onsdag 19. desember 2012

Dukk i arkivet, bokstaven P... Del 2

Når jeg kom til bokstaven P, så tenkte jeg at der er det vel ikke så mange planter. Men når jeg fikk sett i arkivene, så forsto jeg fort at det kunne bli mange avsnitt på P...

Planteslekten som vises i dag er Primula, og ordet kommer fra "primus" som betyr først. Primulaene er tidlige i hagen her og jeg er veldig glad i de. De fleste er navnløse, men de er like vakre for det... ;-)




'Miss Indigo'







Primula vulgaris 'Francesca'. Denne har helt limegrønne blomster, og blomstrer veldig lenge.

Ha en flott onsdag!

32 kommentarer:

  1. Primula er min vårblomst, og jammen hadde du mange fine eksemplarer. Tenk, snart er hagesentrene fulle av masse fargerike primulaer igjen. :) Deilig :) Fin onsdag til deg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det en vakker vårblomst. Jeg gleder meg til det er vår igjen. Ha en fin kveld!

      Slett
  2. Sikken en masse smukke primulaer, du har. Francesca anskaffede jeg mig i foråret, den er så fin, men står i mit regnvandsbed, så den bliver hurtigt stænket til med pløre, det pynter ikke.

    SvarSlett
    Svar
    1. Kanskje du burde vurdere å flytte den ? Søle på den er nok ikke så pent, nei ;)

      Slett
  3. Åh ja, primulaer er yndige, og jeg har dem også i et væld af farver. Mærkeligt nok er de kommet af sig selv.
    Klem og god onsdag til dig, Marit!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så heldig du er som får de til å komme av seg selv. De er så søte, ja. Ha en god aften, klem!

      Slett
  4. Så uendelig mange herlige primulaer! De bringer absolutt bud om vår:):)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er en skikkelig vårblomst denne primulaen :)

      Slett
  5. Så mange fine primula du har!...og jeg er imponert over spekteret du har i hagen!
    Tenkte på det er en dag...mitt alfabet hadde blitt med mange hull i tror jeg..:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det gjenstår å se om det blir noen hull i rekken bokstaver ;)

      Slett
  6. Primula og Aurikler er vakre blomster om våren. Som inneblomster kommer de romjulen og de dufrer så godt.

    Ha en fin onsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er ikke lenge til de kommer nå :) Jeg må alltid ha noen nye hvert år.

      Slett
  7. Ja, primula fortjener et eget innlegg! Det er så mange flotte arter og sorter. Når jeg ser på disse bildene kjenner jeg at jeg får litt vårlengsel. Heldigvis snur solen snart.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det finnes mange flotte sorter. Det er en ekte samlerplante. Heldigvis er det bare noen få dager til!

      Slett
  8. Så blev det vår! Tjoho! Underbara primulas.

    SvarSlett
  9. Śliczny masz zbiór pierwiosnków. Pozdrawiam.
    Du har en samling av vakre primroses. Hilsen.

    SvarSlett
  10. De er så søte og lyser opp i ellers så nakene vår-bed.
    Så mange fine varianter du har Marit.

    God onsdagskveld til deg, Marit.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de lyser godt opp i tidlige vårbed. Jeg får ikke nok av de :)
      Ha en fin kveld!

      Slett
  11. Welcome Marit!
    Thank you for the spring. It's beautiful.
    Your primroses are beautiful.
    Have a good night.
    Lucia

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you Lucia. Have a good night you too!

      Slett
  12. Vad många fina primulor du har!! Den sista limegröna var ju så läcker!!
    Ha en fin kväll.
    Julkram

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er lekker! Lime grønnt er fint på blomster. Ha en fin kveld også. Juleklem fra Marit

      Slett
  13. Dette er en av de deiligste blomstene i hagen! Og for et utvalg du har :) Man får liksom aldri nok primula.. Takk for flotte innlegg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, en får aldri nok av de. De er lett bli glad i :)

      Slett
  14. Tak for de mange dejlige billeder af de smukke blomster.
    Jeg venter efter forår.
    Ha´ en god aften.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg lengter etter våren jeg også. Vinteren er alt for lang. Ha en god natt.

      Slett
  15. Smukke primulaer du viser. Tror snart at vi kan købe dem i forretningerne.
    Ønsker dig en god torsdag:) Knus Hanne Bente

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de pleier å komme i butikkene rett etter jul her også. Ha en god torsdag! Klem Marit

      Slett
  16. Sikke en masse søde primulaer og have-aurikler. De lyser så dejligt op sammen med påskeliljerne.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de passer fint sammen med de! Jeg gleder meg veldig til våren kommer :-)

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...