onsdag 5. desember 2012

Dykk i arkivet, bokstaven I...Del 1

Som på bokstaven H, må jeg nok også dele I opp i flere deler. Det kommer av at jeg har jo så mange irisbilder, så jeg vet nesten ikke hvor jeg skal begynne. Min hageinteresse startet nettopp med de blå helt vanlige Iris siberica. I min første hage vokste det nemlig nettopp disse blå iris. Jeg ble helt betatt!  Dette er 30 år siden, og jeg var gravid med mitt første barn. Det ble en jente, og hun fikk naturlig nok navnet Iris ;-))
Siden har det blitt mange iris, og ved siden av hosta er det den planten som jeg har mest av her.

Jeg tror at jeg vil dele de opp i de forskjellige sortene, og starter med Iris siberica. Dette er det iris slaget som jeg vet mest om navnene. Men ikke på alle...

I dag er det heldigvis ikke så kaldt. Det er "kun" - 9, og det har kommet 5 cm med snø i løpet av natten.


'Perry's Blue'


'Mrs. Rowe'


'Gull's Wing'

'Butter and Sugar'


'Hubbard'

'Silver Edge'

'Sparkling Rose'

Ha en fin onsdag!

23 kommentarer:

  1. Så fine billeder, Marit, og så var det spændende at læse, at du har opkaldt din datter efter de smukke iris! Her har vi 3 graders frost, men der varsles ned til minus 13 i overmorgen. Klem og ha' en dejlig dag!

    SvarSlett
  2. Mrs Rowe var ingen dum iris. Oj, oj, tur att det finns bloggar så man får lite fägring så här års. :-)

    SvarSlett
  3. Åh, hvor er det dejligt at se nogle sommerbilleder her midt i vintervejret! Og iris er da noget af det smukkeste :-)

    SvarSlett
  4. Dejligt med alle dine irisbilleder. Jeg har også en del, men ikke så mange. Jeg har vist kun Butter and Sugar af dem, du nævner her. De er skønne allesammen, men at du kaldte dit første barn Iris, synes jeg også er sødt. Jeg har "kun" drenge, så ingen blomsternavne hos mig :)
    God dag i kulden, vi har kun minus 4 grader hos os.

    SvarSlett
  5. Åhhh, iris er sååå fint. Sparkling rose kjøpte jeg i sommer :) Helt nydelig, noe å glede seg til det.
    Finfin dag til deg.

    SvarSlett
  6. Sannelig er det mange vakre, bare av sibiriris!
    Her er det "bare" 14 minus i dag, og 3 mm snø. Med vind i tillegg frister innelivet mest.
    (Sikkert like greit at det ikke var Hosta du falt for da du gikk gravid den gangen...)

    SvarSlett
  7. Ihh, så mange smukke iris i dag! Der er ikke noget som kombinationen af de mange blomster stående i de græslignende blade :-) Yndige er dine alle! Klem Rise

    SvarSlett
  8. Så mange flotte iris du har. De er jeg også veldig glad i, veldig greit bladverk å kombinere med andre ting. Fin onsdag. Anne Kari

    SvarSlett
  9. Du har virkelig mange vakre Sibiriris i ulike farger, nydelige bilder.

    Ha en fortsatt fin dag!

    SvarSlett
  10. Rigtig flotte iris du viser, i mange forskellige farver....
    Ønsker dig en god aften:)
    Knus Hanne Bente

    SvarSlett
  11. Så mange nydelige sibiriris! Jeg kjøpte noen ulike i år og er spent på om det blir blomstring neste sommer.
    Minus 9 her også nå. Det har gått ned i minus 12 om nettene, og det er kaldt til å være desember på disse kanter.

    SvarSlett
  12. Ååå nå gleder jeg meg til våren,,helt plutselig,,
    Vakre Iris og bilder.

    Det ble fint og lyst med litt snø, og plantene synes det sikkert er bra med en dyne i denne kulda.

    Ha en fin kveld, Maritklem.

    SvarSlett
  13. Oj, så mange flotte iris du har!

    SvarSlett
  14. Å så mange flotte Iriser du hadde, nydelige bilder, begynner og glæde med til våren igjen, når æ ser på disse bildene dine ;)

    Ha en fin kveld, hilsen Lisbeth ;)

    SvarSlett
  15. Jag tycker verkligen om dina dykningar i arkivet. Vilka fantastiskt vackra iris du har. Jag har blå strandiris och så en sort jag fått av en f.d. granne som jag inte vet vad det är för sort. Den är i olika blå nyanser. Jag har mina irisar vid min lilla damm där jag njuter av dom samtidigt som jag lyssnar på vattnet som porlar.

    Tycker det också var himla fint att du döpte din dotter till Iris.

    Ser att också ni fått snö. Här fortsätter det att snöa och blåsa men jag hoppas att det slutar tills imorgon bitti så det inte blir trafikkaos (det har vi haft idag).

    Ha en fortsatt skön kväll och fortsättning på veckan!

    SvarSlett
  16. Veldig kjekt dette her, Marit!!!
    Du har så mykje fint av alt :) Og dei store flotte tuene.
    Kriblar meir og meir etter ein ny sesong.
    Her er det bart men no håper eg på eit dryss kun for plantene sin del. Det er alt for kalt over tid for dei.
    Kos deg vidare i arkivdykket....er klar til meir :)

    Klem frå MarJE

    SvarSlett
  17. Blir glad av å se disse bildene. Hilsen Anne

    SvarSlett
  18. Tusen takk alle sammen for hyggelige kommentarer! Iriser er vakre blomster, ja :-)

    SvarSlett
  19. Så många vackra irisar du har! Oj, -15° burr ad kallt. Vi är på väg mot kallaste natten hittills -12,8° nu.
    Ha det gott.
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, Maria! Ja, det er virkelig kaldt ute nå for tiden. Kaldeste her var nesten 18 minus. Nå er det - 15,8, så det blir nok veldig kaldt i natt også. Ha en fin kveld. Klem Marit

      Slett
  20. Skønne irisfoto, dejligt at se nogle billeder fra dine iris, de ser ud til at trives vældig bra der, jeg er særlig glad for "Hubbard" men alle er flotte specielt når man ser dem i så stor en gruppe :)

    SvarSlett
  21. Så fantastiskt fina sibiriska irisar du har! Hubbard blir favoritirisen hos mig, tätt följd av Gull's Wing. Ha det bra.

    SvarSlett
  22. Hvor har du mange fantastiske Iris sibirica! De er helt vidunderlige!
    Jeg har den almindelige mørke, men er da lige blevet inspireret til at finde nogle af de de smukke farver du viser. Tak for at du viser disse :)
    Ha en god dag.

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...