fredag 17. november 2023

Opprydding i bilder...

 Ute er det småkaldt og guffent, og det var hele - 8 natt til i går. Vinteren er mer eller mindre kommet selv om det etter kalenderen er den siste høstmåneden. Jeg skal nå begynne på en opprydding og sletting av bilder på telefonen, og "reiser derfor tilbake i tid" fremover på bloggen. Noen er vist tidligere, men slett ikke alle. Når kulden kryper inn er det hyggelig å minnes blomster og varmere vær enn det som er ute nå. I natt ble det dog ikke så kaldt, men vinteren er kommet for å bli. Det ble ikke med noen blomster i dag, men de kommer garantert en  annen dag


Jeg starter med bilder som ikke er vist i det hele tatt. Disse er fra 28. oktober, og to dager etterpå fikk vi masse snø. Så de ble aldri vist frem her på bloggen.  Dette er min eldste parykkbusk / Cotinus coggigria 'Royal Purple' og som ble plantet i 2006, og hver høst får den så fin mørk lilla farge. 


Dette er en gran/ Abies som vokser i pyramideform og er så fin synes jeg.  Jeg vet dessverre ikke hva den heter. De har plantet den på gartneriet her, og den er mye høyere enn min men nesten ikke noe  bredere. 


Dette er min "lille skog" sett fra utsiden. Det er stort sett gule thuja og blå sypress/ Chamaecyparis lawsoniana 'Columnaris Glauca' som er plantet der for mange år siden. 


Irishekken med høstfarger. Mens jeg lette etter et bilde på bloggen fant jeg bilde av irishekken som nyplantet.


Dette er kun to år gammelt, og er tatt i september 2021. Irishekken har åpenbart et voldsomt vekstpotensiale!


Disse to passer på hagen hele året :)


Tulipantreet får også høstfarger. 


Denne lerken heter Larix decidua 'Kórnik'. Den får små røde kongler om våren. 


Høstfargene forsvant veldig hurtig i år.


Kun to dager etterpå så det sånn ut... :)

Nå er all snøen så og si borte, men den kommer nok igjen.

God helg/ weekend!

19 kommentarer:

  1. Så fint att se tillbaka och att tänka på hösten som snabbt gick över i vinter. Granen är väldigt vacker och skulle med belysning kunna vara en riktig julgran. Din lilla skog tycker jag ju så mycket om men det vet du ju. Fantastiskt hur irishäcken utvecklats. Dina trädgårdsvaktare är väldigt fina och tulpanträdets blad är riktigt fina. Visst är det härligt att kunna se tillbaka. Men ... över halva november har nu gått och snart går vi in i julmånaden.

    Önskar dig en fin helg!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er det, for her forsvant høsten veldig fort. Ja, jeg har vært inne på tanken å bruke den til det. Jeg har en annen gran som jeg har brukt til det, men den har blitt så høy. Ja, jeg vet at du liker den, og det er så hyggelig. Tusen takk. Ja, det går hurtig mot jul nå.

      God helg!
      Klem, Marit

      Slett
  2. Det er ikke telefonen, jeg bruger til at tage billeder, men et kamera, og jeg overfører konsekvent alle de billeder, jeg tager, først til computeren og senere til en ekstern harddisk. Derfor er min mobil ikke fyldt med billeder; men det er den for de fleste mennesker, jeg kender, det er jeg klar over, og så må det være nødvendigt at rydde op engang imellem, som du har gjort, for billeder fylder utroligt meget.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det høres fornuftig ut å gjøre det sånn, men her er det mobilen som blir brukt hele tiden, og det er få bilder som har blitt slettet. Ja, nå er det nødvendig å få ryddet opp.

      Slett
  3. Det er en god idé med oprydning og sletning af billeder nu, hvor vi ikke skal bruge tid i haven. Jeg vil gøre som dig. Billedet af de røde blade i sneen er helt utrolig smukt. Klem fra Gitte 🥰

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er nok det, for nå har jeg tid til det. Tusen takk. Klem fra Marit 🥰

      Slett
  4. Herligt med en lille oprydning som giver os mulighed for at se nogle billeder vi ikke ser så ofte. Dine træer er så fine Marit, og du har så mange forskellige og spændende arter. Dit grantræ er virkelig flot - jeg forstår du er glad for det - og lærketræer er så smukke på denne årstid. Iris er virkelig glade for at bo hos dig, og det er imponerende så meget de er vokset på blot et par år.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, tiden er kommet for en liten opprydning, og plutselig finner jeg "nye" bilder som dere ikke har sett. Tusen takk, Ulla. Lerketrær er nesten finest om høsten med sine gule nåler. Irisene må trives godt her sånn som de vokser ja. Det er mye leire i bakken her, og det tror jeg de liker.

      Hilsen Marit

      Slett
  5. Jeg overvejer også at rydde op i mine billeder, men jeg er ikke god til at smide nogle ud, der findes jo mange dejlige minder imellem dem, og jeg kan ikke længere se de planter fra Samsø.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er nok en riktig tid gjøre det nå på vinteren. Jeg forstår deg godt, for det er mange minner i bilder. Likevel må vi kaste noen av de, og nå må du lage deg nye gode minner der du bor nå.
      Klem

      Slett
  6. Kjære Marit, herlige høstbilder som du viser fra hagen din... det er akkurat sånn det ser ut her nå. Vi er heldige for høsten kom sent og pågår fortsatt... vi har fortsatt mange fargede blader, solskinn av og til, men regnet er der også.
    Nå som du allerede har fått din første snø, ønsker jeg deg en koselig vinter... ja, julen er rett rundt hjørnet. Julemarkedene våre starter 23. november... Jeg gleder meg allerede.
    Kos deg Marit.
    Klem fra Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære Viola!
      Tusen takk. Her fikk vi snø, men den er borte nå. Den kommer nok igjen siden, men akkurat nå er det - 10 grader og sol. Dere har så mange flotte julemarkeder. Hygg deg på dem, og ha en flott førjulstid, Viola.
      Klem fra Marit

      Slett
  7. Hej Marit!
    Ja det blir mycket bilder på telefonen. Min son har gjort så de hamnar automatiskt i min PC och på en hårddisk, så jag kan ta bort dem i telefonen så fort jag ser att de flyttats över. Men jag brukar ha kvar en del i telefonen ändå. Det ser fint ut i trädgården Den röda lönnen är så vacker, och granen har en perfekt form.
    Trevlig helg /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Det hørtes ut til å være en god løsning. Det blir alt for mange bilder på telefonen, så jeg må bare rydde opp der. Tusen takk.
      God helg.

      Slett
  8. Your trees and forest look beautiful. You have a wonderful garden. I like the cute garden guardians. Take care, have a great weekend.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you. Tane care you too, and have a happy weekend!

      Slett
  9. Siempre es bonito ver tu jardín y tus plantas. Besos y buena semana.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you Teresa. Have a nice week you too. Hugs.

      Slett
  10. Thanks for bringing attention to this topic and sharing your valuable insights.

    SvarSlett

Mange blomster, og en flyvende gjenstand observert...

Jeg starter i dag med å vise en orkidé/ Cypripedium som jeg kjøpte flere av her på det lokale gartneriet. De har ofte veldig mye spennende, ...