torsdag 30. november 2023

Ny fuglemater, ekornbesøk, og spor i snøen...

 I forrige uke var jeg innom en butikk og kjøpte en ny fuglemater til. Jeg kjøpte en tidligere i høst, og den nye kan ligne på den andre men denne nye har to "kamre" til å helle maten i. Så da kan jeg ha to forskjellige for i samme mater. Veldig kjekt :)



Her er det solsikkekjerner, og på andre siden er det peanøtter.


Dette er den fuglemateren jeg kjøpte tidligere i høst. 


Ekornet var ute og spiste i snøværet. 


Jeg hadde også besøk av denne akrobaten. Dette er spettmeis/ Sitta europaea. Se på den måten den  henger på!


Den er sulten hele tiden, og fyller nebbet til randen før den flyr avgårde.

Det snødde i hele går også, men det blir ikke mye ut av det. Det har kommet ca. 5 cm totalt, men det er bedre enn ikke noe. Fra fredag kommer sibirkulden tilbake, og da melder yr i seks dager fremover. Godt at vi har nok ved og gode ullklær :)

I går var jeg ute i hagen og klippet av de tørkede blomsterstandene på syrinhortensia 'Limelight'. Den ble en full søplesekk som jeg ga bort til gartneriet "mitt". Det ligger ca. 2 km herfra, og jeg er nok en av deres beste stamkunder ;)

Jeg ville selvsagt ikke ha noe for dette så klart, men joda jeg skulle få noe for det. Da fikk jeg velge meg to flotte julestjerner/ Poinsettia i to uvanlige farger til meg å være.


Den nærmest her heter 'Kanel', og den som er litt lysere heter 'Champagne'. Jeg liker nok 'Champagne' best. 

Som nevnt var jeg ute i hagen i snøværet, og da så jeg spor etter to forskjellige dyr.


Dette er ekorn og kattespor. Snøen avslører alltid hvem som har vært her. 

Jeg har ennå ikke sett rådyrspor her. Men blir det mye snø fremover og veldig kaldt vil de nok komme i nærheten her. Så får vi se om strømgjerdet holder de ute av hagen.


Vinterstemning i hagen. 

24 kommentarer:

  1. Så fine billeder, Marit, og dejligt at du passer godt på dyrene med mad i vinterkulden. Din julestjerne har en utrolig flot farve! Her hos mig står der lige nu 7 fasaner og spiser udenfor. Klem fra Gitte 🥰

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Gitte. Ja, jeg må jo det nå når det er snø på bakken, og vanskelig for de å finne mat. Den hadde en utrolig farge ja, og jeg har allerede vent meg til den :)
      Oi, det høres så spennende ut! Skulle ønske de kom hit også.
      Klem fra Marit 🥰

      Slett
  2. Dear Marit, :=)
    Brrr ! It looks chilly,, but winter has it's perks when you feed the birds and squirrels and you can see them at close range. Your new feeder is fantastic and I'm sure the
    birds will enjoy the peanuts and the sunflower seeds. Taking your dead headings to the nursery is quite a new idea to me, but you came home with the beautiful Champagne Poinsettia to add to your collection. It really is gorgeous, and looks very festive. You never need to buy Christmas baubles when you have these lovely
    flowers in your home.
    Sending you warm good wishes, and many hugs
    Take care,
    Sonjia

    SvarSlett
    Svar
    1. Dear Sonjia :)

      Yes, but it look colder than it is today. It's only - 2,5 here today. It will get much colder from tomorrow. The birds enjoy the new feeder, and they eat all the time when it's snow here. It was a new idea for me too :)
      I love the new Pointsettia I've got. Warm wishes to you too, and many hugs!
      Take care.

      Slett
  3. Hej Marit!
    Fåglarna blir så glada att få mat. Köpte lite nya sorters korvar med frön i talg igår, så får vi se vad som blir populärt. Har också en matare med flera fack, en för frön, en för talgbollar och en för nötter, det är praktiskt. Vi har ungefär lika mycket snö som det är hos dig. Hoppas rådjuren håller sig utanför trädgården i fortsättningen också.
    Hälsningar Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Ja, de gjør jo det, og det forstår jeg godt at de gjør. Ja, det er fint å kunne ha forskjellig mat i en mater. Ja, det håper jeg virkelig at de fortsetter med.
      Ha det godt.

