torsdag 7. november 2013

Tåkebilder...

I to dager har det vært skikkelig tåke her. Ikke bare litt, men veldig tykk tåke. Det er ikke så ofte at det er det her, men det hender jo. Det er så morsomt å ta bilder av tåke mens den er her, for plutselig er den borte.  Jeg synes tåke er vakkert!







Her er dagens bilde av et lite snødryss som kom på bakken i natt...

I morgen får jeg endelig trepeonene mine etter lang tids venting. For det første så har fraktselskapet brukt en evighet på å frakte de denne gangen, og så var jeg så uheldig at tollen/matilsynet stoppet pakken også. Det tok et par dager ekstra, men den ble frigitt i går etter mye om og men. Så denen gangen gikk alt galt som kunne gå galt. Ikke noe lett oppgave å importere planter her i landet, nei...
Det er meldt om plussgrader i morgen, men ellers melder de om minusgrader omtrent i hele neste uke. Så det var i grevens tid at de kom nå. Jeg kjøpte en Abies koreana på salg med 70% avslag her om dagen. Jeg gravde den ned i går, og da var det en tynn skorpe av frost i jorden. Så i morgen skal trepeonene graves ned, for nå er det nok vinteren som kommer for å bli her...

36 kommentarer:

  1. Hvor er det smukt! Jeg elsker også at tage billeder i tåge - men uha, tænk at vinteren er kommet for at blive oppe hos dig allerede. Nu håber jeg, at dine træpeoner er fremme i morgen uden flere forsinkelser. Klem og ha' en dejlig dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, tåken gir mange flotte motiver. Jeg håper at jeg tar feil angående vinteren. Ja, det håper jeg også. Ha en deilig aften, klem!

      Slett
  2. Det er litt fascinerende med tåke, den skaper litt trolsk stemning.
    Jammen bra at trepeonene dine kommer mens det enda går an å grave i bakken.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er litt spesielt med tåke, for det gir en nesten uhyggelig, trolsk stemning ute. Ja, det skal være sikkert og visst.

      Slett
  3. Toch wel fraaie opnames met die mist...... al zijn we er niet altijd blij mee.

    Ik wens je een fijne dag.

    Groetjes, Joop

    SvarSlett
    Svar
    1. I do not like the fog, but it gives good motives to photograph.
      Have a nice evening, Joop

      Slett
  4. Vackert med dimma, men samtidigt kan jg tycka att det är lite vemodigt, vet ej varför:).
    Hoppas det nu går bra för dina pioner, du är tapper som inte ger upp.
    Ha det gott Marit
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er vakkert, ja, men jeg er enig med deg at det er litt trist med tåke. Det er vare sånn det er, for det virker litt dystert når en kikker ut av vinduet.
      Jeg kan jo ikke gi opp, men jeg får lyst til det innimellom.
      Ha det godt, Maria

      Klem Marit

      Slett
  5. Tåke er flott og fascinerende å se på. Konglene på din nye Abies koreana er virkelig lekre. Håper det går bra med dine nye Trepeoner.

    Ha en fin torsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er et helt spesielt værfenomen. Ja, de er så flotte disse konglene på dette treet. Det håper jeg også!

      Ha en fin kveld.

      Slett
  6. Hej Marit
    Det er nogle fine tågebilleder- der er noget drømmeagtigt over tåge, som jeg godt kan lide..
    Det var på tide, du fik dine pæoner. Held og lykke med dem.
    Kærlig Hilsen
    JetteMajken

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Jette
      Tusen takk! Ja, det er veldig spesielt med tykk tåke. Alt blir så utydelig og visket ut.
      Ja, det var virkelig på tide.

      Slett
  7. Ja det var i siste sekund, håper du får plantene trykt i jorden.
    Ingen kan si at ikke du bruker hagesesongen fult ut hehe.

    Flotte tåkebilder, vi har det samme tunge været her.

    Ha en fin dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det håper jeg også. Etter alle solemerker skal de komme i morgen.
      Nei, sånn måtte det bare bli nå, men det er ikke det jeg ønsket akkurat. De skulle ha vært her for lenge siden...
      Ja, det har vel vært det samme været i hele området tror jeg.
      Ha en fin kveld.

