fredag 10. november 2023

Mye å glede seg til...

 Det ser ut som at vinteren kommer tilbake igjen. Det er ikke meldt om så mye snø, men at det skal bli mye kaldere. Jeg har ennå fått prøvd ut å ha ovn på inne i miniteltet, men det får jeg nå. Det er i hovedsak bonsaiene jeg er engstelig for. De står naturlig nok i veldig små potter, så jeg må bare prøve med frem med temperaturen der. Noen få minusgrader i teltet går helt sikkert fint, men når yr melder om - 6 i oversikten i flere dager, og uansett så blir det kaldt i minst en uke og kanskje ned mot - 7.  Brrrr...

Det er ikke mye som skjer ute her nå. Bortsett fra ekorn som fyker rundt og river ned kurven til  meisebollene. Den henger på en krok, og det skal litt til å få den kurven ned. Det var i hvertfall det jeg trodde... Her om dagen lå den på bakken, og alle meisebollene var spist opp. Ekorn er søte å se på, men de er veldig rampete!

Siden det ikke skjer så mye ute, så kan dere få se litt blomstring som er i kjelleren. Der blomstrer det så fint nå, og flere planter vil blomstre senere.


Alpefiol/ Cyclamen i blomst. Den kjøpte jeg i høst, og den trives godt der nede. Det er 13 grader der nå, men tempetaturen vil gå ned når det blir kaldere ute.


Denne har vinrøde blomster, og den kjøpte jeg i 2018. Ingen blomster så langt, men jeg håper jo at de kommer.


Et lite hopp ut til fuglene som nettopp hadde fått fylt opp maten sin.
Blåmeis / Cyanistes caeruleus er her hver dag, og i går så jeg to stykker.


Blåmeis og kjøttmeis / Parus major.


 Svarttrost/ Turdus merula. 


Pilfink/ Passer montanus


Flaggspetten / Dendrocopos  major er alltid i nærheten. Den kurven som henger der er den som ekornet fikk tatt ned og tømt for meiseboller.



Spettmeisen / Sitta europaea er også her hele vinteren. Den er like grådig som ekornet. Den fyller hele nebbet sitt med solsikkekjerner før den flyr avgårde. Det er sikkert energibesparende, så det er nok smart.




Så hopper jeg tilbake til kjelleren igjen. Her er en kasse med amaryllis/ Hippeastrum som er klare til å blomstre nærmere jul. Jeg ga de litt vann når jeg plantet de, og siden kan jeg da regulere veksten med å holde de tørre eller gi de mer vann. De jeg har plantet der har ekstra store løker. Jeg gleder meg veldig til de blomstrer!


Afrikalilje / Agaphantus 'Poppin' Star' som hadde en stor knopp da jeg tok den inn i kjelleren. Det er ingen sak å få frem knopper bare en har lys nok der den står.


Denne var i full blomst når den ble tatt inn, så den har blomstret en stund. Den heter 'Poppin' Star' den også, altså er det to blomster på samme plante :)


Camelliaknopper på vei! Camellia blomstrer ute i naturen fra sen høst til ut på vinteren / våren avhengig av hvilken  sort det er. Mine følger den samme syklusen her bare at de starter blomstringen litt senere. 
Den ene jeg har blomstrer så sent som i april/mai.


Denne kjøpte jeg i vinter, og den er en tidlig sort som har blomstring i januar står det om den. Det er nok ikke så langt unna januar at den vil blomstre her heller. Mine har jo et fint klima i kjelleren gjennom vinteren. Jeg har brønnvann som er surt/ har lav ph som jeg tapper opp i kanner. Det må jeg gjøre ute, og det prøver jeg å gjøre når det er mildt som nå.  Vannsøl i - 10 er ikke noe ok å holde på med. Camellia får gule blader hvis vannet er for kalkrikt som det er i springen her. Så jeg er heldig som har surt vann tilgjengelig.

Denne heter 'Nobilissima' og er fylt og hvit. Den får dere nok se om ikke så veldig lenge gjetter jeg på.

God helg/ weekend!

38 kommentarer:

  1. Det er meget flotte billeder af fuglene i din have, Marit. Det er jo min helt store hobby at kigge på fugle, og de er ikke nemme at fotografere. Klem fra Gitte 🥰

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Gitte. Ja, du er super til å fotografere i din hage, og så har du så mange spennende fugler hos deg. De er vanskelig å fotografere ja.
      Klem fra Marit 🥰

      Slett
  2. Hej Marit!
    Så fint med Afrikas Lilja som blommar och alla knopparna på Kameliorna. Det är samma arter bland fåglar som besöker min trädgård också. De är trevliga att titta på. Det tycker grannens katt också som jag fick jaga bort, han gömmer sig på marken under rosenbusken.
    Trevlig helg /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Tusen takk. Ja, det er nok de samme fuglene som er i hele Norden, og det er så hyggelig å se på de. Det kan jeg tenke meg ja, for de liker å jakte.

      God helg.

      Slett
  3. Bare å krysse fingrene for at det holder seg hvitt nå. Vasket både hus og hunder i går, så da er det bare å håpe på det beste.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det hadde vært fint å fått et lag med 10 cm med snø nå som ble liggende, men jeg tviler. Det er ikke kaldt nok fremover ser det ut som. Tv2 vær melder om 6 + grader i neste uke.

