søndag 19. november 2023

Lengsel...

 Jeg lengter etter våren og sommeren allerede. November er ikke min favorittmåned. Det er - 5 ute i dag, og været er helgrått. Det var meldt om litt snø i dag, men det blir nok ikke noe. Når det blir så kaldt som - 11 som vi hadde her natt til i går så ønsker jeg meg snø som dekke ute i hagen. Men det ser ikke sånn ut som vi får det akkurat nå.


Jeg har funnet frem noen bilder som jeg ikke har vist på bloggen før. Alle er fra 26. september.


Bildene er tatt bak den ene matbutikken her. Det er et område hvor det er hengekøyer og benker og det er et fint opparbeidet område hvor det blir holdt i orden. 


Dette ligger rett ved siden av Numedalslågen.


Det er alltid hyggelig å gå en tur der nede ved elven.


Denne lille lønnen/ Acer palmatum 'Red Filigree Lace' var omtrent spist opp av mus i vinter. Likevel kom den med et nytt skudd og overlevde likevel. Det var utrolig gledelig å se at den mot alle odds klarte seg.



Dette er den av mine syrinhortenia som blomstrer aller sist av alle de jeg har. Den heter Hydrangea paniculata 'Pinky Winky'. Den har jeg ikke sett i gartneriene på mange år.


De to til høyre er helt på grensen i herdighet her, men har klart seg nå i flere vintre. Det er god drenering der, og det er helt avgjørende tror jeg. Tiarella 'Sweet Tea' i midten.


Denne vokser i skyggen inne i min lille skog...


...og det gjør denne også. Alunrot/ heuchera har tatt over for min hostadille. Jeg liker de fortsatt så klart, men jeg kjøper få hosta om sommeren nå. Jeg har så mange av de, at jeg behøver ikke flere :)

Tusen takk igjen for all hjelp jeg fikk i går med bloggproblemene mine. Nå er alt i orden igjen heldigvis.

30 kommentarer:

  1. Hello,
    I hope you have some snow soon, to blanket your garden. The landscapes images are lovely, beautiful views of the river. I am glad all is well with your blog now. Take care, have a wonderful week!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,
      Yes, it would be nice if we get some snow soon. Thank you. Take care you too, and have a great week!

      Slett
  2. Det er meget smukke billeder, Marit! Her har vi øsende regnvejr i dag, og det er som om, det slet ikke er blevet lyst i dag. November er ikke noget for mig. Klem fra Gitte 🥰

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Gitte. Det høres ikke godt ut. Det er mørkt her også. Nei, november vil jeg bytte ut med en ekstra vårmåned 😊
      Klem fra Marit 🥰

      Slett
  3. Du har taget dejlige billeder d. 26. september (hvor min mor ville være blevet 100 år om hun havde levet:) nede ved elven. Sikke et dejligt område! Også fint med de mange bladplanter der trives i din have og kommer igen år efter år. Når man har så mange forskellige behøver man næsten ikke blomster...
    Godt du fik klaret dine blog-problemer!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Ulla. Det er ikke så mange som blir så gamle som 100 år, men en nabo i nærheten ble 107 år gammel. Det var hyggelig at du fortalte om din mor.
      Det er veldig fint nede ved elven der ja. Jeg er veldig glad i bladplanter, og både hosta og heuchera kommer så fint igjen her. Det er helt sant. Jeg er glad i blomster også, men en må ikke ha de når bladene er så fine.
      Ja, det er jeg veldig glad for. Jeg fikk veldig god hjelp av Marie :)

      Hilsen Marit

      Slett
  4. Et lunt snetæppe ville være godt for mange planter, når nattens temperatur bliver så lav som - 11 grader. Heuchera beholder sine flotte blade utroligt længe sammenlignet med hostaer.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, og akkurat nå er det ikke snø her, og jeg ønsker meg litt av det når vi får sånn kulde. Det er sant, for hosta faller veldig fort i sammen bare det er 2 grader.

      Slett
  5. Jeg er litt tilhenger av årstider, jeg setter pris på hver enkelt stund. Tror ikke jeg ville trives med bare sommer tid.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jeg også. Jeg tror at det hadde blitt veldig kjedelig med bare en årstid.

      Slett
  6. Your photos are beautiful, Marit.
    I am quite content with my forever-summer climate in my corner of the world, but I do enjoy the different seasons in other countries when I travel. I don't do well in the cold!

    Hugs and blessings

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Veronica. I can understand you very well. I'm not happy about the cold temperatures, but I like the changing seasons. I don't do well in the heat.

      Many hugs.

