart se mange bilder fra arkivet :)

      Slett
  7. Så nydelig! Du er blitt så utrolig flink med kameraet:)
    Gleder meg til å se dykk fra arkivet.

    SvarSlett
  8. Underbara bilder,Marit! Din nya header är otroligt fin. Ha en fin dag/ Titti

    SvarSlett
  9. Fine dråpebilder, fine farger også.

    Ha en flott dag.
    Klem

    SvarSlett
  10. Så gode billeder!

    SvarSlett
  11. Vilken vacker droppe. Den ser ut som om den innehåller en hel värld. Jag ser fram mot din djupdykning i arkivet. Dina bilder brukar lysa upp i vintermörkret.

    Ha en fortsatt fin tisdag!

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det ser ut som det er en egen verden inne i den dråpen. Du får snart se mange bilder fra i sommer. Noe må en jo bruke alle disse bildene til om vinteren.
      Ha en fin dag!

      Klem Marit

      Slett
  12. Fantastisk flotte bilder. Det er veldig gøy å leke seg litt med macrolinse.

    Klem Vivi

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er kjempemorsomt å leke seg litt med macrolinse.

      Klem Marit

      Slett
  13. Vilken vacker bild!! Jag har länge tänkt skaffa en macrolins, dags att ta tag i det ser jag...

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det burde du skaffe deg, for da får en tatt bilder som en ikke kunne tatt ellers.

      Slett
  14. Wav. Det er flot Marit. Det er fantastisk, man kan se igennem dråben.
    Kærlig Hilsen
    JetteMajken

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Jette! Tusen takk! Ja, det er veldig spennende å se verden gjennom en dråpe.

      Slett
  15. Hei Marit! Kjempefine bilder, spennende. Ha fin kveld! Anne

    SvarSlett
  16. Nydelig bilde=) Så flink du er. Jeg skulle på makrokurs i dag, men det ble avlyst pga for få påmeldte!!! Ble skikkelig lei meg!!! Håper du har det bra=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Så synd at det ikke ble noe av kurset ditt. Jeg hadde håpet at du hadde noen gode tips å komme med :) Skjønner godt at du ble lei deg.
      Håper det går bra med deg likevel :)

      Slett
  17. Hei Marit

    En helt ny verden -med macro!
    ja, godt du har dit billed arkiv - Så kan du også lave temaer på en anden måde:)

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten

      Ja, det blir en helt ny verden gjennom en macrolinse. Jeg har ikke brukt den så mye, for det er telelinsen jeg bruker mest.
      Arkivet er godt å ha, og det er godt når det er vinter og se tilbake på solfylte dager :)
      Ha en deilig dag!

      Slett
  18. Vackert! Så roligt att du kommer köra din 'dykk i arkivet' i år också. Ser fram emot det!!
    Ha en fin kväll
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Det er hyggelig at du likte mine dykk i fjor. Så det blir en reprise på det snart :) Ha en fin dag!
      Klem Marit

      Slett
  19. Śliczna kropelka wody z odbiciem koloru kwiatka i liści. Pozdrawiam.
    Nydelig dråpe vann med refleksjon av fargen på blomsten og bladene. Hilsen.

    SvarSlett
  20. Så nydelige dråper! Spennende med macrolinse :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er spennende med macroline og alle de muligheten den gir :)

      Slett
  21. Artige macrobilder!
    Gleder meg til arkivbilder!

    SvarSlett
  22. Vakre dråper...
    Jeg gleder meg til å studere bildearkivet ditt nærmere gjennom vinteren :)

    SvarSlett
  23. Vill också ha en macrolins! Kul!

    SvarSlett
  24. Ser moro ut med macro-objektiv. Tror ønskelista desember 2013 blir lang… he he :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er bare å begynne å skrive den ned nå... ;-)

      Slett
  25. Nydelige bilder!
    Gleder meg til å fölge med på arkivdykket ditt - det var et av höydepunktene forrige vinter! Du har jo så mye å vise og det er moro å se. Og akkurat som ifjor gleder jeg meg til å se hva som dukker opp på bokstavene H og I (dvs Hosta og Iris:-)
    Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Jeg visste ikke at så mange satte pris på bildene mine i fjor med dykket i arkivet. Hyggelig å høre! Det er nok mye som dukker opp på de bokstavene i år som i fjor :)
      Klem!

      Slett
  26. Dråper liker vi! Ha en flott uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det gjør vi! Ha en fin uke du også!

      Slett
  27. Å det var fine dråpebilder du har tatt. Fine fargar var det i dei også.
    Kor kjekt med Julerosa di som er på veg opp. Spennande med blomstring til vinteren ute i hagen.
    Ha det godt, klem.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Jeg frykter vel at den snart forsvinner under snøen eller blir stoppet av kulden. De melder om kaldt vær fremover, så jeg tror vel ikke at den rekker å blomstre før jul her. Men knoppene ligger under snøen, så den dukker kanskje opp igjen med blomster til våren.
      Ha det godt!

      Klem fra Marit

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...