torsdag 28. november 2013

Dykk i arkivet, bokstaven H...

Først litt om været som er mer enn merkelig for tiden. I går ble det hele 12,7 grader her, og det må sies å være helt uvanlig. De sa på nyhetene at det hadde ikke vært så varmt i Oslo siden 1899, og det sier jo litt. I natt har det blåst så mye at jeg har våknet mange ganger av vinden. 5 grader i dag, så det er fortsatt mildt.

Så over til en av de bokstavene jeg har gledet meg til, nemlig H. Om jeg har hatt få av de andre, så har jeg til gjengjeld så mange i dag at jeg vet ikke hvor jeg skal begynne... ;-)

Hvit Hepatica transsilvanica

Helleborus orientalis som jeg kjøpte på hagemessen i april. 

Haquetia epipactis 'Thor'

Hurdalsrose


Hortensia
Hostabed

Jeg har så mange hosta, og det er veldig vanskelig å plukke ut noen få. Jeg tar med tre av mine favoritter. Her er den første, 'Confused Angel'

'Baby Blue Eyes', bitteliten hosta ;-)

'Grand Marquee'

Nok en hvit Hepatica transsilvanica

Hepatica henryii 'Rosea Plena'

Hortensia serrata 'Preziosa'

Hydrangea paniculata 'Limelight'

Heuchera 'Silver Scrolls' tror jeg...

Til slutt en  høstanemone som de kalles her

Ha en fin dag!

33 kommentarer:

  1. Dine julesroser og hortensiaer er helt vidunderlige! Tænk at vejret er så lunt oppe hos dig - bare nu ikke planterne tager fejl af årstiden. Klem og ha' en dejlig dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det! Ja, det har vært utrolig mildt til årstiden å være. Nei, jeg håper de ikke gjør det. Det er fortsatt frost i bakken, så det tror jeg går bra. Men litt forvirret blir de nok.
      Klem, og ha en deilig dag du også!

      Slett
  2. Hei Marit

    Over 12 grader - ja det sker ikke tit i slutningen af november, selv her sydpå i Danmark.
    Vi har også en kraftig blæst idag - men lunt, en 8 grader!

    Ja H er et godt bogstav - Måske vi får en H2 imorgen?

    Hepatica transsilvanica ser så fin og ren hvid ud!

    Ha en dejlig lun dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten

      Nei, det tror jeg er første gang på veldig mange år her, for det pleier jo være snø her på denne tiden av året.

      8 grader er veldig lunt, ja!

      Nei, det blir nok bare en dag med hver bokstav, men kunne sikkert vist frem mange hosta på H! :)

      Ja, den er så ren og hvit i blomsten, og den er så nydelig når den blomstrer.

      Ha en deilig lun dag du også!

      Slett
  3. Det var mange fine blomster og Hortensiabusker på bokstaven H, det må være vanskelig å velge blant alle din flotte Hosta.

    Ha en fin torsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja, det var ingen enkel sak å gjøre det ;-)

      Ha en fin torsdag du også!

      Slett
  4. Her var det mye lekkert! Det er mange favoritter som begynner på H!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er veldig mange favoritt planter som begynner på H, det er helt sikkert!

      Slett
  5. Der er mange i h skal jeg love for, jeg kan godt lide hostaen confused angel, den er flot.
    Her blæser det også meget omkring 9-10 m i sekundet, men vi er jo vant til det, det er I ikke hos jer. Men underligt må det være med 12 grader sidst i november.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er det! Confused Angel er en vakker hosta, men vanskelig å få tak i dessverre. Det blåste mye her i går, og da tenkte jeg på deg som har det sånn rett som det er. Jeg må innrømme at jeg er glad for at det ikke gjør det her så ofte.
      12 grader er veldig underlig her ja, for som regel er det vinter og snø nå her.

      Slett
  6. It's a lovely post Marit.....your flowers are always very nice.

    Greetings, Joop

    SvarSlett
  7. Hosty lubię za ich piękne liście, ale nie mam takiego dużego zbioru ich jak ty. Pozdrawiam.
    Verter som for sine vakre blader, men jeg har ikke en så stor samling av dem som deg. Hilsen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, I have many hosta here. I have collected them for many years, and that is why I have so many :)

      Slett
  8. Så mange nydelige blomster og planter på H Marit.

    Takk for titten.

