mandag 4. desember 2023

Bursdagsfeiring på etterskudd...

 I går var vi invitert til yngste sønnen og samboeren hans for å feire min bursdag som var i oktober. Bedre sent enn aldri! Han jobber så mye og det har ikke passet før. Vi fikk servert medisterkaker, poteter, rødkål, rosenkål og jeg hadde bakt eplekake som jeg hadde med. Jeg fikk tre orkideer, en bok om ugress :), og en eske med lego! Jeg har ikke tatt i lego siden barna var små, men dette var ikke en hvilken som helst legoeske nei . Det var faktisk en Phalaenopsis orkidé i Lego. Jeg skal virkelig hygge meg med å lage den i dagene som kommer :)

Det var - 17 grader når vi dro hjem, men når vi passerte det kaldeste punktet på veien hjem var det hele - 20 grader. Når vi kom hjem var det "bare" -15 grader her, men det ble - 17 i natt. Nå er jeg lei av kulden! Fortsatt er det -16 grader her nå, så denne kulden har satt seg fast her. Utover i denne uken skal det begynne å snø, og da vil temperaturen gå oppover heldigvis. 


Så tilbake til orkidéene. Denne er farget blå, for blå phalaensopsis finnes ikke naturlig. Jeg antar at den opprinnelig er hvit. Jeg vet ikke hvordan de gjør dette, men de må være tilsatt farge på et vis.



Disse orkidéene var ekstra store. Jeg har ikke sett så store orkidéer før. Jeg håper at de vil trives her!


Min yngste sønn og jeg har hatt diskusjoner om ugress i mange år. Ugress er bare en definisjon mener han :)
At jeg fikk denne boken er nok ikke helt tilfeldig valgt. 
Flere av ugressplantene som vokser her er egentlig nytteplanter, men de oppleves ikke som det av meg... ;)

Jeg har skrevet anmeldelser av hagebøker tidligere, og vil gjøre det om denne boken også bare jeg har fått lest den. Det tar nok sin tid, for boken var tykk, og den omhandler mange planter. Det kommer jeg tilbake til.


Her er Lego orkidéen min.  Aldersgrensen er fra 18 år og oppover, så jeg burde jo klare å bygge den  :)

28 kommentarer:

  1. Hello Marit,
    Your new orchids are beautiful, I love the colors. The Lego set is interesting, I would like to see what it looks like when you are done. Great gifts. Take care, have a wonderful week!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,
      Thank you. I like them too. I will show it when I'm finished. I guess it will take a while. Yes, the gifts was wonderful.
      Take care you too, and have a great week!

      Slett
  2. Så heldig du var da som fikk "evighets"orkide også, ikke sikkert den trenger vann :D Mener å ha lest et sted at de blå orkideene har fått sprøytet inn blå farge i stilken. Man skal visst kunne se et lite hull langt nede på stilken.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant. Nei, den slipper jeg nok å vanne :)
      Ja, jeg googlet det i dag og det sto det som du sier. Jeg kan ikke tro at plantene liker det, men det er det jo ingen som bryr seg om bare de selger.

      Slett
  3. Det var inga dåliga presenter du fick Marit! Boken om ogräs tror jag kan vara intressant och en orkidé i Lego var ju en jätterolig present. Du får ta bild på den när den är färdig så vi får se. Kan du inte vara ute i trädgården och plantera växter kan du vara inne istället och bygga dina egna blommor :)
    Det är även kallt hos oss, just nu är det minus 13 men i nästa vecka spås det regn så det skiftar verkligen.

    Önskar dig en fin måndag kväll!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg synes de var veldig fine. Den boken tror jeg også blir intressant å lese. Min svigerinne har flere sånne legoblomster, og hun er veldig fornøyd med de. Det skal jeg gjøre ja. Det er utrolig hva en kan drive med inne om vinteren!
      Huff, regn er det siste jeg ønsker meg. Det må gjerne bli litt varmere, men regn høres fryktelig ut å få i neste uke, Anita. Det er fortsatt - 16 her, og det har det vært omtrent i hele dag.
      Ønsker deg også en fin mandag kveld!
      Klem, Marit

      Slett
  4. Hej Marit!
    Vilka otroligt fina orkidéer du fått. Den blåa är riktigt fin. Så roligt att de finns i Lego också. Du får visa den då du byggt ihop den. Vi har -14 nu på kvällen, det är lite för mycket. Det var inte så kallt på dagen.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!

      Tusen takk. Ja, det er utrolig hva de finner på å lage i Lego. Det skal jeg gjøre ja.
      Det er -16 her nå, og det er alt for kaldt. Det har vært så kaldt nå i flere dager, men håper at denne kulden snart gir seg litt om ikke annet.
      Ha det godt.

