onsdag 13. desember 2023

Frøsåing i desember...

 Jeg kjøpte tidligere i høst frø av Japansk skoganemone/Glaucidium palmatum 'Alba'. Det har jeg aldri sådd før, men jeg har kjøpt frøplanter som andre har sådd av den vanlige rosalilla. Om disse frøene vil spire, og om blomstene blir hvite gjenstår å se. Det er alltid spennende å se om blomstene får den fargen som en håper på. Jeg fikk i posten i går frø som jeg nettopp  bestilte fra Impecta. Det var:

Solhatt/ Echinacea pupurea 'Alan's Pride'

Paprika/ Capsicum annuum 'Chocobell'

Aster alpinus 'Pinkie'

Solsikke/ Helianthus annuus 'Astra Rose'

Jeg har også kjølt noen få pakker med noen lave stemorsblomster/ Viola x wittrockiana 'Joker Light Blue'.

Glaucidiumfrøene er allerede sådd og er satt i drivhuset for å få  kuldebehandling/ stratifisering. Det må de ha for å spire.

De andre frøene kan sås inne i vanlig romtemperatur. De skal jeg vente med å så, for nå er det snart tid for blodbeger som skal sås. 



Camellia japonica 'Nobilissima' som blomstrer fortsatt som bare det. Den har stadig mange knopper som venter på å springe ut.


Agapanthusen i kjelleren blomstrer også så fint selv om det er feil årstid å blomstre på. Jeg så i går en ny knopp på den, så her blir det lang blomstring på den.





Jeg tar med noen bilder fra august. Denne heter 'Mandy' og har blitt en av mine favoritter blant clematis. 

30 kommentarer:

  1. On balance, Marit, I think it’s a very good thing that you have winter. A little shorter season might be nice but without it you would not have all this excitement in receiving seeds, stratifying others, and envisioning the coming of spring when the ground will be ready. And you get a break from the hard, physical labour, and you no doubt welcome that too. Hugs and kisses - David

    SvarSlett
    Svar
    1. You are absolutely right, David. I need the winter to prepare seeds to be sown for next summer. I have a sort of system that works. Yes, winter is a break for me, and I enjoy this quiet time to the fullest. There is so much else to be arranged before Christmas here, that it is good for you to have time for that too.
      Hugs and kisses, Marit

      Slett
  2. Hei Marit.
    Så mye fint som blomstrer hos deg! Jeg elsker storblomstret klematis - du er heldig som har en H-sone som de vil vokse i. Jeg gir ikke opp jeg heller.
    Jeg vurderer å begynne å så jeg også - får se om jeg får ut den berømte fingern :)
    Ha det godt,
    Lena

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lena,

      Tusen takk. Ja, jeg er heldig med H sonen her, og de er krevende å få til hvis ikke de rette værforholdene er til stede. Det er bra at du prøver igjen. Fingeren må ut ja, men det er fortsatt god tid igjen :)
      Ha det godt.

      Slett
  3. Härligt att du är igång redan med att så fröer Marit! Då är allt som det ska vara :) Och så njuter jag naturligtvis av alla dina fina augustibilder! 'Mandy' är verkligen fin.

    Önskar dig en fin onsdag kväll!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo det Anita :)
      Tusen takk. Det synes jeg også.

      Ønsker deg også en fin onsdag kveld!
      Klem, Marit

      Slett
  4. Spændende at du er begyndt at så! Og dejlige billeder på en mørk vinterdag, Marit- lige hvad jeg trængte til. Klem fra Gitte 🥰

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er alltid spennende å så noen frø, og de jeg sådde nå må sås om vinteren. Tusen takk. Det er godt at vi har så mange bilder å ta i fra. Klem fra Marit 🥰

      Slett
  5. Jeg må sige, at det bedste ved vintersæsonen er at der er tid til at planlægge den næste havesæson. At købe frø og glæde sig til at så dem til foråret er en dejlig vinter beskæftigelse.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er så fint at vi har den stille tiden om vinteren til nettopp det. Det er helt sant.

      Slett
  6. Det blir spennende å se om ting blir som du forventer.

    SvarSlett
  7. Hej Marit!
    Det låter härligt att du är i gång med att så. Så fint med alla vackra blommor och Mandy är riktigt fin. Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Ja, de måtte sås nå, og det er godt at det er gjort. Tusen takk. Ha det godt.

      Slett
  8. Herligt med en kælder fuld af frodighed og blomster! - Og frøene er jo som små julepakker, som du ikke kan vente med at pakke ud:-) En stor del af fornøjelsen ved haven er og bliver forventningens glæde - ligesom julen!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo det. Frø er alltid spennende og noen frø må en starte tidlig med :)
      Det er helt sant!

      Hilsen Marit

      Slett
  9. Hello Marit,
    Good luck with all your seeds. I love all the beautiful August blooms. Mandy is a favorite. Take care, have a wonderful day!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,
      Thank you. Yes, Mandy is a favorite.
      Take care you too, and have a great day!

      Slett
  10. Det er altid spændende at tage hul på næste års frøsåning. Den hvide glaucidium har jeg plantet flere gange, men i modsætning til den blå, vil den ikke trives her. Måske er der mere held ved at så den.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo det, og siden de måtte kuldebehandles sådde jeg de likegodt nå. Jeg har kjøpt den hvite flere ganger, men den har alltid vært blå alle sammen. Det gjenstår å se hvordan det går.

      Slett
  11. Espero ver esas plantas en primavera. Tu clemátides es preciosa, me encanta. Besos.

    SvarSlett
  12. Vad kul med nya frösådder, spännande att se vad det blir.
    Ha det bra!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det blir spennende å se hvordan det går.
      Ha det godt!

      Slett
  13. Held og lykke med såningen, du lykkes vist næsten altid med frøsåning, så det lykkes nok også med disse.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Det er ikke alltid jeg gjør det, så jeg føler meg ikke helt sikker på det.
      Klem

      Slett
  14. Love all the gorgeous flowers.
    Wishing you success with the sowing.
    I am excited to see the fruits of your labour.

    Hugs and blessings, Marit

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Veronica. I hope they will bloom in the future.
      Many hugs.

      Slett

Mange blomster, og en flyvende gjenstand observert...

Jeg starter i dag med å vise en orkidé/ Cypripedium som jeg kjøpte flere av her på det lokale gartneriet. De har ofte veldig mye spennende, ...