tirsdag 12. november 2013

Høsten kan være veldig vakker...

Endelig et lite livstegn herfra. Tiden flyr så fort avsted, og jeg rekker ikke alt jeg gjerne skulle ha gjort. Sånn er det bare :)

 På fredag fikk jeg plantet trepeonene fra Kina, og etter det har det kommet masse regn. Så jeg trenger ikke bekymre meg for at de skal tørke, nei... ;)

Her kommer noen bilder som ble tatt på torsdag i forrige uke.  Det er virkelig høst her nå med lav sol og alt i hagen er gult og brunt. Men det er mildt for øyeblikket, og det nyter jeg. Det er vakkert ute nå, selv om det er sent på høsten.



Nå er dette ekornet på besøk hver dag. Det slår med halen og varsler til alle i nærheten at de skal holde seg unna. Kjøttmeisene sitter avventende og er ikke sikker på ekornet.

46 kommentarer:

  1. Hei Marit

    Det var da alletiders at du endelig fik din store sending træpæoner hjem og godt i jorden:)
    Glæder mig til at se dem i god vækst næste år og måske en enkelt blomst eller 10 ;)

    Ja ekornet er jo ikke ligefrem vegetar - så det er nok klogt af fuglene at holde lidt afstand!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten

      Ja, det var da også på tide at jeg fikk de. Det var det meste som gikk galt denne gangen, men det endte godt til slutt heldigvis.
      Jeg vet ikke om jeg tør håpe på blomstring allerede til neste år, men det går jo an å ønske at de gjør det :)

      Ekornet spiser vel det meste, så det kan være lurt å holde seg litt vekk når den herjer på det meste.

      Ha en deilig aften!

      Slett
  2. Wonderful pictures , specially the first and second one.

    Greetings, Joop

    SvarSlett
  3. Det er hyggeligt, at du får besøg af den lille gavstrik nu hver dag - sikke nogle smukke billeder. Her har vi øsende regnvejr i dag. Ha' en dejlig dag, Marit, klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nå er det ikke bare en som er på besøk her, men to. Så nå er det mye å se på utenfor stuevinduet.
      Her har solen vært fremme i hele dag, men vi hadde mye regn i helgen som var. Så det er deilig med oppholdsvær i dag.
      Ha en deilig aften, Gitte, klem!

      Slett
  4. Visst är det vackert nu, när man väl släpar sig utomhus. :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er ikke det jeg gjør mest for tiden, så det er deilig å være ute når været er godt.

      Slett
  5. Hej Marit
    Jeg troede du var gået helt i vinterhi, det lyder da godt, at I har det mildt og at du har fået plantet dine træpæoner, godt du endelig har fået dem.
    Dejligt med det lille ekorn, de er vældigt søde.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lisbeth

      Nei, så ille var det ikke, jeg har ikke gått i hi enda :)
      Ja, det var godt å få de plantet i jorden.
      De er søte, ja, men noen skikkelige rakkere. Den spiser opp alt av fuglematen...

      Slett
  6. Virkelige dejlige landskaber, og især lyset på træbilledet :) Spændende når vi får dine kinesiske træpæoner at se. Der er meget liv omkring dit fodersted, skønt! Klem Rose

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, jeg håper de overlever vinteren og at du kanskje får se blomster på den jeg har fra før igjen til våren.
      Her er det mye liv på foringsplassen, ja :)
      Klem Marit

      Slett
  7. Så gøy med ekorn på besøk, men det kan jo være litt trasig for småfuglene hvis de ikke slipper til.
    Jo høsten er vakker nå før alt blir helt brunt, men da kommer forhåpentligvis det hvite :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er veldig gøy med besøk av ekorn, ja. Det er så lettskremt, at det løper avgårde ved den miste lyd, og da får fuglene spise i fred til det er tilbake. Så jeg tror nok at de får masse mat likevel. Jeg satt og så på de i dag, og de spiste som bare det når ekornet var borte.
      Håper det hvite lar vente på seg :)

      Slett
  8. Wonderful autumnlight, it is such a beautiful time of year when you have an eye for it. I love that squirrel.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, the autumnlight is wonderful at this time of year. It is a pity that you don't have it at your place. Here it is a lot of them,

      Slett
  9. Hei! Marit! Vakre høstbilder. Er ikke så veldig glad i høst og vinter, men man legger merke til andre ting i naturen kanskje pga av det skrå lyset. Får håpe at trepeonene får en god vinter.
    I dag har det vært en utrolig fin, nesten varm novemberdag.Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne! Tusen takk! Nei, det er ikke jeg heller, men lyset akkurat nå fordi solen er så lav at er ekstra vakkert. Ja, det håper jeg på. I dag har det vært kjempefint vær, ja. Hele 9 plussgrader var det her i dag.
      Ha det godt!

      Slett
  10. the fog and mist is beautiful! your squirrel is so cute!