      Slett
  4. Yes, winter has arrived, Marit, and the birds are grateful for the food you provide for them, as long as they can get to it before the pesky squirrels. Your basement has once again been turned into an indoor nursery, so you will have lots to occupy your attention throughout the cold days, and before you know it you will be turning your thoughts to spring and the whole cycle will begin anew. I hope you win the battle with the deer. Hugs and kisses - David

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, it looks like that. It's unavoidable when it's November in my part of the world. I think the birds are happy for the food. Yes, the squirrels are pesky. I have feeders who can protect the food, but the squirrels are very smart.
      Yes, my basement are a small paradise during the winter. That's the way it is. I love this circle. I hope it too. I have not seen them so far. There has been no trace of them.
      Hugs and kisses, Marit

      Slett
  5. Det er dejligt at du kan komme ned i kælderen og se på fine planter og samtidig kigge på nye knopper så du kan glæde dig til næste havesæson.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er så fint at jeg kan gjøre det. Det er mye å glede seg til.

      Slett
  6. Nu er det dyrene som hersker i haven og du må nøjes med at regere i kælderen og drivhuset, men jeg har indtryk af der er arbejde nok til jer alle, så det går nok. Egernet har forhåbentlig ikke spist alle mejsebollerne på én gang, men har sikkert gravet dem ned rundt omkring. Sikken en slughals!
    Dine alpevioler er så fine - med og uden blomster!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nå er det de som bor i hagen, og nå får de stort sett være i fred for meg om vinteren. Ja, det er nok å holde på fortsatt. I dag har vi strammet alle båndene til strømgjerdet, for de hadde blitt så løse etter den tunge snøen. Nei, for meisebollene har blitt fordelt mellom fuglene også. Ekornet kkarer ikke å få tatt alt. Ja, den er en slukhals! Tusen takk.

      Hilsen Marit

      Slett
  7. Dear Marit :=)
    You have a nice selection of birds visiting your feeder. The Nuthatch and the Willow Finch are two I wish I was able to see. The naughty squirrels are a problem, but I don't have that problem any more for they have all disappeared. This happens every year until Spring when they reappear again. I don't know the reason why. All your plants look very well indoors in your basement with lots of new buds and promise of flowers to enjoy during the winter months.
    Bear Hugs.
    Sonjia.

    SvarSlett
    Svar
    1. Dear Sonjia :)
      Yes, I have many different birds here. We have many birds in common, but not all. How strange that they disappear. Here can I see them through the year. Thank you.
      Many hugs.
      Marit

      Slett
    2. Godt du har noget at hygge dig med inde, nu det bliver vinter. Jeg interesserer mig også mere for indendørs blomster nu. Fuglene er også fine at betragte nu, vi har netop set spætten.
      Klem

      Slett
    3. Ja, jeg er så glad for at jeg kan hygge meg med blomster inne nå. Det er hyggelig at du gjør det. Den ser jeg også hver dag her.
      Klem

      Slett
  8. Hello Marit,
    I enjoy seeing your pretty flowers. I also love all your birds, they are enjoying the bird food provided by you. The Woodpecker is a beauty! Take care, have a great weekend!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,
      Thank you. The birds are very hungery when it's snow on the ground here. Yes, it's a pretty bird.
      Take care you too, and enoy your weekend.

      Slett
  9. Selv haven er startet på vinterpausen, har du jo masser af spændende ting omkring dig både af planter og dyr.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, noe må jeg ha rundt meg her når det er vinter. Snart skal jeg så frø for neste sesong.

      Slett
  10. Hello Marit,
    Your flowers are gorgeous, I love the African Lily Poppin Star. You have a wonderful variety of feeder birds, they are all beautiful. Thank you for linking up and sharing your post. Take care, have a great weekend. PS, thank you for leaving me a comment.

    SvarSlett
    Svar

    1. Hello Eileen,
      Thank you for all your nice comments and for your work with the link up. Have a great day and weekend!

      Slett
  11. Beautiful photos! It sounds like you're preparing well for the upcoming winter and enjoying the blooming plants.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you! Yes, the winter is so long here, and then I must have many flowers to take care of.

      Slett
  12. Både våren og høsten er litt lumske med store variasjoner i temperaturer. Her er det rundt 0 grader og sludd som kommer, men jeg ser det er spådd nærmere to sifrere med kalde grader neste uke. Kunne tenkt meg litt mer snø før de satte inn for fult.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er sant. Du bor sikkert litt høyere opp enn her, for her er det meldt om sludd i morgen.Her er de også meldt om - 9, men ikke tosifret enda. Jeg ønsker meg også mer snø som dekke over plantene, men det ser ikke ut som det kommer enda.

      Slett
  13. The Woodpecker is a great shot. Temperatures have dropped here too, but nothing like where you are.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you. Here it's not so cold yet. It's around + 2 right now. It will be much colder next week.

      Slett
  14. Så mycket fint du har nere i din källare som du kan gå och vänta på som ska komma med vacker blomning som du kan njuta av. Fåglarna utanför knuten är även de till glädje.Här har vi mulet utanför men inte särskilt kallt.Ha det gott/Margareta

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Det er en stor glede å ha noe å vente på. Fuglene er til stor glede å se på utenfor vinduet ja. Her er det også grått vær, men heller ikke så kaldt.
      Ha det godt.

      Slett
  15. I enjoyed seeing the beautiful birds in your garden, Marit.
    I especially love the woodpecker.

    Hugs and blessings

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Veronica. The woodpecker is a beautiful bird.
      Many hugs.

      Slett
  16. Tus plantas se ven muy bien, me encantaron los pájaros. Mis Amarilis están en el jardín y florecen en primavera. Abrazos.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Teresa. It must be wonderful to grow amaryllis in your garden. Here we grow them before Christmas. Hugs.

      Slett

På skattejakt i egen hage...

 Nå kommer det opp planter både her og der, og jeg har vanskelig for å henge med. Jeg har fått renset flere bed de siste dagene. Jeg har en ...