onsdag 15. april 2009

I dag har jeg sett blåveis her!

De er riktignok ikke sprunget ut, men så fem knopper som er klare til å blomstre hvert øyeblikk! Så også flere blomstrende "sukkertopp" i dag.
Nå er det jammen blitt vår her også :-)
Snøen er virkelig på retur nå etter flere netter med varmegrader. Nå går det jammen unna.

Har vært ute i 6 timer i dag med bålbrenning og nedklipping av ørten småbjørker og småosp. Dette er et sted som har fått leve sitt eget liv i to år, og da kommer krattet med en gang.
Har fått avtalt med naboen med motorsaga om å komme en dag og kappe ned flere trær. Jeg hadde egentlig tenkt at jeg skulle spare på en stor selje, men ved nærmere ettersyn så jeg at den er råtten nederst ved stammen og at den har døde greiner. Så da er dens dager talte. Synd, for den er skikkelig stor med flere stammer. Men, da kan jeg plante noe annet der. Den enes død osv..... ;-)

Siden det blir mere trefelling, så blir det også mere bål her. Men jeg skal si at det er en flott måte å bli kvitt all den kvisten som ligger rundt her.

Jeg har også fått snakket med de jeg kjøper jord av i dag. Skal bestille et lass med jord og et lass med fyllmasse til å dekke skråningen hvor jeg skal plante hosta siden.

Skal si det er deilig å være ute i så mange timer. Vår er herlig!

13 kommentarer:

  1. Har lest gjennom alle aktivitetene dine de siste par ukene, Marit. Skal si du holder på! Har nesten bare feriert, jeg. Men nå er det snart klart for å starte her på hjemmebane også, det blir deilig!

    SvarSlett
  2. Så bra at også du ser vårtegn !! Jeg fant en blåveisknopp da jeg rusket vekk litt løv i bedet idag. Maurene har 'sådd' disse blåveisene litt rundt omkring, så planter dukker opp her og der. Greit nok.

    SvarSlett
  3. Ja er det ikke herlig nå man virkelig begynner å få sikre vårtegna rund seg.
    Du gjør en stor jobb i hagen for tiden Lykke til!

    SvarSlett
  4. Berit, jeg har lengta etter vår i et halvt år, så nå må ting skje fort her. Jeg blir alltid litt hyper om våren. Vet jo hvor fort sommeren går...

    SvarSlett
  5. Bjørg, ja det var sannelig på tide med litt vårtegn her også. blåveisene spres fort av maur, ja. Det er da hyggelig at noen blomster en gjerne vil ha spres rundt, og ikke bare løvetann ;-)

    SvarSlett
  6. Assa, ja det er tiden for vårtegn nå heldigvis.

    SvarSlett
  7. Blåveis er så vakkert, så jeg regner med at det kommer bilder etterhvert...
    Blåveis vokser ikke på våre kanter av landet, så vi må klare oss med hvitveis.

    Ha en fin hagedag!

    SvarSlett
  8. Randine, det er da synd at blåveis ikke vokser på dine kanter. Jeg skal ta bilder av de når de springer ut, og da får du hygge deg med de :-)
    Hvitveisen er pen den også da!

    SvarSlett
  9. Det er så godt å lese at våren endelig kommer til deg også:)
    Du er jammen flittig og har fått gjort en masse.
    Vi har heller ikke mye blåveis, men de finns. Jeg vet om noen tuer i det "fri" som vi nesten ikke tør å plukke av, og så har jeg ei tue i hagen (kjøpt og betalt for) og den plukker vi garantert ikke fra. Ellers plukker jeg av nesten alt i hagen.

    SvarSlett
  10. Ja Juni, det var jammen på tide. Jeg så tilogmed en hvitveisknopp i dag. Det går veldig fort her når det plutselig setter i gang. Så nå er det en herlig tid foran oss!

    SvarSlett
  11. Som dere holder på! Da er en liten blåveisknopp en god belønning å ta med seg. Jeg ser hvitveisen brer seg mer og mer under furua hos hyttenaboen, den pleier å dekke hele bakken. Hadde jeg ikke visst bedre, kunne jeg trodd det var sne så hvitt er det :) Det er nydelig se på hvitveisen fra kjøkkenvinuet mot nord. Så skjønn og vårlig header du har fått!

    SvarSlett
  12. Ninni, det er også veldig mye hvitveis her også. Begge grøftekantene + flere steder i hagen er det helt hvitt. Det er koselig for deg å se på dine rett utenfor vinduet da!

    SvarSlett
  13. Ja, det er et syn som fyller sjel og sinn :) Jeg nyter det i fulle drag så lenge det varer

    SvarSlett

God jul eller var det god påske?

 Vi er så heldige her nå for værgudene ombestemte seg brått angående våren. Snøen har lavet ned i to dager her, men heldigvis så blir det ik...