mandag 3. desember 2012

Dykk i arkivet, bokstaven H... Del 4

Da er jeg kommet til veis ende med bokstaven H. Det har virkelig vært mange planter på denne bokstaven. Nå er det hostaene som setter punktum!

Problemet med å ha så mange å velge i er at det blir vanskelig å bare plukke ut noen få... ;-))
Her kommer noen av mine favoritt hosta:

'Dancing Queen' med gule blader og en veldig bølgete kant

'Baby Blue Eyes' er en bitteliten blå hosta med skikkelig blåfarge på bladene

'Empress Wu'.  Omtalt som en av de største hosta som finnes. Min er knappe to år på bildet, og jeg regner med at den vil "legge" på seg i årene som kommer :-)

'Confused Angel' er en meget spesiell hosta med spennende mønster på bladene

'Fire Island' med røde stilker

'Gold Standard' er en hosta som er helt vanlig i alle hagesentere, men den er jeg så glad i pga. det flotte bladverket

'Goodnes Gracious' liker jeg også veldig godt!

'Grand Marquee'. Jeg er svak for hosta med blått bladverk...

Hvis det er noen som vil se på flere hosta, så har jeg en egen hostablogg med mange bilder... ;-)) 

Kaldt i dag også, minus 11,6

Ha en fin dag!

34 kommentarer:

  1. Her var det mange hostaer jeg ikke har sett før! Skjønner godt at du liker å samle på dem. Ha en flott uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er en fin hobby å samle på disse, for det finnes jo så utrolig mange sorter av de. Ha en flott uke du også!

      Slett
  2. Hej Marit
    Flotte hostaer du viser.
    Ønsker dig en god dag / god ny uge:)
    Knus Hanne Bente

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk :-)
      Ha en fin kveld/ny uke du også!
      Klem Marit

      Slett
  3. Jeg var litt spent på hvilke Hostaer du skulle velge å vise siden du har så mange:-) Ingen av disse finnes i hagen min så det var gode tips alle sammen!
    Her er det også kaldt idag, minus 10,6 nå og det damper faktiskt av fjorden utenfor her.
    Ha en fin mandag i kulden! Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, du har nok fått dilla på disse du, og da har du mange flotte sorter du kan lete etter i hagesenteret til våren! Ja, det er skikkelig kaldt i hele Skandinavia tror jeg. Nå er det 13 minus her, og kaldere skal det bli. Ha en flott kveld!Klem

      Slett
  4. Hvor er de dog smukke! Jeg kan godt forstå, at hostaer er nogle af dine yndlingsplanter - bladene er meget elegante.
    Ønsker dig en dejlig dag her fra et 5 minusgrader koldt Liseleje :-) Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de har så flotte blader disse hostaene. Mønster og farger er i stor variasjon.
      5 minusgrader hos deg er sikkert veldig kaldt! Her er det 13 nå og det er iskaldt synes jeg. Ha en god aften, klem!

      Slett
  5. Så många fina historia du har. De är så värdefulla i trädgården. Vi har fått snö här nu, burr.
    Ha det gott.
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, hos deg er det vel masse snø og kulde nå! Brrr, jeg liker ikke denne kulden. Ha det godt. Klem Marit

      Slett
  6. Gledet meg til du kom til Ho.., du har jo så mange vakre å velge i. Virkelig plukket ut noen fine. :) Anne Kari

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, Anne Kari! Ha en fin kveld!

      Slett
  7. Skjønner godt det er vanskelig å velge blandt alle dine Hosta, men utvalget var rikt og variert.

    Ønsker deg en fin mandag i kulden!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, noen ganger er det nesten umulig å velge ut bare noen få.
      Ha en fin kveld!

      Slett
  8. Her var det mange hosta som havnet rett inn på ønskelisten Marit!
    Du har en veldig flott samling! Jeg er nok i opparbeidelsesfasen i min hage, så jeg er glad for hver hosta jeg har - selv om de fleste er veldig vanlige varianter. Hosta er en "må ha" plante i enhver hage! :-)

    Ha en fortatt fin dag, Marit!
    Stein

    SvarSlett
    Svar
    1. Så fint da! Hosta er absolutt en må ha plante i enhver hage ja. Problemet er at det finnes så utrolig mange fine sorter...
      Ha en fin kveld!