    SvarSlett
  11. Det är så vackert hos dig! Och ekorren är så söt:).
    Skönt att du fått dina trädpioner i jorden, jag har några lökar kvar att plantera.
    Ha det gott Marit
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!
      Ja, det er best å få de i bakken før det blir for sent. Om en uke melder de om mye kaldere her.
      Ha det godt, Maria
      Klem Marit

      Slett
  12. Flott livsteikn frå deg Marit. Rekk ikkje så mykje blogging sjølv for tida heller.
    Eg har rulla meg ned i innlegga dine. Supert med ekornet som har blitt fast på matbrettet ditt....så kjekt.
    Det kjennest nok godt å ha fått trepeonane i jorda før vinteren.

    Ha fine dagar, klem MarJE.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det er ikke så mye å skrive om nå som hagesesongen er over. Det er veldig hyggelig og morsomt å se på ekornet som kommer hver dag. Ja, jeg er så glad for at jeg rakk å plante de i bakken, for det hadde blitt en fryktelig jobb hvis jeg måtte ha de inne i kjelleren alle sammen.

      Ha en fin dag.

      Klem fra Marit

      Slett
  13. Så flotte bilder!
    Her er det også midlt femdeles og jeg nyter så lenge vi slipper kulde og snö:-)
    Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, jeg nyter også mildværet så lenge jeg kan, for jeg ønsker meg ikke snø før det er jul.
      Klem!

      Slett
  14. Vilka underbara bilder! Bild nummer två, med solstrålarna ... fantastisk. Och ekorren, han är ju så söt. Och tack för dina uppmuntrande ord på mitt akvarellinlägg :)

    Ha en fin kväll!

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ekornet er søt, ja :)
      Du er så flink til å male, så du fortjener virkelig å få ros for det.

      Ha en fin dag.

      Klem Marit

      Slett
  15. Welcome Marit!
    Beautiful photos ... mysterious fog and guest squirrel
    You know I love to watch them with you.
    I wish you a good night ...
    Good night.
    Lucia

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Lucia!
      Have a wonderful day :)

      Slett
  16. Fantastisk lys du har fanget!
    Høsten ER vakker:))
    Fin kveld til deg:))

    SvarSlett
  17. Nydelige bilder! Likte best det andre bildet. Lyset mellom trærne var magisk!
    Godt at trepeonene er vel plassert med røttene i norsk jord.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er vakkert med lav sol i november. Ja, det er jeg veldig glad for. Det var på hengende håret, for det er minusgrader hver natt her nå.

      Slett
  18. Kjempefine bilder! Stilig at en kan se solstrålene :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er spesielt når en kan få de med på bilder :)

      Slett
  19. Jak jest niebieskie niebo i słońce świeci, to jesień jest piękna. Wiewiórka będzie już chyba Twoim stałym gościem. Nie martwisz się tym chyba. Pozdrawiam.
    Hva er den blå himmelen og solen skinner, er høsten vakker. Ekorn er trolig vanlig besøkende. Ikke bekymre deg for det tror jeg. Hilsen.

    SvarSlett
  20. Jeg fallt også for det midterste bildet.

    SvarSlett
  21. Fint med høst, selv om vinteren foretrekkes av meg. Iallefall nå etter flere måneder med brun hage. Ekorn er søte, men en pest og lage for småfuglen. Her har jeg hengt mat på tre forskjellige steder sånn at småfuglene har en mulighet tross ekorninvasjon til tider. På bloggen min viser jeg en stor nøtteautomat, den har enda ikke ekornene forsøkt seg på, men du kan tenke deg hvem som nesten bor inni trehuset min far snekret for 30 år siden :) Fin onsdag til deg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg vet at du er glad i vinteren. Her har det ikke vært brunt før nå, men nå kan snart vinteren komme her også. Ja, ekornene er noen storspisere, men jeg har ikke mindre enn 4 foringsteder. Så fuglene får nok mat likevel. Jeg så den flotte nøtteautomaten i går, og den klarer nok ikke ekornet å tømme sånn uten videre. Men ekorn skal få mat den også, så jeg må bare fore alle sammen her.
      Ha en fin onsdag!

      Slett
  22. Hvor er der altså smukt hos jer!
    Godt du fik træpæonerne hjem. Held og lykke med dem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, jeg er veldig glad for at de endelig kom her, og at de nå står plantet i jorden :)

      Slett
  23. Fine høstbilleder. Godt at pæonerne kom i jorden, så du ikke skal bekymre dig om dem vinteren igennem. Fint besøg, du har af egernet. Den ser så fræk ud.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er godt å ha en ting mindre å tenke på, for de har jeg hatt mye bryderi med. Ekornet er en frekk liten skapning både å se på og i gjerning. Den er en søt liten rakker!

      Slett
  24. Men så otroligt spännande med ditt försök med de lösa pionrötterna. Hoppas det fungerar. Ska bli roligt att följa utveckligen. Och som vanligt njuter jag av din bildkavalkad över fåglar och ekorren :)

    Kram Anita

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...