mandag 18. november 2013

Dykk i arkivet, 2013...

Det har vært en veldig mild helg her, og det er meget uvanlig at det er så varmt i november som i år. Her om dagen oppdaget jeg en Helleborus som jeg kjøpte på hagemessen i vår som sto og blomstret! Det pleier aldri å skje her. I følge yr så blir det  kaldt i løpet av denne uken, så nå kommer nok vinteren i form av kulde her. Men det er ikke meldt om snø, så litt barfrost blir det nok nå.

Så derfor starter jeg opp igjen "Dykk i arkivet" som jeg også hadde i fjor. Jeg fikk mange positive tilbakemeldinger på det, og nå er det ikke mer å vise fra hagen av blomster. Alt ute er brunt og vissent, men det er helt naturlig nå. Så derfor hygger jeg med et tilbakeblikk av noen planter som det latinske navnet starter på A i dag. Jeg vil også ta med noen hvor det norske navnet begynner på A. Det vil jeg også gjøre med de andre bokstavene. Så noen blomster/planter vil være med to ganger ;-)

Anemone nemorosa 'Allenii'

Aqulegia, dobbel

Astilber er jeg veldig glad i, her er en som står ved dammen

Denne ble jeg helt betatt av i sommer. Den er med på mange bilder ;-)

Agapanthus

Acer drummondii

Acer palmatum dissectum 'Garnet'

Aurikkel

Til slutt den vanligste vårblomsten her, nemlig Anemone nemorosa/ hvitveis. Den trives så godt her at den er nesten som et ugress. Men den er et veldig pent "ugress" :)

Ha en fin dag!

31 kommentarer:

  1. Mange fine blomster og trær du har på bokstaven A, et teppe av Hvitveis må være flott om våren.

    Ha en fin mandag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, her er det store tepper av hvitveis, for de trives godt i jorden her. De vokser overalt fra grøftekanter til skogbunn. Ha en fin dag!

      Slett
  2. Ja vi må i gang med arkiverne igen, jeg er jo også så småt begyndt, dog er det indtil videre kun rhododendron. Godt vi har vores rigelige arkiver, du har jo mange smukke billeder. En skam vi bor så langt fra hinanden, ellers ville jeg have tigget en lille bid af den sidste, men det bliver lidt dyrt i porto. Det ser flot ud med sådan et tæppe af hvide blomster.
    Din opstammede Acer er rigtig flot, det er nu et ualmindelig smukt lille træ.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er godt å ha et stort arkiv å hente fra! Jeg har sett på dine fine rhododendron, de er så flotte hos deg. Det er synd at vibor så langt fra hverandre, ja. Kjære Lisbeth, når våren kommer skal jeg sende deg noen røtter. Bare minn meg på det. Her er det så mye av den, så du kan få mange røtter!
      Acer er flotte som opostsmmet, ja.

      Slett
  3. Dine lyserøde astilber er helt vidunderlige - lige som resten af dine billeder! Her skulle vi få 5 graders frost fra på onsdag, men vi har jo haft en fantastisk sommer og et lunt efterår, så vi kan ikke klage :-) Klem og ha' en dejlig dag, Marit!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, nå kommer kulden, men vi må jo regne med det nå. Sommeren og høsten har vært så fin, så vi kan ikke klage.
      Klem, og ha en deilig dag!

      Slett
  4. Hei Marit

    der er da meget fint under A - Kender godt hvordan den hvide anemone kan være ukrudt - i Värmland kalder jeg den "svensk skvalderkål". Men den er nu let at fjerne - så det er ok!

    En dejlig dag herfra

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten

      Ja, du kjenner nok til den fra Sverige, for dette er den mest vanligste vårblomsten i våre land. Svensk skvalderkål var et godt navn! Den er lett å fjerne, ja :)

      Ha en deilig dag!

      Slett
  5. Very good photo's .....i like these flowers very much Marit.

