lørdag 16. november 2013

Helgegleder # 43...

I dag vil jeg skrive litt om min store pasjon som ikke uventet er hage ;-) Min første hage hadde jeg da jeg var 22 år, og siden har jeg vært hagegal i ordets rette betydning. Samlemani er en ting som ofte følger med det å ha hage, og det utvikler seg fort til en skummel dille. Må ha, må ha...
Det er ikke få planter som har kommet hit nettopp pga. denne samlemanien. Men på den annen side så får en jo tak i mange planter på denne måten ;-)

Men det beste med det å ha hage er alle gledene som følger med. Alle de vakre blomstene, dyrelivet i hagen og alle insektene. En får også mye frisk luft og mosjon :)
Jeg kan ikke tenke meg en bedre hobby!

Her kommer noen bilder fra arkivet som jeg ikke har vist før. Det er også en glede å ha et stort bildearkiv :)

Min faste storspiser


Disse sommerfuglene blir jeg aldri lei av...

Denne hvite Agapanthusen hadde én kjempestor blomst i år

I går når jeg lette etter bilder fra mai kom jeg over en blomst som jeg synes er så vakker. Den tåler et gjensyn ;-)
Trillium simile

 I dag tidlig var det riktig vårstemning her med 13 grader og mye vind. Jeg så på vindmåleren at den har vært oppe i 7 m/s. Det er ganske mye til å være her i innlandet. Selv om det bare er 2 mil til kysten herfra, så har vi så mange åser rundt her som skjermer for vinden. Så her er det som regel veldig lite vind. Det er jeg veldig glad for.

Langs Vestlandskysten/Trøndelag har de besøk av ekstremværet "Hilde", og det er en sterk storm har jeg lest.  Håper at det ikke blir for store skader der de har denne fæle stormen. 

Ha en fin helg! 

Se flere helgegeleder hos Vivi

56 kommentarer:

  1. Hagegal er jeg også og dillene blir bare flere og flere for hvert år:-) Men jeg er helt enig med deg; bedre hobby kan man vel ikke ha?
    Her er det også rene vårvarmen, 9 grader og sol nå på morgenen. Jeg klager ikke, er lykkelig så lenge det fortsetter sånn!
    Ha en fin helg, Marit!
    Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er så deilig å være hagegal. Det er en flott hobby!
      Vi får håpe på en mild vinter!

      Ha en fin dag.

      Klem!

      Slett
  2. Jeg kan heller ikke tænke mig en bedre hobby end haven, hvor vi kan nyde dyr og planter og få herlig motion. Så flot med jeres 13 grader - her har vi 10 lige nu.
    Ha' en dejlig lørdag, klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Der er vi veldig enige! Det er herlig å ha hage det er helt sikkert.
      Vi har hatt en flott helg, men i dag regner det.
      Ha en fin dag, klem!

      Slett
  3. Agai a lovely post Marit..... colors and light are very nice.

    I wish you a lovely weekend.

    Hilsen , Joop

    SvarSlett
  4. Ja I er heldige med ikke at have meget vind hos jer, det har vi til gengæld her hos os. Mildere temperaturer har vi også, så ja et eller andet skal man åbenbart være generet af.
    Til gengæld har vi vores dejlige fælles haveinteresse, den er vi rigtig glade for. Smukke billeder, din Trillium er så fin.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jeg veldig glad for. Her er vi så skjermet, at det er sjelden det er mye vind her. Noe skal en være plaget av ja, så en kan ikke få alt ;-)
      Ja, våres hageinteresse har vi til felles, og det er veldig fint. Tusen takk!

      Slett
  5. Vilken härlig bild med talgoxen som sitter och undrar vad ekorren har för sig.
    Djur i trädgården är så trevligt!! I alla fall när de är så här små och söta.

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, dyr i hagen gir hagen veldig mye liv. Jeg er veldig glad for å ha så mange dyr her.
      Ha det godt!

      Slett
  6. Hei Marit

    Ja sikken en fin Trillium - ren og flot!
    Og det er rigtigt: Det er en super hobby - Jeg har flere bekendte der bare sidder og ser tv året rundt. Det gør vi ikke;)

    Ha en dejlig helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten

      Ja, den liker jeg veldig godt. Det er en flott hobby ja, og tenk så kjedelig å bare se på tv. De som gjør det går glipp av mye :)
      Ha en deilig dag!

      Slett
  7. Å være i naturen og til dette i din egen hage, er det en stor glede og det blir en lidenskap. Hilsen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, it is so lovely to have a garden.

      Slett
  8. Å ja det er en stor glede for deg og oss å ha bilder fra sommeren å se på.
    Så fint så fint Marit, god lørdag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, et stort arkiv er godt å ha. Tusen takk!
      Ha en fin dag!

      Slett
  9. Hage, fugler og bilder er fine helgegleder i slutten av november. Nydelig Trillium.

    Ha en fin lørdag!

    SvarSlett
  10. Du har så mycket vackert i ditt arkiv. Jag blir extra glad när jag ser fjärilsbilderna, fjärilarna har ju inte varit så många hos mig i sommar. Vi har också varmt här idag, +12 grader. Vi har varit på julmarknad och det känns ju lite konstigt att gå på julmarknad i vårvärme. Stormen Hilde har jag inte läst om. Undrar om den kommer att dra in över delar av Sverige också. Men när stormarna har nått oss här på östsidan så brukar dom bara ha gått över i en liten vindpust.

    Önskar dig en fortsatt fin helg!

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er også veldig glad i sommerfuglene, for de er så vakre. Det var ikke så mange her i sommer heller, og det hadde nok noe med den kalde våren å gjøre. Det har vært veldig varmt her i hele helgen, men nå regner det. Stormen Hilde var bare i Norge tror jeg, så det er nok derfor du ikke hadde hørt om den.

