lørdag 15. desember 2012

Dykk i arkivet, bokstaven M...

M er en bokstav som er ganske enkel å få fylt opp, men jeg har innsett at det er stadig noen hull i plantearkivet angående alfabetet. Det gjenstår å se om jeg får fylt opp alle bokstavene ;-))

Meconopsis sheldonii 'Lingholm'

Meconopsis quintuplinervia

Magnolia x lobneri 'Leonard Messel'

Magnolia stellata

Jeg tar med en staude med norsk navn også i dag, nemlig den vi kaller Marikåpe. Den heter egentlig Alchemilla mollis, så den skulle ha vært med på bokstaven A. Den er så vakker med sine limegrønne blomster.  

I dag snør det masse her, og det er kun - 2,7 grader ute. Yr melder om regn i morgen, men jeg håper at det ikke stemmer. Da må vi måke taket på drivhuset, for da blir snøen alt for tung. Det gjenstår å se hvordan været blir i morgen. Ha en flott lørdag!

27 kommentarer:

  1. Flotte planter! Magnolia står på ønskelisten, men jeg må finne en bra plassering først.

    Her er det pluss 2 grader i dag. Det har blåst i natt, og snøen på drivhustaket er vekke. I morgen er det meldt 8 pluss her. Det blir spennende å se hva det gjør med føret på alle sideveier.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er flotte planter. Jee ønsker meg også flere her, men det var dette med plass da...

      Her har det snødd i over et døgn nå, og det er fortsatt minusgrader.

      Slett
  2. Regnen er kommet til os, så der er et sjap og meget træls at gå i.
    Flotte blomster også i M gruppe.

    SvarSlett
    Svar
    1. Her har det heldigvis ikke blitt regn som de meldte, men masse snø.

      Slett
  3. Dejlige billeder, Marit - de gør godt på en grå regnvejrsdag, hvor det næsten ikke er blevet lyst. I går havde vi det skønneste solskinsvejr og frost. Klem og god lørdag til dig!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er skiftende vær hos dere i Danmark skjønner jeg. Her har det bare snødd i flere dager. Masse snø her med andre ord ;-))
      Klem, og ha en god søndag!

      Slett
  4. Smukke fotos med sommerlængsel - den hvide magnolia er jo fuldstændig perfekt lækker....hvid som nyfalden sne!

    Mange julehilsner fra
    Katinka

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det! Magnolia er vakre planter. Ja, den kan ligne på snø den ene :-)
      Klem fra Marit

      Slett
  5. Valmuesøster og magnolia er begge vakre representanter til bokstaven M, flotte bilder.

    Ha en fortsatt fin dag i snøværet!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det! Ha en fin søndag i snøen hos deg også :-)

      Slett
  6. Åh, så flott Magnolia. Du er heldig som kan ha det i hagen din.

    Ønsker deg en fin lørdag! klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg vet at jeg er heldig, for de trives ikke overalt dessverre. Ha en fin søndag!

      Slett
  7. Et flott utvalg på "M". Nydelige Magnoliar! Jeg har det på ønskelisten min, og det kommer nok etter hvert. Må bare først få gjort unna litt mer grovarbeid der den skal få stå :-)
    Fin lørdag til deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er mange som har magnolia på ønskelisten! De er flotte planter.
      Ha en fin søndag!

      Slett
  8. Vakre bilder og blomster, og vakkert ute med all snøen,,når den er ryddet på plass,,
    Vi får håpe den ikke forsvinner igjen, men som du skriver ser det ikke bra ut på yr.
    Uansett vær så får du ha en fin helg Marit.

    Maritklem.

    SvarSlett
    Svar
    1. Her har det kommet så mye snø at det er nesten for mye. Nå håper jeg det holder seg kaldt så ikke alt smelter igjen før jul. Etter jul ønsker jeg meg vår ;-))

      Ha en flott søndag, klem!

      Slett
  9. Her var det flotte M...planter. Menconopsis synest eg er fine planter, har nokre av den sorten.....Den første du viser sådde eg i fjord så håper det blir blomstring til neste sommar.Nye sortar eg komne i frøkrukkene mine ute no :))
    Magnolia trea dine var aldeles nydelige....håper eg får til min. Den er liten enda og har ikkje kome med blomster, men det tar nok litt tid.

    Vi er nok heldige her som ikkje har fått desse snømengdene som enkelte har fått....kjekt at ein kan ha litt flaks av og til.
    No er det + 4,1 grader uter her. Det snur så fort om.

    Ha ein trivelig Laurdags kveld.

    SvarSlett
    Svar
    1. Meconopsis er vakre planter ja, og de finnes det så mange spennende slag av.
      Får håpe du får til magnoliaen din! Hos deg med såpass mildt klima så burde du få til den uten problemer, for den klarer seg jo her. Vi har fått masse snø og det er fortsatt kuldegrader.

      Ha en fin søndag, klem!

      Slett
  10. Welcome Marit!
    Beautiful plants for the letter M. ..
    For me today it's raining all day. We had to throw the snow from the greenhouse.
    Have a nice evening.
    Regards
    Lucia

    SvarSlett
    Svar
    1. So sad that you only have rain now. There has been lots of snow here. Have a great Sunday!

      Slett
  11. Fina växter på M! Jag har ingen Magnolia hos mig ännu, får nog ändra på det till våren:)).
    Ha det gott.
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det må du få deg i hagen din! Ha det godt. Klem Marit

      Slett
  12. Magnolia, to mój ulubiony kwiat na literę M. Pozdrawiam.
    Magnolia er min favoritt blomst av brevet M. Hilsen.

    SvarSlett
  13. Flotte billeder - magnolietræer er rigtig flotte.
    Ønsker dig en god søndag:)
    Knus Hanne Bente

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er så vakre disse magnoliaene. Ha en flott søndag. Klem Marit

      Slett
  14. Smukke billeder af magnolie. Absolut en af de skønneste haveplanter.

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...