      Slett
  5. Uha den blå orkidé er frygtelig, den bryder jeg mig ikke om. Jeg har ikke set en Lego orkidé før, men begge mine svigerdøtre har buketter med Lego, det er heller ikke mig. Men de ønskede dem, så det fik de.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har aldri kjøpt de selv, men når jeg får den i gave så er jeg glad for den likevel. Den vil komme igjen som en hvit orkide neste gang den blomstrer. Jeg synes at Lego for voksne er et morsomt konsept. Det er tydelig at det har blitt solgt mange av de her i Norge. Jeg foretrekker levende orkideer, men å bygge den er faktisk veldig morsomt :)
      Klem

      Slett
  6. Jeg er enig med Lisbeth i, at den blå orkidé ikke er en skønhedsåbenbaring. Derimod synes jeg, det er en sjov idé, Lego har fået med deres blomsterklodser. Spændende bog, du fik, den er sikkert fin at læse et kapitel ad gangen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, de er vel ikke så fine med den kunstige fargen, men neste gang den blomstrer vil den være hvit og derfor tåler jeg at den er blå i noen måneder nå. Ja, jeg tror at Lego for voksne er noe som folk synes er morsomt. Min svigerinne har flere av disse blomstene, og hun liker de veldig godt. Det er. nettopp det jeg har begynt med. Et kapittel er ganske langt om hver plante, så det er akkurat passe.

      Slett
  7. Dejligt at du blev fejret - og spændende hvad du fortæller, Marit! Orkidéerne er bare så flotte, og det er sjovt med bogen om ukrudt og orkidéen i Lego. Klem fra Gitte 🥰

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Gitte. Jeg gleder meg til å lese mer om ugresset 😀
      Orkideen fra Lego er også spennende å sette i sammen, for jeg har prøvd meg litt i dag.
      Klem fra Marit 🥰

      Slett
  8. Dejligt at blive fejret med gaver. Sjov ide med en Lego orkide. Mon ikke du kan samle den på ingen tid.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var deilig, og det gjorde ingen ting at det snart er to måneder siden jeg hadde fødselsdag :)
      Vi får se. Jeg begynte på den i går, og måtte begynne på nytt for jeg hadde gjort noe feil. Så vi får se hvordan det går.

      Slett
  9. The blue ones are so unusual.
    Love the idea of lego orchids!

    Hugs and blessings, Marit


    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, they are dyed with blue color, and are very special. Yes, it's a very good idea!
      Many hugs, Veronica.

      Slett
  10. Interessant med Lego til voksne, men hvis man er glad for puslespil og den slags er det sikkert god underholdning. Jeg er spændt på din anmeldelse af ukrudts-bogen! Der vokser vilde planter i min have som jeg er meget glad for, og ukrudt er vel bare det man ikke vil have tænker jeg, men du kan nok gøre mig klogere når du har læst bogen.
    - Og orkideer kan du vel ikke få for mange af hvad enten de er farvede eller andet mærkeligt... Godt du endelig fik fejret din fødselsdag med sønnen!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo det, og jeg tror de har funnet et marked der. De har blitt vekdig populære her. Jeg er glad i puslespill også, så det var nok med viten og vilje at gan ga meg den :) Jeg leser bare et kapittel hver kveld, og jeg hygger meg veldig med den. Ja, deg gjør det her også, og det er vel sånn det er. Men noen av de som vokser her hater jeg som pesten, så det er litt av begge deler her :)
      Ja, jeg skal fortelle om boken når jeg har lest den. Orkidéer kan en ikke få for mange av nei, og i hvertfall ikke jeg! Ja, det var så hyggelig.

      Hilsen Marit

      Slett
  11. A celebration is always welcome, even if it’s a little late, Marit - like this comment. The orchids are beautiful! I will look forward to reading your review of the book about weeds. Maybe you will be so inspired you will install a special weed patch in your garden. We’ll have to wait and see! Hugs and kisses - David

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, it's always so nice to celebrate, and meet the family. That's ok, David. Thank you. I reed ione chapter every evening, so it takes a while to read the book. I have many weed patches here already ;)
      Hugs and kisses, Marit

      Slett
  12. Tus orquídeas me gustan. Mi hija me regaló una azul, inyectada en el tallo con tinta azul, se veía bonita pero no me gustó, murió pronto, espero que la tuya te dure más. Un abrazo.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Teresa. We have many of the same flowers. I like blue flowers, but this Orchid have a unnatural color. Still I hope it will live for a while.
      Hugs and kisses, Teresa.

      Slett

Mange blomster, og en flyvende gjenstand observert...

Jeg starter i dag med å vise en orkidé/ Cypripedium som jeg kjøpte flere av her på det lokale gartneriet. De har ofte veldig mye spennende, ...