      Slett
  8. Hei Marit! Tåke er vakkert og du har tatt vakre bilder, nesten grafiske trykk.
    Det er irriterende å vente når man vet at vinteren nærmer seg. Lykke til! Jeg håper på en mild vinter, en engelsk vinter, hadde vært deilig.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!
      Tusen takk! Ja, tåke er vakkert å se på. Det skal jeg love deg at det er, og jeg har ringt posten en million ganger mist, og etterlyst de...
      Ja, det hadde vært deilig.
      Ha det godt!

      Slett
  9. Hei Marit

    Det var da dejligt at dine træpæoner endelig kommer - sidste år satte jeg selv mine sidste 3 pæoneri Värmland den 5 november og alle kom flot i år - og en satte endda blomst:)

    Fine tåge billeder! Sneen er forhåbentlig smeltet nu:)

    Og så er der er iøvrigt et brev på vej til dig med lidt frø;)

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten

      Ja, det var godt at de endelig kom nå, før det ble for sent å få de i jorden. Jeg har tenkt på det su sa om at du hadde plantet de så sent, for det sa du til meg tidligere i høst. Så det er jo håp for dem selv om de blir plantet lovlig sent.
      Det ville være utrolig hvis de blomstrer til våren igjen!

      Tusen takk! Ja, snøen er smeltet nå, for det ble mye mildere utover dagen.

      Gleder meg til brevet! :)

      Ha en deilig aften

      Slett
  10. Så flotte tåkebilder. Den er både fin og litt skremmende, og veldig gøy å ta bilde av.
    Her har det kommet snø i dag, og nå håper jeg den blir.

    Klem Vivi

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er både pent og skremmende på en gang. Her smeltet snøen fort, for det ble mye mildere. Det er vel ikke sikkert at den blir hos den heller enda, for det er for mildt i lufta til at den blir liggende.
      Klem Marit

      Slett
  11. Så vakre tåkebilder!
    De er ganske annerledes enn sommerens fargesprakende, men vi går mot en annen årstid nå... Sort, hvitt og blått...

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det ser helt aneledes ute nå enn i sommer, ja. Fargene endrer seg på alt ute, men det er jo fint det også.

      Slett
  12. Nej, for nogle flotte billeder! Tåge giver en ganske særlig stemning, og du fanger den så fint!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Nana! Ja, tåke gir en egen stemning ute, det er helt sikkert.

      Slett
  13. These pictures look indeed very grey and foggy. We have often such a days in November, don't like it. It is all right when the sun comes through later in the morning, but the whole day grey, o no..... The Abies koreana is a lovely conifer, I like it because it is my only green tree in winter. Wish you a lot of success with your Peonies.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, it has been like this for three days now. I do not like it either. We have not seen sun for several days, I hope it will come tomorrow. I love the green conifers in my garden, because it is now not so much to look at.
      Thank you! I can need that... :)

      Slett
  14. Så flotte bilder av tåka! Tåke har vi sjelden her hos oss, men hjemme i Östfold var det hverdagsmat på denne årstiden. Jeg liker tåka, den er litt mystiskt og spennende:-)
    Håper trepionene dine er i fin form når de endelig kommer.
    Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det vet jeg alt om, for jeg har slekt i Østfold. Der synes jeg det alltid var tåke om høsten/vinteren. Jeg er ikke så glad i den om kvelden, men om dagen kan det gå an :)
      Ja, det håper jeg også!

      Klem!

      Slett
  15. Vakre bilder! Minner om evntyrene til Asbjørnsen og Moe :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, tåkebilder blir litt trolske og mystiske :)

      Slett
  16. Jeg har nettopp flyttet et par koregraner, og er spent på om de overlever.
    De er ca 2 m høye, og sto i veien for en nylaget vei. Det er flotte trær.

    SvarSlett
    Svar
    1. Oj, det hørtes ut som et spennende prosjekt! Håper virkelig at de overlver! 2 meter var da en flott størrelse på de. Det er fine trær,ja .

      Slett
  17. Beautiful photo's of the tree's in the mist Marit. Today finaly the sun after days of grey and rainy days. I hope your treepeonies will do well.
    Have a wonderful day.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Marijke! Here we also had sun today. It is so good to see it again.
      I hope it too.
      Have a wonderful weekend!

      Slett
  18. Ja, tåke gir en spesiell stemning, og det er vakkert... så lenge det varer. Ofte er hele skuespillet over på et par timer.
    Ha en fin dag! :)

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...