lørdag 2. desember 2023

Kattebilder, fugler og orkidéer...




 I går lå Felix så fint i stolen at jeg bare måtte ta noen bilder av han.


Jeg hadde ikke før gjort det før Ares kom og ville ha oppmerksomhet han også. Til høyre står tredemøllen min som jeg endelig har begynt å bruke. Det blir for mye stillesitting om vinteren, så derfor kjøpte jeg denne for en stund siden nettopp med tanke på 7 måneder med vinter som jeg har her. Om sommeren har jeg ikke behov for den da... :)


Han hadde nettopp sittet og sett på fuglene som flyr hele tiden mellom fuglematerene og de to kjempethujaene/ Thuja plicata. De er ca. 4 meter høye, og fuglene flyr ofte inn der når det er så kaldt som nå.  


Nå når det er så kaldt har jeg hengt ut en fettkubbe til fuglene. 



Den nye fuglemateren med to forskjellig slags fuglemat.


Kokosnøtter fylt med fett er fuglene også glad i. Jeg har nettopp kjøpt flere meiseboller, og de som kommer fra et firma i Nederland er de spesielt glad for. Jeg kjøpte noen i en butikk her, og de ville fuglene nesten ikke ha. Det er visst forskjell på fuglemat også...


Hva sier de til hverandre mon tro? :)


Fuglene er veldig sultne nå.


Dette "treet" blir min snømåler i vinter. Det er ikke mer enn ca. 5 cm her nå, men jeg må si at jeg ønsker meg minst 10 cm til med snø. I går kveld ble det  bare kaldere og kaldere, og i natt ble det hele - 16 grader. 

Til slutt skal jeg vise frem to nye orkidéer som har funnet veien hit. De er noe så sjeldent som navnesorter, og det er så ikke ofte at Phalaenopsis har. Vanligvis heter de kun Phalaenopsis og ikke noe mer. 

Den ene heter 'Montreux' og den andre heter 'Las Vegas'


'Las Vegas'



'Montreux'

God helg/ weekend!


33 kommentarer:

  1. Jättefina bilder på Felix i stolen. Liknande kokosnötter hade jag också då jag matade fåglarna. Saknar att inte kunna mata dom men det är för mycket problem med råttor i området så vi har uppmanats att inte mata. Men jag har inte sett en enda så jag undrar om det är så stort problem.
    Oj, minus 16 grader, det var kallt det. Här var det bara minus 6. Väldigt vackra orkidéer. Och lycka till med träningen!

    Önskar dig en fin lördag!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, det forstår jeg godt at du savner, for det er så hyggelig å se på fuglene når de spiser. Jeg ser helt klart problemet med rotter. Det har vi ikke her, men jeg har sett mus ute under fuglematen. Når vi skiftet kledning på huset, så ble det satt opp noe som heter musebånd under kledningen, og etter det har det ikke kommet inn mus om vinteren her mer. Ja, - 16 er veldig kaldt. Solen skinner her i dag, men det er stadig -14 ute, så jeg tror ikke det blir noe varmere i dag. Ja, de er så vakre, og de to gule fikk jeg til halv pris :)
      Takk, jeg har allerede trent litt i dag. Det gjelder å komme godt i gang når en først har startet.

      Ønsker deg en god helg!
      Klem, Marit

      Slett
  2. Wow... what a lovely cat. I enjoyed your post.

    SvarSlett
  3. Hello Marit,

    Ares and Felix are handsome kitties. I would be with them at the windows watching the birds too. The Blue Tits are so cute, adorable photos. Your tree looks lovely and the orchids are beautiful. Thank you for linking up and sharing your post. Take care, have a great weekend. PS, thank you for leaving me a comment.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,

      Thank you. Yes, they love to watch birds from the windows. I think you and my cats had enjoyed to watch the birds together :)
      I love The Blue Tits because I like the blue colour very much.
      Thank you for your nice comments.
      Take care you too, and enjoy your weekend!

      Slett
  4. Dear Marit :=)
    Felix looks so cosy, and posed so nicely for you. Ares and Felix are both adorable. I have put my treadmill up for sale just recently. I haven't used it in years, because I'm afraid of falling. It's a good idea to place yours where you can watch the birds. I see Blue-tits and Great-tits enjoying the large amount of food you provide. Good for you Marit, they will not grow hungry in your garden. I like the way you write "the orchids found their way here" hmm, I wonder how! They are both beautiful.You can never have too many orchids, right! :=)
    Warm hugs
    Sonjia

    SvarSlett
    Svar
    1. Dear Sonjia :)
      Thank you. You must walk carefully outside instead of on the treadmill. You must have good balance to use them because they can be dangerous if you fall off them. The birds get plenty of food here during the winter, and they eat a lot of insects for me in the summer. Yes, the orchids have found a easy way into my heart, and I love them very much. That's very true, Sonjia :)
      The winter is so long and cold here, and I miss my garden. Therefore I have many orchids here :)

      Take care, and have a lovely weekend.
      Warm hugs.

