fredag 28. desember 2012

Dykk i arkivet, bokstaven U...

Da er det bokstaven U sin tur, og det er ikke så mange planter i hagen som begynner på denne bokstaven. Så da får dere leve med at jeg tar med noen flere bilder av en av de ;-)

'Ulla Silkens' kommer fra en orkideslekt som heter Cypripedium




Ullsalvie, ettårig sommerblomst

undulata

Til høyre på bildet, Uvularia grandiflora

I dag er det igjen -15 grader, men fra i morgen ettermiddag skal det bli hele 5-6 plussgrader og masse regn. 

Ha en fin fredag!

34 kommentarer:

  1. Ja så må sneen da tø noget hos jer.
    Det gør ikke noget, at du viser flere billeder af den samme. Ulla Silkens er så fin, så den kan vi sagtens nyde på flere billeder.
    Jeg har også hostaen Undulata, jeg fik en ordentlig klump eller flere forærende for nogen år siden, så den har jeg mange steder.
    Også fin fredag til dig.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den smelter nok masse i morgen hvis det blir sånt vær. Det blir helt sikkert veldig glatt også, og det gleder jeg meg ikke til. Men en får bare ta været som det kommer :-)
      Undulata er lett å formere, ja. Det er en fin liten hosta.

      Slett
  2. Så vacker 'Ulla Silkens' är! Oj från -17° till +5, ingen dålig temperaturväxling! Jag tor vi skulle få +5° i morgon här, nu har vi minus 4°.
    Ha en fin dag.
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er vakker :) Det er fortsatt - 13 grader her, men det skifter nok snart. Ha en fin dag du også.
      Klem Marit

      Slett
  3. Hei Marit.
    Din Cypripedium er utrolig flott! Hvor får du kjøpt disse? Hosta Undulata er også en "må ha" plante jeg skal være på jakt etter! :-D Jeg ønsker deg og dine en fortsatt riktig fin Romjul!
    Stein

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg kjøpte den av en mann for mange år siden som bodde i Telemark. Men jeg har sett de til salgs på Ramme gård på våren. Ja, det er veldig mange høst som er "må" ha planter! Jeg ønsker deg og dine også en fortsatt jul!

      Slett
  4. Så smukke blomster, Marit! Jeg er imponeret over, at du kender alle de latinske navne.
    Nu får I nok en masse smeltevand. Her har vi et par graders frost, men fra i morgen får vi 5 graders varme. Klem og rigtig god fredag til dig!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det blir nok mye smeltevann her når mye av snøen smelter.

      Som du sikkert har forstått så er min hageintresse litt over gjennomsnittet ;)
      Jeg leser mye hagebøker, og liker å lese latin. Planter kan ha forskjellige navn som f.eks.på norsk og dansk, men de latinske navnene er like i hele verden :)
      Klem, og ha en god fredag!

      Slett
  5. Cypripedium var helt utrolig flott!

    Klem Vivi

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er en vakker blomst :)
      Klem Marit

      Slett
  6. Er den første en fruesko? En sånn ønsker jeg meg veldig, men den er ikke så lett å få tak i! Må nok intensivere jakten til neste år=) Veldig koselig å se den=) Håper du har ei fin jul=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er en kunstig formert fruesko. De fine ja, men ikke helt enkle å få tak i. Håper du lykkes!
      Ha en fortsatt fin jul!

      Slett
  7. Nydelige bilder av orkideen "Ulla Silkens!, den var virkelig lekker.

    Her er det også meldt store nedbørsmengder i morgen, med andre ord en fin innedag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det blir nok en fin dag å være inne på ;)

      Slett
  8. Her går det fra den ene lekkerbiskenen til den andre. Nydelig 'Ulla Silkens' du viser i dag!
    Min Uvularia blir spist på av snegler med en gang den kommer opp om våren. Nå vet jeg sannelig ikke om den eksisterer lenger.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er lekker! Jeg har lest om flere som får spist opp sine Uvularia av snegler. Det er jo synd at de er så glad i den.

      Slett
  9. Flotte blomster du viser....
    Ønsker dig en god fredag / god week-end:) Knus Hanne Bente

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ha en god fredag/ weekend du også. Klem Marit

      Slett
  10. Fantastiskt att du hittar blommor på alla bokstäver. U kan jag tänka mig inte är lätt, jag har en hos mig som heter 'Ulleternell'. Den skulle passat i ditt 'U-arkiv'. Orkidén är fantastisk och jag är ju väldigt svag för hosta.

    Önskar dig en fin fortsättning på julen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det er ikke alltid lett å finne planter på alle bokstaver. Jeg også veldig svak for hosta ;)
      Ha en fortsatt god jul du også!

      Slett
  11. 'Ulla Silkens' var jo bare helt vidunderlig vakker!

    Undulata har jeg også, men det er ikke stort jeg får sett av den. Tror faktisk at det er rådyrene som tar den for meg for jeg har lagt sneglemiddel rundt den hele sommeren uten at det har hjulpet.

    Ha en fortsatt fin romjul! Klem Nora

    SvarSlett
    Svar
    1. Undulata får stå i fred her heldigvis. Synd at din blir spist opp da. Jeg misunner deg ikke de rådyrene. Ha en fortsatt romjul du også!

      Slett
  12. Hvor er "Ulla Silkens" smuk.

    SvarSlett
  13. Cypripedium er en skikkelig silkeplante som det er lett å bli hektet på :) Jeg snakker selvfølgelig av erfaring :) Skal si dere kommer til å få skikkelig klimasjokk kommende døgn! Vi venter på stormen som er i anmarsj men håper vi klarer å bite oss fast denne gangen også :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det kan jentene meg ;) Ja, her blir det store temperatur forskjeller, det er helt sikkert! Får håpe det ikke blir så ille som fryktet den stormen.

      Slett
  14. Alltså, den där gröna primulan som jag tror du visat förut på någon bild. Den går inte av för hackor! Här är det också minus just nu, blankpolerad is, och så ska det bli plus i massor till veckan. Så onödigt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den grønne primulaen er vakker, ingen tvil om det ;) Det er unødvendig med dette mildværet ja, det kunne fortsatt å være kaldt og snø en stund til.

      Slett
  15. Nydelige Cypripedium......Sukk! Jeg koser meg med innleggene dine fra arkivet! Snart er det vår!
    Fortsatt God Jul, Marit!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig at du koser deg med arkivet mitt :) Ja, det går fort mot lysere tider nå!

      Slett
  16. Nie mam kwiatków z pierwszych czterech zdjęć, a są śliczne. Pozdrawiam.
    Jeg har ikke blomster i de fire første bildene, og de ​​er vakre. Hilsen.

    SvarSlett
  17. Hei,
    Kosa meg stort med desse innlegga dine. Fleire bilde av same sort gjer ingen ting, dei er ein nytelse å studere.
    Ulla Silkens var ei nydelig plante!!!

    Klem MarJE.

    SvarSlett
  18. Takk for det! Ja, det er en nydelig og spesiell plante. Orkideer er litt eksotiske synes jeg :)
    Klem Marit

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...