onsdag 6. desember 2023

Innendørs blomstring er gull verdt nå...

 Nå har vi hatt Sibirkulde i over en uke, og det har vært helt nede i - 16 i tre netter på rad. Nå har det begynt å snø litt ute, og det er meldt om mye snø fra fredag til mandag. Jeg skal heretter være forsiktig med at jeg ønsker meg  mer snø ;) Akkurat nå er det "kun" -8 og det skal bli mildere mot helgen. 

Jeg var nede i kjelleren i dag for å vanne der, og det er så hyggelig å gå der og nyte blomstringen. Jeg kjenner at behovet for å se blomster er stort nå midt på vinteren. De gir ekstra påfyll av serotonin i hjernen, og det hjelper mot vinterdepresjon :)



Camellia 'Nobilissima'


Den har fortsatt  veldig mange knopper, så det blir blomstring i lang tid fremover på den. 



Alpefiolene/ Cyclamen blomstrer også så fint. 


Temperaturen der nede har sunket betraktelig etter at det ble så kaldt ute. Når jeg satte de inn i oktober var det 16 grader der. Det er bare fint at det er kjøligere der nå. 


Så en tur inn på kjøkkenet. Denne har jeg vist flere ganger, og den
   begynte å blomstre allerede 18. oktober. Må si at den holder seg godt! 


Denne med 16 blomster utsprunget på en gang holder seg også godt.


Denne har jeg fått til å blomstre på nytt nå nettopp, og det er utrolig morsomt å få de til å trives her. Hvis det er noen som ikke har en hobby fra før, så kan jeg varmt anbefale å samle på orkidéer :)


Den blå orkidéeen har allerede fått lysere blomster. Den ender nok opp som helt hvit til slutt :)

26 kommentarer:

  1. Härligt med blommande kamelia mitt i vintern. 'Nobilissima' brukar kunna blomma vid den här tiden. Det har hänt med min flera gånger. Väldigt vackra cyklamen också. Och så dina fina orkidéer. Jag blomning har du Marit!
    Även här har det varit kallt, tvåsiffriga minusgrader. Men nu ska det komma in mildväder och börjar regna om ett par dagar innan det spås att frysa på igen. Usch, då kommer det att bli rejält halt. Hade föredragit om det fortsatte att vara minusgrader men bara ett par stycken.

    Önskar dig en fortsatt fin vecka!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er så herlig, Anita. Det står at den er en av de som blomstrer tidligst, så det stemmer godt. Så fint at du også har den. Tusen takk. Det er veldig mye blomster her nå ja, og det liker jeg! Usj jeg håper at mildvær med regn ikke kommer. Vi får se hva som kommer. De kan ta feil...

      Ha en fin torsdag kveld!
      Klem, Marit

      Slett
  2. Så mange flotte blomster du har, Marit! Men jeres -16 grader lyder frygtelig koldt. Her har vi haft snevejr hele dagen og +1 grad. Klem fra Gitte 🥰

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Gitte. Ja, det har vært fryktelig kaldt nå i flere dager. Det høres deilig ut med 1 + grad. Klem fra Marit 🥰

      Slett
  3. Hello, Marit
    The minus temperatures are too cold for me. It is nice you can see these beautiful blooms in your basement. The orchids are lovely, a lovely vareity. Take care, have a great day!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,
      I agree with you. This cold weather have lasted for a week, and I don't like it. Yes, I love to watch the flowers in my basement. Thank you. Take care you too, and have a nice day!

      Slett
  4. Dejligt med indendørs blomster, jeg er også begyndt at interessere mig mere for de blomster i vindueskarmen her. Jeg har flere orkidéer i blomst eller på vej med blomstring, men også de grønne plante, som er mere sjældne, synes jeg er mere interessante, dem køber jeg også af.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de lyser opp inne nå, og det er så morsomt å få de i blomst på nytt. Jeg har også flere grønne planter. Nå er det så fullt her, at nå er det ikke plass til flere for øyeblikket :)
      Klem

      Slett
    2. Sådan er det jo altid hos dig ;) men vinteren skal jo gå med noget :)

      Slett
    3. Ja, sånn er det alltid her :)
      Det er nettopp den den skal.

      Slett
  5. Hej Marit!
    Vi har ungefär samma temperaturer, vi hade -19 igår och idag på morgonen är det -8.8 Så vackra blommor både i källaren och alla orkidéer i dina fönster. Snön får gärna ligga kvar , det är riktigt fint, men det behövs ingen mer snö.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Jeg ser ofte at vi har både likt vær og lik temperarur. Det er -9 grader nå, og det har holdt seg på det siden i går kveld. Her er det meldt om mye snø fra i morgen og hele helgen, så jeg tror vi får mer av det ja. Her er det kun 5 cm nå, så det er bare fint at det kommer litt til.
      Ha det godt.

      Slett
  6. Så heldige dere var da, her falt temperaturen 6 grader til. Iskaldt med andre ord. Begoniaene mine bomstrer fremdeles etter at jeg tok dem inn i september. Det er så trivelig.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, du bor på et veldig kaldt sted. Ja, da begynner det virkelig å bli iskaldt! Så moro da. Begonia er veldig fine blomster.

      Slett
  7. Hei Marit!
    Så herlig kameliablomstringen har startet hos deg! Flott den 'Nobilissima'.
    Fine cyklamen og orkideer også! Ja, heldigvis ikke så kaldt lenger :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Edgar!
      Tusen takk. Den er den første av de jeg har i blomst. Det er virkelig gledelig å se den så tidlig i blomst. Det er godt at det er i ferd med å bli mildere ja. Det er kun 6 grader her nå.
      Ha det godt!

      Slett
  8. På det punkt kan jeg slet ikke være med. En enkelt vindueskarm med blomster har jeg, men hos dig har de vel nærmest indtaget hele huset.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, men det er jo ikke alle som er like "gale" som meg 😉
      Her er det blomster i alle rom og i alle vinduskarmer. Min mann har sluttet å kommentere det... 😂

      Slett
  9. Dear Marit :=)

    This is my third attempt to translate but I keep getting the message "This page isn't responding" but your lovely flowers need no words to appreciate their beauty. I think I see a lovely white Cyclamen and a red one! Your orchids are looking splendid and must give you enormous pleasure. They certainly give me pleasure looking at them.
    Thank you for sharing your indoor garden.
    Many hugs dear friend.

    SvarSlett
    Svar
    1. Dear Sonjia :)

      I'm so sorry about the missing translation. That's true :) Flowers speak for themselves. Yes, I have two cyclamen there, and many camellias. Thank you.
      Many hugs to you too my dear friend.

      Slett
  10. Hvem der bare havde sådan en kælder at gå ned i. Det hele står så godt, og sikken blomsterrigdom. Jeg er meget imponeret over alle blomsterne på alpeviolerne.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg tror nok at flere skulle gjerne hatt en sånn kjeller med blomster. Tusen takk. Ja, de blomstrer så fint der. Det er såpass kjølig at de trives godt der ser det ut som.

      Hilsen Marit

      Slett
  11. Mi comentario ha desaparecido. Besos.

    SvarSlett
    Svar
    1. Blogger puts many comments in the spambox. I don't know why.
      Hugs.

      Slett

Mange blomster, og en flyvende gjenstand observert...

Jeg starter i dag med å vise en orkidé/ Cypripedium som jeg kjøpte flere av her på det lokale gartneriet. De har ofte veldig mye spennende, ...