    Greetings, Joop

    SvarSlett
  6. Härligt att du börjat dyka i arkivet igen. Den mörkare rosa astilben förstår jag att du blev betagen av. Den är underbar! Och Agapanthus, jag måste skaffa mig en till nästa sommar. Och så vitsippsbacken ... finns något ljuvligare!

    Önskar dig en fin kväll!

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den rosa astilben ble en favoritt hos meg i år. Jeg er veldig glad i astilbe i det hele tatt. Agapanthus er en vakker blomst, men jeg sliter litt med å fåd e til å blomstre til tider.
      Hvitveis er flott, ja :)

      Ha en fin kveld du også!
      Klem Marit

      Slett
  7. Her var det mye fint på A. Det er så vi kan drømme om vår og hvitveisblomstring. Gleder meg til mange flotte bilder fra arkivet!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er lett å drømme seg bort i hvitveisblomstringen! Koselig at du liker mine "dykk"! :)

      Slett
  8. Tack för den härliga länken Marit! Den kommer jag spara undan och använda ibland :-)
    Många fina växter på 'A' du samlat här. Tittade i din helgsummering också och ler... ..igenkännande. Första trädgården var inte min egen utan jag projekterade i mammas. Var tom så uttråkad när jag var au-pair i England som 18-åring att jag frågade om jag kunde få gräva om och rensa upp några rabatter. Frun i huset blev väldigt positivt överraskad när hon kom hem och for iväg och köpte nya växter. Så har det fortsatt - över i samlande. 17 nya Hostor beställda till våren men kanske att nån mer åker med innan jag blir klar ;-)

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Hyggelig at du likte latinen! Den er grei å lære seg latin i fra. Takk! Ja, hageintrressen begynte tidlig her også, Ja, samlemanien er vanskelig å bli kvitt når en først har fått den :-) 17 hosta hørtes veldig bra ut! Jeg skal bestille noen i januar, og tror nok at det blir 17 på meg også.

      Klem Marit

      Slett
  9. Dykk i arkivet er alltid artig å se på, spesielt på en regntung novemberdag.
    Så fine blomster og bilder, det gjorde godt å se på.

    God kveld.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, blomster kan lyse opp nå i mørketiden. Det er godt at det hjelper litt.
      Tusen takk!

      God kveld til deg også!

      Slett
  10. Så moro at du gjör dette i år også Marit! Du har så mange fine planter og jeg gleder meg til å få se mange av de nå framover. Favoritten denne gangen ble Acer drummondii - du verden så flott den er!
    Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er hyggelig at du liker dette! :-) Ja, den Acer dummondii er min favorittlønn. Jeg elsker alt som er varigert, og den er spesielt vakker.
      Klem!

      Slett
  11. Hei Marit! Kjempefint at du tar disse dykkene. Det er inspirerende og spennende. Liker så godt hvitveistepper. Ha en fin kveld! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!
      Koselig at du liker mine "dykk". Hvitveistepper liker jeg også, og rundt her er det masse av de.
      Ha en fin dag!

      Slett
  12. Så roligt Marit att du startar med din serie igen. Mycket spännande växter på A. Ser fram emot fortsättningen.
    Ha en fin kväll
    Kram Maria

    SvarSlett
  13. Mye pent på A :-) Hvitveis som "teppe" er vakkert!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er noe av det vakreste som finnes! :)

      Slett
  14. Så kjekt at du fortsetter tradisjonen din. Det er så godt å ha farger med seg inn i mørketiden:) Astilben? og rosene var aldeles bedårende sammen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er hyggelig å ha noe pent å se på nå som vi går inn i den mørkeste tiden av året. Ja, det er en astilbe sammen med en rosa rose, og de passer så godt i sammen :)

      Slett
  15. The summer can't last long enough for me Marit. Thanks for posting this ;-)

    All the best from the Netherlands,
    dzjiedzjee.blogspot.com

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...