mandag 2. mars 2015

Den som venter på noe godt, og endelig vårtegn her også!

I dag er jeg våryr! 5 grader ute og helt skyet, og snøen har virkelig begynt å smelte i hagen. Jeg tenkte at jeg bare skulle gå rundt huset, men ble fristet til å vasse gjennom snøen for å komme til der hvor jeg kan finne vårtegn. Snødybden enkelte steder i hagen er på minst 20 cm og dette er på nordsiden av hagen.  Jeg vasset først bort til der hvor camelliaene står, og den ene sto til og med over snøen. Den hadde kastet alle bladene, men det så ut til at alle skuddene fra i fjor var helt fine :) Jeg så også etter på snøklokketreet, men der var det litt vanskeligere å se om det var liv i det, for jeg kan jo ikke begynne å knekke på greinene. Men jeg lever i håpet! Med snø i støvlene fikk jeg kommet meg over til der hvor fjellfuruene står og hvor det nesten aldri er snø på denne tiden. Der fant jeg virkelig noen flotte vårtegn i dag :)

Se her, en stor knopp på en Helleborus orientalis. Dette er ikke på det stedet hvor jeg har de aller fleste, for de ligger fortsatt under masse snø. Men det var gledelig å se denne ene!

Se her, dette var den aller første blåveisknoppen jeg oppdaget. Den står i bedet bak kjøkkenet.

Og se på alle disse her som bare venter på å blomstre. De står under trærne og kommer alltid veldig tidlig. Hepatica nobilis med masse knopper!

Dette er rosen Aicha med friske skudd :)

Så til dagens mest sjokkerende syn. For 5-6 år siden kjøpte jeg en Helleborus thibetanus som jeg aldri har fått til å blomstre. Hvert år har den bare kommet med blader og atter blader. Inntil i år...

Se på disse flotte knoppene! Gjett om jeg gleder meg til å se hvordan de utvikler seg!
Her kan dere se hvordan de skal kunne se ut.

Dette var årets første vårtegn herfra! :)

47 kommentarer:

  1. Tillykke med vårtegn hos dig, blåveis har jeg slet ikke set endnu, jeg har så heller ikke så mange som du har.
    Men hvor dejligt med Helleborus knopper, og Tibetanus som slet ikke har blomstret før, en dejlig dag for dig.
    Hvis jeg er i tvivl om et træ er levende efter vinteren, skraber jeg lidt med neglen, hvis den er grøn under barken, er der liv endnu :)
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Lisbeth!
      Jeg har veldig mange blåveis, så det er sikkert derfor jeg ser de tidligere her.
      Det blir veldig spennende å se den blomstre ja, og dte kommer garantert flere bilder av den :)
      Ja, det har virkelig vært en deilig dag i dag!
      Ja, jeg vet det, men jeg turte ikke gjøre det. Er så redd at jeg skal skade treet!

      Klem

      Slett
  2. Så gøy at du også finner blomster i hagen din! Det er noe ekstra det å kunne finne knopper og skudd nå i mars. Og den som venter ja! Den trenger bare bittelitt mere sol, så spretter den nok ut.
    Ha en fin mandag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var veldig gøy å finne dette i dag. Jeg ble veldig overrasket over funnene. Håper på masse sol og varmegrader fremover!

      Ha en fin kveld

      Slett
  3. Så herlig å se alle vårtegnene du har funnet fram. Koselig når vi nå er kommet til mars. Helleborus tibetanus ser ut til å bli fantastisk. Lykke til og ha ei flott uke.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nå er alt bare fryd og gammen her! Mars er en flott måned :)
      Jeg gleder meg til den springer ut ja.

      Ha en fin uke!

      Slett
  4. Dejlige forårstegn og tillykke med den lovende Helleborus tibetanus - glæder mig til at se den i fuldt flor :-) Her har vi 7 grader, og der er lidt forår i luften.
    Ha' en dejlig dag, klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det blir spennende å følge den som jeg aldri har sett før.
      Så deilig med 7 grader før i dag. Dere er nok lengre fremme med våren enn her, men nå er det snart skikkelig vår her også håper jeg.