      Slett
  4. Herlige billeder fra 'fugle-restauranten' Marit! Navnlig spætmejsen har du fanget så fint med dens akrobatiske øvelser. Herligt med nye julestjerner i spændende farver - der var du heldig - og haven ser smuk ud med sneen. Godt du (endnu) ikke har rådyrspor inde i haven. Jeg håber jeres elektriske hegn virker hele vinteren!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Ulla. Det er utrolig hvordan den fuglen kan bøye seg. Ja, jeg var veldig heldig der. Snø pynter alltid opp når det kommer hvor det er så mørkt ute som nå. Det er jeg veldig glad for, og jeg håper at det fortsetter sånn!

      Hilsen Marit

      Slett
  5. Jag tror faktiskt att vi har mer snö än ni har Marit. Här är det en dryg dm och det ska komma mer idag. Närmaste tiden spås kallt väder så det kommer att vara riktigt vackert över första advent.
    Det var väl trevligt att du fick blommor som tack för syrenhortensiablommorna. Dom var väldigt vackra och jag tycker nog som du att 'Champagne' är finast. Gillar den lite bleka färgtonen. Det har blivit väldigt populärt att köpa den färgen nu i november, kanske för att dom inte är så jullika.
    Fina frömatare till fåglarna. Dom har det bra hos dig liksom ekorren. Och spår i snön avslöjar att det varit besök i trädgården. Igår såg jag kattspår på altanen. Visste inte ens att vi hade någon katt i området.

    Önskar dig en fin torsdag!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, du har nok fått mer snø enn meg. Her har det ikke kommet mye, men det snør litt her nå. Alt hjelper. Det samme er meldt her. Kaldt og veldig kaldt. Det var så hyggelig å få de fine julestjernene. Ja, den ble min favoritt også. Det er nok noe med det ja. Til jul skal alle ha røde julestjerner ( unntatt meg) :)
      Det er alltid spennende å se spor i snøen. Da vet du det!

      Ønsker deg også en fin torsdag!
      Klem, Marit

      Slett
  6. Det er så trivelig å mate småfuglene, men kattene mine er for ivrige jegere.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo det. Du får trene dem opp til bare å fange mus :)

      Slett
  7. Hello, Marit
    I love your new feeder, looks like the birds are enjoying the food and new feeder too.
    Love your cute acrobat, it looks similar to our nuthatch! What does the nursery do with your dried hydrangea? Your new poinsettias are pretty. Cute photos of your birds! Take care, have a great day!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,
      Thank you. I think they do. I think theh must be very close related.
      They use in decorations, and in door wreaths. They make a lot of Christmas decorations these days.
      Take care and enjoy your day!

      Slett
  8. Great birds with feeding. We will not give seeds to the birds this year. Birds drop the seeds on the ground, and mice come to feed after the food. We only have tallow balls and tallow sticks.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you. I understand the problem. We have mices outside here too. I give the birds tallow balls too. The birds like them very much.

      Slett
  9. Fine billeder af både spætmejser og egern. Vi har ikke set vores egern i nogle dage. Det var da også fint med noglejulestjerner, selvom de har underlige farver.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Sånn er det her også, men det kommer alltid tilbake. Ja, det var veldig fint å få de selv om den ene var litt vel oransje etter min smak. Den lyse likte jeg veldig godt. Som du vet så er ikke røde blomster min favoritt, og derfor kjøper jeg alltid en hvit julestjerne selv. Men den som het Champagne vil jeg nok også ha til neste år.
      Klem

      Slett
  10. Verkligen härlig vinterstämning i din trädgård!
    Annorlunda julstjärna.
    Fina matställen för fåglarna.
    Trevlig första advent!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, de ser helt annerledes ut enn de vanlige røde. Ja, de må jo få mye mat nå som det er så kaldt ute. Det var - 11 her i dag tidlig. Brr...
      Ha en fin første advent du også!

      Slett
  11. Det är både trevligt och viktigt att man matar fåglarna dels är de trevliga att sitta och titta på och dels behöver de hjälp med att få extra föda så här på vintern.Du har det så vinterfint i trädgården trevligt är de även med ekorrar och en hel del olika fåglar som kommer på besök.Vilken fin färg på din julstjärna.Ha det gott/Margareta

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er både hyggelig å se på, og nødvendig at fuglene får mat om vinteren. Tusen takk. Ja, den fargen på de er så spesiell.
      Ha det godt.

      Slett
  12. Los pájaros están contentos y felices con tus comederos. Las flores de Pascuas son muy bonitas. Besos.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, I think they are happy with the food I give them. Here we call them Christmasflowers. Hugs.

      Slett

Mange blomster, og en flyvende gjenstand observert...

Jeg starter i dag med å vise en orkidé/ Cypripedium som jeg kjøpte flere av her på det lokale gartneriet. De har ofte veldig mye spennende, ...