søndag 5. november 2023

Orkideblomstring i november, og en godbit...

 Dette innlegget begynte jeg på 25. oktober, så derfor er det veldig mange høstfarger på noen av bildene ;-)

Det er redigert på nytt nå, men sånn blir det noen ganger. Jeg begynner på et innlegg, også skjer det noe i mellomtiden.

Akkurat da som nå er det veldig mange orkidéer som blomstrer her. De tre jeg fikk til bursdagen min blomstrer selvsagt fortsatt, men det som er ekstra gledelig er at så mange av de jeg har fra før vil også blomstre på nytt nå. Flere av de har jeg fått til bursdagen min tidligere, og den eldste av de er denne på bildet under her. Den er sju eller åtte år gammel. 


Denne mørke lilla er alltid så lett å få i blomst på denne tiden. Knoppene har dannet seg fra september, men det er først nå den blomstrer.




Alle disse står i kjøkkenvinduet som vender mot nord, og der trives de veldig godt med ledlys over seg. 


På bilde nr. 3 ovenfra henger det noen keiki /avleggere på en orkide som jeg kjøpte for flere år siden. Den produserer avleggere hele tiden, og denne hvite som blomstrer nå er fra en sånn avlegger. Jeg bare klipper de av og planter de i orkidejord / bark.


Dette er to forskjellige planter. Den kraftige knoppen kommer fra en plante som står til venstre for den gule som allerede blomstrer.



Den på bildet over her og disse to fikk jeg av barnebarna til min fødselsdag :-)


Denne hadde jeg fra før.


Disse små her kjøpte jeg tidligere i høst i fra en import som orkideforeningen hadde fra Tyskland. Nå blir det ikke flere importer før til våren, og det er helt greit. Jeg har nok orkidéer her nå :-)

Disse små lilla her heter Doritaenopsis 'Little Black Pearl.
Etter hva jeg har forstått så er Doritaenopsis og Phalaenopsis  samme plante. Hvorfor de har forskjellige navn vet jeg ikke.


Denne hadde jeg også fra før.  De selger disse flotte orkidéene på matbutikken, og de hopper opp i handlekurven av seg selv. Da må jeg bare kjøpe de og ta de med hjem ;-)


Denne her tok jeg bilde av på fredag. Den heter Phalaenopsis 'Dora Blue'. Det er veldig sjeldent at Phalaenopsis som selges i butikkene har egne sortsnavn. Siden denne også er kjøpt fra en orkideimport vet de riktig navn på de. Sånt gleder en plantenerd ;-)


Denne  kjøpte jeg i mars, og da vokste den på en bøyle. Jeg tør ikke feste den til den gamle bøylen, for da knekker bare blomsterknoppen. Hvordan de får til det i produksjonen av orkidéer skulle jeg gjerne ha visst. Jeg har prøvd å feste nye knopper flere ganger til pinnene med det kjedelige resultatet at knoppene knekker. Så det har jeg sluttet med...


Så til godbiten.
Denne kjøpte jeg også i mars, og selve planten er ganske liten. Blomsten er derimot er megastor! :-)
Den heter så mye som Phapiopedilum 'White Lady'
Dette bildet ble tatt 18. oktober. 


Dette bildet av denne ble tatt på nytt på fredag 3.11. Disse Phapiopedilum blomstrer veldig lenge. Den blomstrer sikkert i flere uker til.

30 kommentarer:

  1. Ingen av mine orkideer blomstrer nå. Ikke de på jobben engang, de som nesten alltid blomstrer. En av dem i det minste.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg vet ikke hvorfor mine blomstrer på denne tiden hvert år, men det gjør det. Det er jo synd at de ikke blomstrer hos deg, men innimellom har de jo også pause.

      Slett
  2. This is all very lovely, Marit. I can see that winter is no deterrent to your gardening ambitions - you just become an indoor gardener instead of an outdoor gardener. Same splendid results too. Orchids around the house must be a real joy. Hugs and kisses - David

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, David. Yes, I'm a indoor gardener for the next five or six months. I'm very happy about my orchids, and they give me a lot of joy.
      Hugs and kisses, Marit

      Slett
  3. Svar
    1. Thank you. Yes, they are so pretty.

      Slett
  4. Dine orkideer er fantastiske, Marit! Det er aldrig lykkedes for mig at holde liv i disse smukke planter. Klem fra Gitte 🥰

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Gitte. Så synd det er da! Klem fra Marit 🥰

      Slett
  5. Flotte orkideer, dem plejer du at have mange af, jeg har ikke så mange, men der er to vilde orkideer fra sidste år, som er på vej igen, de har en fin duft.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, og det er fint at du også har noen av de. Jeg har også en sånn, og den dufter også. Kanskje det er den samme vi har.
      Klem

      Slett
  6. Sikken frodighed og blomsterrigdom! Mine favoritter er helt klart de to fruesko til sidst i indlægget.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, de blomstrer noe helt vilt her nå. Det er fint å ha noe som blomstrer inne nå som det er snø ute. Det kan jeg tenke meg ja 😊

      Slett
  7. Jag vet att du brukar ha många blommande orkidéer Marit men det här kändes nästan som ett rekord :) Jag bara njuter av all din fönsterprakt. Så härligt att du kan ha så mycket blomning inomhus nu när trädgårdssäsongen är över för i år. Avläggare är väldigt intressant. Du har skrivit om det förut. Men att det var så enkelt att plantera en avläggare visste jag inte. Och din nya, 'White Lady', är ju otroligt magnifik!

