onsdag 12. desember 2012

Dykk i arkivet, bokstaven K...

Som den forrige bokstaven, så har jeg bar en plante (tror jeg da) som begynner på K. Så her må jeg nok være litt kreativ å ta med noen norske navn for å få med et par planter til i dag ;-))
På norsk skriver vi Klematis med K i steden for C som det skrives på latin, og det samme med Krokus

Kirengeshoma palmata

Klematis 'Snow Queen'

Krokus

Jeg slenger med en liten hosta også, 'Kiwi Blue Baby'

16,6 minus i dag, så kulda holder stand. Men fra neste mandag kan det bli regn her, så jeg gleder meg ikke...
Ha en flott dag!

34 kommentarer:

  1. Lurt med norsk navn når ein treng dei :))
    Flotte planter uansett.
    Og den i inlegget under var heilt skjønn!!!!
    Ha ein fin håper du ikkje frys.
    Her er - 10 no, men heldigvis kom det ein del snø i går :))

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, noen ganger må en bare gjøre en vri når arkivet er litt mangelfullt ;-))
      Her er det godt og varmt, inne i alle fall!
      Så bra at det kom snø hos deg! Ha en fin onsdag, klem!

      Slett
  2. Nydelig bilder og kjært vårtegn ,,krokusen,, Marit.

    Ha en fin onsdag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, krokusen er et kjært vårtegn. Det er heldigvis ikke så mange måneder til vi kan se de igjen :-)
      Ha en fin onsdag du også!

      Slett
  3. Åh, jeg glæder mig til der kommer krokus! Her i Nordsjælland har vi kun 2 graders frost, men rigtigt meget sne - og der skulle komme tø i weekenden. Hav en god dag, Marit :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nana, ja det gjør jeg også. Det er så hyggelig å se de når de titter frem i snøen. Ja, det blir nok mildvær her også til helgen. Ha en god dag du også! :-)

      Slett
  4. Dejligt med krokus og klematis, men din lille hosta er bestemt også fin.
    Kirengeshoma palmata hedder månestråle på dansk, bladene er så smukke på den.
    Vi havde 8 graders frost i nat, det er meget hos os. De lover også tø og regn her sidst på ugen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Den lille blå hosta er er av min favoritter blant de små, for den er så utrolig blå i fargen. Den Kirenghoma blir kalt for Voksklokke her. Ja, den har flotte blader. 8 grader frost er nok mye hos deg, ja!

      Slett
  5. Uha, 16.6 minusgrader lyder koldt! Sikke fine billeder, Marit - på dansk staver vi også klematis og krokus med 'k', selv om flere og flere bruger den latinske stavemåde. Her vi 5 graders frost, men skulle få tøvejr fra på lørdag. Onsdagsklem og ha' en dejlig dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Akkurat nå er det 17,7 minus, for det blir alltid kaldere når solen står opp. Det er fryktelig kaldt, ja, men nå er det helt vindstille og veldig tørr luft. Da blir det ikke så ille likevel.
      Men 5 grader høres mye bedre ut ;-)) Klem, og en god onsdag til deg!

      Slett
  6. Skønne fotos, det første billed af Kirengeshoma palmata ser supergodt ud, og min favorit-hostaer er alle dem med blålige blade som den du viser !!
    Nyd dagen

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, Jan! Ja, denne lilla blå hosta ville du nok like, for den er virkelig blå i bladverket. Ha en fin dag du også!

      Slett
  7. Zimno u Ciebie :(. Dobrze, że są piękne rośliny i patrząc na nie robi się cieplej. Pozdrawiam.
    Avkjøl i deg:. (Vel, de er vakre planter og ser på ikke å få varmere Yours.

    SvarSlett
  8. Flotte hvide blomster - kan rigtig godt lide den hvide klematis.
    Ønsker dig en god dag:)
    Knus Hanne Bente

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den hvite clematisen er fin. Ha en god aften! Klem Marit

      Slett
  9. Åh, vilka vackra bilder! Ljuvlig klematis och krokusar. Söt hosta också:)).
    Ha det gott.
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk ! Hostaen er veldig søt :) Ha en fin kveld. Klem Marit

      Slett
  10. Herlige K-blomster:)..huff jeg håper ikke værmeldigen stemmer...regn nå...som om vi ikke har hatt nok av det i høst...
    Vi får nyte vinteren mens vi har den:)
    Ha en fiiin dag:))

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, jeg håper de tar feil. Ja, vinteren håper jeg fortsetter. Ha en fin kveld!

      Slett
  11. Klematis og Krokus er fine representanter for bokstaven K.

    Huff så kaldt det er hos deg, ha en fortsatt fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, her er det iskaldt! Det er 20 minus her nå... Ha en fin kveld!

      Slett
  12. Skikkelig kaldt hos deg Marit! Her vaker vi igjen rundt null og har fått mere snø :) Lyst og vakkert! Min Kirengeshoma palmata rakk aldri å blomstre i år. Men den er jo vakker med knopper også :) Ha en flott uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, du er heldig som har det så mildt ;) Akkurat nå er det altfor kaldt. Ja, den er pen uansett ;) Ha en fin uke du også!

      Slett
  13. Kirengeshoma palmata er lekker!
    Det har nettopp sluttet å snø her, så jeg skal straks ut og måke.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så heldig du er som har fått masse snø. Jeg håper at det kommer mer snø her også.

      Slett
  14. Klematis og krokus bildet ditt var nydelig.

    Ha en fin onsdag, Lisbeth ;)

    SvarSlett
  15. Oj, den översta är verkligen en liten sötnos. Så fin i färgen. Vilket arkiv du har! Ordning och reda, och vi får njuta av den. :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det. Den er søt ja. Det er ikke alltid orden her ;)

      Slett
  16. I love you for the wonderful flowering Marit posts.
    Waiting for spring and summer!
    I cordially greet.
    Lucia

    SvarSlett
  17. Kirengeshoma palmata har længe stået på min ønskeseddel. Jeg mangler bare lige at finde et godt sted til den. Man kommer helt i forårshumør af de søde krokus.

    SvarSlett
    Svar
    1. Den trives best i halvskygge. Ja, krokus er til å bli glad av :D

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...