    SvarSlett
  9. Jeg skal love for temperaturen svinger hos dig! Hvor er dit hostabed helt fantastisk flot, og de tre du viser særskilt, er meget lækre. Ikke mindst Baby blue eyes smukke hjerteformede blade. h er sandelig et godt plante forbogstav hos dig :) Klem Rose

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Rose! Ja, det er helt sikkert! Det har skiftet veldig bare på en uke. Fra -10 til 12 pluss er stor forandring. Tusen takk! Jeg er også veldig glad i den med de lave hjerteformede bladene, det er en søt hosta. Ja, H er en god bokstav :-)
      Klem Marit

      Slett
  10. Er mektig lei av været om dagen, jeg vil ha snø! Barfrosten herjer i hagen om dagen, og det er ikke heldig for overvintringen. Sånn, da har jeg fått ut frustrasjonen over været. Hostabedet ditt er kjempelekkert........ olalala hvor lyst jeg får på mange flere hostaer :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg vet at du ønsker deg snø. Når det blir veldig kaldt ønsker jeg meg også det, for mye barfrost er ikke bra for plantene. Men vi styrer ikke været, så det får vi ikke gjort noe med.
      Tusen takk! Ja, det er bare å skaffe seg flere hosta :)

      Slett
  11. Hosta Confused Angel and your Hepaticas are wonderful! The weather is here very mild too, no frost until now and temperatures of about 10 degr.C.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Janneke! Today we have 0 degrees, and that is very good. I hope this winter will be without much frost.

      Slett
  12. Det var plutselig kjempevarmt her også i går. Hadde alt for varmt yttertøy....

    Mye fint på H :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er ikke lett å kle seg når været skifter så mye. Takk!

      Slett
  13. Hei Marit! Været er utrolig. I går hadde jeg følelse av tidlig vår og det er slett ikke verst i slutten av november. Deilig. Dine H-planter er flotte. For å få nok, får jeg ta en tur innom Hostabloggen din. God kveld! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne! Ja, været minner mer om april enn november for tiden. Men jeg klager ikke :-) Tusen takk! Hyggelig at du kikker litt i hostabloggen også :)

      Slett
  14. Grombokstaven der, ja! Så fine hvite Hepatica transilvania. Tror bare jeg har sett blå.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, H er en av de store bokstavene i min plantesamling.
      Den er veldig fin, ja. Jeg har en blå også :)

      Slett
  15. Oj, oj, oj ... vilken härlig djupdykning det blev på H. Jag blev väldigt förtjust i Haquetia epipactis 'Thor', en nyhet för mig. Jag var tvungen att titta i Zetas växtkatalog (plantskolan där jag köper mina växter) och där fanns den med. Den kallas "Gullflocka" på svenska. Jag kan tala om att dom har gett den betyget fyra plus (++++). Det betyder "utsökt" och är det högsta betyget dom delar ut. Det är inte många växter som får det betyget. Den här har direkt hamnat på min önkselista för nästa år. Jag har redan funderat ut en plats för den i min gula rabatt.

    Så härligt med din hostabädd. Jag älskar hosta. Och dina hortensior, underbara. Klarar sig Hortensia serrata 'Preziosa' ute hos dig eller har du den i kruka och tar in den över vintern? Den ska klara zon 3 men jag tvivlar på att den skulle klara sig hos mig.

    Tack för en härlig djupdykning! Ha nu en fin fredag!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er en veldig fin plante. Jeg har den i en grønn utgave også, men den er ikke på langt nær så fin som 'Thor'. Får håpe du får tak i den, for den kan være litt vanskelig å få tak i. Den kan også være vrien å dele, så jeg har ikke tørt å dele mine selv om jeg gjerne skulle hatt den flere steder.

      Jeg elsker også hosta! ;-)

      Jeg kjøpte Hortensia serrata 'Preziosa' i sommer. Jeg vet ikke om den klarer seg her, så det finner jeg ikke ut før til våren igjen. Den er helt på grensen i herdighet her ja, så det kan godt hende at den dør. Men jeg lever i håpet. Den blå som jeg viser bilde av overlevde sist vinter og blomstret i hele sommer, så jeg måtte bare ta sjansen for å finne det ut :)

      Ha en riktig fin fredag og helg, Anita!

      Klem Marit

      Slett
  16. For et flott Hosta bed.
    Jeg har noen selv og planlegger å utvide :)
    Mye annet fint også.

    Ha en fin dag.
    Klem

    SvarSlett
  17. Tusen takk! Ja, hosta er en fin plante å bruke i bed, det er bare å bruke de så mye som mulig!

    Ha en fin dag
    Klem

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...