mandag 17. desember 2012

Dykk i arkivet, bokstaven O...

Denne er litt vrien, for jeg har ikke bilder av de jeg har med latinske navn på O. Jeg har f. eks Oliventre, Olea europeane, eller Ophiopogon planiscapus nigrenscens. Men jeg får nok heller ta noen norske navn i dag.

Orkide

Ormedrue

Ormedrue med frost

'Ove'

'Ove'

I dag er det 0,9 plussgrader her, og det regnet i går kveld. I løpet av natten har det snødd mer her, og det er nok snart 40-50 cm med snø her nå. Så det blir nok en hvit jul her :-)

Jeg ønsker dere alle en fin mandag!

32 kommentarer:

  1. Fina bilder!Tala inte om det för herr O, men jag blev förälskad i "Ove" :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Jeg skal ikke si det til noen ;-)) 'Ove' er en meget kjekk herre, ja :-)

      Slett
  2. Vad läcker Ove är!! Ljuvlig orkidé.
    En fin måndag till dig också.
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk :-) Ha en fin kveld. Klem Marit

      Slett
  3. Nydelig Lilje fin representant for bokstaven O. Orkideen var svært fin og ikke minst ormedrue.

    God mandag til deg også!

    SvarSlett
  4. Forsvinder sneen ikke når det regner?
    Ormedrue hedder sølvlys på dansk, jeg tror det er den. Smukke liljer og smuk orkide.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, ikke når det er så mye som 40 cm her med snø. Den synker bare litt i sammen, og det har ikke smeltet mye i dag. Det er kun 1 plussgrad, så smeltingen går veldig sakte. I de neste dagene er det meldt om kaldt vær igjen, så da smelter det nok ikke noe mer på en stund her. Ja, jeg tror også den heter sølvlys, for jeg synes huske at noe sa det til meg har i høst.

      Slett
  5. Fine billeder, og vidunderlig lilje, den kan jeg rigtig godt li :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er en vakker lilje. Den produserer masse bulbiller, så hvis jeg husker på det til neste høst kan jeg sende deg noen.

      Slett
  6. Alle oerne du viser i dag er virkelig skønne, og ekstra smuk form og farve på liljen. Håber du får bare et lille nyt lag sne så til julen, så det ser rigtig kønt ud ;-) Klem Rose

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det! :) Ja, her trenger vi ikke mere snø nå, det holder lenge med 40 cm ;) Håper at også får noe snø til jul! Klem Marit

      Slett
  7. Oooooo, for noen nydelige O-blomster:) Ja, så kom mildværet igjen. Mye sørpe og søl inne i byen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk :) Her er det mye snø, men også litt søle på hovedveien. Får håpe at det kommer litt nysnø før jul.

      Slett
  8. Her har nesten all snøen regnet vekk. Det spøker for hvit jul hos oss.
    Orkideer setter jeg pris på, spesielt på denne tiden. Ormedruen din er nydelig, min rakk så vidt å blomstre i år. Ove er lekker, den må visst på ønskelisten.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så synd med snøen da, for det jo trivelig med hvit jul. Her er vi bortskjemt med det. Minn meg på det til neste høst, så kan du få noen bulbiller.

      Slett
  9. Flotte o-er du viser. Ormedrua står på mi ønskeliste for 2013 :))
    Her er det blitt blankeis....typisk før jul. Håper folk klarer å holde seg på beina så det ikkje blir brudd.
    Kunna faktisk tenkt meg eit lag snø no...blir litt meir stemning og lys av det.

    God lun kveld til deg, Klem.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ormedrue er en vakker blomst og jeg forstår at du ønsker deg den. Huff, får håpe det ikke skjer noen uhell! Ja, hvit jul er koselig, så jeg håper du får litt snø rett før jul :)Ha en fin kveld, klem.

      Slett
  10. Hej Marit
    Hvilken fin blog jeg er ramlet ind i ;-)
    Spændende lilje din "Ove" - har aldrig set den før. Spinkel og fin - Er det en gammel lokal liljetype?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten! Takk for det :) Jeg har selv fått den av en dame for noen år siden, men vet dessverre ikke hvor den opprinnelig kommer fra. Du må gjerne få noen bulbiller til neste høst. Bare minn meg på det ;) Den produserer mange, så den er nok en gammel sort ja.

      Slett

  11. Hello, Marit.

    I feel warmth in the heart, the soul.
    Wishing you all the Happiest of Holidays!

    Thank you for your kindness.
    ruma from Japan

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Ruma :) Have a happy Holiday you too!

      Slett
  12. Ormedrue på vinteren, det var et vakkert bilde. Har ormedrue, men får ikke så fine bilder... :) Fin mandag kveld. Anne Kari

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det! Det var så vakker rimfrost den dagen.Noen ganger er en bare heldig med bildet :) Ha en fin kveld du også!

      Slett
  13. Så stilig Ove var. Den var ny for meg.
    Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den liker jeg også veldig godt. Det er nok egentlig en gammel sort tror jeg, for den produserer masse bulbiller. Nye sorter gjør ikke det. Klem!

      Slett
  14. Vilka härliga bokstavsinlägg du gör! Och vackra, njutbara bilder.
    Hej från Törnrosa

    SvarSlett
  15. Flotte billeder - fine liljer du viser.
    Ønsker dig en god tirsdag:) Knus Hanne Bente

    SvarSlett
    Svar
    1. Tall for det, Hanne Bente! Ha en god tirsdag! Klem Marit

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...