      Ha en deilig aften, Gitte, klem!

      Slett
  5. Skjønner godt at du er våryr !! Oppdaget på min "hagetur" i dag at Helleborus orientalis kommer med knopper, og det er første gang hos oss !!
    Vi har kun hatt 3 grader idag, så det ble litt beskjæring før jeg ble gjennomkald. Og.. jeg fant kålsommerfugl larver og meldugg. Ikke særlig oppløftende :-(
    Men.. det er deilig å være ute.
    Nyt vårtegnene:-))
    Eirin

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg ble helt i fyr og flamme når jeg oppdaget dette i dag! Så moro da, de er så fine! Jeg har også veldig mange av de. Huff da, nei det var ikke mye oppløftende å se kan jeg tenke meg.
      Ja, det var så deilig å være ute i dag.

      Kos deg med vårtegnene du også.

      Slett
  6. Så deilig at du ser vårtegn hos dæ, æ e også våryr nu fr vi har hele 7 varmegrader idag, vi har jo hatt mildvær lenge her, så nu er det ikke mye sne igjen her :)

    Fine bilder.

    Lisbeth :O)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nå er det en herlig tid vi har fremfor oss!

      Ha en fin kveld

      Slett
  7. Hei Marit! Hjertet gjør et byks når man finner fram til planter som man venter veldig på. Så morsomt at Helleborusen har knopper. Nå er våren på gang.
    En måte å finne ut om busker/trær lever, er å skrape forsiktig i barken og se om de fremdeles er grønne.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!

      Ja, det skal være sikkert, for jeg trodde nesten ikke mine egne øyne i dag! Nå er våren på gang ja. Ja, jeg vet det, men jeg turte ikke gjøre det likevel. Var redd for å skade treet som egentlig ikke er herdig her... :)

      Ha det godt!

      Slett
  8. Kære Marit
    Tillykke med dine vårtegn!
    Så stiger humøret et par grader.

    Kram
    JetteMajken

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære Jette

      Tusen takk!
      Ja, humøret steg med mange grader over funnene i dag!

      Klem

      Slett
  9. Deilig å se vårtegn. Så moro med den helleborusen som blomstrer for første gang :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er virkelig deilig å se vårtegn for første gang i år! Den får du nok høre mer om :)

      Slett
  10. Du har mycket på gång i trädgårds, och vilken lycka att din Helleborus tibetans kommer blomma i år. Grattis till det! Vilken söt blåsippsknopp. Våren är helt klart på gång hos dig.
    Ha det gott Marit
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er mye på gang, og endelig vil den blomstre her ja etter 6-7 år...!Tusen takk!
      Ja, endelig kommer våren hit også!

      Ha det godt!

      Klem, Marit

      Slett
  11. Så moro! Skjønner godt at du er oppstemt:)

    SvarSlett
  12. Hei Marit

    Ja du kan da også være med - og pludselig overhaler du os hernede:)
    Spændende med den tibetanse Helleborus!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, endelig kan jeg være med, men jeg tar nok ikke dere igjen før lenger ut på våren. så hurtig går det da ikke her :)

      Ha en deilig aften

      Slett
  13. Wow så lekkert Marit!!
    Uten tvil høydepunkt i sesongen å oppdage disse skattene. Jeg har også sett etter blåveis i dag og er redd for at jeg har mistet skatter men jeg får se.

    SvarSlett
  14. Tusen takk! Ja, en setter ekstra pris på sånne "åpenbaringer" nå på våren når det ikke er noe annet som blomstrer.
    Håper du finner igjen skattene dine!