      Slett
  5. Good morning, Marit: I have returned from Cuba and I am very happy to reconnect with your blog. We too have snow! Your cats look very contented, as well they should, pampered as they no doubt are by Mother Marit, the Patron Saint of Strokes and Tickles. Your birds feeders look absolutely wonderful and by dispensing a wide variety of seeds and fat you are taking very good care of my (and your) feathered friends. Bravo, Marit! Hugs and kisses - David

    SvarSlett
    Svar
    1. Good afternoon, David. I'm glad you are back and visit my blog. Then it must have been a temperature shock for you to come back home. Now you mustn't catch a cold! My cats gets all the care they need, and so does the birds too. We love to watch the birds every day, but I guess of different reasons :)
      Thank you for your kind words, and I have missed your comments!
      Hugs and kisses, Marit

      Slett
  6. Adorable cat! What better motivation than watching birds from your treadmill? And the orchids are stunning!

    SvarSlett
  7. Det er hyggeligt at få et indtryk af dine omgivelser i denne tid, hvor haven er lukket ned.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Marie. Hagen er lukket i lang tid fremover, men det er mye liv der ute nå om ikke annet. Jeg prøvde å telle antall fugler der ute i går, og kom til over 20 stykker samtidig.

      Slett
  8. Dejligt at se dine smukke katte og fuglene i haven, Marit! Og også dine orkidéer. Jeg er lige komet hjem til en bunke sorte fjer i haven, og det er ikke Hannibal, som har taget solsorten - han var inde. Klem fra Gitte 🥰

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Gitte. Så trist da! Da har du nok en nabokatt som er ute og jakter på dine fugler. Klem fra Marit 🥰

      Slett
  9. Ja så koldt er det ikke her, men for en gang skyld har vi mere sne her, jeg nyder at tage billeder af det fine landskab. Dine orkidéer er flotte, tak for billeder.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det er vel ikke så kaldt hos deg. Det er jo helt uvanlig at du har mer snø enn meg. Tusen takk.
      Klem

      Slett
  10. Katter er så trivelige dyr. Også så oppmerksomsyke ril å være aå selvstendige

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er de. De vil mer enn gjerne ha selskap og kos, så de trives godt sammen med oss. De er ikke så selvstendige hvis det passer dem å ikke være det.

      Slett
  11. It's turned cold there and I know the birds enjoy the feeders! Your cat looks very comfy inside!

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, it's very cold here right now. The birds enjoy the food in the cold weather. Thank you!

      Slett
  12. Ja, det er et andet liv du lever om vinteren med alle dine små venner omkring dig. Fine billeder af blåmejserne som altid er så dekorative - ligesom katte:-)

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det blir jo det, selv om de er i hagen da også. Men da ser jeg de ikke så ofte, for da er de opptatt av å fore sine nyfødte.
      Tusen takk. De er dekorative begge to ja :)

      Hilsen Marit

      Slett
  13. Hej Marit!
    Så fint med både katterna, fåglarna och mycket vackra orkidéer. Jag har också råkat ut för att fåglarna inte ville äta talgbollarna. Vet inte vad det beror på, men något var fel med dem. Lite tråkigt då man inte vet vad det är, känns så tråkigt att köpa dem och inte veta om de är ok. Numera köper jag bara små paket.
    Ha en fin 1:a Advent!
    /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Thsen takk. Jeg bestiller mine fra et firma som heter Vivara. De meisebollene derfra blir spist med en gang. Så det er helt klart forskjell på kvaliteten.
      Ha en fin første advent du også!

      Slett
  14. Søt katt, og så fint du tar vare på fuglene. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, det jo jeg jo gjøre når det er så kaldt som nå. -15 grader akkurat nå. Ha en fin kveld.

      Slett
  15. Los pájaros están felices en tu jardín. Tus orquídeas son preciosas, me gustan mucho. Besos.

    SvarSlett
  16. Felix looks so comfy in his chair! It's great that you're providing food for the birds during the cold weather. They must be very grateful!

    SvarSlett

Mange blomster, og en flyvende gjenstand observert...

Jeg starter i dag med å vise en orkidé/ Cypripedium som jeg kjøpte flere av her på det lokale gartneriet. De har ofte veldig mye spennende, ...