      Slett
  7. Jag tycker om hösten, mörker, tända ljus, äta soppa och gå i ide.
    Skönt att vi alla är olika.
    Ha det!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er fint at vi wlle er ulike, for ellers hadde det blitt veldig kjedelig. Jeg liker våren og sommeren best selv om jeg liker jo at årstidene skifter.
      Ha det godt!

      Slett
  8. Så fint att uppleva vackra september nu i mörkaste november. Fantastiskt att dom gjort ett så fint område bakom en matbutik. Och fantastiskt att lönnen överlevde musangreppet. Och Heuchera är så vackra. Det ska bli spännande att se hur det går med mina mörkbladiga (som jag fick tips på från dig) att klara vintern. Tittade på dom när jag krattade löv i förra veckan och dom var fortfarande väldigt fina.
    Inatt har det kommit ett par cm snö här. Inte mycket men det lyser i varje fall upp.

    Önskar dig en fin kommande vecka!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant. Bildene ble bare glemt bort. Nå går jeg gjennom dem på nytt, og da finner jeg flere som jeg ikke har lagt ut tidligere. Området bak butikken har blitt så fint ja, og det er også mye brukt både av voksne og barn.
      Ja, det hadde jeg nesten ikke trodd at den skulle overleve det angrepet. Ja, jeg håper at dine heuchera vil klare seg gjennom vinteren. Vi har fått det samme her, ca 3 cm med snø. På onsdag skal det bli mange varmegrader, og da blir det nok borte igjen. Det blir mye lysere med snø ja.

      Ønsker deg en fin ny uke!
      Klem, Marit

      Slett
  9. Hej Marit!
    Så vackert med blå himmel och fjället i bakgrunden. November är en tid då man kan sitta inne och mysa och ha det skönt. Vi har lite vitt på marken och tak och några köldgrader. Det är bättre än grått och blött.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Tusen takk. Ja, det er en årstid da en er mye inne. Det fikk vi også her i går kveld. Den lille snøen gjør det lysere så lenge den varer.
      Ha det godt.

      Slett
  10. Very beautiful photos. The same weather as you are coming here now. Cold promised. It's snowing now.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you. We got 3 cm of snow last night. The world turned white again.

      Slett
  11. Dejlige landskabsbilleder. Sol og blå himmel kan vi lide. Jeg har også en H. pinky Winky købt her i efteråret i Billigblomst, så her i Dk kan de fås.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, det kan vi like å se på nå. Ok, ja da er den i hvertfall å få kjøpt hos dere.
      Klem

      Slett
  12. Jeg er helt enig med deg... November er et mareritt... Jeg gruer meg alltid denne måneden - grått og vått.
    Men i år, for en velsignelse... det vakreste oktoberværet i november :-)))
    Det er nå 21. november og det ser ut som det kontinuerlige regnet er i ferd med å begynne... grått på grått og veldig kaldt og vått. Men adventstiden er rett rundt hjørnet... og vil forkorte denne forferdelige tiden.
    Tenk deg, kjære Marit, i dag skal jeg klippe ned rosene i hagen og legge dem i vasen... er ikke så utrolig!
    Takk for vakre blå himmelbilder. Det er det vi elsker. Fargerike hagedager med mye blått på himmelen.
    En klem fra Viola til deg

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, november er et langt mareritt. Grått og vått her igså, men også litt snø. Det er hyggelig at det snart er advent ja. Og da snur snart solen, og så er det jul igjen. Tusen takk kjære deg. Tenk at du har roser i hagen din fortsatt.
      Ja, sol og blå himmel liker vi.
      Klem fra Marit

      Slett
  13. November er en trist og grå måned, så det er godt at kunne kigge på billeder fra tidligere på året. Så kan vi glæde os til næste forår.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er både grå og trist. Jeg har veldig mange bilder fra i sommer, og mens vi ser på bilder så går tiden fortere til det blir vår igjen :)

      Slett
  14. Brrrrr. Det er gørrkaldt! Men ikke på bildene dine, nei :)
    Men nå er det ikke mange ukene til sola snur.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det har bært så kaldt i det siste. Nei, på de var det en helt annen temperatur :)
      Heldigvis er det nå bare en måned til. Det er virkelig noe å glede seg til.

      Slett
  15. Når man ser dine billeder fra 26. september, kan man næsten tro, de er taget om sommeren. Det må være til stor glæde at bo omgivet af så smuk en natur.
    Det var godt, din lille løn kom igen, selvom den var musenes livret.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det kunne nesten se sånn ut. Jeg trives veldig hodt her ja. Naturen rundt her er vakker ja. Det er jeg så glad for.

      Hilsen Marit

      Slett

Mange blomster, og en flyvende gjenstand observert...

Jeg starter i dag med å vise en orkidé/ Cypripedium som jeg kjøpte flere av her på det lokale gartneriet. De har ofte veldig mye spennende, ...