    SvarSlett
  15. Hej Marit
    Dejligt at våren er på vej selv om der stadig ligger sne hos dig. Ja det hele ligger og lurer under sneen. Hvor er Helleborus thibetanus smuk det blir en stor dag når den blomstrer :-)

    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Anne

      Ja, nå ser jeg at det går fremover med snøsmeltingen, og det er så deilig! Det er mange blomster som venter på å komme frem nå ja :)
      Jeg gleder meg veldig til den begynner å blomstre :)

      Klem

      Slett
  16. Hej Marit.De første forårstegn er altid noget særligt...............man bliver bare SÅ glad over de første små skud på vej op af jorden.
    Og godt at sneen nu er på vej væk.
    Rigtig god dag deroppe mod nord.knus Jette

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Jette

      Ja, de betyr ekstra mye! Det er så godt å se at snart er vinteren over :)
      Den har i alle fall begynt å smelte, så om noen uker er den kanskje borte her også.
      Ha en god dag i syd!

      Klem, Marit

      Slett
  17. Kjekt å finne små vårtegn i mars Den lille Helleborus thibetanus var bedårende, spennende å se når blomstene springer ut.

    Ha en fin tirsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er det! Lengter veldig etter våren nå :)
      Jeg gleder meg veldig til å se hvordan den blir når knoppene springer ut.

      Ha en fin onsdag!

      Slett
  18. Wow, the last one (Helleborus tibet anus) is superb, Marit, what a beautiful leafs.
    Gr Jan W

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, It looks like it is a beauty. I am so glad for it :) You will see a lot of it in the future!

      Slett
  19. Å, sånt er stas - og ekstra stas med sånne som ikke har blomstra før! Fant årets første blåveis her i dag jeg også! Må ut å ta bilder jeg og, men ikke akkurat nå i mørket.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er nesten utrolig! Det er så gøy :)
      Ja, du må få tatt bilder av de!

      Slett
  20. Oi så masse spennende du har på gang nå. Den helleborusen så bare helt spesiell ut. En fantastisk farge, og tydeligvis en kraftig knopp som er i ferd med å skyte! Nå sprenger våren seg frem, tydeligvis. Så oppmuntrende å høre om din vårlige hagevandring.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er helt spesiell og jeg kan nesten ikke vente på at den skal blomstre. Er bare redd den kan bli skadet av frosten her.

      Slett
  21. Först och främst, Grattis till knopparna på din Helleborus thibetanus! Vilken härlig vårpresent. Och jag följer med spänning ditt camelliaprojekt. Det ska bli så roligt att se hur det går med dom. Jag håller tummarna för att det går bra. Det vore ju helt fantastiskt. Min rödvita camellia blommar för fullt nu och en av de rosa är på väg att slå ut. Den andra visar lite rosa längst fram på knopparna så om några veckor är det dags för den också. Och idag såg jag att en knopp börjat öppna sig på min vitgula. Härligt! Idag ska jag klä på mig ordentligt med kläder och tillbringa dagen i uterummet (fortfarande är det bara ca 7 grader där). Det blir omplantering av pelargoner och lite allmän städning för att få bort eventuell ohyra som övervintrat.

    Ha en fortsatt fin vecka!

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Anita! Jeg kan ikke si hvor glad jeg var når jeg fant den. Hadde ikke engang tenkt på den når jeg så den.
      Jeg er like spent som deg, for det er jo et spennende prosjekt. Bladene hadde falt av, men skuddene så helt fine ut. I natt var det -8 her, så det er fortsatt vinter her.
      Du er heldig som har et sånt uterom. Jeg forstår at du er glad for dine blomster nå, for de er så utrolig vakre. Jeg vet ikke om jeg får blomster på noen av mine i år.
      Kos deg i uterommet!

      Ha en fin uke!

      Klem, Marit

      Slett
  22. Vad härligt att våren börjat komma till dig! De första vårtecknen är underbara!
    Ha en bra vecka!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er så herlig!

      Ha en fin uke du også!

      Slett
  23. Fantastiskt med blåsippor redan. Ha det gott!

    SvarSlett
  24. De har ikke sprunget ut enda, men det er nok ikke så lenge til de gjør det.
    Ha det godt!

    SvarSlett
  25. Enig.Såå koselig det er med alle vårtegnene i hagen. Ser dere har mye snø fortsatt enn her lenger sør.
    Ha god helg, Marit.

    SvarSlett
  26. Coming soon! the magic begins

    xoxo, Juliana | PJ’ Happies :)

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...