lørdag 22. desember 2012

Dykk i arkivet, bokstaven Q...

I dag kommer bokstaven Q som jeg bare har en plante av som begynner på denne bokstaven, og det er en liten sommereik, Quercus robur. Jeg fikk en liten frøplante av i dame som bodde i Fredrikstad, så den var nok vant til mildere klima enn det er her. Men den lever enn så lenge, men jeg har ikke noe bilde av den.

Til ære for alle de svenske hagebloggere som er innom her så skal jeg vie bokstaven Q til en rose som jeg kjøpte i sommer, nemlig 'Queen of Sweden' ;-))
Jeg er engstelig for den pga. kulden som har vært her før i vinter, og før det kom nok med snø, men det er lite jeg får gjort med det. Her kommer i alle fall noen bilder av den fra i sommer!



'Queen of Sweden'

Her fortsetter snøen å dale ned og det er blitt litt mildere. Bare 6,3 minus, så det er jo rene sommeren her nå ;-))

Jeg ønsker dere alle en fin lørdag, og god helg! 

20 kommentarer:

  1. Vidunderlig rose! Smukke billeder du har taget af rosen.
    Rigtig God Jul :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Gledelig jul til deg også :)

      Slett
  2. Mums, gillar verkligen austinrosor. Fast kärleken verkar inte riktigt besvarad än så länge.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det gjør jeg også, men de trives ikke så godt her dessverre. Det er for kaldt vinteren.

      Slett
  3. Din 'Queen of Sweden' er helt vidunderlig, Marit! her har vi lige omkring 0 grader, og der varsles sne hele dagen i morgen - det bliver vist en hvid jul i år. Klem og rigtig god lørdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Da håper jeg virkelig at du får snø i morgen. Her har det snødd i hele dag. Klem, og ha en god aften!

      Slett
  4. Nydelig rose "Queen of Sweden" i en lekker rosa farge.
    Det virker som dere har fått nok snø til julehelgen.

    Ønsker deg en fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er en fin farge på den. Det er mer enn nok snø her, ja. Ha en fin helg du også!

      Slett
  5. Oh my ... Queen of Sweden är helt ljuvligt vacker!! Jag har den inte.... Synd:)).
    Ha en fin kväll.
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er en vakker rose, ja. Du må nok skaffe deg den neste sommer ;) Ha en fin kveld du også!
      Klem Marit

      Slett
  6. Får håpe den fagre dronningen klarer vinteren.
    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det håper jeg også! God helg til deg også :)

      Slett
  7. Denne rosen er så nydelig!
    Ja, huff, får håpe ikke kulden tar livet av rosene. Det var en god del som ikke overlevde sist vinter, men jeg gir ikke opp, så jeg plantet nye, så jeg får krysse fingrene;)
    ØNSKER DEG EN RIKTIG GOD JUL!
    Klem Hanne

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er skummelt når det blir så lenge med kulde og lite snø. Det er ikke bra for plantene. Men vi kan ikke gi opp, nei! :-)
      Riktig god jul til deg også, Hanne! Klem Marit

      Slett
  8. Ja den bokstaven kan nok være vrien :) Lekker rose! Det var vel ikke en temperatur som gav assosiasjoner til sommer akkurat?! Sibirsommer :) Vi har det vakkert og kaldt men uen snø. Det har jeg hørt rykter om at værgudene vil gjøre noe med....

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er ikke så enkel den bokstaven, nei... ;-)) Ikke så mye som begynner på Q. Får håpe du får litt snø til jul, her har vi nesten for mye av det gode. Men været får en ikke gjort noe med, så en får ta det som det kommer :-)

      Slett
  9. Smukke billeder du viser, af en flot rose.
    Ønsker dig en glædelig jul - og tak for alle dine kommentar på min blog, sætter pris på dit venskab.
    Knus Hanne Bente

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Hanne Bente! Jeg ønsker deg også en gledelig jul, og tusen takk for alle dine søte kommentarer. De gleder meg bestandig!

      Klem Marit

      Slett
  10. Queen of Sweden er en nydelig rose. Jeg krysser fingrene for at den skal klare vinteren hos deg!

    Vi hadde sånn flaks at snöen og kulden kom samtidig og har nå et snödekke på godt og vel en halvmeter. Litt spent er jeg allikevel på hvordan det skal gå, jeg har jo så mye som er nyplantet iår.

    Ha en fin lillejulaften:-) Klem!

    SvarSlett
  11. Vi får hoppas drottningen klarar den här vintern, nu är det så mycket snö att jag är mest rädd att allt ska knäcka.. Snön lavar ner her också idag, riktig julstämning.
    Ha en fin dag, inte stressa för mycket inför morgondagen :)

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...