    Önskar dig en fin måndag!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, akkurat nå er det veldig mange som blomstrer her, Anita. Det er kanskje en rekord ja :)
      Tusen takk. Ja, når hagearbeidet er over er det så hyggelig å ha blomster inne nå. Ja, avleggere er så morsomt å få til, men det er kun en orkide som danner det her. Det er så enkelt at det er nesten ikke til å tro med å plante de. Jeg har to små orkideer her nå som er fra avleggere fra den planta.
      Ja, den er så flott, og den blomstrer så lenge.

      Ønsker deg også en fin mandag!
      Klem, Marit

      Slett
  8. Dear Marit :=)
    I'm astonished at how many beautiful Orchids are blooming on your kitchen window sill. They are fabulous! Your green fingers work wonders with all plants. My house is very dark so orchids don't do well, but I have one on my balcony, and have had it for years. When it blooms I will share some photos of the tiny wax looking flowers.
    Many hugs and congrats
    Sonjia.

    SvarSlett
    Svar
    1. Dear Sonjia :)
      Thank you! I love to take care of my plants. I'm sorry to hear that you can't have orchids in your house, but it's nice that you can have one on your balcony. I look forward to see it!
      Take care, and many hugs to you.
      Marit

      Slett
  9. Hej Marit!
    Så många vackra orkidéer du har. Nu lärde jag mig något nytt, har nog haft en och annan keiki på mina med, just nu har jag en med en keiki. Jag låter den vara kvar och ser vad som händer. Mina blir inte så långlivade, sköter nog inte om dem på rätt sätt. Vad ger du för näring till dina?
    Hälsningar Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Tusen takk. Ja, det er ikke uvanlig at orkideer danner små keikier, og de kan også dannes på selve stilken også. Ja, la den vokse seg så stor som mulig med mange luftrøtter. Jeg har gitt mine helt vanlig flytende næring beregnet på potteplanter.
      Hilsen Marit

      Slett
  10. Oops, kjære Marit, du har allerede fått din første snø, forhåpentligvis er den tint igjen og du kan fortsatt nyte de fargede bladene på trær og busker.
    Orkideene dine er vakre i sitt mangfold, hvilke fantastiske farger og skjønnheten er at de blomstrer så lenge.
    Jeg ønsker deg en god uke med solskinn og uten snø. Varme hilsener fra Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, snøen kom veldig tidlig i år, men nå er den nesten borte. Tusen takk. Ja, orkideer blomstrer veldig lenge. Jeg håper at vi får det ja! :)
      Varme hilsener fra Marit

      Slett
  11. Sikken frodighed der er i husets vindueskarme. Det er dejligt at have noget smukt at kikke på i vinduerne på denne tid, hvor man opholder sig mange timer indenfor.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er veldig frodig her nå. Ja, hagen er avsluttet for i år, og da er det hyggelig å ha noe som blomstrer inne.

      Hilsen Marit

      Slett
  12. Åh så mange dejlige farver du har i vinduet. Så gør det ikke spor at farverne forsvinder fra haven.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Det er helt sant, for når en har farger inne så hjelper det veldig.

      Slett
  13. Wonderful phalaenopsis orchids grow in your kitchen window, Marit. It’s good for them because there is always humidity and warmth. I like all of them, but the last one is great, with such a big flower. Hugs.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Nadezda. Yes, it looks like they thrive very good there. Yes, it'a a beautiful orchid.
      Hugs.

      Slett
  14. Preciosas todas tus orquídeas, me encantan. Tuve muchas orquídeas ( creo que ya te conté ) se llenaron de cochinilla algodonosa y algunas murieron, pero otra vez he vuelto a comprar, las compro después de la floración y me las dan más baratas. Gracias por tus fotos. Besos.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Teresa. Google translate does not translate Spanish very well. I guess you ment lice? Orchids can easily get lice. They sell orchids cheap here too after flowering. Hugs.

      Slett
  15. No Marit es otro insecto más dañino es Planococcus citri. Besos.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ok, Teresa. I know this insect, and it's terrible for the orchids.
      Hugs.

      Slett

På skattejakt i egen hage...

 Nå kommer det opp planter både her og der, og jeg har vanskelig for å henge med. Jeg har fått renset flere bed de siste dagene. Jeg har en ...