      Slett
  9. De er allesammen meget flotte, hostaer er superskønne, desværre lidt vanskelige her i vores have, men dyrker dem i potter, så det går nogenlunde, jeg holder mest af de blå toner, evt med en gul kant!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg har hørt om flere som sier at hosta er vanskelig å få til både i Spania og i Portugal. Det er vel for varmt!
      De blå er veldig fine ja :-)
      Ha en god aften!

      Slett
  10. Hvorfor vælge nogen ud, gør som jeg gør med mine rhododendron, så kan du vise dem alle her. Der skal jo være noget til hele vinteren.
    Jeg kan godt lide hosta, dem du viser i dag er rigtig fine. Confused Angel er nok min favorit i dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, da hadde jeg nok hatt å vise frem i hele vinter ;-)) Det er derfor jeg har en egen blogg til bare hosta, slik at de som er spesielt interessert i hosta kan se på bilder der. Confused Angel er min favoritt også av de jeg viser i dag.

      Slett
  11. Har funnet fram notatblokka i dag...
    Som andre spent på favoritthostaer ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hyggelig det at du er på jakt etter flere nye favoritthosta! Jeg har så mange og det er nesten umulig å finne frem noen få... ;-))

      Slett
  12. Juhu og jubidubi! Du vant fuglemater :D
    Se epost :) (denne kommentaren er bare for å være helt sikker på at jeg har rett epostadresse)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jubiduahhh....Så kjempemorsomt å vinne hos deg! Jeg blir så utrolig glad når det skjer!!!! :-)))))Du har rett epostadresse ja!

      Tusen takk og stor klem til deg, Anne!

      Slett
  13. Marit!
    Wonderful are your hosts.
    Polish television yesterday, showing a doctor in Poland, who is also in love with the hosts.
    It has a large collection. Watching the thought of you and your hosts.
    Lucia

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Lucia! There is many who love these wonderful plants.
      Nice that you thought about me when you watches tv. Have a good night!

      Slett
  14. Men människa! Alltså, den här serien kommer att stå mig dyrt. Du har så mycket fint! :-)))) Gillar verkligen den gula hostan (jag som tror att jag inte ens är förtjust i dom).

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe.... ;-))) Det er jo nesten fælt å få skylda for å friste deg da, men det er så mange fine hosta på markedet, at jeg får lyst til å vise noen frem her. Du skal se at du blir helt forelsket i disse plantene etter hvert! ;-))

      Slett
  15. Jeg har fått øynene opp for disse minivariantene : ) Det hjalp jo godt på med den flotte boken jeg vandt hos deg : ) Deilig at du deler på alle disse flotte staudene! Ha en fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, i den boka er de samlet i en fin presentasjon. I alle andre bøker har de mye mer fokus på de store. Jeg liker alle sammen :-))
      Ha en fin uke du også!

      Slett
  16. Herlig, flotte alle saman. Lurer faktisk på om eg har den siste. Må sjekke i registeret mitt :)
    Gratulerer !!!! Ser du var den heldige vinnar av fuglematar hos Anne på Moseplassen. Ja det passa fint, du som er så flink å pleie dei små.
    Ha det godt, Klem.

    SvarSlett
    Svar
    1. Den siste er jeg veldig glad i, for jeg liker de blå og gule fargene i sammen.

      Tusen takk! Jeg har vært kjempeheldig, og som du sier jeg er veldig glad i å mate fugler. Nå får de enda en mater :-))
      Ha en god natt, klem!

      Slett
  17. Åhhh, det er jo så mange hostaer en skulle hatt. Utrolig flotte planter.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det skal jeg være enig med deg i. Hosta trives helt sikkert godt hos deg :-)

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...