torsdag 21. november 2013

Dykk i arkivet, bokstaven D...

Som med noen av de andre bokstavene, så sliter jeg også med D. Jeg ser frem til de bokstavene hvor det er noen flere å velge i ;-)

Denne het før Dicentra, så derfor tar jeg den med i dag. Nå heter den Lamprocapnos, men jeg kommer nok alltid til å kalle den Dicentra ;-)

Denne heter Dicentra formosa 'Aurora'

Dodecathon meadia, Gudeblomst på norsk

Så over til noen blomster dere har sett mange av i sommer, nemlig Dahlia

'Eveline'

'Dark Spirit'


43 kommentarer:

  1. Your flower photos are beautiful!

    SvarSlett
  2. Very nice these lovely flowers and pictures..... i like that first one so much....here is the name " broken hearts "

    Greetings, Joop

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Joop! The norwegian name is Lieutenant heart

      Slett
  3. Ja men det gik da meget godt med D, fine billeder alle sammen. Dodecatheon eller Gudeblomst er jeg vild med, den er så smuk.

    SvarSlett
  4. Dicentra Formosa "Aurora var en ny plante for meg. Dahlia "Dark Spirit" hadde en nydelig rødfarge.

    Ha en fin torsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Den kjøpte jeg fra Zimtrade for noen år siden, og den vokser veldig fort. Ja, den har en nydelig farge.

      Ha en fin kveld!

      Slett
  5. Flotte, flotte billeder, Marit! Her alt helt gråt i dag, så det er dejligt at se dine smukke blomster. Jeg sender klem og ønsker om en dejlig dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Her har det vært sol, men med iskald vind. Vi trenger noen blomster for å lyse opp nå :)
      Klem, og ha en deilig aften!

      Slett
  6. Hei Marit

    Var da slet ikke klar over at Dicentra har fået nyt slægtsnavn... Men det sker jo for en del planter nu hvor man kigger på Kromosomer og sådan noget:_)

    Dodecathon er jo en favorit - en superspændende planteslægt!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten

      Det er stadig noen planter som får nye navn, og denne er en av de. Jeg synes det er slitsomt å lære nye latinske navn, så det er lettere å huske de gamle ;-)

      Ja, det er flotte blomster.

      Ha en deilig aften!

      Slett
  7. love the bleeding hearts and the shooting stars!

    SvarSlett
  8. Så flotte bilder! Lengter tilbake til den flotte sommeren vi hadde i år. Men hver årstid har nå sin sjarm :-). Ha en fin kveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja, det gjør jeg også, det var en fantastisk sommer. Hver årstid har sin sjarme, men jeg sliter med å finne sjarmen akkurat nå.
      Ha en fin kveld!

      Slett
  9. Synes du har mange D`er også jeg... :)
    Og fine D`er.

    Ha en fin kveld.
    Klem

    SvarSlett
  10. Marit, I see that it already miss summer ...
    I really like the blooming hearts. They are very beautiful.
    I wish you a pleasant evening.
    Greetings.
    Lucia

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes Lucia, I miss it too.
      Have a nice evening!

      Slett
  11. Uwielbiam serduszka, ale i kwiatki z trzeciego zdjęcia. Pozdrawiam.
    Jeg elsker hjerter, men blomstene på det tredje bildet. Hilsen.

    SvarSlett
  12. Gudeblomst har jeg ikke sett før. Den var både spesiell og fin :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er en ganske sjelden staude å se, så det er ikke rart at du ikke har sett den før :)

      Slett
  13. Flotte bilder! Heller ikke jeg har mange på D selvom det var noe flere enn det var på B:-) Regner med at du ikke har samme problemene med å finne kandidater når du kommer til H og I? :-)
    Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Nei, når H og I kommer skal det blir noen flere kandidater håper jeg :)
      Klem!

      Slett
  14. Så løytnantshjerte er ikke lenger Dicentra, det hadde jeg ikke fått med meg. Fremdeles er det mange vakre Dicentra, Aurora var flott.
    Nydelige Dahlia!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, i alle fall den store rosa har skiftet navn. De gjør stadige endringer på disse plantenavnene, så det er ikke så lett å følge med. Ja, Aurora er nydelig, og vokser fort. Tusen takk!

      Slett
  15. Fantastisk flotte blomster du har på dei fine bilda.
    Og så artig med oversikt over blomsternamn på dei forskjellege bokstavane.
    Du tek vel heile alfabetet då forstår eg :)

    Fin kveld frå Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, dette begynte jeg med i fjor på høsten, og jeg tror at det har bitt en tradisjon her :)
      Jeg tar hele alfabetet, ja :)
      Ha en fin kveld!

      Slett
  16. Great photos of Dahlias and the Dicentra, also a favourite of mine. Nice to take plants on the letters of the alphabet.

    SvarSlett
  17. Hei Marit! Det første bildet er elegant. Vakker form. Dicentra for ever. God natt! Anne

    SvarSlett
  18. Hei Anne! Tusen takk! Ja, det er en vakker plante/slekt som jeg liker veldig godt. Ha det godt!

    SvarSlett
  19. Oi oi Marit. Her var det den ene skjønnheten etter den andre. Gudeblomsten er jeg blitt veldig glad i.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den liker jeg også veldig godt! :)

      Slett
  20. Så många vackra blomsterbilder! Den översta blev nog min favorit denna gången/ Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er en nydelig blomst som de fleste har et forhold til. Klem Marit

      Slett
  21. Du har altså så mange ulike planter å "ta" av...imponeres gang etter gang:)
    Ønsker en fin helg:))

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er en god del planter her som er samlet gjennom mange år. Da blir det til slutt en hel del av de ;-)
      Ha en fin helg du også!

      Slett
  22. För mig kommer också Löjtnantshjärta (som vi kallar den översta för i Sverige) alltid att vara Dicentra. Mycket vackert i ditt arkiv på bokstaven D. Dina dahlior är fantastiska!

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den kommer nok til å hete det i mitt hode også :-) Tusen takk!

      Klem Marit

      Slett
  23. Så vackert! Riktiga favoriter på D.
    Ha en fin måndag. Jag är lite sen på att kommentera, har tyvärr missat inlägg här hos dig.
    Kram Maria

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...