tirsdag 26. november 2013

Dykk i arkivet, bokstaven F...

Ny dag, nye muligheter. Stadig like kaldt, -7 i dag tidlig. Men i løpet av dagen skal det bli plussgrader, så det blir veldig stor forskjell ute i dag. Veldig godt med et lite pusterom med plussgrader.

Fritillaria imperialis, Keiserkrone


Fritillaria pallidiflora. Den er jeg veldig glad i :)

Fritillaria camtschactensis

Fargesia nitida, svart bambus. Det finnes en navnesort som heter 'Black Pearl' men jeg vet ikke om det er den jeg har.
Furu  er et norsk navn for arten Pinus sylvestris

Ha en fin dag!

39 kommentarer:

  1. Dejlige billeder, Marit - men uha, I har det koldt. Her har vi også haft flere graders frost i nat, og græsset er hvidt af rimfrost. Klem og ha' en rigtig god dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det har vært noen kalde dager nå, men nå er det 10 + i steden.
      Ha en deilig dag i syd, klem!

      Slett
  2. Du har nogle fine fritillaria. Her er det hvidt af frosten til morgen, men nu skal vi også have plus grader, jeg kan nu godt lide den høje klare himmel. Det er også nemmere at få gode billeder, når solen skinner.
    Også fin dag til dig.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, fritillaria er en planteslekt jeg liker veldig godt. De er så søte :)
      Solen gjør alt mye trivligere, enten det er å ta bilder eller bare nyte den!
      Ha en fin dag!

      Slett
  3. Det finnes virkelig mange utrolig fine Fritillaria!
    Her er det også kaldt idag, men det skal bli varmere nå i et par dager igjen....ikke meg imot:-)
    Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert! Nei, jeg har heller ikke noe i mot dette mildværet,for det blir nok av kulde utover vinteren likevel.

      Klem!

      Slett
  4. Så vackra kejsarkronor du har, gillar den bleka färgen.
    Svart bambu låter spännande.
    Kallt hos dig, här är det regn och mörkt. Tror dock att det är sol hemma.
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg liker også den bleke gule fargen på de. Den svarte bambusen er jeg veldig glad i, liker svart som farge i hagen.
      Ja, det har vært veldig kaldt, men nå er det mye bedre. Håper du får bedre vær i dag!

      Klem Marit

      Slett
  5. Beautiful are your flowers photos!

    SvarSlett
  6. Flotte bilder.
    Her regner det i dag, til ungenes fortvilelse.
    Snømannen og snølykten er bare en liten snøslapsklump.

    Ha en fin dag.
    klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja, jeg kan godt forstå at ungene blir lei seg når den lille snøen forsvinner, men det kommer sikkert mer snø hos dere.

      Ha en fin dag!

      Slett
  7. Again a nice post marit....... Lovely flowers in nice colors.

    Greetings, Joop

    SvarSlett
  8. Så mange fine ulike Fritillaria du har i hagen, spesielt Pallidiflora var lekker.

    Ha en fin tirsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den pallidiflora er spesielt vakker synes jeg også.

      Ha en fin dag!

      Slett
  9. Vilka fantastiska Frttillaria. Den milt gula F pallidiflora är underbar och den mörka skönheten F camtschactensis likaså. Roligt att du tagit med 'Furu' på bokstaven F. I Sverige kallar vi ju trädet normalt för 'Tall' ocr virket för 'Furu'. Däremot brukar vi säga 'Fura'. Och vandrar vi igenom en barrskog kan vi säga att vi går bland "fur och gran".

    Ha en fortsatt fin dag! Samma vädertyp här förresten. Kall natt och dag men nu drar det in moln och mildare väder.

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er en fantastisk planteslekt. Så artig det du forteller om furu. Vi har mye likt språk i Skandinavia, men likevel er det noen forskjeller.

      Ha en fin dag!

      Klem Marit

      Slett
  10. Fritillaria er en herlig slekt med mange fine represenanter. Noe å samle på...

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den slekten er absolutt noe for samleren ;-)

      Slett
  11. Elsker keiserkroner, har hatt det her, men de ble borte på en måte. Hmmm, kan ikke lykkes med alt sikkert ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er en flott blomst, men den ekte keiserkronen har det med å forsvinne. Jeg vet ikke hvorfor den er så vanskelig. De andre kommer trofast igjen hvert år.
      En kan ikke lykkes med alt, nei... ;-)

      Slett
  12. Hei Marit! Den blekgule fargen er virkelig nydelig. Gleder meg til hostaene kommer. Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne! Ja, den er noe for seg selv. Det gjør jeg også!

      Ha det godt!

      Slett
  13. Det er dejligt for dig at det blev lunere efter den kolde nat, så du kan komme ud i haven og lave lidt :) Lige før solen stod op her, faldt temperaturen til - 4,2 men det har været virkelig dejligt i løbet af dagen i solen. Fritellariaene er en skøn gruppe, den ene skønnere end den anden ;) Sort bambus ser nu også rigtig flot ud. Fin dag til dig også, Klem Rose

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert! Jeg er ikke glad i denne kulden. Tenk at det var så kaldt hos deg også i går!
      Ja, det er fine planter. Ha en fin dag i syd!

      Klem Marit

      Slett
  14. hei :)
    Takk for koselig komentar hos meg :)
    Så vakre blomster, men blomstrer de nå?
    jeg likte spesielt den gule på toppe, jeg liker spesielle og tøffe blomster :)
    Håper du får en flott uke :)
    klem :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!
      Nei, disse blomstrer ikke nå, dette er bilder fra i vår. Må ha noe å hygge seg med nå i den mørkeste tiden av året :) Den på toppen er helt spesiell, ja :)
      Håper du også får en fin uke!
      Klem

      Slett
  15. Hei Marit

    Fin og ren - din Fritillaria pallidiflora!
    Din Fritillaria camtschactensis er dejlig sort - mere end min egen der er mere brun.

    Furu er "fyr" på dansk så F passer også her:)

    Her har det været pluisgrader i solen, men markfrost hele dagen, men det skyer til nu - Din varmfront tager lige Danmark med!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten

      Ja, den er vakker, jeg er veldig glad i den. Det kan være at det er fotoet som lyver litt, jeg husker ikke om den er så svart. Det må jeg huske på til neste vår :)

      Ja, det passet jo godt at det var likt på dansk! :)

      Det er godt at denne varmfronten blir over hele Norden!

      Ha en deilig dag!

      Slett
  16. Mye fint hos deg på F, også!
    Spesielt fine var Fritillaria pallidiflora og F. camtschactensis.
    Ser også frem til plussgradene :-)
    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Edgar!

      Tusen takk! Ja, de er spesielt fine, er veldig glad i de.

      Ja, det er herlig i dag med mange plussgrader. Har ikke noe i mot det, nei!

      Ha en fin dag!

      Slett
  17. Så fine klokkeblomster! Skjønner godt at du setter pris på dem :-) Flott med en furu også. De dufter så friskt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, furu dufter veldig godt. Det vokser store trær rundt her, og jeg liker de godt. De dufter godt også, ja :)

      Slett
  18. Så mange fine Fritillaria! Jeg har satt en del ulike sorter i høst. Ny dilla på gang ser det ut som...:) Takk for F-dykket Marit!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det blir fort en dille med de, for det finnes så utrolig mange flotte sorter.
      :)

      Slett
  19. Så koselig at du har begynt å dykke i arkivet med bokstaver. Koste meg med det på bloggen din sist, og det ser jeg at jeg skal gjøre denne gangen også. Mange varme klemmer.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig at du liker det, Anne Kari! Mange varme klemmer til deg også! :)

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...