mandag 13. november 2023

Løksåing i november...


Jeg har allerede sådd flere alpefiol/ cyclamen frø, og enda flere av de skal jeg så fremover. 

Jeg kjøpte nå i høst noen bulbiller av hvitløk som går under navnet  "Valdres". Jeg søkte på nettet etter det, og fant en lang forhistorie om  den. Kort fortalt kommer to løker fra en munk som bodde i Hviterussland. De har blitt dyrket opp og spredd flere steder i Norge, og området i Hviterussland hvor løken  opprinnelig kommer fra kan det bli hele - 40 grader. Så denne hvitløken tåler mye. 


Sånn så bulbillene ut. Det blir spennende å se om det spirer noe i pottene etter en stund.


Jeg gikk en tur ut i hagen i dag og måtte fotografere disse igjen. Løvet henger stadig på de japanske lønnene. Det ser ikke ut som de vil slippe taket.


På søndag kveld satte jeg på litt varme i teltet i drivhuset, og det er omtrent umulig å finne ut hvor mye varme jeg skal ha på der om natten i tiden som kommer. I natt var det - 3 grader. Fremover nå skal det bare bli kaldere for hver dag/natt som går. Fordelen  med klarværet var at solen dukket opp og det kom blå himmel et øyeblikk her.
Det kom litt snø i lufta på lørdag, og resultatet synes i åsen. Der går værskillet når det er 2 + grader og det kommer nedbør. 


Det er så vakkert med blå himmel og det tynne snødekket der oppe.


I går pusset jeg vinduene på kjøkkenet, og da snudde jeg om på noen av orkideene der. Denne vil nok bli fin hvis den får frem knoppene. Det er litt lite lys for de nå, men håper på at noen vil springe ut likevel.


Denne har blomstret som nevnt tidligere i lange tider, og det er en måned nå den 16. Det er utrolig hvor lenge den varer!


Denne snudde jeg også så den synes med all sin prakt! Det er veldig mange blomster på en gang på denne nå. Det er hele 15 blomster på den!

22 kommentarer:

  1. Det er så smukt at se billederne med sne hos dig, Marit - og dine meget flotte orkideer! Hvor er det spændende at du har sået hvidløg! Det har jeg aldrig prøvet. Klem fra Gitte 🥰

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Gitte. Det har ikke jeg gjort før heller, så det blir spennende å se om jeg lykkes med det. Klem fra Marit 🥰

      Slett
  2. Jeg er imponert over all innsatsen du legger ned for å få en nydelig hage. Du kan vel ikke få tid til veldig mye annet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Nei, det er nesten sånn det er. Det er en altoppslukende hobby, og jeg har jobbet i blomsterbutikk og holdt på med hage og blomster i veldig mange år. Men å ha en hobby en bra å ha, og jeg får vært mye ute i frisk luft :)

      Slett
  3. Hello,
    I love your orchids! The view of the snow covered tree is lovely. Take care, have a great day!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,
      Thank you! Take care, and have a nice day!

      Slett
  4. Hi Marit!
    Wonderful snowy landscape! Your orchids are beautiful.
    Have a good week!
    Hugs!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hi Tania!
      Thank you! Have a nice week!
      Hugs!

      Slett
  5. Det sneklædte landskab er et smukt motiv ligesom dine storblomstrende orkideer. Det er en vanskelig balancegang at få indstillet temperaturen i drivhuset korrekt, især i perioder, hvor udetemperaturen svinger meget.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, det er veldig vanskelig, for fremover nå blir det veldig kaldt tror jeg. Det svinger veldig ja.

      Slett
  6. Det er vakkert, Marit. Jeg ville godt have haft din udsigt.
    Det må være en ren fornøjelse at pudse vinduer, når man har så mange smukke orkideer.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Elna. Den utsikten møter meg hver morgen, og den er jeg veldig glad i. Jeg utsetter alltid de to siste vinduene, for der må jeg klatre opp på kjøkkenbenken. Men okideene kommer jo til sin rett da :)

      Hilsen Marit

      Slett
  7. Jeg er glad for, at jeg har fået plantet en del japansk ahorn, de er fine både forår og efterår. Jeg har to vilde orkidéer på vej nu og to i blomst, så jeg sparede at købe en i dag :) nu har jeg jo købt meget til haven.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, og det forstår jeg godt at du er. De japanske lønnene gar stor prydverdi i hagen hele året. Så bra da! Ja, du har jo det :)
      Klem

      Slett
  8. Dejligt med et solstrejf på åsen. Det ser så fint ud med sneen. Her har det regnet i et døgn - næsten 40 mm - så her er mørkt og meget vådt:-) Dine orkideer stortrives i køkkenet og jeg tror simpelthen de kan lide at bo hos dig!
    Dit drivhus er jo stadig så nyt at der er meget at lære, og navnlig her i overgangs-tiden må det være svært at indstille varmen, men du skal nok få styr på det.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, solen er alltid så deilig å se på, og spesielt på denne tiden av året. Huff, det var mye regn på en gang Ulla. Da er det meget vått hos deg nå. Jeg håper og tror at orkideene trives her ja :)
      Ja, det er mye å lære, og siden dette teltet er nytt og mye mindre enn det forrige er det utfordrene å finne ut av det. Nå skal det bli iskaldt fra i kveld og i mange dager fremover. Jeg må prøve å finne ut av det ja.

      Hilsen Marit

      Slett
  9. Hej Marit!
    Ser riktigt fint ut med snön på fjället. Din orchidéer är mycket vackra.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
  10. Todo se ve precioso Marit, me encantan las orquídeas. Besos.

    SvarSlett

På skattejakt i egen hage...

 Nå kommer det opp planter både her og der, og jeg har vanskelig for å henge med. Jeg har fått renset flere bed de siste dagene. Jeg har en ...