      Ha en fin dag!

      Klem Marit

      Slett
  11. beautiful photos. i hope the weather is kind to you.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you. Here we did not get the storm, but other places in Norway got it really hard.

      Slett
  12. Så utrolig herlig. Det er så deilig å ha en hage, og det gjør så godt å lese din helgeglede i dag.
    Virkelig flott, og jeg gleder meg til å følge både deg og din hage videre. Stor klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er så godt å ha en hage og en sånn hobby. Tusen takk, Vivi.
      Klem

      Slett
  13. Hej Marit
    Jeg bliver så glad hver gang jer ser dit nye headerfoto, Det er så fint.
    I øvrigt skønne sommerfuglebilleder!
    Kærlig Hilsen
    JetteMajken

    SvarSlett
  14. Svar
    1. Ja, den var virkelig flott når den blomstret. Den fikk bare en blomst, men den var til gjengjeld kjempestor!

      Slett
  15. Hei Marit! Det er ikke rart at man blir hagegal. Når man kan gå ut i hagen, å nyte. Beviset er bildene dine. Fantastisk dag i dag. Fikk flyttet noe av komposten. I midten av november, utrolig. Fortsatt god helg! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!
      Nei, det er ikke rart at vi blir det. Det har vært en utrolig høst, men må tror jeg vel snart at det er slutt på mildværet. Men vinteren blir kortere uansett av dette.
      Ha det godt!

      Slett
  16. It is always nice to look back at our most beautiful garden and plant pictures. I envy your Trillium, I tried them in my garden but with no success.
    Have a nice Sunday!
    Janneke

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, it is. It is sad that Trillium do not thrive in Holland. It is a lovely flower.
      Have a wonderful new week!

      Slett
  17. Trädgården är en underbar hobby. Den finns alltid där ute, bara för en stunds njutning eller ett varv med spaden.
    Lika härliga bilder hos dig som alltid.
    Fortsatt fin helg till dig
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er en herlig hobby. Den ligger alltid der, og det er godt å tenke på.
      Tusen takk!
      Ha en fin dag.

      Klem Marit

      Slett
  18. Welcome Marit on a Sunday morning!
    Having a garden is a great pleasure.
    The garden is a little paradise on earth.
    As you grow beautiful plants.
    Nice that they are visiting by animals.
    I also enjoy my garden.
    I wish you a nice Sunday.
    Greetings.
    Lucia

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Lucia
      Yes, it is a great pleasure to have a garden. Thank you!
      Have a nice new week!

      Slett
  19. Hagegalskap er god galskap. Bra det ikke finnes medisin mot den;) Det er balsam for sjelen. Din hage er helt fantastisk. Dere gir hverandre tydeligvis gjensidig glede .

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er en veldig god galskap å ha :) Tusen takk!

      Slett
  20. Nydelege bilder !!
    I dag har stormen lagt seg. Det var tøft til tider, eg er
    glad huset er tett og alt laust er innandørs..
    Velkomen som følgar hos meg :)
    Eg legg meg til som følgar hos deg også.

    Fin søndag frå Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Så godt at det gikk bra med stormen hos deg likevel.Velkommen som følger!
      Ha en fin ny uke!

      Slett
  21. Så fine bilder fra arkivet!
    Hagegalskapen går aldri over tror jeg, hvis man først har fått den, den kan bare ta litt andre former etter hvert som livet leves.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det har du helt rett i! Det endrer seg, men blir aldri helt borte, og godt er det :)

      Slett
  22. En herlig glede, og masse fine bilder.

    Ha en fin dag.
    Klem

    SvarSlett
  23. Herlig, herlig Marit å ver hagegal. Heilt enig med deg at det er ein fin hobby som gleder mange og gir kroppen fysisk aktivitet....veldig positivt.
    Mange flotte bilder du viser.
    Ha ein trivelig kveld....no har heldigvis vinden roa seg her hos oss men du store verden kor det har regna.
    Klem MarJE.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er det virkelig. Det gir så mange gleder. Tusen takk!
      Så godt at stormen er over hos deg, det må være fælt å oppleve det så ofte.
      Klem Marit

      Slett
  24. Så vackra blommor. Nej någon mer storm vill vi inte ha.
    ha en fin kväll
    kram Meta

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!
      Nei, noen storm vil vi ikke ha!

      Klem Marit

      Slett
  25. Så mange fine bilder. Ja, det er virkelig en glede å ha et bildearkiv. Her har det også blåst godt, men kan vel ikke klage. Tror jeg hadde gjort meg dårlig som vestlending. Ha en fin uke. Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er en stor glede å ha det. Nei, vi kan ikke klage her. Jeg hadde heller ikke egnet meg som vestlending. Jeg misliker vind veldig...
      Ha en fin uke du også. Klem

      Slett
  26. Fine arkivbilder :o)
    Er glad for at det var høststorm som var på besøk og ikke sommerstorm :o)
    Men har sett det verre :o)
    Kos deg med høsten :o)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, ikke sant! Da hadde nok hagen din vært rasert. Kos deg med høsten du også!

      Slett
  27. Ja haging er en stor glede og jeg tror jeg er bitt av basillen en gang for alle :-D Ha en flott ny uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jeg også. Den basillen slipper ikke taket, og godt er det :-)
      Ha en fin ny uke du også!

      Slett
  28. Great vieuws of this beautiful plants Marit. I hope the storm did not bring a lot of damage to the people in your country. Starting your new alphabet is a great idea. To tell you the truth I am out of inspiration what to photograph when the garden is going into her wintersleep.
    Have a wonderful day Marit.

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...